Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-29@15:27:11 GMT

طرح مطالعه و مرمت قلعه پرتغالی‌های جزیره لارک آماده می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۲۶۳۱۷

طرح مطالعه و مرمت قلعه پرتغالی‌های جزیره لارک آماده می‌شود

معاون میراث فرهنگی استان هرمزگان از آماده‌سازی طرح مطالعه و مرمت قلعه پرتغالی های لارک خبر داد.

به‌گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، قلعه لارک یکی از 4 قلاع باقی مانده پرتغالی‌ها است که سال 82 با شماره 10922 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اشکان مختاری معاون میراث فرهنگی استان هرمزگان در رابطه با وضعیت این بنای ارزشمند تاریخی گفت: قلعه پرتغالی لارک یکی از قلاع 4 گانه پرتغالی‌هاست که در اوایل دوره صفویه به دستور آل فونسو آلبرکرک ساخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: این قلعه که بعد از قلعه پرتغالی‌های هرمز، بزرگترین قلعه هرمزگان محسوب می‌شود در سالیان گذشته بر اثر عوامل انسانی و طبیعی مورد آسیب‌های جدی قرار گرفت.

معاون میراث فرهنگی هرمزگان بیان کرد: در دور دوم سفرهای ریاست جمهوری به دلیل اهمیت این اثر تاریخی، قلعه لارک جزو اولویت‌های مصوبات قرار گرفت. درحال حاضر 80 میلیون تومان برای ایجاد طرح مرمت قلعه لارک در نظرگرفته شده که سال جاری به محض تخصیص اعتبار عملیات مرمت و حفاظت آن آغاز می‌شود.

مختاری افزود: درحال حاضر طرح خدمات این قلعه آماده شده است و طرح مطالعه تا پایان تابستان به پایان می‌رسد.

قلعه پرتغالی لارک دارای چهار برج است و مصالح آن از سنگ لاشه و سنگ‌های مرجانی و گچ نیمکوب (ساروج) است. همچنین ساختار بنا به صورت دو طبقه شامل زندان، سربازخانه، محل نگهداری سلاح و مقر فرمانداری و حیاط مرکزی می‌شود.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۲۶۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک

به‌گزارش خبرگزاری مهر، وحید نواداد با اشاره به اهمیت تاریخی قلعه ضحاک و لزوم ساماندهی مطلوب این اثر تاریخی برای سهولت دسترسی گردشگران گفت: سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک که شامل ساماندهی ویترین موزه‌ای قلعه، تابلوهای راهنمای گردشگری، نصب حفاظ، پوشش برای یافته‌های معماری تاریخی قلعه و ایجاد مسیرهای دسترسی متنوع، تبیین شده و اجرای این سرخط‌ها در دستورکار معاونت میراث‌فرهنگی استان طی سال جاری قرار گرفت.

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: برای نمایش هرچه بهتر یافته‌های معماری و حفاظت از شواهد معماری تاریخی موجود در این قلعه، ساخت و تعبیه ویترین‌های موزه‌ای در قلعه ضحاک هشترود با طراحی و نورپردازی منحصربه‌فرد جلوه زیبایی به این قلعه خواهد بخشید.

او افزود: ساماندهی و نصب تابلوهای راهنمای گردشگری برای تعیین مسافت‌ها و راهنمایی گردشگران به بومگردی‌ها و سایر مراکز خدماتی رفاهی هم‌جوار با قلعه و همچنین توجه ویژه به ایجاد مسیرهای دسترسی متنوع برای سهولت صعود به قلعه، از جمله موارد حائز اهمیت درخصوص ساماندهی این قلعه تاریخی‌ست که در طول سال جاری مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

کد خبر 6090406

دیگر خبرها

  • صدور ۲ هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان
  • میزبانی قلعه فلک‌الافلاک از ارکستر سمفونیک تهران
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • گذری کوتاه بر تاریخ و زندگی اسطوره استعمارستیزی جزیره هرمز ایران
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • کاروانسرای ینگی امام نیازمند مرمت هر چه سریعتر است
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • واگذاری کاروانسرای ینگی امام به بخش خصوصی در اولویت است
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟