Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@11:42:07 GMT

پل میربها؛ موقوفه‌ای تاریخی در زنجان

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۱۸۴۸۸

پل میربها؛ موقوفه‌ای تاریخی در زنجان

به گزارش ایکنا از زنجان، وقف در تعالیم دینی اسلام یکی از باقیات‌الصالحاتی است که تا مادامی که وجود دارد خیر آن با توجه به نوع مصرف به مردم و پاداش آن به واقف نیک‌اندیش می‌رسد.
واقفین علاوه بر اصلاح بخشی از امور مردم در نتیجه وقفی که انجام می‌دهند، نام خود را به نیکی برای جامعه و حتی آیندگان به جای می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از واقفین خیراندیش زنجانی که نام او در تاریخ زنجان ماندگار شده و عموم مردم نام او را با پلی معروف در زنجان می‌شناسند میربهاءالدین است که پلی با همین عنوان در حاشیه جنوب غربی زنجانی احداث کرده است.
میربهاءالدین به سال ۱۲۳۴ (ه‍. ق) برابر با ۱۱۹۳ (ه‍. ش) در شهر زنجان پا به عرصه وجود گذاشت. پدرش میرمسیحا فرزند قاضی جلال، از طرف سلطان وقت به سمت قاضی القضات زنجان (خمسه) منسوب گشت. دو فرزند دیگر قاضی جلال به نام‌های میررفیعا و نظام العلماء نیز از مشاهیر زنجان به شمار می‌آیند.
معروف است که میربهاءالدین در سال مجاعه (سال قحطی ۱۲۶۶ به قولی ۱۲۸۸ ه‍. ق) با احسان‌ها و بخشش‌های خود، مردم بسیاری را از مرگ حتمی رهایی بخشید. او ابنیه و موقوفات فراوانی از خود بجای گذاشت و پس از قریب به ۷۶ سال عمر، در سال ۱۲۶۹ خورشیدی در زنجان درگذشت.
میربهاءالدین در مدت 76 سال زندگی خود درماندگان زیادی را پناه داد و آثار و ابنیه زیادی به جای گذاشت. از جمله پل ارتباطی میان زنجان و کردستان بر روی رود قزل اوزن که در 20 فرسنگی جنوب غربی زنجان احداث شده و تاریخ ساخت آن به موجب کتیبه‌ای که در زیر یکی از طاق‌های آن موجود است، به زمان ناصرالدین شاه و سال 1310 هجری قمری درج شده است اما برخی آن را به اشتباه پل سردار می‌نامند.
یک حمام واقع در بازار زنجان که امروز به نام حمام میربها و حمام میرلی معروف است، یک باب مسجد واقع در خیابان امام و پایین‌تر از سبزه میدان که امروز با نام مسجد حاج تقی شناخته می‌شود (حاج تقی شریعتی مؤسس هیئت عزاداری در آن مسجد بوده است). محله‌ای به نام قلعه‌چه میربهاء نیز به نام خاندان او همچنان در شهر زنجان وجود دارد.
یک باب آب انبار در همان محل و در پشت مسجد که در حال حاضر به عنوان قسمت زنانه مسجد کاربرد دارد و در نهایت احداث یک پل بر روی زنجانرود واقع در ابتدای جاده بیجار با نام پل میر بهاءالدین.
آثار موقوفه باقی مانده از حاجی میربهاءالدین شامل سه دانگ از قریه دگرمان دره‌سی، شش دانگ حمام واقع در راسته بازار زنگان، یک باب آب انبار بزرگ واقع در خیابان امام زنجان، یک باب مسجد واقع در خیابان امام زنجان، شش دانگ قریه بنام سهله، پل رودخانه زنجان چایی، تعداد ۳۶ باب دکان واقع در میدان آهنگران بازار زنجان، شش دانگ قنات میربهاء در شهر زنجان و پل رودخانه قزل اوزن هستند.
یادآور می‌شود پل میربها ،پل سردار وپل سید از پل‌های وقفی زنجان در دوره قاجاریه هستند. انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۱۸۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نحوه تعمیر کردن شیردوش حمام؛ یک روش برای جوشکاری با باتری ۱.۵ ولتی (فیلم)

 

 

 

منبع : فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: نحوه تعمیر کردن ساده و کاربردی لامپ LED با باتری قلمی (فیلم) نحوه صحیح باتری به باتری کردن خودرو (فیلم) با این روش باتری لپ تاپ رو زنده کنید (فیلم)

دیگر خبرها

  • این خانه یک سرایدار است، همین قدر زیبا! (+تصاویر)
  • احتمال افزایش مبتلایان به مالاریا و تب دانگ در پی بارندگی‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان
  • شش دانگ حواس حردانی به استقلالی سابق!
  • مسئولان زنجانی برای نجات پل تاریخی میربهاءالدین به خط شدند
  • 2 روش هوشمندانه برای ساخت شیرآب و شیر حمام با لوله PVC (فیلم)
  • حمام شیشه‌ای سازه‌ای نوین طراحی دکوراسیون داخلی
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • نحوه تعمیر کردن شیردوش حمام؛ یک روش برای جوشکاری با باتری ۱.۵ ولتی (فیلم)