Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا تاجیک (رییس مجمع نمایندگان کارگران استان‌تهران) با تبریک روز کارگر مهمترین مطالبات کارگران را امنیت شغلی، معیشت و تأمین اجتماعی عنوان کرد و گفت: گنجاندن بند (ز) تبصره هفت درلایحه بودجه سال 97 و مهر تایید زدن بر این مصوبه توسط وکلای مجلس، انتقاد کارگران و فعالان کارگری را برانگیخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باتوجه به اینکه منابع تامین اجتماعی مصداق کامل حق‌الناس است، دولت‌ها یا نمایندگان مجلس نمی‌توانند به منابع آنها دست‌اندازی کرده یا بخواهند در وجوه آن دخل و تصرف کنند.

این فعال کارگری بابیان اینکه بخش قابل توجهی از مطالبات برزمین مانده سازمان تامین اجتماعی به بدهی‌های دولت مربوط می‌شود، افزود: واقعیت این است که اهل سیاست بدش نمی‌آید از مسائل صنفی کارگران به سود خود استفاده کنند اما تجربه نشان داده است که این گروه کوچکترین تعلقی در قبال تحقق خواسته‌های صنفی مانند بازپرداخت اصل و فرع بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی ندارد، برای همین است که امروز طلب سازمان تامین اجتماعی  بیش از 150 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: شاید برای علاقمندان به مسائل سیاسی عدد و رقم مربوط به بدهی دولت‌ها در قبال سازمان تامین اجتماعی جذاب باشد اما برای کارگری که قرار است منابع سازمان تامین اجتماعی بابت خدمات بیمه‌ای و درمانی او مورد استفاده قرار بگیرد، تنها بازپرداخت این بدهی دارای اهمیت است.

تاجیک افزود: این کارگران هستند که تاثیر بزرگ‌شدن این بدهی را در قالب محدود شدن خدمات مختلف سازمان تامین اجتماعی احساس می‌کنند. اگر بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود، دیگر دلیلی ندارد که جامعه کارگران بازنشسته برای افزایش ناچیز حداقل مستمری‌ها اینقدر معطل بمانند یا مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی به دلیل کمبود منابع مالی در اجرای قانون الزام ناتوان عمل کنند.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان فراگیرترین صندوق ارائه دهنده خدمات بیمه‌های اجتماعی برای استمرار فعالیت‌های خود نیازمند دریافت به موقع مطالبات پرداخت نشده خود است، گفت: در همین رابطه توقع دیگر طبقه کارگر از گروه‌های سیاسی این است که تحت هر شرایطی مالکیت کارگران بر سازمان تامین اجتماعی را به رسمیت بشناسند و ضمن بازپرداخت معوقات این سازمان نسبت برای احیای شورای عالی تامین اجتماعی نیز اقدام کنند.

تاجیک افزود: بدهی تامین اجتماعی ناشی از تعهدات غیرمنطقی و بی‌پشتوانه‌ای است که در ادوار مجالس پیشین تصویب شد و چون اجرای آنها بدون هیچ مقاومتی توسط دولت‌های وقت پذیرفته شد، امروز سازمان تامین اجتماعی با انبوهی از مشکلات صنفی روبروست.

وی با تاکید بر اینکه به‌صورت مشخص در ادوار گذشته برای سازمان تامین اجتماعی 22 ردیف تعهد سنگین مالی در رابطه با ارائه خدمات به گروه‌های اجتماعی غیر از کارگران و کارفرمایان بیمه‌شده ایجاد شده است، گفت: چون در دولت و مجالس قبلی برای تامین منابع مالی مستمر این تعهدات چاره‌ای نشده است، امروز شاهد آن هستیم که حجم مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت‌ها بیش از 150 هزار میلیارد تومان رسیده است.

تاجیک ادامه داد: واقعیت این است که اگر قرار است از هفته کارگران به عنوان اهرمی برای پیشبرد مقاصد سیاسی استفاده شود، کارگران ترجیح می‌دهد برای حفظ حرمت خواسته‌های  صنفی خود هم که شده، تمرکز خود را تنها متوجه "روز جهانی کارگر" نماید.

امنیت شغلی کارگران، مهمترین مطالبه

 تاجیک درخصوص توقعی که طبقه کارگر از دولت در دنبال کردن سیاست‌های توسعه‌ای دارند، افزود: جدا از محدودتر شدن حقوق اجتماعی کارگران شاغل در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با این واقعیت نیز مواجه هستیم که مناطق یاد شده نتوانسته‌اند در ایجاد رونق اقتصادی و برقراری عدالت اجتماعی موفق عمل کنند.

این فعال صنفی کارگری افزود: حقیقت این است که کارگران با آنکه کار می‌کنند از شرایط معشیتی مناسبی برخوردار نیستند. معیشت کارگران و البته امنیت شغلی آنها در پس مصلحت‌های سیاسی پنهان مانده است و این به شدت جای نگرانی دارد امنیت شغلی کارگر کلید طلایی پیگیری سایر مطالبات است. البته باید اضافه کنم که پسرفت و روند معکوس گذشته تا حدودی متوقف شده است و اقداماتی برای ساماندهی قراردادهای کار در دست اجراست اما باید حواس خود را بیشتر جمع کنیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: سازمان تامین اجتماعی هفته کارگر ۹۷ روز کارگر 97

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۲۲۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش معین به اعتراضات دانشجویی در آمریکا: دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتری در جامعه برخوردار هستند/ اعتراض آنها می‌تواند به تغییر سیاست‌های دولتها و حتی تغییر دولتها منجر شود

به گزارش جماران؛ به نقل از مهر، وزیر علوم در دولت اصلاحات تصریح کرد که دانشجوها، استادها و حتی مدیران دانشگاه‌ها در آمریکا به صورت سازمان‌یافته در معرض سرکوب یا فشارهای سیاسی قرار دارند.

«مصطفی معین» وزیر علوم در دولت اصلاحات با اشاره به سرکوب خشن جنبش دانشجویی در آمریکا توسط نیروهای نظامی و امنیتی این کشور، با بیان اینکه ️دانشگاه در کنار رسانه، سینما، اقتصاد و ساختار حکومت، از جمله نهادهای تحت نفوذ صهیونیست‌ها در آمریکا است اظهار کرد: تداوم اعتراض‌های دانشجویی توسط جوانان و دانشجویان آزاده آمریکایی از ملیت‌های مختلف -از جمله جهان سوم- علیه جنایات رژیم صهیونیستی، می‌تواند تأثیر زیادی بر افکار عمومی جامعه آمریکا بگذارد.

استاد پیشین دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه اعتراض‌ها در آمریکا حتی می‌تواند امنیت گروه‌های یهودی افراطی را در معرض خطر قرار بدهد، افزود: البته از طرف دیگر این اعتراض‌ها موجب شده تا دانشجوها، استادها و حتی مدیران دانشگاه‌ها به صورت سازمان‌یافته در معرض سرکوب و یا فشارهای سیاسی قرار بگیرند.

معین با بیان اینکه حمایت تمام‌قد دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی منجر به تخریب وجهه بین‌المللی و داخلی آمریکا شده است، گفت: ️صهیونیست‌ها رسوخ عمیقی در ساختار حکومتی آمریکا اعم از مجلس و دولت و دستگاه قضائی دارند و در مقابل، رژیم نامشروع و اشغالگر صهیونیستی هم نماینده و حافظ منافع آمریکا و غرب در منطقه راهبردی و نفت‌خیز خاورمیانه است؛ به خاطر این نقش راهبردی رژیم اشغالگر به تکنولوژی و سلاح‌های پیشرفته، تجهیز شده است.

اعتراض دانشجویان به جنایات صهیونیست‌ها می‌تواند به افکار عمومی جوامع جهت بدهد

وزیر علوم در دولت اصلاحات با اشاره به زمینه‌های شکل‌گیری جنبش دانشجویی در آمریکا گفت: در جوامعی که اختلاف‌های طبقاتی، تبعیض و نابرابری در آن‌ها شدید و ساختار، استبدادی و بدون تشکل‌ها و احزاب و رسانه‌های آزاد است، همواره احتمال بروز جنبش‌های عدالت‌طلبانه و ضد دیکتاتوری از سوی دانشجویان وجود دارد که نمونه‌های اعتراضی آن را می‌توانیم اکنون در آمریکا، آلمان و فرانسه و همچنین در برخی کشورهای اسلامی ببینیم.

معین همچنین با اشاره به اهمیت و تأثیر جنبش جهانی دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: به طور کلی ️در دنیا و همچنین در کشور خودمان، نهاد دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران بخش خصوصی، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتر و در نتیجه تأثیرگذاری بیشتری در یک جامعه برخوردار هستند و اعتراض آن‌ها نسبت به جنایات صهیونیست‌های نژادپرست و تجاوزگر می‌تواند به افکار عمومی جوامع جهت بدهد و به تغییر سیاست‌های دولت‌ها و حتی تغییر آن‌ها منجر شود.

دیگر خبرها

  • اختتامیه بیست ویکمین المپیاد کوهنوردی کارکنان سازمان تامین اجتماعی
  • مجلس از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حمایت می‌کند
  • بدهی میلیاردی تامین اجتماعی به مراکز درمانی قزوین
  • جدیدترین خبر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه امروز ۱۵ اردیبهشت
  • ثبت دستمزد واقعی در لیست‌های بیمه‌ای حق کارگران است
  • خبر مهم از قانون کار و قرارداد کارگران/ وزیر کار: اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران در نوبت رسیدگی هیات دولت است
  • اختتامیه ۲۱ المپیاد کوهنوردی کارکنان سازمان تامین اجتماعی در سی سخت
  • واکنش معین به اعتراضات دانشجویی در آمریکا: دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتری در جامعه برخوردار هستند/ اعتراض آنها می‌تواند به تغییر سیاست‌های دولتها و حتی تغییر دولتها منجر شود
  • شناسایی ۵۰۰ کارگاه‌‌ کوچک فاقد بیمه کارگران در مرکزی
  • پیشنهاد اصلاح موادی از قانون کار برای حمایت از کارگران