Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-18@17:25:56 GMT

قدم های امیدبخش ثبت تاریخ شفاهی تئاتر اصفهان

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۲۲۶۱۸

قدم های امیدبخش ثبت تاریخ شفاهی تئاتر اصفهان

هنرمند کهنه‌کار سینما و تئاتر اصفهان گفت: اجرای برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان، عاملی مؤثر برای معرفی فرهنگ و تمدن اصفهان به نسل امروز بود.

حسن جویره، هنرمند اصفهانی، درباره رویکرد اجرای برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان که از 3 تا 9 اردیبهشت ماه به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد، با ما گفتگو گرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاسخ های این کارگردان و بازیگر کهنه‌کار سینما و تئاتر اصفهان را به سوال‌های خبرنگار ایمنا از نظر می‌گذرانید.

با توجه به این‌که در سال جاری، برنامه‌ها و بزرگداشت‌های هفته فرهنگی اصفهان، حول محور معرفی چهره‌های شاخص و پرداختن به تاریخ معاصر اصفهان بود، به عنوان یک هنرمند، نظر خود را در خصوص این رویکرد بیان کنید.

از جمله نیازهای هر جمعیت و جامعه‌ای، آشنایی همه نسل‌های آن با دوران گذشته خود است و یکی از اقدامات خوبی که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به اتفاق چند نهاد دیگر انجام داد، برگزاری برنامه‌هایی با عنوان هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت ماه بود. انجام این اقدامات، سبب‌ساز آشنایی هر چه بیشتر شهروندان و گردشگران با گوشه‌هایی از تمدن، آداب و سنن، معماری، موسیقی، نمایش و دیگر بخش‌های هنری و فرهنگی این شهر شد. ستاد برگزاری برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان در سال جاری با رویکردی تازه به تاریخ معاصر اصفهان پرداخته بود و به عقیده من اگر پیشرفت‌های اصفهان در شاخه‌های مختلف، همه ساله به مردم معرفی شود، موجب دلگرمی آن‌ها خواهد بود.

پیشنهادی برای هرچه بهتر برگزار شدن هفته فرهنگی اصفهان دارید؟

دوست دارم در کنار معرفی پیشرفت‌ها، حواس مسئولان شهری و میراث فرهنگی استان به محله‌های قدیمی شهر هم باشد. ما ابن سینا، جویباره و شهشهان را از قدیم، به کوچه‌های پیج‌درپیچ می‌شناسیم و وقتی خانه‌های قدیمی این کوچه‌ها خراب می‌شود و ساختمان‌های چندطبقه جایشان را می‌گیرد، تأسف می خوریم. در خانه‌های جدید، دیگر خبری از گچ‌بری، شیشه‌های رنگی و نقاشی‌هایی که نمایانگر سنت و معماری شهر اصفهان باشد، نیست و خراب کردن آن‌ها با خراب کردن چهل‌ستون فرقی ندارد. بنابراین خواهشمندم مسئولان وارث و حافظ این شهر باشند.

در این هفته از مجموعه «تاریخ شفاهی تئاتر اصفهان» نیز رونمایی شد، این اقدام را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تاریخ تئاتر اصفهان بسیار پرحجم و پربار است و دوستان ما در تالار هنر از سال ۱۳۹۵ در تلاش بوده‌اند تا بتوانند با دعوت از پیشکسوتان تئاتر، خاطرات آن‌ها را ثبت و ضبط کنند که البته این نیز، بیانی از تاریخ است و بسیار باارزش، اما نکته‌ای که بنده از همان سال به آن اشاره کردم، این بود که چه خوب است به صورت تحقیقی، همه کارهای اجراشده توسط هنرمندان نوشته و جمع‌آوری و بعدا به دفتری مثل تالار هنر سپرده شود تا از مجموع این اسناد و مقالات، کتاب مصوری تهیه کنند.

تاریخ تئاتر اصفهان، پیش از این توسط دوستانی مثل ناصر کوشان به صورت مجمل نوشته شده، اما کافی نیست و متأسفانه هیچ سند و مدرکی از نمایش‌های فاخری که در سال‌های ۱۲۹۰ و ۱۳۰۰ با سختی‌ها و مشقات آن دوران در اصفهان اجرا شد، موجود نیست. بنابراین از همه هنرمندان درخواست می‌کنم به وظیفه خود در قبال ثبت تاریخ هنر تئاتر شهرمان عمل کنند و هر سندی که پیدا می‌کنند، حتی اگر ذره‌ای کاغذ باشد یا پاره‌ای عکس، آن را جمع‌آوری کنند و در اختیار مرکزی مثل تالار هنر قرار بدهند تا تاریخ تئاتر اصفهان به یک کتاب جامع و مستند تبدیل شود.

تالار هنر، نخستین گام را در این جهت برداشته و امیدواریم این گام‌ها ثابت و مداوم باشد. از پرویز ممنون و همه کسانی که برای تدوین کتاب تاریخ شفاهی تئاتر اصفهان زحمت کشیده‌اند، هم تشکر و یادآوری می‌کنم که اگر امروز چراغ تئاتر این شهر روشن است، به خاطر شمع وجود کسانی است که سوختند تا تئاتر اصفهان ساخته شود.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۲۲۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی موزه تئاتر و اختصاص بودجه ویژه برای بخش موسیقی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران، با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای کاهش قیمت بلیط کنسرت‌ها، تصریح کرد: با همکاری خوب تهیه‌کنندگان اجراهای صحنه و معاونت هنری وزارتخانه، کنترل و نظارت قوی‌تر پیدا می‌کند تا قیمت بلیط این مراسم‌ها به زیر یک میلیون تومان و حداکثر ۹۰۰ هزار تومان کاهش یابد.

او با تشریح آخرین اقدامات وزارتخانه تحت امرش برای سند ملی پویانمایی، گفت: با ابلاغ رییس‌جمهور اواخر اسفند ۱۴۰۲ بنیاد ملی پویانمایی را افتتاح کردیم. کارهای توسعه‌ای با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مساعدت رییس‌جمهور حل شده است. اعضای پیشنهاد برای هیات امنای بنیاد ملی پونمایی را معرفی کردیم و به زودی اعضای هیات مدیره و مدیرعامل آن تعیین می‌شوند.

اسماعیلی از دنبال کردن شهر جهانی صنایع خلاقیت فرهنگی سخن گفت و افزود: ایجاد مجموعه‌های شهرک‌های تولید صنایع خلاق فرهنگی را در شهرهای اصفهان، کیش، تهران، مشهد، پرند و تبریز که تاثیر بسزایی در جهش اقتصاد فرهنگ‌بنیاد دارند، دنبال می‌کنیم. آثار خوب آن به زودی برای همه قابل مشاهده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به طرح بازسازی تئاتر شهر، گفت: این پروژه از ابتدای دی ۱۴۰۲ آغاز شده است و حداکثر تا سال آینده حریم تئاتر شهر با ایجاد فضاهای جدید نمایشی خارج از محدوده در اختیار اهالی تئاتر قرار می‌گیرد. ساماندهی دست‌فروش‌ها در این منطقه نیز توسط شهرداری در جریان است.

وی ادامه داد: سند هنر نمایشی و تئاتر از قبل از عید نوروز در شورای هنر مطرح شده و ان‌شاءالله به زودی تصویب می‌شود. در بازدید از اداره تئاتر شهر تهران با مخروبه شدن این اداره روبرو بودیم که ان‌شاءالله ۸ پلاتوی جدید تا پایان سالجاری در این اداره در اختیار اهالی تئاتر قرار می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • «تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»
  • بلیط کنسرت ارزان می‌شود
  • وزیر ارشاد: قیمت بلیط کنسرت‌ها به زیر یک میلیون تومان کاهش می‌یابد
  • راه‌اندازی موزه تئاتر و اختصاص بودجه ویژه برای بخش موسیقی
  • بلیط کنسرت‌ ارزان می‌شود
  • بازگشایی کارخانه ریسباف همزمان با هفته فرهنگی اصفهان
  • کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت عبدالله حاجی صادقی منتشر شد
  • کارخانه ریسباف در هفته فرهنگی اصفهان بازگشایی می‌شود
  • کمبود زیرساخت‌های تئاتر شهر اصفهان/ رشد ۶ درصدی بودجه فرهنگی به نسبت سال گذشته
  • بازگشایی کارخانه ریسباف در هفته فرهنگی اصفهان