Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@17:12:22 GMT

تبادل گردشگر مذهبی و سلامت میان استان ایلام و واسط عراق

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۱۴۸۹۲

تبادل گردشگر مذهبی و سلامت میان استان ایلام و واسط عراق

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای سخن گفت که بر اساس آن تبادل گردشگر طبیعی، مذهبی و سلامت میان استان‌های ایلام ایران و واسط عراق تسهیل می‌شود.

عبدالمالک شنبه‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که میان استان ایلام با استاندار واسط عراق منعقد شد، به نکته‌ای برای توسعه گردشگری اشاره کردیم که مربوط به تبادل گردشگر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه گردشگری استان ایلام با واسط عراق، بخش‌های خصوصی اسلام و واسط از تبادل گردشگر طبیعی، مذهبی و سلامت استفاده خواهند کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان ایلام تصریح کرد: استاندار واسط عراق پیشنهادی را ارائه کرده که اگر اجرا شود به لغو روادید بین دو استان منتهی می‌شود. اجرایی شدن طرح پیشنهادی از سوی استاندار عراقی به توسعه استان ایلام در حوزه گردشگری کمک قابل توجهی خواهد کرد.

وی درباره دیگر برنامه‌هایی که در استان ایلام برای ورود هرچه بیشتر گردشگر اجرایی می‌شود اظهار کرد: یکی از راه‌های جذب گردشگر رویداد محور بودن برنامه‌ها است. بر همین اساس در 20 اردیبشهت ماه اولین جشنواره محلی غذاهای استان ایلام را برگزار خواهیم کرد.

شنبه زاده همچنین تاکید کرد: از آنجا که استان ایلام از ظرفیت گردشگری طبیعی بسیار خوبی برخوردار است، داروهای گیاهی زیادی در طبیعت آن می‌روید و غذاهای خاصی در منطقه طبخ می‌شود که ما را بر آن داشت تا برای ورود هرچه بیشتر مسافر و توریست جشنواره‌های متعددی را برگزار کنیم.

وی افزود: ما امسال پیش‌بینی کرده‌ایم که جشنواره‌های متعددی را در استان ایلام برگزار کنیم که از جمله آنها جشن برداشت زردآلو، برداشت برنج، برداشت گل نرگس است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام بیان کرد: جشنواره‌هایی چون جشنواره برداشت محصول، جشنواره‌های رویداد محوری هستند که به توسعه گردشگری کمک می‌کند.

لازم به یادآوری است، سنگ‌ نوشته‌ آشوری (گل‌‌گل‌)، گورستان‌ چنار، تالاب سیاب دریوش، آبشار گچان، گورستان‌ کان‌ گنبد، قلعه هزارانی، آتشکده موشکان، آبشارچم آو، آبشارسرطاف، آب زنگاون، آب آسمان آباد، آب آفتاب، تلخاب، تنگ گراو، جزمان رود، چرداول، چوار، خوش، سده، کنجان چم، سیمره، قناتها، اهوران، بانکول، سامله، آتشکده میمه، سرکب، شره زول، شلم، قلاچه، قلارنگ، مانشت، آبدانان، قلعه پشت قلعه، قلعه هزاران، مسجد جامع و زیارتگاه سید صالح الدین محمد تنها بخشی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی استان ایلام به شمار می‌رود.

آبشار گچان: آبشار گچان در 15 کیلو متری شمال ایلام و در میان تنگه‌ای که خود یکی از تفرجگاه‌های ایلام به شمار می‌رود، قرار گرفته است.

در این منطقه که کوه‌های زیبا و معظم مانشت و قلارنگ به همراه گچان گویی به هم رسیده‌اند منظره بسیار زیبایی بوجود آمده که گردشگران را نه تنها در فصول بهار، تابستان بلکه در زمستان نیز به این منطقه می‌کشاند.

آتشکده موشکان: آتشکده موشکان به عنوان آتشکده چهار طاقی شهر سرابله از بناهای دوران ساسانیان است که با ملات ساروج و سنگ ساخته شده است.

زیرزمین این آتشکده با طاق‌های قوسی شکلش، در سال 1382 توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان بازسازی شد.

گورستان‌ کان‌ گنبد: گورستان کان‌ گنبد در ۳۰ کیلومتری شهر ایلام در شهرستانی به نام ملکشاهی قرار گرفته است. قدمت کان گنبد به دوران پیش از تاریخ ایران باستان بر می‌گردد.

گفته می‌شود، مردم برای دیدن دوچیز به کان گنبد می آیند، یک گورستان و دیگری گنبد. بیشتر گورها در محدوده بالای دامنه قرار گرفته و در مجموع این گورستان، یک سند ملی از هویت و تاریخ کشور ایران است که در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

آبدانان: شهر آبدانان در دامنه جنوبی کبیرکوه قرار گرفته است. این شهر منابع طبیعی و معدنی فراوانی مانند نفت و گوگرد دارد و به علت وجود آب و زمین فراوان، جنگلها و مراتع از نواحی مستعد برای کشاورزی به حساب می‌آیند. این ناحیه قدمت تاریخی قابل توجهی دارد و آثار ارزنده تاریخی در سراسر آن به چشم می‌خورد. این شهرستان دارای مکان‌های تفریحی بسیاری است.

گل‌گل: گل‌‌گل‌ ملکشاهی سنگ‌ نوشته‌‌ای است که در کنار روستای گل‌گل‌ در فاصله‌ ۲۵ کیلومتری شهر ایلام‌، بر دیواره‌ کوهی حک‌ شده‌ است‌.

بر اساس نظر پژوهشگران، قدمت این‌ سنگ‌‌نبشته‌ به‌ دوران‌ آشور بانیپال‌ باز می‌گردد و حدود ۳ هزار سال‌ قدمت‌ تاریخی دارد.

از نکات حائز اهمیت در این سنگ‌نوشته، نقش‌ پیکره‌ یک‌ سرباز آشوری با کلاه‌ خود، ماه‌ و ستاره‌ است که در بالای سرش پیکانی حک شده است. در قسمت‌ پایینی این‌ سنگ‌ چند جمله‌ با خطوط‌ میخی به چشم می‌خورد.

مهران: از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان ایلام مرز مهران است که پلی برای تردد گردشگران مذهبی تلقی می‌شود. در گذشته، شهر مهران به منصور‌آباد معروف بوده و مانند سایر شهرهای مرزی در ابتدای جنگ تحمیلی به دست عراقی‌ها افتاده و با بازپس‌گیری آن از سال 1365 مورد آبادانی قرار گرفته است.

چهارطاقی: چهار طاقی نام بنایی است که بر روی تپه با چهار طاق از دوره ساسانی باقی مانده است. این بنا که تماما با قلوه سنگ و گچ ساخته شده، را در محل طاق می‌گویند که در گذشته یک آتشکده بوده است.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۱۴۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشتار غیر مجاز دام در روستا‌های گردشگری اردبیل معضل جدی

به گزارش جام جم آنلاین،مهدی فیضی در دیدار با امام جمعه مشگین شهر اظهار کرد: معضل کشتار غیر مجاز دام در برخی از محور‌های مواصلاتی و روستا‌های گردشگری منطقه و تعدد پرونده‌های ارجاعی به مراجع قضایی در این زمینه جدی است.
وی با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده دامپزشکی در این راستا ملموس است از امام جمعه مشگین شهر خواست؛ با استفاده از تریبون نمازجمعه در راستای آگاهی دهی به شهروندان و توصیه به مردم در راستای عدم خرید گوشت حاصل از کشتار غیر مجاز دام، دامپزشکی را یاری کنند.
وی خاطرنشان کرد: رفع معضل کشتار غیر مجاز دام علاوه بر فرهنگسازی نیازمند عزم و اراده جدی، خیزش عمومی و همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط حوزه سلامت است.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل بیان کرد: اگر دامپزشکی به تنهایی در میدان عمل باشد و دیگر دستگاه‌ها همکاری نکنند کار به جایی نخواهد رسید و راه به جایی نخواهیم برد.
فیضی با تقدیر از امام جمعه و مسئولان ارشد شهرستان در حمایت‌های بی دریغ از دامپزشکی گفت: در این مسئولیت سنگین همواره خود را نیازمند راهنمایی و دعای خیر شما می‌دانیم.
در این دیدار امام جمعه شهرستان مشگین شهر نیز با اشاره به اینکه دامپزشکی جایگاه ویژه‌ای در حوزه سلامت عمومی جامعه دارد، اظهار کرد: دامپزشکی را به عنوان یک مجموعه تلاشگر در تامین بهداشت و سلامت عمومی جامعه می‌شناسیم
حجت الاسلام رضا باوقار افزود: با توجه به ظرفیت دامپروری مشگین شهر اقدامات دامپزشکی در تامین امنیت غذایی و تضمین سلامت عمومی جامعه اعتماد عمومی را افزایش و احساس امنیت در مردم را بالا برده است.
وی با تاکید بر درک کامل از جایگاه حساس و خطیر مسئولیت به عنوان یک امانت الهی گفت: سفارش می‌کنم به صورت هدفمند به دنبال ارتقای بیش از پیش سطح خدمات رسانی به مردم باشید و این ویژگی در مدیران دامپزشکی وجود دارد.

دیگر خبرها

  • آخرین مهلت ثبت نام برای حضور در نمایشگاه پزشکی و داروسازی ویتنام ۲۰۲۴ 
  • منتظر ثبت چند اثر جهانی دیگر در قزوین
  • عراق، قرقیز و افغانستان در انتظار برد ازبک‌ها
  • نظام مسائل باید حلقه واسط در توانمندسازی بانوان باشد
  • آیا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟
  • سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود
  • حل مشکل جمع آوری و حمل زباله از منطقه گردشگری امامزاده شیخان علی آباد کتول
  • پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی بیمارستان شهدای ملکشاهی
  • کشتار غیر مجاز دام در روستا‌های گردشگری اردبیل معضل جدی
  • اشتراکات فرهنگی و مذهبی میان دو ملت ایران و پاکستان زمینه‌ساز تعمیق روابط دو کشور است