Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس عرب‌زبان منطقه گفت: طرح موضوع خلیج فارس، در درجه دوم موضوعات اختلافی منطقه قرار دارد و باید تاکید ما بر روی نقاط مشترک باشد.

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: در آستانه روز ملی خلیج فارس قرار داریم و این در حالی است که چند سالی است اعراب حاشیه جنوبی خلیج فارس اصرار دارند نامی مجعول را بر این پهنه گسترده دریایی به کار ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این، خلیج فارس از بعد ژئوپلیتیک دارای اهمیت است و به تعبیری، کسی که بر این خلیج مسلط شود در واقع بر منطقه و اقیانوس هند مسلط می‌شود.

اعراب حاشیه جنوبی خلیج فارس که به نوعی دنباله‌رو تفکر استعماری غرب و انگلیس هستند، بلندگوی صهیونیست‌ها و آمریکا در منطقه شده‌اند و باوجود اسناد متقن و نقشه‌های قدیمی از جغرافیای منطقه از دوران باستان تاکنون، هر از چند گاهی از تریبون‌های خود نامی مجعول را بر خلیج نیلگون فارس می‌گذارند.

عبدالرضا عسیری، استاد دانشگاه کویت در این‌باره به خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا می‌گوید:‌ «در نقشه‌های منتشر شده از سازمان ملل متحد به وضوح عبارت خلیج فارس مشخص و مشهود است و باید گفت خلیج فارس تنها عنوانی است که سازمان ملل متحد آن را به‌ رسمیت می‌شناسد. همچنین خلیج فارس است که از لحاظ تاریخی کاربرد دارد و عنوان خلیج ع.ر.ب.ی نخستین‌بار از زبان جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهوری فقید مصر مطرح شد که در دهه 50 میلادی قصد داشت تغییرات گسترده‌ای در افکار عمومی و رسانه‌های عربی انجام دهد و از خلاء آگاهی میان این رسانه‌ها در راستای هدف خود که همان تغییر هویت خلیج فارس بود سوءاستفاده کند.»

عسیری درباره ریشه اختلافات میان ایران و کشورهای عربی بر سر نام خلیج فارس گفت: «روابط میان کشورها در حوزه خلیج فارس تاکنون به این اندازه حساس و در عین حال بد نبوده است. اگر به بُعد تاریخی نگاهی بیاندازیم، از ده‌ها و صدها سال گذشته خلیج مکزیک، خلیج مکزیک بوده و در منطقه خودمان، دریای عمان نیز همین گونه است. در تاریخ از سده‌های گذشته نام این خلیج، خلیج فارس بوده و نباید تحریفی در این موضوع انجام شود.»

این کارشناس عرب‌زبان ریشه این اختلافات را در وجود سوء تفاهم مشترک خواند و تصریح کرد: «باید هر دو طرف مسئولیت این سوءتفاهم دو سویه را بپذیرند. دو طرف نگرش بدی نسبت به هم دارند که حتی بر روی اندیشمندان سیاسی کشورهایشان تاثیر گذاشته‌ است. علاوه بر این، اختلافات باعث شده است تا ایران و اعراب از موضوعات اصل منطقه خارج و این موضوعات به دست فراموشی سپرده شوند.»

وی افزود: «باید از مطرح کردن چنین موضوعات اختلافی که بر مجموعه موضوعات محل اختلاف میان ایران و اعراب می‌افزاید خودداری کرد. به اعتقاد من، طرح موضوع خلیج فارس، در درجه دوم موضوعات اختلافی منطقه قرار دارد و باید تاکید ما بر روی نقاط مشترک باشد.»

عسیری گفت: «موضوع نام‌گذاری خلیج حاشیه جنوبی ایران بیشتر از هر چیزی بُعد سیاسی دارد و اعراب معتقدند باید این کشورها که دارای ساحل در خلیج فارس هستند از حق نام‌گذاری به‌عنوان خلیج ع.ر.ب.ی برخوردار باشند و البته این حق برای ایران نیز وجود دارد که همچون دیگر کشورهای ساحلی این خلیج را خلیج فارس بخواند.»

استاد دانشگاه کویت با بیان اینکه روابط سیاسی میان ایران و اعراب به حد زیادی تیره و اسفناک شده است، گفت: «نباید فراموش کنیم که ما مسلمانیم و یک فرهنگ و یک دین داریم و اینگونه اختلافات جزئی نباید ما را از مسیر حل مشکلات منحرف کند. ایران یک کشور بزرگ و ابرقدرت منطقه‌ای است و طبق منافع ملی کار می‌کند. طبعا هر کشور کوچک و بزرگی موضوعات مختلف را طبق منافع ملی خودش ارزیابی می‌کند. ما در خلیج فارس و جهان عرب باید بگوییم ایران کنونی، ایران 37 سال پیش نیست و واحدی حقیقی و ایدئولوژیک به شمار می‌رود.»

گفت‌وگو از: مجتبی اسماعیلی

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۱۳۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه عمران ملل متحد: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد

سازمان برنامه عمران ملل متحد در گزارشی گفت که کار بازسازی غزه ممکن است تا قرن بعدی به طول انجامد و حداقل ۴۰ الی ۵۰ میلیارد دلار هزینه دارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سازمان برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد یا برنامه عمران ملل متحد (UNDP)، به عنوان یکی از شاخه‌های اصلی سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که اگر بازسازی غزه همانند جنگ‌های سابق انجام شود، تا 80 سال طول خواهد کشید و تا قرن بعدی ادامه خواهد یافت.

این سازمان گفت در صورتی که مصالح لازم به سرعت وارد غزه شود و کار بازسازی با سرعت پیش برود، می‌توان امیدوار بود که این کار تا سال 2040 به اتمام برسد.آمار شوکه‌کننده از تجاوزات اشغالگران به بخش کار و اقتصاد غزه در این گزارش همچنین آمده است که بازسازی غزه حداقل 40 الی 50 میلیارد دلار هزینه دارد و علاوه بر این تبعات اجتماعی و اقتصادی جنگ چندین نسل را درگیر خود کرده و دهها سال طول خواهد کشید.

به گفته این نهاد وابسته به سازمان ملل، برای بازسازی غزه باید 37 میلیون تن آوار ساختمان‌ها جا‌به‌جا شود که 300 کیلوگرم برای هر متر مبع می‌شود و این در حالی است که به دلیل وجود بمب‌ها و مواد منفجره عمل نکرده، کار آواربرداری با خطرات زیادی همراه است.

در این راستا دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه روز گذشته در گزارشی درباره آمار خسارت‌هایی که جنگ وحشیانه رژیم اشغالگر به غزه وارد کرده است اعلام کرد که مجموعه خسارات اولیه مستقیم تجاوزات اشغالگران علیه نوار غزه از 7 اکتبر 2023 تاکنون بالغ بر 33 میلیارد دلار بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است که رژیم اشغالگر همچنین 15 بخش مربوط به کار و زندگی را در غزه نابود کرده که این بخش‌ها عبارتند از بخش مسکن و خانه، بخش خدمات و شهرداری‌ها، بخش تجاری، بخش صنعتی، بخش دولتی، بخش کشاورزی، بخش بهداشت، بخش آموزشی، بخش رسانه، بخش تفریح و هتل‌ها، بخش ارتباطات و اینترنت، بخش حمل و نقل و بخش برق. در این بخش‌ها ده‌ها هزار نفر شغل و تجارت خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس
  • عباس آخوندی: هر طرحی که در منطقه بر مبنای حذف قدرت‌های جهانی ارائه شود، از همان ابتدا با شکست مواجه خواهد شد
  • هم‌اینک دنیا فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل دارای حقوق‌ بین‌الملل به رسمیت می‌شناسد
  • سیر تاریخی شناسنامه‌های المثنی استقلال
  • اعراب می‌توانند از جنگ تهران و تل آویو جلوگیری کنند؟
  • از افتتاح هفته گرافیک و بینال ونیز تا روز ملی خلیج فارس پای آزادی
  • صادرات سیب لرستان به روسیه، ترکمنستان و حاشیۀ خلیج فارس
  • برنامه عمران ملل متحد: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
  • (ویدیو) ظریف تحلیل کرد؛ مهمترین کاری که باید پس از بحران غزه انجام می‌دادیم