Web Analytics Made Easy - Statcounter

قائم‌مقام وزیر نیرو بحران کم‌آبی و تأمین آب را تنها مختص وزارت نیرو ندانست و گفت: همه دستگاه‌ها باید برای تأمین آب و برق تلاش کنند و وزارت نیرو نیز در تلاش برای صفر نشدن حجم ذخیره آب سد زاینده‌رود است. ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳ استانها اصفهان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، ستار محمودی در نشست انسجام‌بخشی مدیران آب و برق استان اصفهان و نیز جلسه مدیریت گذر از بحران آب با مدیران شرکت آبفا اصفهان که به‌منظور گذر از بحران کم‌آبی در اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: امسال سال فرصت برای همه مدیران شرکت‌های تابع وزارت نیرو است که باید با همکاری، تعامل، همفکری و همدلی به دنبال راهکارهای خلاقانه و جدید برای گذر از بحران کم‌آبی در فلات مرکزی و حوضه آبریز زاینده‌رود باشند، چراکه حوضه آبریز زاینده‌رود نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 40 درصدی بارندگی مواجه شده است این در حالی است که هریک درصد کاهش بارندگی تبعات بسیاری به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خطاب به مدیران آبی در استان اصفهان اعلام کرد: باید تدبیری لحاظ شود که تا پایان شهریورماه حجم ذخیره سد زاینده‌رود به صفر نزدیک نشود زیرا اگر این امر صورت پذیرد نه‌تنها تعادل پایدار سد به هم می‌‎ریزد بلکه تعادل در میزان آب‌های سطحی و زیرزمینی منطقه هم از بین می‌رود، بنابراین با تخصص و تعهدی که در مدیران و کارشناسان اصفهانی دیده می‌شود انتظار می‌رود ذخیره آب موجود در سد زاینده‌رود را به‌خوبی مدیریت کنند که صفر نشود.

قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان اینکه تمام بهره‌برداران از سد زاینده‌رود محق هستند، گفت: کشاورزان حق‌دارند، صنعت گران بخشی از اشتغال را به عهده‌دارند، بخش خدمات سبب رونق کسب‌وکار و آبادانی است اما با این وجود اولویت با تأمین آب شرب است، باید آب منطقه‌ای در استان اصفهان به‌عنوان دشت‌بان آب بر مبنای قانون آب را میان بهره‌برداران تخصیص دهد اما در همه جای کشور اولویت با تأمین آب شرب است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر چند شهر کشور با بحران کم‌آبی روبرو هستند، بیان کرد: اصفهانی‌ها بدانند تنها مردم کشور نیستند که با بحران کم‌آبی روبرو هستند هم‌اکنون مردمان استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان با بحران شدید کم‌آبی روبرو هستند اما تاریخ بیانگر حماسه سازی اصفهانی‌ها در برهه‌های مختلف بوده است، اصفهانی‌ها با برخورداری از ذوق، هنر، ادبیات، رشادت و ریزبینی توانستند چالش‌های متعددی را در کشور پشت سر بگذارند و در حال حاضر هم از اصفهانی‌ها می‌خواهیم با برخورداری از این ویژگی‌ها این بحران را مهار کنند.

محمودی بحران کم‌آبی و تأمین آب را تنها مختص وزارت نیرو ندانست و گفت: همه دستگاه‌ها باید برای تأمین آب و برق تلاش کنند و خود را مسئول بدانند و نباید فقط از وزارت نیرو انتظار تأمین آب را داشت. به‌عنوان مثال استانداری اصفهان باید مدیران تابع شرکت‌های تابع وزارت نیرو را در گذر بحران آب یاری کند که در این راستا می‌توان به تخصیص اعتبارات اشاره کرد.

وی با اشاره به تأمین برق در فصل تابستان در اصفهان اعلام کرد: مدیران شرکت برق منطقه‌ای و توزیع برق در اصفهان باید گلوگاه‌ها را شناسایی کنند و برای تأمین آب نیروگاه‌ها با انسجام بخشی و همفکری با مدیران آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان این مشکل را برطرف کنند که می‌توان در این زمینه به حفر چاه و استفاده از پساب پرداخت.

قائم‌مقام وزیر نیرو عملکرد آب و فاضلاب اصفهان را در چند سال اخیر مطلوب خواند و تصریح کرد: در چند سال اخیر شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان توانست با خلاقیت، تعهد و تخصص بر بسیاری از چالش‌ها غلبه کند و همچنین دانش و تخصص خود را به دیگر شرکت‌ها در کشور انتقال دهد، به‌عنوان مثال می‌توان به تخصص اصفهانی‌ها در تأمین خدمات پس از وقوع زلزله در غرب کشور اشاره کرد.

در ادامه این نشست مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی گفت: در سال آبی جاری کاهش بارندگی‌ها در آبریز زاینده‌رود در 70 سال گذشته بی‌سابقه بوده است چراکه در سال 1327 که هنوز تونل اول و دوم کوهرنگ احداث نشده بود حجم ذخیره سد زاینده‌رود 660 میلیون مترمکعب بوده که در آن سال نیاز آب شرب حدود 25 تا 30 میلیون مترمکعب بوده اما هم‌اکنون حدود 400 میلیون مترمکعب برای تأمین آب شرب حدود 5 میلیون نفر از شهروندان اصفهان و یزد نیاز است. درحالی‌که در خوش‌بینانه‌ترین حالت امسال حجم ذخیره سد زاینده‌رود به 420 میلیون مترمکعب می‌رسد.

احسانی افزود: امید می‌رود با وقوع بارندگی‌ها در روزهای پایانی سال آبی جاری آورد سد زاینده‌رود افزایش یابد تا در پایان شهریور به مشکل بحران بی‌آبی در حوضه زاینده‌رود مواجه نشویم.

وی اعلام کرد: ما باید بحران کم‌آبی را پیش‌بینی کنیم چرا که می‌توان با تدبیر تبعات ناشی از بحران کم‌آبی را کاهش داد.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌ هم‌ پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی با بیان اینکه بهره‌برداران از حوضه آبریز زاینده‌رود باید با همین حداقل تخصیص درصدد رفع نیاز آبی باشند اظهار داشت: ما نمی‌توانیم دبی خروجی سد را از 12 مترمکعب بیشتر افزایش دهیم چون اگر چنین امری صورت پذیرد احتمال اینکه حجم سد در ماه‌های پایانی تابستان به صفر نزدیک شود می‌رود که مخاطرات بسیاری را به دنبال دارد پس باید بهره‌برداران از سد زاینده‌رود با تخصیص‌هایی که به آن‌ها تعلق گرفت بتوانند با همین داشته‌ها آب را مدیریت کنند، این درحالی‌که است که مشکل کم‌آبی حوضه آبریز زاینده‌رود فقط مختص منطقه فلات مرکزی نیست بلکه یک موضوع ملی قلمداد می‌شود.

انتهای پیام/ح

R41346/P1357/S6,51/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۱۵۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل سالانه ۶۰ هزار پرونده قضایی در وزارت نیرو

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد حیدری معاون حقوقی، مالی و امور مجلس وزیر نیرو، گفت: امروزه آب و برق، تنها عنصر آسایش نیست و برای رشد تولید، پیشرفت روز افزون صنعت و تجارت و فناوری، رشد اشتغال، رشد ۸ درصدی، جلوگیری از تورم و بیکاری، و نیز استفاده از ظرفیت‌های معادن و کشاورزی، کلیدی‌ترین عامل آب و برق است.

معاون حقوقی، مالی و امور مجلس وزیر نیرو با بیان اینکه کسری‌های تأمین برق در سال‌های (۱۳۹۹) و (۱۴۰۰) موجب تعطیلی بسیاری از مشاغل شد، تصریح کرد: برق به دلیل ارتباط مستقیم با اشتغال و سفره مردم، عامل اصلی رضایتمندی مردم بوده و به یک عنصر حیاتی در خصوص، سایش، اشتغال و امنیت تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه کارکنان صنعت آب و برق، حافظان آرامش و آسایش مردم هستند، گفت: علاوه بر این موارد، حیات مردم در بیمارستان‌ها و سایر مراکز خطیر، در گرو صنعت آب و برق کشور است. یکی از مهم‌ترین پست‌های کلیدی در صنعت آب و برق، مدیران و کارکنان حقوقی هستند چون ارتباط مستقیم با خدمت‌رسانی به موقع به مردم دارد.

حیدری خاطرنشان کرد: اگر بیمارستانی حتی با سال‌ها تأخیر افتتاح شود، مشکلی برای حیات مردم ایجاد نمی‌کند، اما اگر برق فقط سه روز قطع شود، زندگی و امنیت و تغذیه مردم به واسطه فساد مواد غذایی، تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

این مسؤول همچنین با اشاره به تشکیل شورای حقوقی وزین وزارت نیرو متشکل از تمام حقوقدان‌های کشور از مجلس، دیوان عدالت اداری، دادستانی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و حقوقدان‌های شرکت‌ها مادر تخصصی، تصریح کرد: جلسات این شورا به صورت منظم برگزار و در آن تصمیمات و راهبردهای کلان وزارت نیرو با خرد جمعی اتخاذ می‌شود.

حیدری در عین حال به گستره خدمات وزارت نیرو نیز اشاره و تصریح کرد: از آنجایی که گستره خدمات وزارت نیرو بسیار وسیع است، ارتباطات زیادی با مردم داریم و همین موضوع موجب می‌شود، بعضاً سالانه تا حدود ۶۰ هزار پرونده تشکیل شود.

وی با بیان اینکه اگر نتوانیم اولویت‌بندی خوبی داشته باشیم، منافع مردم و دستگاه از بین می‌رود، اضافه کرد: اگر پرونده‌ای شرایط ویژه دارد یا ارزش مالی پرونده‌ای زیاد است، باید شرکت مادر تخصصی در جریان قرار گیرد چون در پرونده‌های سنگین نیاز به همفکری و ارتباطات بیشتری وجود دارد.

این مسؤول همچنین از راه‌اندازی سامانه‌ای در وزارت نیرو خبر داد که بلافاصله پس از تشکیل پرونده قضائی، در ستاد قابل مشاهده باشد.

معاون حقوقی، مالی و امور مجلس وزارت نیرو با تاکید بر اینکه کارکرد دفاتر حقوقی با اعتبارات شرکت در ارتباط است، اظهار داشت: مدیران حقوقی شرکت‌ها باید با مدیران قضائی، دادگستری، اطلاعاتی و انتظامی استان در ارتباط باشند و آنها را از وضعیت دستگاه آگاه کنند چرا که نباید برای اجرای حکم یک نفر، تمام خدمات یک دستگاه متوقف و حساب‌ها بسته شود.

حیدری در پایان تاکید کرد: رعایت عدالت به معنی رسیدن حق صرفاً به دستگاه نیست و باید مدیر حقوقی، مدیران دستگاه را از واقعیت پرونده‌ها آگاه کنند و اگر کسی شکایتی کرد و شکایتش به حق بود باید احقاق حق شود.

کد خبر 6096364

دیگر خبرها

  • کمبود نیروی انسانی و بودجه پیشگیری در حوزه مدیریت بحران
  • عقب نشینی ذخیره سد زاینده‌رود؛ ۳۹۶ میلیون مترمکعب آب آخرین موجودی
  • ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۹۶ میلیون مترمکعب رسید
  • وعده اتمام خاموشی‌ها در تابستان جاری/ کاهش مصرف خانگی دیگر استان‌ها، راه‌حل توسعه برق در استان‌های دیگر است؟
  • عملیات اورهال نیروگاه‌های خلیج فارس و طوس انجام شد/ تأمین پایدار ۱۴۰۰ مگاوات برق در آستانه فصل گرما
  • وارد نشدن خسارت به گندم کشاورزان خوزستانی در مراکز خرید روباز
  • ساماندهی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان اصفهان
  • تشکیل سالانه ۶۰ هزار پرونده قضایی در وزارت نیرو
  • تلاش امریکا برای ذخیره انرژی با تولید باتری‌های سدیم‌یونی
  • وزارت نیرو: امسال خاموشی نداریم