Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@15:55:21 GMT

70 روستای سمنان با معضل کم آبی مواجه اند

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۱۴۷۴۵

70 روستای سمنان با معضل کم آبی مواجه اند

سمنان - ایرنا - حدود 60 هزار تَن ساکن 70 روستای سمنان با معضل کمبود آب در بخش های کشاورزی و آشامیدنی مواجه هستند که باید برای تامین آب پایدار این مناطق برنامه ریزی اصولی اتخاذ کرد.

به گزارش ایرنا، روستاها همیشه نقشی مولد در تولید محصولات کشاورزی و دامی داشته و تامین کننده محصولات غذایی نقاط شهری بوده است و این نگرش در شرایط امروز که دنیا در تولید محصولات کشاورزی با مشکلات عدیده ای مواجه است، باید بیش از پیش مد نظر قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته کارشناسان، اکنون چالش کم آبی در استان سمنان جدی است به طوری که با کاهش تولیدات کشاورزی به دلیل نداشتن آب موردنیاز ، بسیاری از روستاییان از ادوار گذشته تاکنون با از دست دادن شغل، به شهرها مهاجرت کرده اند.
بر اساس آمار استانداری سمنان، از یکهزار و 625 روستای استان سمنان در سال 1350، اکنون فقط 280 روستا دارای سکنه است که تعداد قابل توجهی از این روستاها به دلیل پهناور بودن استان در نقاط دور افتاده قرار دارند و اکنون 17 روستا به وسیله تانکر آبرسانی می شود.
به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران توجه ویژه به روستاها و برنامه ریزی برای توسعه روستایی منجر به افزایش تولید، ماندگاری جمعیت و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از مهاجرت و حاشیه نشینی، مشاغل کاذب در شهرها می شود.
براساس آمار شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان حدود 30 درصد از لوله های انتقال آب آشامیدنی سمنان در بخش روستایی فرسوده است که نوسازی آن حدود 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه در گفت و گو با گفت: حدود 60 هزار تَن ساکن در 70 روستای سمنان با معضل کمبود آب در بخش های کشاورزی و آشامیدنی مواجه هستند که برای کاهش مهاجرت، انتقال آب از سایر حوزه ها و حفر قنات ضروری است.
ابوالفضل حسن بیگی افزود : 31 درصد از روستاییان استان 2 برابر الگوی مصرف آب استفاده می کنند و 21 درصد در گروه پرمصرف قرار دارند و درصد افراد پرمصرف آب در شهرها 11 درصد است.
وی اظهارداشت : در سال های 94 و 95 ،75 روستای استان شامل سه روستا در سمنان، 25 روستا در شاهرود، هشت روستا در میامی، 24 روستا در دامغان، 6 روستا در گرمسار، سه روستا در آرادان، چهار روستا در مهدی شهر و 2 روستا در سرخه با کم آبی مواجه بودند.
حسن بیگی خاطرنشان کرد : در سال 96 این تعداد به 38 روستا کاهش یافت که 2 روستا در سمنان، هشت روستا در شاهرود، 9 روستا در میامی، هشت روستا در دامغان، هفت روستا در گرمسار، 2 روستا در مهدی شهر و 2 روستا در سرخه واقع هستند.
وی بابیان این که مشکل آب آشامیدنی حدود 75 درصد روستاهای دامغان با تخصیص اعتبار 300 میلیارد ریال در سال گذشته برطرف شد، گفت: برای مناطق رشم، معلمان و کوه زر مطالعات اجرایی طرح‌های آبرسانی صورت گرفته اما این اقدامات به یافتن آب منجر نشده است و چنانچه این موضوع تداوم یابد، ناچار به انتقال آب از منطقه قهار رستاق دامغان به مناطق جنوبی هستیم.
حسن بیگی ادامه داد : برای رفع کمبود آب در بخش آشامیدنی و کشاورزی سمنان به حدود 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است و باید مدیران ارشد استان با تخصیص اعتبار برای رفع این چالش در استان اقدام کنند.
وی اضافه کرد : حدود 200 هزار نفر از جمعیت 700 هزار نفری سمنان در مناطق روستایی زندگی می کنند و اگر در طولانی مدت برای رفع تنش آبی در اقدام نشود تا سال 1420 حدود 20 درصد دیکر از جمعیت در این مناطق کاهش می یابد.
به گزارش ایرنا ، 284 روستاهای استان سمنان با استفاده از 33 حلقه چاه، 91 دهنه چشمه و 15 رشته قنات تامین آب می شود.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.
حدود 55 درصد از استان بیش از 700 هزار نفری سمنان مناطق خشک و نیمه خشک و بیشتر مناطق استان با کم آبی مواجه است.
پراکندگی جمعیت در استان سمنان به ویژه در مناطق روستایی و دورافتاده، یکی از عوامل مشکلات خدمت رسانی در بخش‌های مختلف از جمله آبرسانی به مردم است.
6026/7339

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد آب روستاهاي سمنان خشكسالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۱۴۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهرجان، روستایی تاریخی در خوروبیابانک+فیلم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکزاصفهان؛  دهیار روستای مهرجان با اشاره به اینکه روستای مهرجان دارای ۹ اقامتگاه بوم گردی است گفت: در ایام نوروز گردشگران می‌توانند از ساباط‌ها، بادگیر‌ها بقعه شمس الدین و نخلستان بزرگ روستا بازدید کنند.
ابوالفضل شمسایی افزود: نوروز امسال برای نخستین بار پس از ۱۲ سال از شروع به ساخت ورزشگاه این روستا مسابقات جام رمضان در آن برگزار شد.
وی ادامه داد: ۸ تیم از روستا‌های مهرجان، گرمه و اردیب در این مسابقات شرکت کردند که در پایان تیم شهید براتعلی شمسایی توانست قهرمان اولین دوره مسابقات جام رمضان در روستای مهرجان شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستای بولان بر اثر سیلاب + تصاویر
  • جهش تولید با مشارکت مردم تنها مسیر پیشرفت ایران
  • مهرجان، روستایی تاریخی در خوروبیابانک+فیلم
  • اجرای حدود ۱۰۰ طرح در حاشیه شهر ارومیه
  • آب شرب روستاهای سیل‌زده لرستان وصل شده است
  • رفع کدری آب شرب بیش از ۹۵ درصد مناطق خرم آباد
  • استقبال گردشگران نوروزی از روستای نمونه گردشگری در نیر
  • روستای خرو طبس میزبان گردشگران نوروزی
  • طبیعت بهاری روستای جغدان از لنز دوربین شهروند خبرنگار
  • جشن سنتی "گم تلا" در روستای تاریخی استان یزد (+عکس)