Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@20:26:55 GMT

اجرای طرح پایش بیماری VHS در ماهیان سردابی خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۲۱۱۴۴

اجرای طرح پایش بیماری VHS در ماهیان سردابی خراسان رضوی

کارشناس مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره دامپزشکی خراسان رضوی گفت: طرح پایش بیماری‌های ویروسی "VHS- IHN-HPN" در سطح مزارع ماهیان سردآبی خراسان رضوی اجرایی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی مشهد، علیرضا آریان، اظهار کرد: بیماری VHS مهم‌ترین بیماری ماهیان سردآبی است و عامل آن ویروسی بوده که میزبان اصلی آن ماهی قزل‌آلا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این بیماری با علائم اگزوفتالمی و بیرون‌زدگی چشم، ملانوز و تیرگی پوست و خونریزی در عضلات و کم‌خونی آب شش با تلفات زیاد بروز می‌کند.

کارشناس مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره دامپزشکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بیشترین میزان تلفات این بیماری در دمای آب 4 تا 12 درجه سانتیگراد اتفاق می‌افتد و بیماری عمدتا به صورت افقی از طریق وسایل، ابزار، جابه جایی‌های بین مزارع، پرندگان و غذا منتقل شده، همچنین عامل این بیماری تنها ماهی‌‎ها را آلوده کرده و خطری را متوجه انسان نمی‌سازد.

آریان گفت: جهت اطلاع از وضعیت شیوع بیماری‌های ویروسی درسطح استان در مقاطع زمانی مختلف با انجام نمونه‌گیری، طرح‌های پایشی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در مورد این بیماری نیز این طرح شروع شده و کارشناسان این مجموعه با مراجعه به مزارع پرورشی فعال سردآبی شهرستان‌های استان و نمونه‌گیری از استخرها و تکمیل پرسش‌نامه‌های مربوط، نمونه‌های لازم را اخذ و به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی جهت تشخیص بیماری ارسال می‌نمایند و تشخیص قطعی بیماری بر اساس جداسازی ویروس از کشت سلولی و با استفاده از روش‌های سلولی- ملکولی است.

کارشناس مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: پرورش‌دهندگان آبزیان استان موظف هستند هرگونه تلفات ماهیان پرورشی خود را به شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها اطلاع دهند و همچنین از خرید تخم‌های چشم زده، بچه ماهی، غذا و سایر نهاده‌های غذایی از مراکز غیرمجاز خودداری کنند و نسبت به ارتقای سلامت بهداشتی و اصلاح ساختار بهداشتی مزارع پرورشی خود زیرنظر مراجع ذی‌صلاح دامپزشکی اقدام نمایند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۲۱۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز

بهروز حقیقی رئیس اداره دامپزشکی رامهرمز گفت: پیرو گزارش واصله به واحد نظارت بر بهداشت عمومی اداره دامپزشکی شهرستان در خصوص حمل ۳ لاشه دام سبک با ماشین شخصی از کشتارگاه دام شهرداری به محل قصابی، واحد متخلف با دستور دادستانی و حضور کارشناسان دامپزشکی و پلیس اماکن پلمب گردید.

بهروز حقیقی با اشاره به اینکه هر گونه کشتار دام خارج از ضوابط بهداشتی دامپزشکی کشتار غیر بهداشتی تلقی می‌گردد گفت: حمل و نقل دام کشتار شده در کشتارگاه می‌بایست با ماشین سردخانه دار دارای مجوز دامپزشکی انجام شود است و در غیر اینصورت تهدید علیه بهداشت عمومی تلقی می‌گردد و بازرسان بهداشتی دامپزشکی با واحد‌های متخلف از طریق مراجع قانونی برخورد می‌نمایند.

حقیقی می گوید: شهروندان محترم ضمن رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی، فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و با نشان دامپزشکی درج شده بر روی محصولات خریداری و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در این خصوص سریعا به اداره دامپزشکی شهرستان رامهرمز اطلاع رسانی کنند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان رامهرمز در پایان به عرضه کنندگان متخلف فرآورده‌های خام دامی هشدار داد در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی دامپزشکی که سلامت و بهداشت عمومی مصرف کنندگان را به خطر بیندازند با قاطعیت برخورد خواهد شد

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • ۸۰ درصد مدارس استثنایی خراسان رضوی خیرساز هستند
  • ۳۰ تُن مکمل و افزودنی‌های غیرمجاز دامی در پردیس کشف شد
  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • برخورد با اتباع غیرمجاز در خراسان رضوی
  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان