Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-28@19:09:56 GMT

فقط 5 درصد منابع آبی استان زیرزمینی نیست

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۲۶۵۸۹

فقط 5 درصد منابع آبی استان زیرزمینی نیست

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ محمدحسن غلامی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران به وجود 11 هزار و 740 منبع آبی (چاه، چشمه و قنات) در استان اشاره کرد و افزود: از این تعداد 6 هزار و 652 رشته قنات، سه هزار و 299 حلقه چاه و مابقی چشمه هستند.

وی تصریح کرد: رودخانه دائم در خراسان جنوبی وجود ندارد اما حدود پنج درصد آب استان از طریق رودخانه فصلی تامین می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به مشکلات کم آبی در کشور به ویژه خشکسالی های 19 ساله خراسان جنوبی گفت: در این شرایط اجرای سامانه های آبیاری نوین گامی موثر برای مصرف آب در بخش کشاورزی است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: به ازای اجرای هر هکتار سامانه آبیاری تحت فشار چهار هزار و 400 متر مکعب و آبیاری کم فشار 2 هزار و 500 متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می شود.

وی به اجرای آبیاری تحت فشار مزرعه شوکت آباد بیرجند اشاره کرد و گفت: با اجرای سامانه آبیاری در این مزرعه سالانه حدود 350 هزار متر مکعب آب صرفه جویی می شود.

غلامی با بیان اینکه آبیاری تحت فشار در 100 هکتار از اراضی شوکت آباد اجرا شده است اظهار کرد: از این میزان 50 هکتار آبیاری بارانی، 30 هکتار آبیاری قطره ای و 20 هکتار نوئار تیپ اجرا شده است.

وی مجموع اعتبار هزینه شده برای این پروژه را 9 میلیارد و 110 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: از این رقم 6 میلیارد ریال اعتبار بلاعوض دولتی و سه میلیارد و 110 میلیون ریال سهم خودیاری بوده است.

وی گفت: مزرعه شوکت آباد جزو اراضی اوقاف است که آب از قنات تا استخر لوله گذاری شده است.

وی بیان کرد: قنات شوکت آباد با دبی 38 لیتر در ثانیه آب و EC (هدایت الکتریکی) یکهزار و 730 میکروموس بر ثانیه بوده که وارد استخر دو منظوره ای با ظرفیت 30 میلیون متر مکعب شده و از آنجا وارد سامانه فیلتراسیون و سپس به 100 هکتار از اراضی و باغات منتقل می شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در این مزرعه از 38 لیتر بر ثانیه دبی قنات حدود 13 لیتر بر ثانیه صرفه جویی آب داریم که سبب افزایش بازدهی آبیاری و کارایی مصرف آب می شود.

وی تصریح کرد: 60 درصد آب های استان دارای ای. سی بالای پنج هزار و 40 درصد زیر پنج هزار هستند که در بحث قنوات این موضوع برعکس است.

غلامی گفت: استان خراسان جنوبی سال گذشته در زمینه اجرای سامانه های نوین آبیاری رتبه نهم را بین 32 سازمان جهاد کشاورزی کشور کسب کرد.

وی افزود: امسال نیز طبق گزارش رسیده از وزارت جهاد کشاورزی، رتبه خراسان جنوبی در اجرای سامانه های نوین آبیاری سوم اعلام شد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جهاد کشاورزی خاک خراسان جنوبی خشکسالی مشکلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۲۶۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص اعتبار ویژه برای اجرای طرح‌های آب و خاک در آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی  در گفتگو با خبرنگاران گفت: دولت در یک اقدام بسیار خوب یک هزار ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آب و خاک به استان اختصاص داده است که تکمیل و اجرای طرح‌های آبیاری نوین از مهمترین این طرح ها است .

خسرو شهبازی افزود: با استفاده این اعتبارات طرح‌های آبیاری نوین در ۴۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در شمال و جنوب استان با هدف صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی و افزایش راندمان آبیاری اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: تاکنون در بیش از ۲۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان معادل ۳۶ درصد این اراضی طرح‌های آبیاری نوین اجرا شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: صرفه جویی بیش از ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب کشاورزی و افزایش ۴۰ درصدی راندمان آبیاری از مهمترین دستاورد‌های اجرای طرح‌های آبیاری نوین در استان بوده است.

وی تکمیل طرح‌های کشت گلخانه‌ای را از دیگر طرح‌های اولویت دار برای استفاده بهینه از آب کشاورزی و رونق تولید در بخش کشاورزی استان دانست و تصریح کرد: در اجرای طرح‌های گلخانه‌ای استان عملکرد خوبی نداشتیم و تاکنون ۷۴ هکتار طرح کشت گلخانه‌ای در استان اجرا شده، اما با مشارکت بخش خصوصی و آغاز اجرای بزرگترین طرح کشت گل خانه ای استان در ۷۰ هکتار در خوی می‌رود تا شتاب خوبی به توسعه این بخش ببخشد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • بیش از ۲ میلیون هکتار اراضی زراعی خراسان شمالی سنددار شدند
  • سنددارشدن ۹۹ درصد عرصه‌های ملی و منابع طبیعی خراسان شمالی
  • آبگیری ۵۰ درصد از سازه‌های آبخیزداری منابع‌طبیعی استان
  • جام آسمان، جان زمین را سیراب نکرد/ تداوم عطش در کویر
  • چهارمحال و بختیاری پیشرو در تجهیز اراضی به سامانه نوین آبیاری
  • برگزاری ۶۹ مزایده الکترونیکی در خراسان جنوبی
  • اختصاص اعتبار ویژه برای اجرای طرح‌های آب و خاک در آذربایجان غربی
  • تجهیز بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری
  • بیش از ۲۰۰۰ هکتار از اراضی استان چهارمحال و بختیاری به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شدند
  • تجهیز ۲ هزار هکتار اراضی چهارمحال و بختیاری به آبیاری نوین