Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@07:37:48 GMT

برجامِ لایتغیر

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۱۹۱۴۷

برجامِ لایتغیر

تهران- ایرنا- رییس جمهوری در گفت و گوی تلفنی با همتای فرانسوی خود برلایتغیر بودن برجام تاکید کرد، این در حالی است که برخی طرف های اروپایی می کوشند با افزودن بندهایی به توافق آن را حفظ کنند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، روزنامه های امروز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه موضوعاتی چون گفت و گوی تلفنی رییس جمهوری کشورمان با همتای فرانسوی خود در خصوص برجام، اظهارات دیروز روحانی در بیست‌ونهمین جشنواره ملی قدردانی از کارگران و قطعی موقت تلگرام در روز گذشته را محور گزارش ها و تحلیل های خود قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**تلاش ها برای حفظ برجام
روزنامه «ایران» در گزارش خود نوشت: بیانیه سران سه کشور اروپایی، گفت‌و‌گوی تلفنی رئیس جمهوری فرانسه با رئیس جمهوری کشورمان و اظهارات وزیر خارجه امریکا درعربستان نشان از آن داشت که رایزنی‌های معطوف به توافق هسته‌ای ایران با 1+5 همچنان با حساسیت بالا ادامه دارد. دیروز همزمان با انتشار بیانیه مشترک سه کشور اروپایی که برجام را بهترین گزینه موجود خوانده بودند، رئیس جمهوری فرانسه هم در گفت‌و‌گوی تلفنی خود با روحانی تأکید کرد که اتحادیه اروپا و فرانسه برجام را همان طور که هست قبول دارند.
به نوشته این روزنامه، روحانی در این گفت و گو با بیان اینکه مواضع امریکایی‌ها علیه برجام صریحاً ناقض توافق میان هفت کشور است، گفت: ایران در روزهای اخیر تصمیمات بسیار مهمی در زمینه روابط بانکی، ارز و دیگر مسائل اقتصادی اتخاذ کرده است و برای هر تصمیمی که امریکا در دوازدهم ماه مه (22 اردیبهشت) بگیرد، اقدامات متنوعی را طراحی کرده‌ایم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه رفتار فعلی امریکا، نقض برجام و ایجاد ترس و ابهام برای کشورهای مختلف و بنگاه‌های اقتصادی برای رابطه با ایران است، تأکید کرد: حتی اگر در 22 اردیبهشت (12 مه) امریکا اعلام کند در برجام می‌ماند و شرایط دو سال گذشته را بخواهد ادامه دهد، برای ما قابل قبول نیست.
روحانی با تأکید بر اینکه آینده برجام بعد از 2025 میلادی را مقررات بین‌المللی تعیین می‌کند و ایران هیچ محدودیتی را فرای تعهداتش نمی‌پذیرد، گفت: برجام و هر موضوع دیگری به بهانه آن، به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.
روزنامه «آرمان»در گزارش خود آورد: روسای جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در تماسی تلفنی، تاکید کردند که مصمم هستند روابط تهران-پاریس را در راستای منافع مشترک دو ملت، در همه عرصه‌های مورد علاقه، تحکیم بخشیده و تقویت کنند.
به نوشته این روزنامه، روحانی در تماس تلفنی امانوئل ماکرون، با اشاره به اینکه ایران برای تحکیم روابط با فرانسه اهمیت ویژه‌ای قائل است، گفت: با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب برای همکاری دو کشور در مسائل سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و همچنین مسایل مرتبط با منطقه، مصمم هستیم روابط خود را با فرانسه در همه زمینه‌ها تقویت کنیم.
رئیس جمهوری اظهارداشت: پایداری برجام موجب تحکیم امنیت و همکاری منطقه‌ای است. اساس روابط ما بر اعتماد است و برجام اولین پایه مهم برای اعتماد میان ایران و کشورهای غربی است. روحانی با بیان اینکه مواضع آمریکایی‌ها علیه برجام صریحا ناقض توافق میان هفت کشور است، گفت: ایران در روزهای اخیر تصمیمات بسیار مهمی در زمینه روابط بانکی، ارز و دیگر مسائل اقتصادی اتخاذ کرده است و برای هر تصمیمی که آمریکا در دوازدهم ماه می (22 اردیبهشت) بگیرد، اقدامات متنوعی را طراحی کرده‌ایم.
در گزارش روزنامه «جمهوری اسلامی» می خوانیم: رییس جمهور فرانسه نیز در این تماس تلفنی با تاکید مجدد بر ضرورت گسترش همکاری‌های تهران – پاریس در همه عرصه‌های مورد علاقه اظهارداشت که اتحادیه اروپا و بویژه فرانسه کاملا از برجام دفاع کرده و ما صددرصد در برجام باقی می‌مانیم.
'به نوشته این روزنامه، امانوئل مکرون پایبندی به برجام را باعث تقویت اعتماد سازی و ثبات امنیت در منطقه دانست و گفت: موضع مشخص فرانسه و اروپایی‌ها باقی ماندن در چارچوب برجام است و از شما هم می‌خواهیم که در این توافق بمانید و تاکید کرد اتحادیه اروپا و فرانسه برجام راهمان‌طور که هست قبول دارند.
رئیس جمهور فرانسه افزود: فرانسه پیوسته خواهان خاورمیانه‌ای با ثبات است و معتقد است که برجام مدل مهمی برای حل مشکلات این منطقه است و باید حفظ شده و همه طرفها به آن پایبند بمانند و این نکته مهمی بود که در کنگره آمریکا نیز صریحا آن را اعلام کردم.
در گزارش روزنامه «خراسان» هم می خوانیم: ظاهرا برجام به نقطه ای غیرقابل بازگشت نزدیک می شود؛ هرچند تحت تاثیر پیش بینی ناپذیری ترامپ، کماکان پیش بینی قطعی آن چه در 22 اردیبهشت روی کاغذ رخ می دهد، امکان پذیر نیست. تثبیت فضای سنگین علیه هرگونه مراوده اقتصادی با ایران که ترامپ آن را در 15 ماه اخیر جلو برد و در ادامه انگلیس، فرانسه و آلمان هم بدون اعلام رسمی خود به آن پیوستند و نیز سکوت معنا دار کشورهای غیرتروئیکای اروپا در مقابل زد و بندهای فرانسوی با آمریکا که همراهی لندن و برلین را هم به دنبال داشت، حاکی از یک طراحی دقیق غربی علیه ایران با کمک اروپایی هاست.
روزنامه ایران در گزارش دیگری نوشت: در تماس تلفنی ترزا می‌ نخست‌وزیر انگلیس با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، سه طرف توافق کردند که برجام باید موضوع‌های دیگر نظیر مسأله موشک‌های بالستیک، تبعات لغو برجام و تأثیر و نفوذ ایران در تحولات منطقه را نیز شامل شود. این بیانیه می‌افزاید که رهبران سه کشور اروپایی تعهد کردند که درخصوص نحوه برخورد با چالش‌های مربوط به ایران، در همکاری نزدیک با یکدیگر و امریکا باشند.در این بیانیه همچنین تأکید شده است «برجام بهترین گزینه برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای است.»
سه کشور اروپایی در حالی خواستار گنجاندن و شمول موضوع‌های غیرهسته‌ای در برجام شده‌اند که مقامات کشورمان این درخواست‌ها را رد کرده‌اند. رئیس جمهوری اخیراً تأکید کرده بود که برجام نه یک کلمه کم و نه یک کلمه اضافه. دیروز البته وزیر خارجه امریکا هم در عربستان گفت که اگر برجام اصلاح نشود امریکا از آن خارج می‌شود. «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم به شبکه خبری فاکس نیوز گفت: رئیس جمهوری هنوز تصمیمی در مورد اینکه در توافق هسته‌ای ایران بماند یا از آن خارج شود اتخاذ نکرده است.

**وزرای دولت امید از نگاره روحانی
اظهارات رییس جمهوری در بیست‌ونهمین جشنواره ملی قدردانی از کارگران و نگاه او به وزیران کابینه اش در روزنامه های امروز برجسته شد.
در گزارش روزنامه «آرمان» می خوانیم: چند روزی است که رییس جمهوری در سخنرانی‌هایش وزرا را خطاب قرار می‌دهد و به برخی از آنها انتقاداتی وارد می‌کند. شاید هدف دکتر حسن روحانی از این انتقادات نوعی هشدار به آنان باشد که با جدیت بیشتری امور را پیگیری کنند و یا اینکه جامعه را با موانعی که در مسیر تحقق اهداف دولت است آشنا سازد.
به نوشته روزنامه «قانون»، او دیروز هم در مراسم روز کارگر وزرایش را به دو دسته تقسیم کرد و گفت:غمناک بودن نسبت به آینده چه سودی دارد؟ چرا غصه بخوریم که سال آینده سخت‌تر می‌شود؟ ما باید همواره نسبت به آینده امیدوار باشیم. من وزرا را در دولت به دو دسته تقسیم می‌کنم که البته هر دو دسته پرتلاش هستند. ولی یک دسته از اول سال نوای ناامیدی می‌دهند که بودجه کم است، نفت ارزان شد، مالیات چه شد، خشکسالی و کاهش بارندگی داریم و تمام صحبتشان نا امیدی است. یک عده هم امیدوارانه حرف می‌زنند و می‌گویند بارندگی کم است، پس باید الگوی کشت را عوض کنیم. یعنی هم پیشنهاد می‌دهند و هم امیدواری.
روزنامه «دنیای اقتصاد» هم نوشت: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری برای دومین بار در سال‌جاری از برخی وزرای دولت به‌دلیل القای ناامیدی انتقاد کرد. او روز گذشته در بیست‌ونهمین جشنواره ملی قدردانی از کارگران، وزرایش را به دو دسته امیدوار و ناامید تقسیم کرد و گفت که تلاش کرده است تا حرف‌های ناامیدکننده را کم بشنود. او البته از آن دسته از وزرا که امیدوارانه حرف می‌زنند و پیشنهاد ارائه می‌کنند، تقدیر کرد. رئیس‌جمهوری پیش از این نیز از برخی مدیران دولتی که روزه سکوت گرفته‌اند و از اخم این و آن هراس دارند، انتقاد کرده بود.
در یادداشتی رد روزنامه «ایران» می خوانیم: سخنان دیروز رئیس جمهوری در مراسم بزرگداشت روز کارگر می‌تواند نقطه رجعت مناسبی برای دولت جهت دستیابی به موفقیت‌های کلان باشد، اما رسیدن به این نقطه شرط و شروطی دارد. در این میان دو موضوع جای خوشحالی دارد؛ اول اینکه شخص رئیس جمهوری آسیب‌شناسی ناظر به عملکرد کابینه را پذیرفته است. شروع ارزیابی عملکرد دولت از درون خود دولت می‌تواند بسیار گره‌گشا باشد. دوم هم بحث پذیرش این نکته است که ما در کشور، در بخش‌های مختلفی از جمله شرایط زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و... شرایط مطلوبی نداریم و حتی در مواردی دچار بحران هم هستیم. این دو موضوع یعنی شروع خود انتقادی از درون خود دولت و توسط رئیس دولت و دوم هم پذیرش مشکلات اثرگذار در کشور توسط بالاترین مقام اجرایی گام مؤثری است برای عبور از وضعیت فعلی.
به نوشته روزنامه «جوان» اما، این دومین گلایه روحانی از کابینه‌اش در روزهای اخیر است که به مردم عرضه می‌شود! او قبلاً اعضای کابینه را متهم کرده بود که «روزه سکوت گرفته‌اند و حرف نمی‌زنند.» ‌روحانی سپس «ناامیدی» را توطئه دشمن نامید و به این ترتیب شاید ناخواسته بخش «ناامیدی‌تراش» کابینه را با دشمن در یک سو قرار داد: «امروز مهم‌‌ترین توطئه دشمنان علیه ملت ایران ایجاد یأس و ناامیدی است.»
در گزارش روزنامه «خراسان» هم آمده است: رئیس جمهور برای دومین بار طی یک هفته اخیر، از برخی مدیران ارشد دولت و وزرای کابینه گلایه کرد که این موضوع با واکنش هایی رو به رو شد و برخی چهره های سیاسی و سایت های خبری این سخنان را به نوعی پیش زمینه تغییر احتمالی در کابینه تفسیر کردند .

**قطعی تلگرام و نگاه کاربران
از ساعات اولیه صبح روز گذشته ، به دلیل اختلال گسترده در تلگرام، این پیام رسان از دسترس خارج شد. بروز این اختلال اگرچه به دلایل فنی و در سطح گسترده وبین المللی رخ داد اما از همان اوایل صبح روز گذشته واکنش های بسیاری را بین کاربران ایرانی در فضای مجازی به همراه داشت. روزنامه ها امروز به این مساله پرداختند.
در گزارش روزنامه «ایران» می خوانیم: موضوع پیام رسان های خارجی و مشخصاً تلگرام دیروز یک بار دیگر در ایران داغ شد. این بار اما بانی و باعث آن اظهارنظر یا اعلام موضع جدیدی از سوی مسئولان کشورمان نبود بلکه داغی بیش از حد یکی از سرورهای تلگرام بود که این سوژه را به سرخط خبرهای رسانه‌ها رساند.
از صبح دیروز این پیام رسان خارجی که با وجود تلاش‌های بسیار برای تقویت نمونه‌های داخلی همچنان یکه تاز میدان فضای مجازی در ایران است- از دسترس کاربران خارج شد. شایعه‌ها مبنی بر فیلتر شدن بلافاصله آغاز شد حتی توضیحات اولیه «پاول دوروف» هم گویی قانع‌کننده نبود. تا اینکه او توضیحات تکمیلی تری ارائه و خبر داد که داغ شدن یکی از سرورها و البته حمله بزرگ DDOS عامل این اخلال بوده است. در نهایت هم بعد از ظهر دیروز بود که تلگرام بازگشت. اما به نظر می‌رسد این اخلال چند ساعته موضع مخالفان این پیام رسان خارجی و طرفداران مسدود‌سازی آن را تقویت کرد. در سوی دیگر اما واکنش‌های مردمی چیز دیگری را نشان می‌داد؛ اینکه تلگرام همچنان محبوب ایرانی هاست
روزنامه خراسان هم نوشت: کاربران زیادی در ایران ، دلیل این اختلال را اعمال فیلترینگ تلگرام در ایران اعلام کرده بودند، شائبه ای که در روزهای اخیر و به دنبال تصمیم های گرفته شده از سوی مقامات کشور برای شکستن انحصار این پیام رسان و تقویت پیام رسان های داخلی، چندین بار دیگر نیز مطرح شده بود در حالی که بنا به اظهارات دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکنون هیچ تصمیمی در خصوص فیلترینگ تلگرام گرفته نشده است.
به نوشته این روزنامه، محمد حسین‌پور، مدیرکل ارتباطات و روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی پیرو اختلال به وجود آمده در تلگرام، بیان کرد: در یک ماه اخیر تلگرام برای چهارمین بار دچار اختلال سراسری شده است.
وی با تأکید بر این که تاکنون هیچ اقدامی از سوی کشور ما برای ممنوعیت فعالیت این پیام‌رسان صورت نگرفته است، اظهار کرد: متأسفانه قطعی های پی‌درپی این پیام‌رسان نشان داد که سکویی ناپایدار است.

پژوهشم**9275**1601**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي بررسي روزنامه ها 10 ارديبهشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۱۹۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگذشت خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در یک حادثه رانندگی

ایسنا/مرکزی حمید نیکویی، خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی، امروز (شنبه ۱۵ اردیبهشت) در یک سانحه رانندگی در محور نیزار - قم کشته شد.

حمید صادقی، مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان محلات در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: زنده‌یاد حمید نیکویی از جمله پیشکسوتان عرصه خبر و رسانه شهرستان محلات بود که از سال‌ها پیش، از طریق روزنامه جمهوری اسلامی و سایر رسانه‌های کشوری، به پوشش اخبار شهرستان محلات می‌پرداخت.

وی با تسلیت درگذشت مرحوم نیکویی به جامعه رسانه‌ای محلات، ادامه داد: مرحوم نیکویی در سال‌های اخیر ارتباط خوبی با مجموعه‌های فرهنگی و هنری در اطلاع‌رسانی رویدادها داشت و در جلسات مختلف حضور فعال داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیدار رئیس اقلیم کردستان با دبیر شورای عالی امنیت ملی
  • درخواست اتحادیه اروپا از چین درباره ایران
  • مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد
  • اقلیم کردستان: روابط تاریخی ما را به ایران پیوند داده است
  • بهار ۵۹؛ وقتی داد سندیکای خبرنگاران از حمله به مطبوعات درآمد
  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • خبرنگار پیشکسوت محلات در سانحه رانندگی جان باخت
  • درگذشت خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در یک حادثه رانندگی
  • مرگ خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در یک حادثه رانندگی