Web Analytics Made Easy - Statcounter

بی‌شک ؛ امروز بیکاری به عنوان یک معضل بزرگ؛ تبعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را درپی داشته و به دغدغه اول کشور و دولت و آحاد مردم تبدیل شده است.

به گزارش ایلنا، جامعه‌ای که دچار معضل بیکاری است؛ هر نوع برنامه‌ریزی در آن در جهت توسعه با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد و نمی‌توان از آن انتظار رونق اقتصادی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه در کشورهای توسعه یافته که اقتصادشان به پایداری لازم دست یافته؛ اشتغال موضوعی است که حل وفصل شده و به مرحله ای از پایداری رسیده و اگر رمز موفقیت آنها را جویا شویم؛ خواهیم دید که آموزش‌های مهارتی را جدی گرفته اند و نیروهای متخصص در هر رشته و رسته ای حرف اول و آخر را می زنند.

"سیدحسین درویشی"سرپرست اداره کل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار "ایلنا"در ساری، با اشاره به افزایش روزافزون شمار بیکاران وجویندگان کار در کشور می‌گوید: متاسفانه اکثریت جویندگان کار در کشورمان و استان مازندران، فاقد مهارت های لازم هستند و به واقع با پدیده‌ای به نام "فقر فرهنگی مهارت" روبرو هستیم و مادامی که این مشکل برطرف نشود، نمی‌توان به حل مشکل بیکاری امید داشت.

وی به عزم مسئولان نظام و دولت و مدیران و کارگزاران درخصوص مقابله با بحران بیکاری اشاره کرد و گفت: سازمان آموزش های فنی وحرفه ای وادارات کل فنی وحرفه ای استانها برنامه جامع آموزش درمحیط های کارگری، صنعتی، صنفی و دانشگاهی و زندان و پادگان‌ها را در دستورکار خود قرار داده و تلاش داریم این آموزش‌ها مبتنی بر برنامه آمایش سرزمینی و نیازسنجی‌های بومی و منطقه‌ای و مطابق با استانداردهای روز دنیا و در مشاغل جدید باشد تا گام های بلندی برای اشتغال زایی و تحقق برنامه های توسعه برداریم.

"درویشی" همکاری وزارت آموزش وپرورش و سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای به منظور بهره‌مندی دانش آموزان از ظرفیت ها و امکانات و تجهیزات آموزشی جهت ارتقاء مهارت آنان در قالب طرح ملی"ایران مهارت" را گامی بزرگ برای مهارت آموزی فرزندان کشورمان عنوان کرد و گفت: اهمیت این اقدام بزرگ زمانی بیشتر مشخص خواهد شد که بدانیم بیش از 50 درصد بیکاران در کشور و مازندران را فارغ التحصیلان دانشگاهی شامل می‌شوند که فاقد هرگونه مهارت هستند و صرفا مدرک دانشگاهی دارند.

وی نگاه مجریان طرح "ایران مهارت" را معطوف به دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه دانست که در قالب هدایت تحصیلی نیم نگاهی به بازارکارداشته و باید مهمترین تصمیم زندگی‌شان یعنی انتخاب رشته را انجام دهند؛ " درویشی" گفت: با عملیاتی شدن طرح ایران مهارت یک پیوند منطقی بین آموزش های رسمی و آموزش‌های مهارتی برقرارشده و دانش آموزان ضمن فراگیری مهارت‌های لازم؛ با شیوه‌های کسب وکار و شرایط بازارکار آشنا می شوند.

به گفته سرپرست اداره کل آموزش‌های فنی وحرفه‌ای مازندران؛ طرح ایران مهارت به صورت پایلوت در شهرهای ساری، قائمشهر، آمل و بابل، نوشهر، تنکابن و امیرکلا اجراء خواهد شد و هم اکنون اولین دوره برای پایه هفتم در یکی از مدارس غیرانتفاعی شهرستان قائمشهر در حال برگزاری است و مردادماه جاری پایان خواهد یافت. همچنین این دوره مهارت آموزی به زودی برای دانش آموزان پایه های هشتم و نهم و مقطع دوم متوسطه برگزار خواهد شد.

این مقام مسئول درباره میزان آموزش های ارایه شده در سال گذشته گفت: در بخش خصوصی ، سال گذشته 8 میلیون نفر ساعت آموزش‌های فنی وحرفه ای ارایه شده؛ این میزان در بخش دولتی شامل 3 میلیون و 855 هزار نفر ساعت در مراکزثابت فنی وحرفه ای، 953 هزارنفر ساعت در روستاها، 583 هزارنفر ساعت در زندان‌ها و 362 هزارنفر ساعت در بنگاه‌های اقتصادی و صنفی، 153 هزارنفر ساعت در پادگان‌ها و یگان‌های نظامی و 258 هزار نفر ساعت در سکونت های غیررسمی است.

" درویشی " راجع به برنامه های سال جاری اداره کل آموزش های فنی وحرفه ای مازندران گفت: درسال جاری تعهدات آموزشی ما فراتررفته وتدوین سند مهارت مبتنی برنیازهای آموزشی استان را دراولویت برنامه های خود قرار داده ایم ودرآن تمامی استانداردهای لازم را پیش بینی نموده ایم.

وی درباره اهمیت آموزش های فنی وحرفه ای در روستاها که هم اکنون در سطح 170 روستا درحال انجام بوده و سال گذشته 953 هزارنفرساعت آموزش ارایه شده گفت: جلوگیری از مهاجرت روستاییان با ارتقاء مهارت آنان و حمایت از طرح های اشتغال زا مهمترین هدف اداره کل آموزش های فنی وحرفه ای استان است و نتایج مثبت این اقدامات درجهت توسعه اقتصادی استان کاملا مشهود است.

"درویشی " در مورد یک تصمیم مسئولان این چنین انتقاد کرد و گفت: تا دو سال پیش ضمن ارایه آموزش‌های فنی ومهارتی، زمینه اشتغال آموزش دیدگان را با اعطای تسهیلات فراهم می‌کردیم لیکن درحال حاضر این موضوع کنسل شده و درحالی که نهادهایی همچون کمیته امداد امام (ره) سازمان بهزیستی و بسیج سازندگی می توانند تسهیلات لازم را در اختیار افراد تحت پوشش قرار دهند.

وی‌گفت: نکته قابل توجه این است که آموزش‌های فنی وحرفه‌ای افراد تحت پوشش سازمان‌های مذکور توسط فنی وحرفه ای استان انجام می شود و وظیفه آنها دادن مجوز و اعطای تسهیلات به کارآموزان است.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 اجتماعی و فرهنگی بهزیستی جامعه فقر کمیته امداد امام موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۱۶۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از اولین خانه خلاق و نوآور مهارت کشور در کردستان

اولین خانه خلاق و نوآور مهارت کشور در کردستان امروز با حضور معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور به بهره برداری رسید.

استاندار کردستان در مراسم بهره برداری از این مرکز، مهارت‌آموزی را عامل رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری عنوان کرد

زارعی کوشا گفت: نسخه شفابخش برای خروج از بیکاری به ویژه در استان‌های زاگرس نشین، توسعه آموزش‌های مهارتی است.

وی گفت: مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق، عامل مهم تحقق دیپلماسی مهارت در کشور است

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • توسعه مهارت‌های بازار محور در جهت افزایش تولید
  • آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
  • بهره برداری از اولین خانه خلاق و نوآور مهارت کشور در کردستان
  • افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت مراکز جوارکارگاهی
  • ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در کشور آموزش‌های مهارتی می‌بینند
  • آموزش‌های مهارتی راهکار رفع بیکاری است
  • افزایش ۵۰ درصدی مراکز جوار کارگاهی در دستور کار سازمان فنی‌وحرفه‌ای است
  • آموزش‌های مهارتی کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه است
  • تحصیل ۳۴۰۰ دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال وبختیاری
  • دوره آموزشی مدیران دبیرستان‌های شبانه‌روزی غرب کشور در سنندج