«بانو قدس ایران» فیلمی قابل تأمل درباره همسر امام خمینی(ره)
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۲۲۸۵۴
یک منتقد با اشاره به مستند «بانو قدس ایران» درباره ویژگی های آن نوشته و این اثر را متقاوت و قابل تامل دانسته است.
به گزارش امتداد نیوز، حدیث جان بزرگی یادداشتی درباره مستند «بانو قدس ایران» ساخته مصطفی رزاق کریمی به نگارش درآورده که در آن از اهمیت این مستند نوشته است.
این یادداشت را در زیر می خوانید:
«اکران مستند «بانو قدس ایران» در جشنواره جهانی فیلم فجر- که هفته نخست اردیبهشت در تهران برگزار شد- بهانه ای شد برای پرداختن به این مستند منحصر به فرد و قابل تأمل که نخستین اکرانش را آذرماه سال گذشته در جشنواره «سینما حقیقت» از سر گذراند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در مرحله اول هرکسی متوجه موضوع این مستند سینمایی شود ممکن است بهانه ای برای ندیدنش بتراشد، چراکه گفته ها و شنیده ها درباره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و خانواده اش طی این سال ها آنقدر پررنگ بوده که گمان نمی رود چیز جدیدی در طول فیلم دیده شود اما دقایقی پس از شروع فیلم که با روایتی از جانب همسر امام خمینی(ره) (به عنوان محور اصلی فیلم) آغاز می شود و ادامه می یابد، هر بیننده ای کنجکاو می شود تا پایان فیلم را ببیند.
کارگردان فیلم (مصطفی رزاق کریمی) که خود در گذشته سال ها در کشور اتریش به مستندسازی پرداخته با وجود تمام خطوط قرمز و محدودیت های رایج و غیررایج این سوژه، چنان به خوبی روی لبه تیغ راه رفته و روایت بی طرفی از شخصیت همسر امام در مدیوم سینما بیان کرده که در پایان فیلم نکات جدیدی از کودکی تا لحظه مرگ زندگی این بانو در تعامل با همسرش امام خمینی(ره) و خانواده به بیننده اضافه می شود؛ نکاتی که تاکنون در هیچ مدیومی مطرح نشده بود. این آشنایی زدایی در محتوا از مهمترین نکات مستند «بانو قدس ایران» است.
از سوی دیگر این مستند، گفتگومحور ساخته شده و همین امر در حالیکه قادر بود فیلم را ملال آور کند، به نقطه قوَت فیلم بدل شده است. گفتگوها با نزدیکان امام خمینی(ره) و همسرش انجام شده و گاه چنان صریح و بی محابا مطرح می شود که جسارت کارگردان تحسین می شود.
همانطور که بارها شاهد بوده ایم در بسیاری از مستندهای گفتگومحور، گفتگوها صرفاً به تعریف و تمجید سوژه می پردازند درحالیکه اینجا با وجود تمام خطوط قرمز سیاسی و مذهبی، با بیانی چالشی مواجه هستیم. تمام این موارد «بانو قدس ایران» را به فیلمی تبدیل می کند که دیدن آن به عنوان بخشی از تاریخ ایران، برای همه طیف های جامعه مان می تواند لازم باشد.»
true برچسب ها : سینمای مستند فیلم بانو قدس ایران مصطفی رزاق کریمی trueمنبع: امتداد نیوز
کلیدواژه: سینمای مستند فیلم بانو قدس ایران مصطفی رزاق کریمی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۲۲۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟
به گزارش «تابناک» به نقل از عصر ایران، معصومه حائری یزدی همسر آیتالله سید مصطفی خمینی و دختر آیتالله شیخ مرتضی حایری یزدی صبح روز ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ خورشیدی در تهران درگذشت.
آن طور که عصر ایران روایت کرده است؛ وی مادر سید حسین و مریم خمینی بود. حجتالاسلام سید حسین خمینی از اوایل دهه ۶۰ عملا از عرصه های رسمی و رسانهای کنار است و خواهر او (نوه امام خمینی) هم در خارج از کشور زندگی میکند و به طبابت و کارهای علمی اشتغال دارد و خانواده برای دفن مادر منتظر بازگشت اوست. (دو فرزند دیگر در کودکی درگذشته بودند).
از نکات شگفتآور زندگی خانم حایری این که به رغم آن که عروس ارشد امام خمینی و منتسب به یک خاندان بزرگ و مشهور روحانی دیگر هم بود زندگی بسیار عادی و گاه توام با سختی و رنج داشته است.
او شیفته سید مصطفی خمینی بود و خاطرات هجران او را با اشک بیان میکرد و همچون اعضای خانواده امام که آقا مصطفی را «داداش» خطاب میکردند او هم عادت کرده بود همسرش را این گونه خطاب و حتی بعد از فقدان چنین یاد کند.
با این که عروس ارشد امام اهل مصاحبه با رسانهها نبود اما برای اولین بار اول آبان ۱۴۰۰ و به مناسبت چهلوچهارمین سالگرد درگذشت مشکوک سید مصطفی خمینی گفتوگویی با او منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت خصوصا جاهایی که حکایت از نگاه امروزین آقا مصطفی خمینی داشت و تصویر متفاوتی از فرزند فقید امام ترسیم میکرد.
درباره فرزندان چنین گفته بود: «خدا چهار فرزند به من داد که دو تا از آنها از دنیا رفتند و الان تنها حسین و مریم برای من باقی ماندهاند. هر دو دختر بودند و یکی در ایران و یکی در نجف از دنیا رفت. اولی چند روز بعد از به دنیا آمدن از دنیا رفت و علتش هم این که اوضاع ما در آن ایام به خاطر مسائل انقلاب خیلی ناجور و نامناسب و دگرگون بود و در همان ایامی که تازه این دختر به دنیا آمده بود، نیروهای دولتی وارد منزل ما شدند و هول و هراس ایجاد کردند و حال خود من خیلی بد و خراب بود و شاید این بچه بر اثر همان مسائل مُرد و از دنیا رفت.
دومی هم بلافاصله بعد از تولد و بر اثر یک بیماری کشنده از دست رفت؛ البته برخی به من میگفتند که این فرزندم، پسر بوده ...»