Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس تودي - «نبيه بري»، رئيس پارلمان و رهبر جنبس امل لبنان در تجمع بزرگ انتخاباتي در شهر «صور» در جنوب اين کشور بر اتحاد با حزب الله در انتخابات پارلماني لبنان تاکيد کرد.
پارلمان لبنان 128 کرسي دارد، انتخابات پارلماني لبنان روز ششم مي 2018 برگزار خواهد شد، اين نخستين انتخابات پارلماني در لبنان پس از 9 سال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بنابراين، رقابت سياسي گروه ها به خصوص رقابت جريان 14 مارس که مورد حمايت قدرتهاي غربي و برخي کشورهاي عربي نظير عربستان سعودي قرار دارد با جريان 8 مارس که نزديک به حزب الله است، در اين انتخابات بيش از انتخابات هاي گذشته است.
انتخابات پارلماني لبناندر انتخابات مي 2018، حزب الله و جنبش امل فهرست مشترکي را تحت عنوان «اميد و وفاداري» ارائه کردند
سيد «حسن نصرالله»، دبيرکل حزب الله طي 10 روز اخير در سه سخنراني انتخاباتي بر ائتلاف با جنبش امل تاکيد کرده و از هواداران حزب الله خواسته است تا به نامزدهاي جنبش امل نيز راي دهند.
«نبيه بري»، رهبر جنبش امل و رئيس پارلمان لبنان نيز روز 21 آوريل ضمن تاکيد بر اتحاد جنبش امل و حزب الله، گفته بود، ائتلاف اين دو جنبش، مبتني بر اصول است و صرفاً بر پايه ائتلاف طائفه ‌اي يا مذهبي بنيان نشده است.
يکي از دلايل اهميت ائتلاف جنبش امل و حزب الله لبنان، مربوط به تغيير قانون انتخابات در اين کشور است. در انتخابات مي 2018 براي نخستين بار انتخابات بر اساس قانون نسبيت برگزار مي شود.
مطابق اين قانون هر ليستي متناسب با هر اندازه رايي که به دست آورد در پارلمان کرسي کسب خواهد کرد و مانند گذشته ليستي که حايز اکثريت آراء شده باشد همه کرسي را به دست نخواهد آورد.
براي نخستين بار شهروندان لبناني در خارج از کشور نيز مي توانند راي بدهند
يکي ديگر از دلايل اهميت در اين است که مطابق قانون جديد انتخابات، براي نخستين بار شهروندان لبناني در خارج از کشور نيز مي توانند راي بدهند.
بر همين اساس، بيش از 92 هزار لبناني مقيم خارج براي مشارکت در انتخابات ثبت نام کرده اند که 12 هزار و 615 نفر از آنها در کشورهاي عربي هستند.
«حسن شکري پور»، کارشناس مسايل خاورميانه معتقد است:
"با توجه به هزينه هاي زيادي که برخي کشورهاي عربي به خصوص عربستان و امارات ضد حزب الله و جنبش امل انجام دادند، اهميت رقابت انتخاباتي در درون لبنان افزايش مي يابد زيرا در 6 کشور عربي شامل عربستان، مصر، امارات، قطر، کويت و عمان که لبناني هاي مقيم در روز جمعه گذشته پاي صندوق هاي راي رفتند، تلاش زيادي براي پيروزي مخالفان حزب الله و امل انجام شد که ميزان مشارکت در اين کشورها نيز در سطح بالايي بود."
تلاش عربستان براي جلوگيري از پيروزي ائتلاف حزب الله و جنبش امل
جنبش امل و حزب الله لبنان در شرايطي براي انتخابات مي 2018 ائتلاف کردند که به واسطه نقش آفريني حزب الله در بحران سوريه و دفاع آن از حاکميت اين کشور، طي سال هاي اخير هجمه فراواني عليه حزب الله توسط محور عربي/غربي/عبري انجام شد و حتي حزب الله در ليست تروريستي کشورهاي عربي به رهبري عربستان سعودي قرار گرفت.
در حالي که تنها يک هفته ديگر تا برگزاري انتخابات پارلماني لبنان باقي مانده است، برخي گزارش ها حاکي از اين است که عربستان سعودي با توزيع پول در مناطق شيعه نشين لبنان سعي دارد مانع پيروزي ائتلاف حزب الله و جنبش امل در اين مناطق شود.
نويسنده: سيدرضي عمادي
133/116

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۰۹۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزب‌الله لبنان: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل چراغ سبز حمله به رفح است

عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان تاکید کرد کمک‌های نظامی آمریکا به دشمن صهیونیستی چراغ سبزی برای حمله به رفح و تشویق دشمن به گسترش دامنه جنگ در منطقه است.

به گزارش ایسنا، نبیل قاووق، عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان گفت: کمک‌های نظامی آمریکا به دشمن صهیونیستی چراغ سبزی برای حمله به رفح و تشویق دشمن به گسترش دامنه جنگ در منطقه است.

به نقل از النشره، وی گفت: صحنه سرکوب تحصن‌های دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا نقاب را از چهره واقعی آمریکا بر انداخت و دروغ بودن ادعاهای آنها درباره آزادی بیان را در مقابل دنیا آشکار کرد اما غزه ‌بی باک بر جامعه بین‌المللی که با دشمن همدست است و کشورهایی که با رژیم صهیونیستی در منطقه سازش کرده‌اند حساب باز نمی‌کند بلکه به جبهه‌های مقاومت در لبنان عراق و یمن تکیه می‌کند.

وی گفت: ادامه فعالیت جبهه‌های پشتیبان غزه بعد از ۲۰۰ روز از درگیری‌ها از کریات تا ایلات و دریای سرخ و مابعد آن، نشان دهنده قدرت جبهه‌های مقاومت و ناتوانی دشمن اسرائیلی و آمریکا در شکستن اراده مقاومت در منطقه است.

قاووق افزود: رسیدن پهپادهای مقاومت به عمق اراضی اشغالی در عکا، بیت هیلل و عرب العرامشه نشان دهنده قدرت این پهپادها برای عبور از تمام سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل است. پهپادهای مقاومت از سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل عبور کرده‌اند و به جایی که مقاومت بخواهد می‌رسند و این یک موفقیت استراتژیک برای مقاومت در این درگیری است.

وی گفت: کثرت تهدیدات رژیم صهیونیستی دلیل قدرت نیست بلکه دلیل آشفتگی و ترس و نگرانی دشمن است. دشمن قبل از اینکه به فکر جنگ با حزب‌الله در لبنان بیفتد بیش از هزار محاسبه انجام می‌دهد.

عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان گفت: میانجی‌گری‌ها و پیام‌های بین‌المللی به خاطر نجات غزه یا کمک به لبنان نیست بلکه برای نجات دشمن جنایتکار صهیونیستی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حملات حزب‌الله به چند پایگاه صهیونیستی
  • حزب‌الله لبنان موضع «السماقه» را هدف قرار داد
  • شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد
  • حمله موشکی حزب الله لبنان به میرون
  • تصاویر حمله حزب الله لبنان به مقر نیرو‌های گولانی
  • حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان
  • آماده باش تمام عیار حماس برای نبرد با اسرائیل در رفح/ حمله موشکی حزب‌الله لبنان به سربازان اسرائیل
  • حزب‌الله لبنان: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل چراغ سبز حمله به رفح است
  • شهادت عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان
  • شهادت یک عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان + عکس