Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبریشب گذشته با موضوع خلیج فارس در آینه اسناد تاریخی و حقوق بین المللی برگزار شد. به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، خلیج فارس در آینه اسناد تاریخی و حقوق بین المللی موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ۹ اردیبهشت ماه بود که با حضور مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور و فرهاد نظری مدیرکل ثبت آثار تاریخی، طبیعی و معنوی سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شفیعی رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور در ابتدای برنامه در پاسخ به این سوال که از نظر حقوق بین‌المللی چه تصویری از خلیج فارس وجود دارد، اظهار کرد: ما در کشور کمیته‌ای به نام کمیته نامگذاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی داریم که به مسئولیت سازمان نقشه‌برداری فعال است و نمایندگان چندین وزارتخانه در آن حضور دارند.

رئیس سازمان نقشه‌برداری با بیان این که کمیته فوق نماینده ایران در کارگروه متخصصان نامگذاری جغرافیایی سازمان ملل است، افزود: این کارگروه از سال ۱۹۴۶ در زیر مجموعه کارگروه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل ایجاد شده و از همان سال تا امروز، همواره نام خلیج فارس مطرح شده و هیچ مصوبه‌ای برای تغییر نام وجود ندارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نقشه‌های موجود به خصوص نقشه‌های تاریخی که قدمتی بیش از ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح دارند هم خلیج جنوب ایران را خلیج فارس نامیده‌اند؛ حتی در نقشه‌های وزارت دفاع انگلستان که تا چندی پیش برای دریانوردی مورد استفاده قرار می‌گرفت نام خلیج فارس وجود دارد.

شفیعی با اشاره به این موضوع که جمهوری اسلامی ایران چند سالی است که تهیه نقشه‌های الکترونیکی جدید را در دستور کار قرار داده، تصریح کرد: حدود ۴۱ چارت منتشر شده و مورد استفاده قرار گرفته که در آن‌ها نام خلیج فارس وجود دارد.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور درباره اجلاس‌های کارگروه سازمان ملل گفت: کارگروه در سطح متخصصان هر ۲ سال یکبار نشست‌هایی را برگزار می‌کند و هر ۵ سال نیز کنفرانسی برگزار می‌شود و همه تصمیمات در همین کنفرانس گرفته می‌شود.
تلاش نافرجام رژیم صهیونیستی برای تغییر نام خلیج فارس

وی در پاسخ به این سوال که آیا هشداری در اجلاس‌های کارگروه سازمان ملل برای استفاده از نام‌های دیگر به جای نام خلیج فارس داده شده است، تصریح کرد: آنچه که در سوابق وجود دارد نشان می‌دهد در سال ۲۰۰۷ تلاشی از سوی نماینده اسرائیل صورت گرفته، اما هیچ گاه به تصویب نرسید.

در ادامه فرهاد نظری مدیرکل ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی درباره این که سازمان میراث فرهنگی چه تلاشی برای تثبیت نام خلیج فارس کرده است، گفت: تنها دریایی که توانسته توجه همه اقشار را به خود جلب کند خلیج فارس بود و این موضوع در کنار تلاش برخی کشور‌ها برای تغییر نام خلیج جنوبی ابران نشان از اهمیت خلیج فارس دارد.

مدیرکل ثبت آثار تاریخی و طبیعی و معنوی سازمان میراث فرهنگی افزود: سازمان میراث فرهنگی براساس وظیفه کار‌های زیادی را در حوزه ثبت میراث فرهنگی در سطح جهانی انجام داده که یک نمونه آن توانایی لنج‌سازی در خلیج فارس بود که با این کار دو هدف را نشانه گرفتیم.
در ۴۰۰ اثر تاریخی به نام خلیج فارس اشاره شده است

وی تصریح کرد: نقشه‌های تاریخی خلیج فارس که بیش از ۴۰۰ مورد است به ثبت جهانی رسیده و همچنین آثار دیگری هم وجود دارد که در آن‌ها به خلیج فارس اشاره شده است.

در ادامه برنامه نوروزی نویسنده کتاب خلیج فارس در پاسخ به این سوال که آیا در نوشتن کتاب خلیج فارس از منابعت خارجی استفاده شده است، بیان کرد: اولین کتاب در مورد خلیج فارس را ثبت کردیم که به ۱۰ زبان دنیا نوشته شده و در آن سعی شده از منابع عرب زبان و اروپایی استفاده شود و از هیچ منبع داخلی استفاده نکنیم.

نویسنده کتاب خلیج فارس ادامه داد: ما همچنین برای نوشتن این کتاب از نامه‌هایی که از سال ۱۹۹۰ توسط سازمان ملل با سربرگ این سازمان بوده استفاده کردیم در آن به کشور‌های منطقه گفته شده باید از نام خلیج فارس استفاده کنند؛ سند‌هایی زیادی در تمام دنیا به نام خلیج فارس وجود داشته که متاسفانه در دهه اخیر اکثر آن‌ها از بین رفته و باعث شده تا برخی کشور‌ها از نام مجعول استفاده کنند.

وی با بیان این که ما می‌خواهیم این کتاب را به ۵۰ زبان دنیا منتشر کنیم، تصریح کرد: این کتاب در تمام دنیا به خصوص در ۱۸۵ کتابخانه ملی و توسط ۹۰ رایزن توزیع خواهد شد.

نوروزی افزود: زمانی که در امارات کتاب شیخ زائد را نوشتم به من پیشنهاد شد تا با دریافت ۲۰۰ هزار دلار از نام مجعول استفاده کنم، اما من این کار را نکردم.

نظری مدیرکل ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه برنامه با اشاره به اینکه تعلق خلیج‌فارس به ایران تعلقی ناگسستنی و ذاتی است، گفت: کار‌های فرهنگی رنگ و بوی سیاسی ندارد و پذیرش آن از سوی مجامع بین المللی بیشتر است.
تاریخ را نمی‌توان تحریف کرد

وی با بیان اینکه تاریخ را نمی‌توان تحریف کرد و ممکن است فقط برای مدتی مسئله‌ای را بتوانند ماسکه کنند اظهار کرد: خلیج فارس فکت تاریخی است و ناسیونالیسم موضوع جدید به حساب می‌آید، لذا ردی از ناسیونالیسم در این ارتباط وجود ندارد.

مدیرکل ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه خلیج فارس یک میراث فرهنگی تمام عیار است خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی ما خلیج فارس است و ارتباطی با ناسیونالیسم ندارد.

وی با اشاره به اینکه در دوره مدیریت جدید سازمان میراث فرهنگی، بیش از پیش به میراث فرهنگی توجه می‌شود گفت: اکنون تمرکز بر معرفی میراث فرهنگی است، لذا دستمان برای ثبت میراث فرهنگی در حوزه ملی باز است، اما نیازمند معرفی برگ‌های زرین ایران به دنیا هستیم.

مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه برداری کشور در بخش دیگری از این برنامه گفت: نقشه‌های الکترونیکی، خلیج فارس را با عنوان خلیج فارس نشان می‌دهد و این مسئله قابل خطشه نیست.
دو هزار سال است که از نام خلیج فارس در همه اسناد اسلامی و تاریخی استفاده می‌شود

محمد عجم کارشناس حقوق بین الملل در ادامه برنامه طی ارتباط زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه جعل نام خلیج فارس بیشتر در راستای منافع مادی و سلطه طلبانه است و در ضدیت با جمهوری اسلامی ایران وهویت اسلامی مطرح می‌شود ادامه داد: دو هزار سال است که از نام خلیج فارس به صورت مستمر در همه اسناد و مدارک اسلامی و تاریخی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خلیج فارس به میراث هویت اسلام تبدیل شده و غیر قابل تغییر است افزود: مردم باید هوشیاری، همبستگی، اتحاد و انسجام ملی و اسلامی خود را حفظ کنند.

عجم با اشاره به اینکه برخی از کشور‌ها با انگیزه‌های سیاسی، ژئوپولتیکی و سایر انگیزه‌ها تصمیم دارند این نام را تغییر بدهند و هزینه‌های هنگفتی را برای این موضوع انجام می‌دهند، گفت: هیچ کتاب تفسیری را نمی‌توان پیدا کرد که در آن از نام بحر فارس نام نبرده باشد، لذا این کلمه یک هویت اسلامی ایرانی است.

این کارشناس حقوق بین الملل با اشاره به اینکه رئیس جمهور جدید آمریکا در صحبت‌هایش همیشه از نام خلیج فارس استفاده می‌کرد، اما قرارداد‌های جدیدی با عربستان بسته و پول هنگفتی پشت سر این قضایا خوابیده است و لذا از به کار بردن نام خلیج فارس اجتناب می‌کند.

علی بهرامشاهی دبیر علمی جشنواره کتاب خلیج فارس با اشاره به اینکه متاسفانه بعد از ورود قدرت‌های استعماری به منطقه، برخی از کشور‌های منطقه منافع طولانی مدتی برای خود تصور کرده‌اند افزود: وقتی منافع دیکتاتور مابانه مطرح می‌شود موضوع به سمت تنش و چالش پیش می‌رود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۱۵۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقاومت فلسطین: اشغالگران مجبور شدند پیشنهاد خود را تغییر دهند

یکی از رهبران مقاومت فلسطین به المیادین تاکید کرد که اشغالگران مجبور به ایجاد تغییراتی در آخرین پیشنهاد خود در مذاکرات شدند و خاطرنشان کرد که حماس به مصر اطلاع داده است که هیچ فرمولی را که شامل آتش‌بس و عقب نشینی اشغالگران از غزه نباشد، نمی‌پذیرد.

به گزارش ایسنا، یکی از رهبران مقاومت فلسطین به المیادین تاکید کرد که رژیم اشغالگر اسرائیل مجبور به ایجاد تغییراتی در آخرین پیشنهاد خود شده است، پیشنهادی که مدتی پیش به میانجیگران ارائه شده بود.

این چهره مقاومت توضیح داد که این اصلاحات پس از آن صورت گرفت که اشغالگران به این باور رسیدند که مخالفت حماس و گروه‌های مقاومت با پیشنهاد اخیر «مطلق و قاطع» است.

وی با بیان اینکه اسرائیلی‌ها در حال حاضر با مصر در تماس دائمی هستند تا به فرمولی برسند که مقاومت بتواند آن را بپذیرد، خاطرنشان کرد: حماس به قاهره اطلاع داده است که هیچ پیشنهاد یا فرمولی را که شامل آتش‌بس و عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از نوار غزه نباشد، نمی‌پذیرد.

در این رابطه احمد عبدالهادی، نماینده حماس در لبنان روز پنجشنبه تاکید کرد که این جنبش همیشه علاقه مند به دستیابی به فرمول یا توافقی است که از طریق آن تجاوز به غزه پایان یابد.

وی در گفت‌وگو با المیادین با تاکید بر اینکه جنبش حماس مقصر تزلزل در مذاکرات نیست، بر جدیت و انعطاف‌پذیری حماس در مذاکره بر خلاف طفره روی نخست‌وزیر اشغالگر و وارونه‌کردن ایده‌ها تاکید کرد؛ موضوعی که مذاکرات را در یک دور باطل می‌چرخاند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مقاومت فلسطین: اشغالگران مجبور شدند پیشنهاد خود را تغییر دهند
  • دشمن همواره در تلاش است نام خلیج فارس را تغییر دهد
  • معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • آموزش تغییر ریجن پابجی موبایل به امارات
  • خطیر: تغییر حق مالک جدید است
  • تیم فصل آینده مهدی قایدی مشخص شد
  • خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم
  • تیم بعدی مهدی قایدی مشخص شد
  • سرنوشت قایدی در فصل آتی