Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ساري - ايرنا - اقتصاد اکثر خانواده ها به خصوص در مناطق روستائي جويبار برمبناي شاليکاري بنا نهاده شده و اکنون به دليل کمبود آب ، برخي کشاورزان اين منطقه مجبور به کشت جايگزين به جاي کشت برنج و برخي شاليکاران نگران کمبود اب براي کشت فعلي هستند .

به گزارش ايرنا ، در شهرستان جويبار 9 هزار و 750 هکتار اراضي شاليزاري وجود دارد که از اين ميزان 2 هزار و 400 هکتار از طريق سد شهيد رجائي تامين آب مي شود که امسال به دليل بحران کم آبي جويباري ها از نعمت آب اين سد محروم شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از ميزان 2 هزار و 400 هکتار اراضي که از طريق سد شهيد رجائي تامين آب مي شد ، بيشتر اين اراضي در روستاهاي پايين دست بخش گيل خواران واقع شده است که هم اکنون 2 روستاي مشک آباد و ايزدخيل با بحران شديد کم آبي مواجه هستند .
طبق گقته آب منطقه ايي و جهاد کشاورزي بايد کشاورزان براي کمبود آب ، به تغيير الگوي کشت بپردازند تا بتوان به مشکل کم آبي کمک کرد.
** دو ماه انتظار ، براي به ثمر نشستن محصول
حشمت الله اشرفي يکي از کشاورزان جويباري از روستاي ايزدخيل روز يک شنبه در گفت و گو با خبرنگار ، افزود : 2 هکتار زمين دارم که به کشت برنج مي پرداختم اما به دليل کمبود آب از طريق سد شهيد رجائي به ما اعلام شد که به کشت جايگزين بپردازيم .
وي که تامين معاش زندگي خود و خانواده اش را از طريق کشاورزي تامين مي کند ، گفت که هم اکنون با خريداري بذر سويا درصدد هستم تا به کشت اين محصولات بپردازم اما نگران اين مساله هستم .
اين کشاورز جويباري با بيان اينکه به نظرم کشت مناسب و جايگزين وجود ندارد ، افزود : تا 2 ماه ديگر نشان مي دهد که چه ميزان از بذرم به محصول تبديل شده است .
اشرفي از مسئولين جهاد خواست تا در اين راستا کمک حالشان باشد تا بتواند با رفع اين مشکل به امرار معاش زندگي اشان همانند سال هاي گذشته بپردازد.
يکي ديگر از کشاورزان جويباري از روستاي مشک آباد در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ، افزود : بنده يک هکتار زمين دارم که به دليل کمبود آب بايد به کشت جايگزين برنج بپردازم اما نمي دانم با کشت جايگزين مي توانم اقتصاد خانواده ام را تامين کنم يا خير .
يحيي سلطاني با بيان اينکه بيش از 45 سال به کشت شالي مشغول بوده ام ، گفت که به نظرم کشت شالي صرفه اقتصادي خوبي دارد که از اين طريق رندگي ام را طي مي کردم .
وي بيان کرد : اميدوارم هر چه زودتر اين بحران کم آبي نه تنها در شهرستان جويبار بلکه در کشور برطرف شود تا کشاورزان از نگراني خارج شوند.
رئيس شوراي بخش روستاي ايزد خيل در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ، افزود : هم اکنون اين روستا با 130 هکتار زمين با بحران کم آبي مواجه است که کشاورزان آن نمي توانند به کشت برنج بپردازند .
يحيي ايزدي با بيان اينکه اين امر باعث گله مندي کشاورزان اين روستا شده است ، گفت که برخي از زمين ها در اين روستا به دليل عدم مرغوبيت ، کشاورز حتي نمي تواند به کشت سويا بپردازند.
وي از بي تعهدي آب منطقه ايي مازندران نسبت به مفاد قرارداد با اين روستا اشاره کرد و گفت که طي سال 79 ، قراردادي مبني بر حل معضل کم آبي ميان آب منطقه ايي و شوراي اين روستا و استفاده از آب سد شهيد رجائي بسته شد .
رئيس شوراي بخش روستاي ايزد خيل توضيح داد : طي مفاد اين قرارداد آب منطقه ايي استان مازندران متعهد شد تا در صورت بحران کم آبي ، آب اين روستا را تامين کند اما هم اکنون اعلام داشته به دليل کمبود اب سد شهيد رجائي ، کشاورزان در اين روستا از آب اين سد محروم شده اند .
ايزدي ميزان مبلغي که از سوي اين روستا به آب منطقه ايي واريز شد را 56 ميليون و 700 هزار تومان اعلام کرد.
** گله مندي کشاورزان از کمبود آب
رئيس شوراي بخش مرکزي گيل خواران در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ، افزود : روستاهاي پايين دست بخش گيل خواران هم اکنون به دليل تزريق نشدن آب از طريق سد شهيد رجايي ، با مشکلات زيادي دست و پنجه نرم مي کنند .
عيسي نظري با بيان اينکه مشکل کم آبي و تزريق نشدن آب سد شهيد رجائي مشکلاتي را براي کشاورزان پايين دست به ارمغان آورده است ، گفت که اين امر باعث ناراحتي کشاورزان شده زيرا بايد به کشت سويا در زمين هايشان بپردازند که نمي دانند اين محصول به ثمر مي نشيند يا خير .
رئيس شوراي بخش مرکزي گيل خواران با اشاره به اينکه البته برخي از روستاهاي اطراف دهستان چپکرو در حال کشت برنج هستند ، بيان کرد : اين کشت برنج از طريق پمپاژ اب در حال انجام شدن است .
** کم رغبتي کشاورزان نسبت به بيمه کشاورزي
نظري با بيان اينکه باتوجه به بحران کم آبي کشاورزان بهتر است تا نسبت به بيمه محصول خود اقدام کنند ، افزود : از 9 هزار و 800 هکتار زمين شاليزاري در اين شهرستان هم اکنون 300 هکتار بيمه است .
وي با اشاره به اينکه مهلت زيادي تا پايان زمان بيمه کشاورزي باقي نمانده است ، گفت که از کشاورزان مي خواهم تا نسبت به بيمه زمين هاي کشاروزي خود اقدام کنند.
** مشکل حاد کم آبي در روستاهاي مشک آباد و ايزدخيل
مدير جهاد کشاورزي شهرستان جويبار در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ، افزود : 9 هزار و 750 هکتار اراضي شاليزاري در اين شهرستان وجود دارد که اب 2 هزار و 400 هکتار آن از طريق سد شهيد رجائي تامين مي شد .
سليمان حاتم نژاد گفت: به دليل کمبود آب سد شهيد رجائي تزريق آب از طريق اين سد براي 2 هزار و 400 هکتار از اراضي شاليزاري قطع شده است .
وي با اشاره به اينکه اين روستاها شامل پهناب ، مشک آباد ، ايزد خيل ، شورکا ، رنگريز محله و غيره مي شود گفت که هم اکنون روستاهايي همچون مشک آباد و ايزدخيل با مشکل حاد کم آبي مواجه هستند .
مدير جهاد کشاورزي شهرستان جويبار بابيان اينکه 400 هکتار از زمين هاي شاليزاري در روستاهاي مشک آباد و ايزدخيل با مشکل کم آبي مواجه است ، گفت که دليل اصلي مشکل کم آبي در اين روستاها نبود چاه و آببندان است .
حاتم نژاد با اشاره به اينکه از 2 هزار و 400 هکتار از اراضي شاليزاري تاکنون با 120 هکتار از شاليکاران قرارداد براي کشت جايگزين بسته شد ، افزود : اين کشاورزان قرار است تا کشت سويا ، آفتابگردان و صيفي جات را جايگزين کشت برنج کنند.
وي در خصوص گله مندي برخي از کشاورزان در راستاي کشت نشدن زمينشان مبني بر کشت جايگزين گفت که از لحاظ فني کشاورزان مي توانند در زمين هاي خود به کشت سويا بپردازند زيرا هيچ گونه مشکلي به وجود نخواهد آمد .
** اخطاريه آب منطقه اي به کشاورزان در خصوص کم آبي
مدير آب منطقه اي شهرستان هاي جويبار و قائمشهر در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در خصوص گله مندي شوراهاي روستاها مبني بر قراردادبا آب منطقه ايي براي استفاده از آب سد شهيد رجائي گفت که هم اکنون سد شهيد رجايي با کمبود شديد آب مواجه است و اين ميزان آب ، حتي پاسخگوي اراضي شاليزاري در شهرستان ساري هم نيست .
براساس گزارش هاي رسمي ، 25 ميليون متر مکعب از آب کشاورزي شهرستان جويبار ، طي سال هاي گذشته از طريق سد شهيد رجائي تامين مي شد.
امسال سد شهيد رجائي 60 درصد کمتر از فروردين ماه سال گذشته آب دارد.
سد شهيد رجائي به عنوان يکي از 2 سد بزرگ مازندران در 45 کيلومتري جنوب غربي ساري بر روي رودخانه ` تجن ` قرار دارد .
اين سد که 162 ميليون متر مکعب ظرفيت ذخيره سازي دارد ، هم اکنون تنها حدود 55 ميليون متر مکعب آن آبگيري شده که به گفته کارشناسان شرکت آب منطقه اي مازندران از اين ميزان تنها 33 ميليون مترمکعب قابل برداشت است و بقيه براي پايداري سد قابل برداشت نيست .
هادي نيک اختر به اخطاريه آب منطقه اي به کشاورزان جويباري اشاره کرد و افزود : طي 6 ماه گذشته به دليل بحران کم آبي اخطاريه به روستاها ارسال شد تا از کشت برنج پرهيز کنند .
وي گفت که بي توجهي برخي از کشاورزان نسبت به معضل کم آبي باعث شد تا هم اکنون با گله مندي انها مواجه باشيم .
استان مازندران بنابر امارها حدود 460 هزار هکتار اراضي کشاورزي دارد که از اين ميزان 230 هزار هکتار شاليزاري است .
7334/1899
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۰۹۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان،  رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: از دهه دوم فروردین امسال تاکنون بیش‌از ۱۰ هزار ۱۲۶ تن گندم از کشاورزان شهرستان‌های جنوبی این استان خریداری شده است.
 سید حسینی با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفته است افزود: کار برداشت ۱۰ درصد از گندمزار‌های سیستان وبلوچستان به اتمام رسیده است.
وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰دستگاه دروگر جهت برداشت محصول گندم و ۱۶ مرکز خرید جهت تحویل گندم کشاورزان در سطح استان پیش بینی و آماده خدمت رسانی می‌باشند.
سیدحسینی افزود: در سال زراعی گذشته ۳۲ هزار هکتار در سیستان وبلوچستان گندم کشت و کشاورزان ۷۰ هزار تن گندم آردی و بذری به مراکز خرید تحویل دادند.

دیگر خبرها

  • پیش بینی کشت ۲۰ هزار هکتار پنبه در گلستان
  • بیشترین نگرانی ما در اربعین کمبود ناوگان حمل و نقل است
  • نشاکاری ۲۵ درصدی شالیزار‌های محمودآباد
  • پیش‌بینی ۸۰ درصدی نشاء مکانیزه در بهشهر
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • نخستین نشاء مکانیزه برنج در بهشهر
  • ابراز نارضایتی شهروندان کهنوج از کمبود امکانات رفاهی در برخی از مناطق شهر + فیلم
  • نشاکاری ۲۵ درصد شالیزار‌های محمودآباد
  • افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی در قزوین
  • نشاکاری 25 درصد شالیزارهای محمودآباد