Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-04@23:47:08 GMT

شوراها از سیاسی کاری در امور خود بپرهیزند

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۱۱۳۶۳

شوراها از سیاسی کاری در امور خود بپرهیزند

غلامرضا شریعتی روز یکشنبه در آیین گردهمایی شوراهای اسلامی خوزستان که با حضورمدیرکل شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور در اهواز برگزار شد اظهار کرد: یکی از مهم ترین ارکان نظام، اداره امور محل شهر و روستا در سراسر کشور بوده که با انتخاب مردم می تواند کارایی بیشتری داشته باشد.
وی ادامه داد: شورا یک نهاد جمعی و مردمی بر اساس حضور مردم در ارکان مختلف اجتماعی بنا شده و وجود آنها عامل بازدهی، نظارت هر چه بهتر و کنترل بر امور مردمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استاندار خوزستان بیان کرد: شوراها با نظارت و برطرف کردن معضلات شهر و روستاها، تسهیل زندگی مردم در کارهای مربوط به شهرداری، حفظ محیط زیست، پرداختن به نیازهای فوری تر در عین پرداختن به امور زیربنایی و اولویت دادن به مناطق کم برخوردار را اعمال کنند.
معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان نیز گفت: اعتماد نهادی و اجتماعی، اساس داشتن سرمایه اجتماعی و توسعه بوده و شوراها به عنوان نهادهای مردمی می توانند وظیفه افزایش این اعتماد را برای پیشرفت جامعه بر عهده بگیرند.
علی حسین حسین زاده ادامه داد: شفافیت، نظارت و پاسخگو بودن شوراهای اسلامی شهر و روستا مهم ترین فاکتورها برای جلب اعتماد نهادی و اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی هستند.
وی تقویت وجهه مردم سالارانه نظام جمهوری اسلامی را مهم ترین دستاورد شکل گیری شوراها عنوان کرد و گفت: این نظام یک الگوی بی بدیل در جهان بوده که بر پایه مشارکت و حضور مردم، دین و دینداری پایه گذاری شد.
وی مشارکت و تمرکز زدایی را دیگر دستاوردهای نظام شورایی خواند و افزود: شوراها به عنوان یک حرکت اجتماعی نهادینه شده و نشان می دهد که در ایران کار جمعی پاسخ می دهد.
معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: نیاز است نگاه آسیب شناختی به کارکرد ٢٠ ساله شوراها در کشور داشته باشیم تا با جلب اعتماد و سرمایه اجتماعی بیشتر، توسعه کشور را رقم بزنیم.
رییس شورای اسلامی شهر اهواز نیزبا بیان اینکه مدیریت شهری در اهواز مساله پیچیده ای است، گفت:شورای پنجم، کلانشهر اهواز را ٨٠٠ میلیارد بدهی، ٦ ماه حقوق معوقه و پروژه های راکد و انتظارات وسیع مردم تحویل گرفته و توانستیم با تلاش بدهی پرسنل را به میانگین دو ماه رسانده، بخشی از بدهی ها را پرداخت و پروژه ها را فعال کنیم ولی هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.
محمد جعفر فلسفی ادامه داد: اتحاد و همدلی،باید دغدغه جدی بین اعضای شورا باشد تا بتوانیم به گفته رهبرمعظم انقلاب توفیق پیدا کنیم.
وی افزود: نبود تعامل میان شورا و شهردار یکی از چالش های چهار دوره گذشته و یک نقطه آسیب بوده است.
فلسفی با اشاره به وجود چالش های بیرونی و درونی در هر شورا گفت: مهم ترین چالش شورا، چالش درآمد است که از زمان خودگردانی ها به آن دچار شده ایم.
وی افزود: وقتی شهری حتی توان پرداخت بدهی پرسنل را نداشته باشد، شهر از نظر عمرانی عقب افتاده که به کلیت شهر و استان آسیب می زند و باید برای این معضل چاره اندیشی کنیم.
رییس شورای شهر اهواز چالش درآمدی شهرداری ها را حلقه مفقوده در اداره شوراها دانست و گفت: این مساله که تبعات زیادی برای شهرها دارد، باید در کشور حل شود و شوراها نباید در بحث مدیریت شهری گرفتار شوند.
وی افزود: پرداخت ارزش افزوده شهرداری ها با وجود افزایش تورم، کمتر هم شده و شهرها را درگیر چالش درآمد و هزینه کرده و نیاز به چاره اندیشی دارد.
فلسفی یادآور شد: با افزایش عوارض، فشار بر مردم را که درگیر مشکلات اقتصادی هستند، افزایش داده و بر نارضایتی آنها افزوده ایم.
٧١٤٨/ 6037
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 جامعه دین شوراهای اسلامی شهر شورای اسلامی شهر نظام جمهوری اسلامی موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۱۱۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قانون شورا‌ها باید اصلاح شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی موسی‌الرضا حاجی‌بگلو شامگاه پنجشنبه در همایش روز ملی شورا‌ها در مشهد با تأکید بر ضرورت اصلاح قوانین شورایی کشور افزود: براساس قوانین و احکام اسلامی، قانون شورا‌ها باید اصلاح شود. این تکلیف ما به عنوان قانون‌گذار است که شرایط را برای عمل مؤثرتر شورا‌ها فراهم کنیم و عمل مؤثر نیز در گرو افزایش ضریب تأثیرگذاری بر دستگاه‌های مجری قانون است.

وی افزود: این نیاز مبرم نه‌فقط در سطح نهاد‌های عالی در نظام شورایی بلکه حتی شورا‌های اسلامی شهر و روستا نیز وجود دارد تا بتوانند نمایندگی شایسته و مطلوبی از مردم داشته باشند.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: از روستا‌های با ۲۰ خانوار جمعیت گرفته تا کلانشهر‌های چندمیلیون نفری، این شورا‌های اجتماعی شهر و روستا هستد که در مقام حلقه واسطه میان حاکمیت و مردم عمل می‌کنند. بر همین اساس، از آن‌جا که تکلیف ما ناظر بر تقویت امیدواری در مردم است، شما عزیزان باید به موازات پیگیری مطالبات مردم، انعکاس‌دهنده خدمات قابل توجهی باشید که امروزه از طرف دولت درحال انجام است.

وی افزود: این یک حقیقت غیرقابل انکار است که دولت سیزدهم در عرصه اجرای قوانین، مجلس در حوزه قانون‌گذاری و قوه قضاییه در راستای رسیدگی به شکایات، تحول چشمگیر و اراده قابل توجهی از خود نشان داده‌اند و اینجاست که شورا‌ها می‌توانند به میدان بیایند و همانطور که حرف مردم را به گوش مسئولان می‌رسانند، خدمت نظام را هم به اطلاع مردم برسانند.

دیگر خبرها

  • عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز :کلانشهر اهواز امینی شهردار را نمی‌خواهد | کسی ندای هل من ناصرا ینصرنی اهواز را نمی شنود
  • قانون شورا‌ها باید اصلاح شود
  • تجلیل از شهرداران، شورا‌ها و دهیاران نمونه چهارمحال و بختیاری
  • تشکیل شورا نماد برجسته مردم سالاری است/ جان‌بخشی به نظام شورایی مزیت بزرگی برای کشور است
  • نقش شوراها در تحقق شعار سال انکار ناپذیر است
  • شوراها حافظ منافع مردم و نظام هستند
  • مردم تقسیم‌بندی‌های سیاسی مجلس را مشخص می‌کنند
  • بیش از ۳۰ ساختمان در آتش‌سوزی شفت سوختند
  • سطح رفاه اجتماعی در لرستان را ارتقا دهیم
  • مغان طلاست نباید در قواره مس بماند/گمرک بیله سوار نبض اقتصاد مغان