Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، چهارمین نشست تخصصی چهل شاهد با موضوع بررسی «چهل سال عکاسی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» با حضور مجید دوخته‌چی زاده، کمال‌الدین شاهرخ و محمود عبدالحسینی، پیش از ظهر امروز (دوشنبه 10 اردیبهشت) در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد.

 

 

* عکس در یک لحظه ثبت می‌شود اما یک عمر اثرگذار است

عبدالحسینی در ابتدای این نشست به نقش مهم عکاسان در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: عکاسی ایران در دوران انقلاب اسلامی یک بار دیگر متولد شد و در دوران دفاع مقدس به بالندگی رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عکاس انقلاب و دفاع مقدس ادامه داد: عکاس‌ها پیش‌قراولان رسانه در دوران جنگ تحمیلی بودند و دوشادوش رزمندگان در خط مقدم جبهه حضور می‌یافتند.

عبدالحسینی، کشف زاویه پنهان یک رخداد را هنر عکاس دانست و تأکید کرد: عکاسان پل ارتباطی بین نسل حاضر و نسل آینده هستند. یک عکس را در یک لحظه می‌نگریم ولی یک عمر با آن درگیر هستیم.

وی ادامه داد: رسالت عکاس با پایان رخداد به پایان نمی‌رسد، همانطور که با پایان جنگ تحمیلی رسالت عکاسان دفاع مقدس تمام نشد و هنوز هم کتاب‌های عکس آن دوران منتشر می‌شود که در ایران و جهان تأثیرگذار است.

این مدرس عکاسی با تأکید بر حراست از عکس‌های دوران دفاع مقدس که با مشقت فراوان ثبت شده است، خاطرنشان کرد: این عکس‌ها هر کدام به تنهایی تأثیرات فراوانی بر مخاطبان دارند، به عنوان مثال چه چیزی بهتر از عکس می‌تواند جنایت رژیم بعث را در سردشت به نمایش بگذارد؟ 

عبدالحسینی با تأکید بر اینکه عکاسی انقلاب و دفاع مقدس، حراست از اعتقادات است، به عکس حسین پرتوی از دیدار همافران با امام خمینی(ره) در21 بهمن 67 اشاره کرد و افزود: این عکس پیروزی انقلاب را سرعت بخشید و این موضوع، قدرت عکس را نشان می‌دهد.

* چهار دسته عکاسان حاضر در دفاع مقدس

در ادامه این نشست، دوخته چی‌زاده به بیان خاطراتش از عکاسی در دوران دفاع مقدس پرداخت و درباره آن دوران اظهار داشت: عکاسی خبری ایران تا کنون در دوران دفاع مقدس به کمال خود رسید و امروز تصاویر بی‌نظیری از آن دوران ثبت شده است.

وی افزود: عکاسان فعال در دوران دفاع مقدس را می‌توان در چهار دسته تقسیم‌بندی کرد؛ عکاسان حرفه‌ای که با آژانس‌های خبری بین‌المللی همکاری داشتند، عکاسان روزنامه‌ها و جراید داخلی، عکاسان آزاد و عکاسان آموزش‌ندیده که کنار رزمندگان شروع به فعالیت کردند و پابه‌پای آن‌ها در جبهه حضور داشتند.

این عکاس بر حفظ حفظ و حراست از نگاتیوهای دوران جنگ تأکید کرد و افزود: آرشیو گنجینه عکس انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یک گنجینه ملی است و امروز بدان بی‌توجهی می‌شود. حتی بسیاری از عکاسان آن دوران فوت کرده‌اند، در حالی که سرنوشت عکس‌هایشان مشخص نیست.

در بخش پایانی نشست، شاهرخ با اشاره به ضریب نفوذ عکس به عنوان یک رسانه  گفت: اکثر عکاسان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، افرادی خودجوش بودن که بنا بر احساس تکلیف وارد جنگ شدند و تکلیف خود را در هنر عکاسی ادا کردند.

وی با ذکر نام شهیدان مجید مرادی و کاظم اخوان افزود: این چهر‌ه‌ها عکاسانی ودند که در کنار جنگیدن، عکس هم می‌گرفتند و این بیانگر تلفیق ایمان، دانش و هنر بود که می‌توانست بر مخاطبان تأثیر بگذارد.

شاهرخ در پایان بیان داشت: رسالت عکاسان دفاع مقدس امروز به پایان نرسیده و نشر این آثار ارزشمند بسیار مهم است، ضمن اینکه در کنار انتقال تجربیات باید ارزش‌های دوران دفاع مقدس را به نسل امروز منتقل کنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۲۵۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال تجربیات اعضای ادوار شورا برای بالندگی شهر/ لزوم صرفه‌جویی در هزینه‌کرد اعتبارات

نشست صمیمانه اعضای ادوار شورای اسلامی شهر اصفهان به مناسبت ۹ اردیبهشت، روز شوراها در باشگاه شماره ۲ شهرداری اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نشست صمیمانه اعضای ادوار شورای اسلامی شهر اصفهان شامگاه یکشنبه _شانزدهم اردیبهشت‌_ با حضور رؤسا و اعضای شورا برگزار شد.

اعضای ادوار شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه به بیان دغدغه‌های خود در خصوص پیشرفت و توسعه شهر، همچنین اصلاح ساختارها و بهره‌گیری از فرصت‌ها پرداختند.

انتقال تجربیات ادوار شورای اسلامی شهر لازمه رشد و بالندگی شهر است‌

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن عرض خیر مقدم به اعضای ادواری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: شورای اسلامی شهر فرصتی برای خدمت به مردم است و بیان خاطرات، تجربیات و دیدگاه‌های مختلف زمینه‌ساز رشد و بالندگی شهر را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به نقش ادوار مختلف شورای اسلامی شهر اصفهان در پیشرفت شهر، گفت: انتقال تجربیات ادوار شورای اسلامی شهر لازمه رشد و بالندگی شهر است‌.

لزوم چاره‌اندیشی برای رفع مشکلات ترافیکی نصف جهان

حسین مولایی، رئیس اولین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با اشاره به ضرورت حل مسئله ترافیک در شهر اصفهان گفت: لازم است برنامه‌ریزی‌ها برای رفع این مشکل انجام شود.

تلاش اعضای ادوار شورای شهر برای شکوفایی شهر

عباس حاج‌رسولی‌ها، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست گفت: ادوار مختلف شورای های اسلامی شهر یکی پس از دیگری پرچم خدمت را به دیگر اعضای دوره‌های بعدی می‌دهند تا زمینه شکوفایی شهر را فراهم کنند.

وی ادامه داد: شوراها فرصتی است تا به‌صورت مستقل برای شهر برنامه‌ریزی صورت گیرد و آن را به مسیر درست هدایت کنند.

لزوم صرفه‌جویی حداکثری در هزینه‌کرد اعتبارات شهرداری

فتح‌الله معین از دیگر رؤسای ادوار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: لازم است حداکثر صرفه‌جویی در هزینه‌کرد اعتبارات شهرداری به‌ویژه هزینه در مواردی که جزو مأموریت‌ها و مسئولیت‌های شهرداری نیست، اهتمام داشت.

وی اضافه کرد: بهره‌گرفتن از ظرفیت اعضای ادوار شورای اسلامی شهر اصفهان برای همکاری در ارزیابی وضعیت موجود شهر و انتقال نقاط ضعف و قوت می‌تواند فرصتی برای شورای اسلامی فعلی باشد.

جایگاه شورا باید برای نمایندگان مجلس باز تعریف شود

علیرضا نصر اصفهانی رئیس پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست گفت: جایگاه شورای اسلامی شهر با ربع قرن سابقه باید برای نمایندگان مجلس باز تعریف شود و لازم است نمایندگان مجلس به این جایگاه توجه داشته باشند.

وی اضافه کرد: شوراها پس از ۲۵ سال نیازمند خود اصلاحی و آسیب‌شناسی است و می‌تواند حرکتی ویژه در سطح کشور باشد.

به گزارش ایمنا، در پایان این مراسم لوح یادبود به خانواده‌های مرحوم امین‌پور و مرحوم بصیرت از اعضای ادوار شورای اسلامی شهر اصفهان اعطا شد.

کد خبر 750950

دیگر خبرها

  • رویداد فرهنگی هنری «باغ راه گفتگو» برگزار می شود
  • رویداد فرهنگی هنری «باغ راه گفتگو» برگزار می‌شود
  • رویداد فرهنگی هنری باغ راه گفتگو برگزار می‌شود
  • عرضه روایتی از هشت سال دفاع مقدس در قالب رمان
  • مردم در زمینه خودکفایی محصولات کشاورزی تلاش کنند
  • «سروان شوذب مشکینی» زیر تیغ نقد
  • قدیمی ترین تصاویر رنگی از عتبات عالیات
  • حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران
  • انتقال تجربیات اعضای ادوار شورا برای بالندگی شهر/ لزوم صرفه‌جویی در هزینه‌کرد اعتبارات
  • امیر آراسته: جوانان درس مقاومت را از شهدا فرابگیرند