Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@15:53:01 GMT

موسیقی نواحی در مسیر کمال ایستاده است

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۱۷۷۵۰

موسیقی نواحی در مسیر کمال ایستاده است

کرمان - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره موسیقی نواحی ایران با واژگان سرشار از حماسه و عشق آراسته و در متن اینگونه موسیقایی، حضور مستدام و پررنگ داشته و در مسیر کمال و پویایی فرهنگ بومی این مردم، به سربلندی و طراوت ایستاده است.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، در پیام سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران آمده است، ایران امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند حضور گشایشگر فرهنگ و هنر و کارکرد تاثیرگذار جلوه ‌هایی از این گستره است که ریشه ‌های دیرین و پیوندهای عمیق و ناگسستنی با هویت اجتماعی و قومی مردم دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این پیام ادامه می دهد، سهم‌ ویژه‌ ای از این حضور را موسیقی نواحی سرزمینمان بر عهده دارد، ‌هنری آمیخته با حکمت، فرزانگی، صلح آراستگی و شادکامی و از سرشار از نغمه و نکته، با تاری از اصالت و دیرینگی و پودی از زیبایی، معرفت و صمیمیت که حقیقت افسانه‌وار خود را از پس قرن ‌های متمادی به امروز رسانده و پرده در پرده، فرهنگ شفاهی و میراث هنری ایران زمین را با حنجره‌ ها و سرپنجه‌ های توانمند خنیاگران روایت می‌ کند.
این پیام تصریح کرد: بی ‌تردید شناخت دقیق و کارکرد بی ‌بدیل این هنر ماندگار و مطالعه فرصت ‌ها و تهدیدهای پیرامونی آن ضرورتی گریزناپذیر است تا با حفظ شایسته دیروز، فردای هویت مدار ما را ضمانت بخشد.
در این پیام آمده است، جشنواره موسیقی نواحی ایران با واژگان سرشار از حماسه و عشق آراسته و در متن این گونه موسیقایی، حضور مستدام و پررنگ داشته و در مسیر کمال و پویایی فرهنگ بومی این مردم، به سربلندی و طراوت ایستاده است.
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می افزاید، برگزاری این رویداد ارزشمند در کهن دیار کرمان، آمیخته به شعر بومی و الحان موسیقی مبتنی بر فرهنگ اصیل قومی هر منطقه، تاکیدی مضاعف به ضرورت‌ ها و نیازهای پیش‌ روی دارد تا تجربه تازه‌ تر، مفیدتر و سازنده ‌تری به کارنامه روشن برگزاری جشنواره ‌های موسیقی نواحی کشور بیفزاید.
وی می افزاید، تلاش خالصانه دست‌ اندرکاران این رویداد هویت ‌بخش و انسجام ‌آفرین را ارج نهاده و از حضور گرم هنرمندان این سرزمین کهن در جشنواره یازدهم صمیمانه سپاسگزارم.
کرمان در سالهای اخیر میزبان جشنواره موسیقی نواحی ایران بوده و نقش ارزشمندی در احیا، حفظ و ضبط این هنر داشته است.
موسیقی نواحی یکی از منابع مهم تاریخ شفاهی کشور محسوب می شود که با آداب، رسوم و فرهنگ سرزمین ایران پیوند خورده است.
وجود اقوام و اقلیم های مختلف در استان کرمان، تنوع موسیقی نواحی را به دنبال داشته و حدود 35ساز، مقام و رقص محلی در حوزه موسیقی نواحی در کرمان وجود دارد.
سال قبل 40 هزار نفر از برنامه های موسیقی نواحی ایران بازدید کردند و موسیقی نواحی زمینه ای برای معرفی استعدادها و ظرفیت های استان کرمان بویژه در بخش گردشگری فرهنگی است.
جشنواره موسیقی نواحی ایران با افتتاح نقاره خانه بازار وکیل از 11 اردیبهشت آغاز می شود و تا چهاردهم اردیبهشت ادامه دارد.
در بخش اجراهای جنبی در قالب هفت گروه، 46 نفر شرکت کننده در بخش اصلی، 15 نفر پیشکسوت و 12 نفر ساز ساز، 9 نفر از برگزیدگان جشنواره جوان موسیقی نواحی و از استان کرمان 6 گروه در بخش اصلی جشنواره حضور خواهند یافت.
شرکت کنندگان در یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در شهرستان های زرند، رفسنجان، بردسیر، انار، سیرجان، جیرفت، بافت، بم، نرماشیر، فهرج و ریگان اجرا خواهند داشت.
از 21 استان در موسیقی نواحی شرکت می کنند و محوریت جشنواره بر آفرینش کلام مبتنی بر اشعار حماسی است.
3029/7437

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي فرهنگ و ارشاد اسلامي موسيقي نواحي كرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۱۷۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور پررنگ گردشگران نوروزی در بلندترین آبشار پلکانی ایران

ایسنا/کرمانشاه رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرپلذهاب از حضور پررنگ گردشگران نوروزی در آبشار پیران به عنوان بلندترین آبشار پلکانی ایران خبرداد.

نادر رحیمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به فراهم بودن امکان بازدید گردشگران از آبشار پیران در سرپلذهاب، اظهارکرد: سال ۱۳۹۶ مسیر دسترسی به این آبشار از روستای پیران که به قسمت پائین دست آبشار می رسید، تخریب شد و گردشگران تا چندسال مجبور بودند تنها از طریق روستای ژالگه از قسمت بالادست آبشار آن را نظاره کنند. 

وی افزود: سال گذشته پس از چندسال مسیر دسترسی به این آبشار از پائین دست مورد بازسازی قرار گرفت، اما متاسفانه بازهم به دلیل بارش های شدید باران و ریزش کوه مسیر دسترسی به آبشار مسدود شد که امسال آن را دوباره بازگشایی کردیم. 

رئیس میراث فرهنگی سرپلذهاب با تاکید براینکه گردشگران می توانند پس از چندسال آبشار پیران را از پائین دست تماشا کنند، عنوان کرد: پارکینگ و سرویس های بهداشتی محوطه آبشار هم کاملا بازسازی شده و از مسیر ۱۲۰۰ متری پارکینگ تا آبشار که گردشگران باید به صورت پیاده بروند، حدود ۸۰۰ متر آن بازسازی شده و تنها ۴۰۰ متر آن باقی مانده که آن هم در سالجاری بازسازی خواهد شد، اما مانعی برای بازدید گردشگران از آبشار نیست. 

وی با بیان اینکه امسال استقبال گردشگران از آبشار پیران بسیار بالا بوده، عنوان کرد: طی روزهای گذشته روزانه حدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ نفر از آبشار پیران بازدید کرده اند.. 

رحیمی در ادامه یادآورشد: علاوه بر آبشار پیران، بنای سنگی تاق گرا متعلق به دوره اشکانی یا ساسانی، گوردخمه دکان داوود از دوره مادها یا هخامنشیان و سنگ نگاره آنوبانی نی یادگاری ۴۸۰۰ ساله از لولوبیان ها  نیز در این ایام پذیرای گردشگران زیادی است. 

وی تاکید کرد: از آنجایی که در این فصل از سال سرپلذهاب طبیعتی بسیار زیبا و دلنشین با آب و هوایی معتدل و کاملا بهاری دارد، بخش زیادی از گردشگران از جاذبه های طبیعی این شهرستان همچون دشت های وسیع و سراب های پرآب آن بازدید می کنند. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • «آنیتا، گمشده در اخبار» در یک جشنواره خارجی اکران می‌شود
  • قطاری که از ایستگاه آموزش به جشنواره بازی‌آرا رسید
  • حضور پررنگ گردشگران نوروزی در بلندترین آبشار پلکانی ایران
  • کسب مدال برنز «دلبسته» در «گلوبال موزیک اِواردز»
  • «دلبسته» مدال برنز در مسابقات بین‌المللی موسیقی «گلوبال موزیک اِواردز» را کسب کرد
  • برگزاری جشنواره روستا و عشایر جنوب کرمان در آینده نزدیک 
  • «طنزپهلو» فراخوان داد
  • جشنواره بازی و گردشگری در همه مناطق تهران | آدرس اماکنی که شب ها پاتوق موسیقی و تفریح خانوادگی است
  • (ویدئو) حضور جنجالی رپر دنیای موسیقی زیرزمینی در صداوسیما
  • (ویدئو) حضور جنجالی رپری دنیای موسیقی زیرزمینی در صداوسیما