Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@04:01:14 GMT

دستان پينه بسته و لذت نان حلال

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۲۶۸۱۹

دستان پينه بسته و لذت نان حلال

خبرگزاري آريا - زاهدان - ايرنا - کارگران با وجودي که قشر ضعيف و آسيب پذير تلقي مي شوند اما پايه هاي اصلي هر جامعه اي محسوب شده و علي رغم کار سخت و بعضا دستمزد نسبتا کم ولي نان حلال برسفره خانواده مي گذارند و ارزش و جايگاه خاصي نزد خدا و بندگان خدا دارند.

به گزارش ايرنا، کارگر در لغت به معناي کار کننده و کسي که در کارخانه يا کارگاه کار مي‌کند و مزد مي‌گيرد و از نظر حقوقي کسي است که به هر عنوان در مقابل دريافت حق ‌السعي اعم از مزد، حقوق، سهم سود و ساير مزايا به درخواست کارفرما کار مي‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما اين تعريف تنها بر روي کاغذ زيباست و حقيقت زندگي کارگران بسيار سخت و دشوارتر از آن است که بتوان با اکتفا به اين چند سطر آن را درک کرد.
برخي کارگران در کارخانجات، معادن و صنايع سخت ترين کارها را بر عهده دارند و در ازاي کاري که مي کنند حقوق قابل توجهي نمي گيرند، بسياري از کارگران نيز که تحت نظر شرکت هاي مختلف کار مي کنند حقوق منظم و مشخصي ندارند و هر چند ماه حقوق دريافت مي کنند، يکي از مثال هاي بارز اين نوع بي مهري به کارگران را مي توان در اخباري که هر از گاهي از طريق رسانه ها درباره عدم دريافت چندين ماهه حقوق کارگران شهرداري شنيده مي شود مشاهده کرد.
اما کارگراني نيز هستند که در هيچ شرکت و سازمان و مجموعه اي مشغول بکار نيستند و به عبارتي کارگر ساده `سرِ ميدان` هستند و براي کار در روزهاي سرد و گرم، آفتابي و ابري و همه ايام سال براي پيدا کردن کار با تيشه، کلنگ يا بيل و ساير ابزار خود در انتظار صاحب کاري هستند تا به ازاي يک روز کار دستمزدي دريافت کرده و برکت سفره خانواده خود قرار دهند.
کارگراني که براي انجام هر کاري که پيشنهاد شود آمادگي دارند زيرا اگر يک روز کار نکنند درآمدي ندارند، اين کارگران افرادي هستند که کمترين حق و حقوق را دارند و اگر در هنگام کار اتفاقي براي آنان بيفتد هيچ نهاد و فردي مسئوليتي در قبال آنها ندارد، اين کارگران افرادي هستند که به تنهايي يخچالهايي تا 200 کيلو را بر پشت خود نهاده و چندين طبقه بالا مي برند.
عباس گلوي يکي از کارگران زحمتکش زاهداني به خبرنگار ايرنا گفت: هر روز ساعت پنج صبح براي پيدا کردن کار به فلکه کارگر مي روم.
وي ادامه داد: هر کاري که پيشنهاد شود انجام مي دهم و برايم فرقي نمي کند چقدر سخت باشد.
وي افزود: معمولا مزد روزانه کارگرها در اين منطقه 400 هزار ريال است اما افراد قبل از بکارگيري کارگران قيمت هاي پايينتري مي گويند و ما مجبوريم براي اينکه بيکار نباشيم قبول کنيم.
وي تصريح کرد: با توجه به اينکه تحت نظر هيچ سازمان و شرکتي نيستم از پوشش بيمه اي نيز محروميم البته مي توانم بصورت شخصي خودم را بيمه کنم ولي در آمد ناچيز است و اندک.
وي خاطرنشان کرد: 2 فرزند دارم و هزينه زندگي و تحصيل خانواده ام را از راه کارگري تامين مي کنم.
يکي از کارگران شهرداري نيز به خبرنگار ايرنا گفت: من و همکارانم را همه به عنوان رفتگر شهرداري مي شناسند و هر روز ساعت 4 صبح کار ما آغاز مي شود.
وي که از ذکر نامش خودداري کرد ادامه داد: در هواي سرد و گرم فرقي نمي کند، بايد يک رفتگر شهرداري به وظيفه خود عمل کند وگرنه کارفرما حتي براي کمي بي نظمي او را از کار اخراج مي کند.
وي بيان کرد: حقوق هاي ما معمولا سر وقت واريز نمي شود و گاهي تا پنج ماه بدون هيچ حقوقي سر کار مي آييم.
مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي سيستان و بلوچستان به خبرنگار ايرنا گفت: 193 هزار کارگر در اين استان بيمه شده اصلي تامين اجتماعي هستند که با افراد تحت تکفل اين آمار به 700 هزار نفر مي رسد.
مهرداد جهانديده اظهار داشت: بيش از 240 هزار نفر جمعيت کارگري سيستان و بلوچستان را تشکيل مي دهند که در بخش هاي صنعت، کشاورزي و خدمات مشغول فعاليت هستند.
وي بيشترين فراواني حوادث ناشي از کار را مربوط به فعاليت هاي ساختماني ذکر کرد و گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در خصوص همگرايي و هم افزايي با سازمان نظام مهندسي، حوادث ناشي از کار در حوزه ساختماني استان سال 96 در مقايسه با سال قبل آن 35 درصد کاهش يافته است.
مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي سيستان و بلوچستان با تبريک هفته کار و کارگر (پنجم تا 11 ارديبهشت) گفت: بيش از 120 ويژه برنامه به مناسبت اين هفته در سطح استان در حال اجراست.
جهانديده افزود: اداي احترام به مقام شامخ شهدا، ديدار اقشار مختلف کارگران و نمايندگان کارگري با نماينده ولي فقيه در سيستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، اهداي خون، برپايي ايستگاه صلواتي و حضور کارگران در ميعادگاه هاي نماز جمعه از جمله برنامه هاي هفته کار و کارگر در استان است.
وي تصريح کرد: همچنين پياده روي خانوادگي کارگران، اجراي جشنواره هاي ورزشي، ويزيت رايگان کارگران و خانواده آنان، برگزاري همايش ايمني و بهداشت حرفه اي، مشاوره رايگان ترک اعتياد، عيادت از بيماران صعب العلاج کارگر و برگزاري جشن بزرگ کارگري از ديگر برنامه هاي اين هفته محسوب مي شود.
کارگران جامعه اي درد کشيده و رنجور اما با وفا و صبور هستند و از دامن اين افراد فرزندان صالحي به بار مي آيند که روزي سکان دار حق و حقيقت در جامعه مي شوند و تمام اين موارد به دليل نان حلال موجود در سفره آنان است.
7311 **6081
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۲۶۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراکز خدمات رسان تفریحی کارگران افزایش می‌یابد

قائم مقام دبیرکل خانه کارگر گفت: مراکز خدمات رسان تفریحی کارگران افزایش می‌یابد که زنجان هم یکی از آنهاست.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان؛ حسن صادقی امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در مراسم افتتاح خانه کارگر زنجان به موضوع افزایش حقوق کارگران و انتقاد از نحوه افزایش دستمزد کارگران، اظهار کرد: یکی از موضوعات مورد توجه خانه کارگر در کنار دفاع از حقوق کارگران، موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی است که از مطالبات جدی این تشکل است.

وی با اشاره به خدمات و فعالیت‌های خانه کارگر برای تأمین امکانات رفاهی جامعه هدف، اضافه کرد: همه تلاش خانه کارگر مبنی بر مطالبه حقوق کارگران است که این مطالبه‌گری با حفظ خطوط قرمز دنبال می‌شود.

قائم مقام دبیرکل خانه کارگر با اشاره به اینکه خانه کارگر همواره حرف خود را در دفاع از کارگران زده و خطوط قرمز خانه کارگر نیز فقط «مقام معظم رهبری» و نظام بوده است، اضافه کرد: برای این تشکل فقط نگاه دولت‌ها به قشر کارگر اهمیت داشته است و بس! وگرنه خانه‌کارگر؛ چوب خورده دولت‌ها بوده و بسیاری از افرادش محاکمه شده‌اند.

وی با اشاره آموزش‌های کوتاه‌مدت و آموزش دانشگاهی و ارائه خدمات حقوقی در راستای خدمت رسانی مطلوب به اعضای تحت پوشش بر لزوم توسعه خدمات تفریحی و رفاهی به اعضا تاکید کرد و گفت: رایزنی‌ها برای توسعه مراکز خدمات رسان تفریحی در سرتاسر کشور را ادامه خواهیم داد که قطعاً زنجان نیز یکی از استان‌های هدف گردشگری خواهد بود.

وی با اشاره در ادامه این مراسم دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان نیز با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار نفر در استان زنجان عضو مستقیم تشکیلات خانه کارگر هستند، تصریح کرد: با احتساب خانواده اعضای خانه کارگر زنجان، در مجموع بیش از ۵۰ هزار نفر در استان با این تشکیلات در ارتباط هستند.

اصغر نجاری با توضیح اینکه تحویل زمین ۴۰۰ مترمربعی برای احداث خانه کارگر پس از شش سال پیگیری در دولت سیزدهم محقق شد، افزود: پیش‌بینی می‌شود ساختمان خانه کارگر استان تا حدود سه سال آینده در صورت تأمین اعتبارات به بهره‌برداری برسد.

کد خبر 750121

دیگر خبرها

  • اسرار قانون کار؛ ۱۰ به اضافه یک راز که از کارگران پنهان می‌کنند
  • مراکز خدمات رسان تفریحی کارگران افزایش می‌یابد
  • راهکار‌های رئیس دستگاه قضا برای حمایت از حقوق کارگران
  • راهکارهای رئیس دستگاه قضا برای حمایت از حقوق کارگران
  • حاکمیت باید کارگران را با حقوق خود آشنا کند
  • امام خمینی: باید پینه دست کارگران را بوسید
  • حقوق پاکبانان و کارگران شهرداری قبل از پایان هر ماه واریز می‌شود
  • موفقیت‌های فولاد اکسین با دستان کارگران گره خورده است / امانت فولاد اکسین را به دست آیندگان برسانیم
  • اعمال حق تأهل در حقوق کارگران به میزان ۵۰۰ هزار تومان
  • تحقق رونق تولید و رشد اقتصادی با بهبود شرایط کاری کارگران