Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش خبرنگار ایکنا، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری صبح امروز 10 اردیبهشت ماه، که در وزارت بهداشت برگزار شد در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر تعطیلی اداره سلامت معنوی و پیامدهای آن اظهار کرد: سلامت سه بعد رسمی را دارا بوده و برخی از سازمان‌های جهانی مانند سازمان بهداشت جهانی و متون‌های بین المللی بعد چهارم به نام سلامت معنوی را به رسمیت می‌شناسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئله در سطوح بالا مورد توجه قرار دارد.

وی افزود: یکی از مسائلی که در سطوح بالا در مورد آن بحث شده است این است که آیا وزارت بهداشت باید متولی این حوزه باشد یا اینکه نهادهایی که به لحاظ معنوی و دینی فعالیت می‌کنند؛ در وزارت بهداشت به ویژه ساختار قبلی آن کلان یک نفر متولی آن شده بود و به این معنی که یک اداره با چند نفر کارمند در آن حوزه فعالیت کنند، وجود نداشت. آن چیزی که بر عهده ما است و بر طبق تعریف رسمی این است که هماهنگی لازم را با نهادهای دولتی و اجتماعی مانند آموزش و پرورش، روحانیت و ... داشته باشیم. ضمن اینکه وظیفه‌ای که بر عهده ما در مورد سلامت معنوی قابل انجام است را انجام داده و کوتاهی در این مورد نخواهیم داشت.

حریرچی در ادامه در رابطه با وضعیت بهداشت در مناطق زلزله زده غرب کشور عنوان کرد: آن چیزی را که آن زمان در فاز نخست حادثه و چه الان انجام دادیم خدمات واکسیناسیون را برای زلزله زدگان برقرار کردیم اما لازم است گفته شود که یک سری بیماری مانند عقرب زدگی یا مار زدگی پیش از این در مناطق وجود داشته است؛ طبیعتا اگر موردی الان پیش آید آن را به مسئله اسکان و غیره نسبت می‌دهند. در حال حاضر بیماری سالک که پیش از این در آن مناطق وجود داشته با توجه به درمان آن و سختی‌های که ممکن است برای کودکان به وجود آورد به نوعی قابل تحمل نیست البته این معنی اپیدمیک شدن آن را نمی‌دهد اما باید توجه کرد که عامل انتقال سالک نخاله‌های ساختمانی یا عدم دفع بهداشتی فاضلاب است. ما به عنوان وزارت بهداشت وظیفه داریم که اقدامات مناسبی مانند هشدارهای لازم را به ارگان‌های که متولی جمع آوری زباله، نخاله و دفع بهداشتی فاضلاب هستند داده تا از بیماری‌های ناشی از شرایط جدید جلوگیری کرده و به آن به حداقل برسانیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در رابطه با تب کریمه کنگو نیز عنوان کرد: در حال حاضر جای نگرانی برای این طب وجود ندارد توصیه اصلی ما این است که گوشت گوسفند حتی اگر به این ویروس آلوده شده باشد اگر در سردخانه گذاشته شود فریز شدن آن موجب می‌شود که این ویروس از بین برود لذا به مردم توصیه می‌کنیم از خریداری گوشت تازه ضبح شده خوداری کرده و با آن هیچ گونه تماسی نداشته باشند در مورد تب مالت نیز فعلا جای نگرانی نیست هر چند نگرانی در مورد روغن‌های پالم موجب شد افرادی به مصرف لبنیات سنتی تمایل پیدا کنند و این میزان تخلف را افزایش داد هر چند ما هنوز با توجه به نظارتی که بر روی کارخانجات وجود دارد توصیه به لبنیات پاستوریز می‌شود.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه سرطان دومین عامل مرگ و میر و ششمین عامل سال‌های از دست رفته عمر است عنوان کرد: متوسط بروز نرخ سرطان در کشورهای در حال توسعه 140 در هر 100 هزار نفر است این در حالی است که در ایران میزان بروز سرطان در سال 95 ، 104 در هر 100 هزار نفر بود و به 97 مورد در حال حاضر رسیده است که این کاهش 7 درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: با مقایسه آمار، ادعای سونامی سرطان کاملا غلط است هر چند در کشور ما بروز سرطان افزایش جمعیت، افزایش طول عمر افراد سرطانی افزایش پیدا کرده است، 369 هزار مرگ و میر در سال 95 ثبت شده که 54 هزار مورد آن یعنی 14.9 درصد به دلیل سرطان بوده است شایعترین سرطان در زنان سینه، روده، معده و تیروئید است و شایعترین سرطان مردان نیز معده، پروستات، روده بزرگ است.

ادامه دارد...

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۲۲۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر اسبق بهداشت: طرح اجباری پزشکان برداشته شود

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، ایرج فاضل، روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در افتتاحیه چهل و پنجمین کنگره جامعه جراحان ایران گفت: طرح اجباری پزشکان به دلیل شرایط جنگ اجرایی شد و دلیلی برای ادامه دادن آن وجود ندارد.

وی افزود: فلسفه جامعه جراحان همفکری انجمن‌های مختلف و افزایش سطح علمی جراحان کشور است.

سیاوش صحت نایب رئیس کنگره جامعه جراحان ایران، نیز گفت: سهم سلامت از تولید ناخالص ملی بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. عده‌ای در پی شکستن جایگاه رفیع جامعه پزشکی کشور هستند.

علی جعفریان دبیر علمی کنگره نیز افزود: حضور کمرنگ همکاران جوان در کنگره نسبت به دوره‌های قبل زنگ خطر هشداری برای مسئولان است.

تازه‌های جراحی در رشته‌های مختلف، جراحی عروق، پیوند اعضا، درمان‌های نوین جراحی در ایران و جهان امسال در چهل و پنجمین کنگره جامعه جراحان ایران ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ مصادف با چهلمین سالگرد تأسیس جامعه جراحان ایران؛ با حضور جراحان تخصص‌ها و شاخه‌های مختلف مطرح خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دخالت نابجا در حوزه سلامت از دست وزارت بهداشت خارج شده است
  • چگونگی نشان‌دار شدن بیماران صعب‌العلاج
  • وزیر اسبق بهداشت: طرح اجباری پزشکان برداشته شود
  • کمک ۱۲۴۰ میلیارد تومان به بیماران خاص و صعب العلاج در استان تهران
  • مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان دهان
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب / ارتباط بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها
  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • داروی ایرانی بیماران SMA وارد بازار می‌شود / برنامه وزارت بهداشت برای پویش ملی سرطان
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟