Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-01@13:11:09 GMT

پیش‌بینی جالب ذوالنور درباره آینده برجام

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۱۵۹۴۸

صراط:

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به نزدیک شدن موعد ترامپ برای اعلام نظر در خصوص آینده برجام اظهارداشت: رفتار آقای ترامپ قابل پیش بینی نیست ولی بر اساس اطلاعات و شواهد و قرائن، پیش بینی ما این است که ترامپ رسماً از برجام خارج می شود. قطعاً اگر آمریکا از توافق هسته ای خارج شود، دیگر برجامی وجود نخواهد داشت و طبیعی است که جمهوری اسلامی باید در این شرایط اقدام متقابل کند، چرا که در چنین شرایطی برجام نه تنها منافعی برای ما ندارد، بلکه ضررش بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جزئیات سه اقدام حداقلی در مقابل خروج آمریکا از برجام

رئیس کمیته هسته ای مجلس با بیان اینکه در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران باید سه اقدام ضروری و حداقلی را انجام دهد، در توضیح این اقدامات گفت: نخستین کار افزایش نصب سانتریفیوژها به ویژه سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته ای است که در دوره محدودیت بر روی آنها مطالعه شده است.

ذوالنور گفت: قبل از محدودیت های برجامی، ما ۱۹ هزار دستگاه سانتریفیوژ داشتیم که پس از اجرای برجام این عدد به ۵۰۱۰ دستگاه کاهش یافت؛ بنابراین پس از این مرحله، باید هم دستگاههایی را که دپو کرده ایم و قابل استفاده هستند و هم نسل جدید سانتریفیوژها را به هر میزان که نیاز داریم، نصب کرده و مورد بهره برداری قرار دهیم.

وی ادامه داد: دومین اقدام این است که درصد غنی سازی اورانیوم را متناسب با نیازهایمان افزایش دهیم؛ تا قبل از توافق ژنو ما تا ۲۰ درصد غنی سازی داشتیم که بر اثر محدودیت های برجامی به ۳.۶۷ درصد کاهش یافت. بعد از این مرحله هر میزان غنی سازی از جمله غنی سازی ۲۰ درصد برای تولید رادیوداروهای بیماران سرطانی یا سوخت مورد نیاز پیشران های هسته ای و باتری های زیردریایی نیاز داشته باشیم، باید انجام دهیم.

رئیس کمیته هسته ای مجلس تصریح کرد: سومین اقدام مربوط به میزان غنی سازی است؛ در حال حاضر طبق برجام میزان انباشت سالانه اورانیوم ما نباید بیش از ۳۰۰ کیلوگرم باشد ولی در صورت پایان برجام، هر میزان انباشت که لازم داریم از جمله ۳ تن در سال که ظرفیت آن را هم داریم، باید انجام شود.

ذوالنور با تاکید بر اینکه اینها اقدامات حداقلی است که در قبال خروج از برجام باید انجام شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر اینها سایر اقدامات نیز در برنامه نظام قرار دارد که نه به صورت شتابزده، بلکه به صورت متناسب و گام به گام و فرآیندی انجام می شود.

متاسفانه «هیئت نظارت بر برجام» فعال نبوده است

وی در ادامه و در رابطه با احتمال عدم خروج آمریکا از برجام و تشدید رویه نقض برجام مانند دو سال اخیر، گفت: قطعاً در چنین شرایطی جمهوری اسلامی شرط و شروط یک جانبه را نمی پذیرد و برجام را هم قابل تجدید نظر نمی داند و اگر تحریم جدیدی هم وضع بشود، قانون اقدام متقابل و متناسب در اجرای برجام و قانون مقابله با اقدامات شرارت آمیز آمریکا در منطقه را داریم که باید به مفاد آن عمل شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: وظایف تمام دستگاه ها در این دو قانون مشخص است و باید طبق آن عمل کنند و اقدامات متناسب و متناظر را انجام دهند.

ذوالنور با انتقاد از عملکرد دولت در اجرای قوانین مصوب مجلس در حوزه برجام، تصریح کرد: متاسفانه هیئت نظارت بر برجام نیز آنطور که باید و شاید فعال نبوده و عمل نکرده است اما می توانیم بگوئیم که این عدم فعالیت مربوط به زمانی بوده که خروج از برجام اتفاق نیفتاده، اما در صورتی که بعد از این خروج از برجام رخ دهد یا بدون خروج تحریم ها تشدید شود، دیگر دلیلی برای ملاحظه کاری پذیرفته نیست.

وی افزود: اگر دولت به قوانین فعلی عمل نکند، این بار اقدامات جدیدی را تعریف می کنیم که دولت مجبور به اجرای قوانین این حوزه شود.

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۱۵۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ربات‌های قاتل؛ ترس از آینده هوش مصنوعی

ایتنا - نگرانی‌هایی در محافل اروپایی به دلیل توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی و میزان نفوذ آنها وجود دارد که ممکن است منجر به ظهور به اصطلاح "ربات‌های قاتل" شود.

روز دوشنبه، اتریش خواستار تلاش‌های جدیدی برای تنظیم قوانینی برای استفاده از هوش مصنوعی در سیستم‌های تسلیحاتی شد، در حالی که میزبان کنفرانسی با عنوان «انسانیت در تقاطع: سیستم‌های تسلیحات خودمختار و چالش‌های مقررات» بود.

این کنفرانس با هدف احیای بحث‌های متوقف شده در مورد این موضوع، یعنی توسعه هوش مصنوعی و لزوم وجود کنترل‌هایی برای تنظیم آن برای مهار هر گونه پیامدهای نامطلوبی که ممکن است منجر شود، برگزار می‌شود.

با پیشرفت سریع فناوری هوش مصنوعی، سیستم‌های تسلیحاتی که می‌توانند بدون دخالت انسان کشته شوند، بیشتر نمایان می‌شوند و چالش‌های اخلاقی و قانونی را ایجاد می‌کنند که اکثر کشورها می‌گویند باید در اسرع وقت به آن رسیدگی کنند.

الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش در جلسه‌ای با حضور سازمان‌های غیردولتی و بین‌المللی و همچنین نمایندگانی از 143 کشور گفت: «اکنون زمان توافق بر سر قوانین بین‌المللی است، استانداردهایی برای تضمین کنترل انسانی.»

وی در سخنرانی افتتاحیه خود در این کنفرانس افزود: «ما حداقل باید اطمینان حاصل کنیم که تصمیمات حیاتی در مورد اینکه چه کسی زندگی می‌کند و چه کسی می‌میرد در دست انسان‌ها باقی بماند، نه ماشین‌ها».

برای سالها بحث در سازمان ملل بدون دستیابی به نتایج ملموس گذشت. بسیاری از شرکت کنندگان در کنفرانس دو روزه در وین اعلام کردند که زمان برای اقدام به سرعت در حال اتمام است.

میرجانا اسپولیاریک، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، در جریان میزگردی در کنفرانس گفت: «بسیار مهم است که ما به سرعت اقدام کنیم.

وی افزود: آنچه امروز در زمینه‌های مختلف خشونت شاهد آن هستیم، شکست‌های اخلاقی در برابر جامعه جهانی است.

هوش مصنوعی در حال حاضر در میدان‌های جنگ استفاده می‌شود. دیپلمات‌ها می گویند که پهپادهای اوکراینی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حتی زمانی که ارتباط بین آنها و اپراتور با استفاده از تکنیک‌های پارازیت قطع شود، به مسیر خود به سمت هدف خود ادامه دهند.

ایالات متحده در این ماه اعلام کرد که در حال بررسی گزارش رسانه‌ای است مبنی بر اینکه ارتش اسرائیل از هوش مصنوعی برای کمک به شناسایی اهداف بمباران در غزه استفاده می کند.

جان تالین، یکی از محققان، می‌گوید: «ما قبلاً دیده‌ایم که هوش مصنوعی مرتکب اشتباهات کوچک و بزرگ می‌شود، از تشخیص ندادن بین توپ فوتبال و سر بدون موی داور گرفته تا مرگ عابران پیاده در جاده‌ها ناشی از اتومبیل‌های خودران».

توسعه‌دهنده نرم‌افزار و سرمایه‌گذار فناوری، در نامه‌ای رسمی گفت که قادر به شناسایی افرادی است که خارج از خطوط تعیین‌شده راه می‌روند.
وی افزود: باید در مورد اتکا به دقت این سامانه ها چه در بخش نظامی و چه غیرنظامی بسیار دقت کنیم.

دیگر خبرها

  • همه وظیفه داریم در راستای کاهش سوانح اقدام کنیم
  • طارمی عامل خروج یک ستاره از اینتر
  • طارمی عامل خروج «الکسیس سانچز» از اینتر
  • اقدامات لازم برای خروج اتباع غیرمجاز استان تهران از کشور در حال انجام است
  • ربات‌های قاتل؛ ترس از آینده هوش مصنوعی
  • اقدام جالب شمس‌آذری‌ها علیه حکم کمیته انضباطی
  • افتتاح مرکز خدمات سرمایه گذاری قم هفته آینده با حضور رئیس جمهور
  • شهردار و رییس شورای زرند در لباس پاکبانی (عکس)
  • موفقیت بانک ملی ایران در جذب سرمایه اجتماعی با پرداخت تسهیلات خرد
  • آقای گل پرسپولیس و پیش‌بینی جالب تیم قهرمان!