Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-04@18:49:44 GMT

صدایی از میدان نقش جهان

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۱۵۰۰۷

صدایی از میدان نقش جهان

جشنواره بیماران خاص و معلولان به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در میدان نقش جهان اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جشنواره بیماران خاص و معلولان، بعد از ظهر یک‌شنبه _نهم اردیبهشت‌ماه_ به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان ازسوی شهرداری اصفهان و با همکاری مجمع تشکل های معلولان و هیئت ورزشی بیماران خاص استان اصفهان،  در میدان نقش جهان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازارچه صنایع دستی معلولان و توانخواهان اصفهان در میدان نقش جهان دایر بود و توانخواهانی که بازاری برای فروش محصولات خود نداشتند در این میدان به عرضه محصولات و توانمندی های خود پرداختند. در این همایش شاد و مفرح که با حضور معاونت ورزشی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری و مجمع تشکل های معلولین و هیائت ورزشی بیماران خاص برگزار شد هنرمندان در بین مردم و توانخواهان به اجرای موسیقی شاد و استندآب کمدی پرداختند.

افسردگی در کمین روحیه حساس معلولان

حبیب الله ناظریان، معاون ورزشی و تفریحی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در حاشیه این جشنواره و در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حدود دوهزار معلول نخاعی در استان اصفهان ساکن هستند که تنها ۵۰۰ نفر از آنها در انجمن آسیب نخاعی اصفهان حضور دارند.

وی با بیان به اینکه اکثر این توانخواهان در سنین نوجوانی و جوانی هستند، افزود: آنها جزء افراد فعال جامعه بوده اند که متاسفانه بر اثر حادثه ای به معلولیت رسیده اند و بخش دیگری از آنها به صورت مادرزادی دچار معلولیت بودند، ضمن اینکه از انواع معلولیت ها اعم از ذهنی، حرکتی و جسمی در بین آنها وجود دارد.

ناظریان با تاکید بر اینکه یکی از رسالت های معاونت ورزشی شهرداری حفظ فعالیت های تفریحی و ورزشی معلولان است، گفت: یکی دیگر از رسالت های این معاونت، تامین شادی و نشاط این قشر است چراکه با وجود روحیه حساس، افسردگی همواره در کمین آنها است.

معاون ورزشی و تفریحی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه این توانخواهان نعمت الهی هستند، تصریح کرد: مسوولان به هیچ وجه نباید به آنها بی توجه باشند چراکه این قشر نیازمند توجه و علاقمند به دیده شدن در جامعه هستند و هیچ توقعی هم از کسی ندارند اگرچه اغلب آنها به سختی زندگی می کنند.

ناظریان در خصوص رویکردهای معاونت ورزشی و تفریحی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، تصریح کرد: حفظ وضعیت موجود و برنامه ریزی با سرعت بیشتر  برای حرکت به سمت وضعیت مطلوب تر با  امکانات موجود و بهره گرفتن از سالن های ورزشی و استخرها در دستور کار این معاونت است.

دخیل کردن توانخواهان در برنامه های شهری​

وی با تاکید بر استفاده بیشتر از حضور معلولان و جانبازان در تقویم ورزشی سال ۹۷ در محلات شهر، گفت: مشارکت بیشتر جانبازان و معلولان در برنامه های شهری، موردنظر ما است، هم‌چنین در روزهای گذشته نیز در برنامه ها و جشن های هفته فرهنگی اصفهان از وجود آنان استفاده شد.

وی با تاکید به پرهیز از نگاه ترحم آمیز به معلولان تصریح کرد: افراد سالم که از نعمت سلامتی برخوردارند باید بدانند که این توانخواهان و خانواده های آنها به سختی زندگی می کنند و به هیچ وجه نباید سهوا به آنها با دید ترحم نگاه کرد چراکه این افراد بسیار شجاع و باشهامت هستند.

معاون ورزشی و تفریحی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری با بیان اینکه دخیل کردن توانخواهان در برنامه های شهری موجب افزایش شادی آنان است، افزود: حضور آنان در جمع مردم عادی همچون جشن امروز باعث تغییر نگاه افراد عادی جامعه به آنها خواهد بود.

وی با اشاره به توجه ویژه شهردار و اعضای شورای شهر به معلولان، گفت: مدیریت شهری همواره در جلسات تاکید ویژه ای بر توجه به این قشر دارند و برای این موضوع هم از هیچ تلاشی دریغ ندارند.

ناظریان با بیان اینکه مرز باریکی بین سلامتی و معلولیت است، تصریح کرد: هیچ کس از فردای خود خبر ندارد و آسیب های نخاعی و معلولیت ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد پس شایسته است که به معلولان نگاه ترحم آمیز یا نگاه به فرد ناتوان نداشته باشیم.

تقدم مناسب سازی اذهان و اندیشه ها بر مناسب سازی فیزیکی

سیدمحمد منصوری نایب رئیس هیات مدیره جامعه معلولان اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: معلولان از بزرگ ترین اقلیت های کشور هستند و در استان اصفهان نیز قریب به ۲۵۰ هزار معلول از انواع مختلف ساکن و برخی از آنها حتی چند معلولیتی هستند.

منصوری با بیان اینکه فضاهای شهری برای حضور معلولان مناسب نیست، گفت: متاسفانه این قشر در انزوا به سر می برند و تلاش ما همواره تسهیل حضور آنان در جامعه بوده است.

وی با بیان اینکه توانمندی های معلولان را باید به سه گروه در جامعه معرفی کرد، افزود: اولین گروه که باید توانایی آنان معرفی شود، خود معلولان هستند چراکه گاهی افراد، توانمندی هایی دارند که این توانایی ها مغفول مانده است و باید در قدم اول توانمندیهای خود را بشناسند.

مشاور استاندار در امور معلولان در خصوص گروه دومی که باید توانایی معولان به آنها معرفی شود، گفت: دومین گروه مسئولان هستند که باید توانمندی معلولان به آنها معرفی شود و تلاش ما بر این است تا شرایط این قشر را برای مسئولان تبیین کنیم و از آنها بخواهیم که حقوق مغفول مانده معلولان را به آنها برگردانند.

منصوری سومین گروه غافل از توانمندی معلولان را مردم و افراد عادی دانست و ادامه داد: متاسفانه هنوز مردم از نیازهای یک فرد معلول یا توانخواه اطلاعی ندارند و باید فرصت های رشد معلولان را بشناسند و برای آنها این فرصت را ایجاد کنند.

نایب رئیس هیات مدیره جامعه معلولان اصفهان با تاکید بر تقدم مناسب سازی اذهان و اندیشه ها بر مناسب سازی فیزیکی، تصریح کرد: اگر در ابتدا مناسب سازی در افکار و اندیشه ها صورت بگیرد و اندیشه انسان ها برای این امر آماده شود طبیعتا فضاهای فیزیکی مناسب خواهد شد.

مشاور استاندار در امور معلولان با بیان اینکه در سالهای قبل مسوولین چندان با معلولان مانوس نبودند، تصریح کرد: امروز در اثر همت همه کسانی که در این عرصه تلاش می کنند مسوولان به قشر معلول بیشتر توجه دارند و عزم و اراده جدی برای حمایت از آنان ایجاد شده است اگرچه برای رسیدن به وضعیت استاندارد هنوز راه طولانی در پیش است.

حمایت مدیریت شهری اصفهان از معلولان

وی با بیان اینکه به دنبال ایفای حقوق معلولان هستیم، گفت: در اثر همه این تلاش ها قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که سالها بود برای تصویب آن پیگیری می شد تصویب و به شورای نگهبان رفت که امیدواریم به زودی این قانون برای اجرا ابلاغ شود.

منصوری با اشاره به فعالیت ۲۰ انجمن معلولان در سطح استان، افزود: انجمن های معلولان در حوزه معلولیت های مختلف شامل نابینایی، ناشنوایی، جسمی حرکتی و ذهنی حرکتی در استان و شهرستان‌ها فعال هستند و در چند سال اخیر فضاهای مثبتی برای فعالیت آنها ایجاد شده است.

مشاور استاندار در امور معلولان با اشاره به نگاه ویژه و خاص مسوولان استانی به خصوص شهردار اصفهان به معلولان، تصریح کرد: خوشبختانه مدیریت شهری حمایت خاصی از معلولان دارد اگرچه همه نیازها برآورده نشده اما حرکت های مثبت در جهت رسیدن به اهداف عالی شروع شده که این خود قابل تقدیر است.

منصوری در خصوص جشنواره معلولان و بیماران خاص که در حال برگزاری بود، گفت: بازارچه ای که در اینجا برگزار شده است براساس توافقاتی با شهرداری مقرر شد به صورت ماهانه برای معلولانی که محصولات قابل عرضه دارند ایجاد شود تا بتوانند محصولات و توانمندی خود را در معرض دید مردم و فروش قرار دهند که امیدواریم استقبال مردم شامل حال این قشر پرتوان شود.

مشاور استاندار در امور معلولان با تاکید بر لزوم شنیده شدن صدای معلولان، تصریح کرد: تلاش ما بر این است که صدای معلولان را که تا به حال به جایی نمی رسید را به گوش همه افراد جامعه برسانیم و افراد سالم بدانند احتمال خطرات و آسیب ها برای همه افراد وجود دارد و معلولیت تنها برای این افراد نیست حتی اگر به معلولیتی هم گرفتار نشویم سالمندی خود به نوعی باعث تجربه محدودیتها خواهد بود پس امروز باید به مناسب سازی اذهان و پس از آن مناسب سازی فضاهای شهری اقدام کنیم.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۱۵۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلأ جبران‌ناپذیر با صدایی که خاموش شد

به گزارش همشهری‌آنلاین، خبر بد حوزه ورزش و رسانه هم درگذشت استاد مسعود اسکویی بود؛ گوینده و گزارشگر قدیمی رادیو که شاید خیلی از هموطنان ما با صدای مخملی و درجه یک او عاشق فوتبال شدند. مخصوصا در زمانه‌ای که فناوری تا این اندازه پیشرفت نکرده بود و تلویزیون بسیاری از مسابقات را پخش نمی‌کرد، مردم بیشتر شنونده رادیو بودند و بازی‌ها را از آن طریق دنبال می‌کردند.

در چنین شرایطی صدای بسیار خاص استاد اسکویی، لذت تعقیب مسابقات را دوچندان می‌کرد. چه عصرهایی که دل به دل آن صدا دادیم و سرنوشت تیم‌های محبوبمان را از دریچه آن حنجره طلایی دنبال کردیم.

غم‌انگیزتر از کوچ این بزرگان، این است که جای خالی آنها به آسانی پر نمی‌شود و گاهی به‌نظر می‌رسد رفتن هر کدام‌شان، خلئی جبران‌ناپذیر برای حوزه کارشان است. روحش شاد.

کد خبر 848887 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها رسانه - رادیو خبر مهم فوتبال

دیگر خبرها

  • محدودیت‌های ترافیکی تشییع شهدا در روز شهادت امام جعفر صادق(ع) اعلام شد
  • تردد سخت ۲ هزار معلول در شهر چابهار/ فرصت یک ماهه برای متناسب سازی محیط
  • آماده‌سازی ۲۵ پارکینگ موتورسیکلت درمحدوده بازار اصفهان
  • آینده‌نگری در ورزش برای پرورش استعدادها ضروری است
  • شهرداری ایروان مایل به همکاری با اصفهان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است
  • خلأ جبران‌ناپذیر با صدایی که خاموش شد
  • انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز به استان با هم‌صدایی رسانه‌ها
  • خاموشی صدایی ماندگار
  • احداث شهرک بازیافت، گامی برای جمع‌آوری انبارهای غیرمجاز در نصف‌جهان
  • سوغات امید از دیار نصف جهان/ تدبیرمدیران نساجی در اعزام هوادار جواب داد