Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@03:14:40 GMT

خراسان شمالی مهد گیاهان دارویی در کشور

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۱۴۳۵۳

خراسان شمالی مهد گیاهان دارویی در کشور

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ استان خراسان شمالی با بیش از ۲ میلیون هکتار عرصه‌های طبیعی، خواستگاه رویش ۳۵۰ گونه گیاهان دارویی و صنعتی متعددی است که در همین راستا تاکنون ۲۶ طرح احیا و بهره برداری گیاهان دارویی و صنعتی در سطح ۹۶ هزار هکتار با تولید ۸۲ تن محصول توسط ادره کل منابع طبیعی و آبخیزداری تهیه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف گیاهان دارویی درخراسان شمالی به لحاظ داشتن ویژگی‌های خاص طبیعی و اقلیمی و تنوع آب و هوایی منحصر به فرد، از دیرباز مورد توجه بوده و هم اکنون هم در اکثر مناطق روستایی و عشایری مصرف گیاهان دارویی در درمان برخی بیماری‌ها از جایگاه بالایی برخوردار است.

در این استان به واسطه داشتن ظرفیت رشد گیاهان دارویی، زمینه توانمند شدن در این حوزه وجود دارد و بسیاری از دانش آموختگان بیکار رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی می‌توانند در این مسیر وارد و برای خود اشتغال ایجاد کنند و توسعه کاشت و فرآوری گیاهان دارویی می‌تواند زمینه را برای توسعه استان مهیا کند.


برداشت ۱۵ تن زرشک از عرصه‌های منابع طبیعی در خراسان شمالی


مدیر کل منابع طبیعی استان حسن وحید در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ تصریح کرد: در راستای طرح‌های احیاء و بهره برداری در سال گذشته ۱۵ تن زرشک، یک تن کتیرا و بیش از هفت تن محصول شیره باریجه در استان برداشت شده است.

وی گفت: در سال‌های ۹۵ و ۹۶ مجوز حمل ۱۰۸ تن شیرین بیان، ۲۱ تن باریجه و یک تن کتیرا به خارج از استان داده شده است.

حسن وحید افزود: در سال ۹۶ از محل اعتبارات استانی تهیه و بازنگری ۸ طرح گیاهان دارویی از جمله باریجه، کتیرا، آویشن، مرزه کوهی، به مساحت ۱۲ هزار هکتار در سطح استان در دست اقدام است.

مدیر کل منابع طبیعی خراسان شمالی افزود: در راستای اجرای طرح احیا و بهره برداری زرشک وحشی چهاربید، ۱۴ هکتار از رویشگاه این گونه از گیاه دارویی در سال ۹۶ در شهرستان جاجرم احیا و غنی سازی شد.

وی با بیان اینکه بهره برداری از شماری از گیاهان دارویی غیرمجاز و گونه‌هایی نیز مجاز مشروط است، افزود: برداشت گیاهان دارویی در عرصه‌های منابع طبیعی استان جز در قالب طرح، ممنوع است و با متخلفان در این باره برخورد می‌شود.


احیا و توسعه رویشگاه‌های گیاهان دارویی و صنعتی در خراسان شمالی

رضا احمدی اسکویی مدیر بهره برداری ادره کل منابع طبیعی استان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بجنورد؛ گفت:در راستای حفظ، احیا و توسعه رویشگاه‌های گیاهان دارویی و صنعتی در استان میزان ۱۲ هزار هکتار، تهیه طرح، احیا و بهره برداری گیاهان دارویی و صنعتی تهیه می‌شود.

وی تصریح کرد :هدف اصلی این طرح ها احیا ، توسعه و غنی سازی رویشگاه های گیاهان دارویی استان است که به همین منظور در سال 96 میزان 1740 هکتار عملیات توسعه گیاهان دارویی به صورت کپه کاری با بذرو نهالکاری اجرا شد.


تولید ۱۸۰ تن گیاه دارویی در فاروج

عبدالله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛ گفت: شهرستان فاروج با سطح زیر کشت ۵۰ هکتار و تولید ۱۸۰ تن گیاه دارویی جایگاه نخست از نظر سطح و تولید داراست.

وی مهم‌ترین مزایای کشت و توسعه گیاهان دارویی را شامل سود آوری و ارزش افزوده بالا نسبت به سایر محصولات زراعی، سازگاری با محیط و قابلیت کشت در شرایط نامساعد و محدود کننده اقلیمی، خاک و آب، مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوی کشت، توسعه سلامت و بهداشت عمومی و امکان تولید محصول ارگانیک و تامین ماده خام اولیه برای صنایع فرآوری، دارویی، بهداشتی، آرایشی و ایجاد اشتغال عنوان کرد.

یوسفی توسعه اکوتوریسم، افزایش صادرات و ایجاد درآمد ارزی، استفاده از گیاهان دارویی به عنوان مکمل‌های غذایی، تنقلات، نوشابه سازی، شیرینی سازی را ازدیگر مزایای کشت گیاهان دارویی عنوان کرد.

گونه‌های گیاهی مرتعی و جنگلی مانند دنبلان، مرزه کوهی، باریجه (قسنی)، گل گاو زبان، علف چای، مریم گلی، گل کاسنی، گل گندم، مریم نخودی، درمنه، علف گاو زبان، اشنیان (شقار)، اسطوخودوس و ... گونه‌های مجاز مشروط می‌باشد که با دریافت مجوز و در حد محدود و مجاز است.


تولید سالانه ۴۰۰ تن عرقیات گیاهی در بجنورد


علی اصغر شریکیان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛گفت: هم اکنون یک واحد بسته بندی عرقیات گیاهی با ظرفیت اسمی سالانه ۴۰۰ تن در شهرستان بجنورد و یک واحد فعال عصاره گیری، اسانس گیری و بسته بندی عرقیات و گیاهان دارویی با ظرفیت ۸۰۰ تن در شهرستان جاجرم مشغول فعالیت هستند.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در راستای افزایش کشت گیاهان دارویی در استان افزود:کارگروه توسعه و کشت گیاهان دارویی تشکیل شده و همچنین طرح توسعه گیاهان دارویی در برنامه ستاد اقتصاد مقاومتی استان مصوب شده، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی با بهره گیری از توان علمی مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، پیگیری تخصیص اعتبارات از محل یارانه نهال جهت توسعه گیاهان دارویی و گل محمدی، اخذ مجوز‌های لازم از موسسه اصلاح نهال و بذر برای دو واحد تولید کننده گل محمدی و نشاء گیاهان دارویی بادرنجوبه، آویشن باغی، مریم گلی و.. به منظور تامین مواد رویشی مورد نیاز انجام شده است.

شریکیان افزود: زیره سبز عمده‌ترین گیاه دارویی کشت شده در استان است که شهرستان اسفراین با ۹۱۰ هکتار بیشترین سطح زیر کشت را داراست.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی سطح زیر کشت گل محمدی استان را ۲۵۳ هکتار عنوان کرد و افزود: این میزان در مقایسه با سال گذشته ۱۳۰ هکتار افزایش یافته است. تلاش برای رونق صنعت گیاهان دارویی در استان و توجه به صنایع بسته بندی و تکمیلی می‌تواند به فراوری این صنعت و توسعه آن کمک کرده و برای شمار زیادی از مردم این منطقه اشتغال دائمی ایجاد کند و بهره برداری نادرست از گونه‌های گیاهی و روند رو به نابودی برخی از گونه‌ها به شیوه‌های سنتی و نادرست که تیشه به ریشه گیاهان دارویی استان می‌زند باید قاطعانه جلوگیری و ذخیره گاه‌های ژنتیکی استان مورد حفاظت قرار گیرد.


گزارش از سمانه دشتی
انتهای پیام/آ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کشاورزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۱۴۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند

به گزارش خبرنگار مهر، سعید جاوید بخت پیش از ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: کهگیلویه و بویراحمد سرانه نخست جنگل در کشور را دارد و ۸۷ درصد مساحت استان در عرصه‌های ملی است.

وی با بیان اینکه دوهزار و ۱۰۰ گونه گیاهی و ۴۵۰ گونه گیاه دارویی در استان رشد می‌کنند، گفت: ریشه کنی و برداشت بی رویه سبب شده که گیاهانی همچون، «بن سرخ»، «بیلهر»، «تره»، «جاشیر» خوراکی، «کرفس» کوهی، «آنغوزه» و «باریجه» در خطر انقراض قرار بگیرند.

جاوید بخت تصریح کرد: جریمه ریشه کنی هر بوته بر اساس قانون یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال است اما همچنان ریشه کنی گیاهان در استان ادامه دارد.

وی افزود: مسدود کردن جاده‌های فرعی منتهی به مراتع، فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌های جمعی و سازماندهی نیروها به سمت مناطق بحرانی که خطر تخریب گیاهان مرتعی دارند از مهمترین اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ریشه کنی گیاهان کوهی و در حال انقراض استان است.

مدیرکل منابع طبیعی استان با بیان اینکه در سال گذشته ۶۵ هزار بوته کرفس در منطقه دیمشوک با مشارکت شهروندان طبیعت دوست در عرصه‌های منابع طبیعی کشت شد، گفت: استفاده از ظرفیت مرتع‌داران دارای پروانه به صورت بهینه از منطقه «گُرگو»، «دلی گردو» و «میان تنگان» و همچنین برخورد قانونی لازم برای عبرت آموزی دیگران از اقدامات انجام شده در راستای کاهش بوته کنی هستند.

جاوید بخت تصریح کرد: فرهنگ سازی اساسی و اصولی مرتبط با بقای منابع طبیعی برای آیندگان، آموزش مردم و جوامع محلی درباره زمان و میزان بهره‌برداری از گیاهان مرتعی و اطلاع رسانی عواقب قانونی و میزان جرایم ریشه‌کنی گیاهان مراتع، می‌تواند به کاهش بوته کنی در استان و جلوگیری از انقراض گونه‌های گیاهی کمک کند.

کد خبر 6094110

دیگر خبرها

  • مبادله بیش از ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بین استان فارس و هیات‌های خارجی
  • طرح مشکلات بانکی خراسان شمالی در هیئت دولت
  • موضوع ناترازی بانک‌های خراسان شمالی در جلسه هیات دولت مطرح می‌شود
  • حمیدیه رتبه برتر تولید نعنای دارویی در استان خوزستان+فیلم
  • رفع کمبودهای حوزه آب برای توسعه صنعت و کشاورزی خراسان شمالی
  • برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان
  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • ظرفیت کشت گیاهان دارویی در بیش از ۵۰ نقطه لرستان
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی