Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ الشرق قطر نوشت طبق مدارکی که کتابخانه ملی انگلیس منتشر کرده است، دولت سعودی همواره به تلاش قطر برای بهره مندی از ثروت نفتی خود حسادت ورزیده و بر سر آن مانع تراشی کرده است.
روزنامه الشرق قطر در نسخه اینترنتی خود از مدارکی خبر داد که از حسادت سعودی‌ها به اکتشافات نفتی در قطر حکایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته الشرق، دولت سعودی از زمان تاسیس، تلاش کرده است مانع استفاده قطر از ثروت‌های خود شود. دولت سعودی حتی تهدید کرده است که با تحریک آشوب‌های قبیله‌ای در مرز‌های مشترک، مانع بهره برداری قطر از چاه‌های نفتی خود خواهد شد. با این حال انگلیس با رد تهدیدات دولت سعودی، به طور رسمی در این مورد به ریاض اعتراض کرده است. لندن در این اعتراض، مدارک تجاوزات شرکت آرامکو متعلق به عربستان را به مناطق شرکت نفتی قطر مستند کرده است. بخش زیادی از این مدارک، درمورد نگرانی‌های انگلیس از اقدام آرامکو به اکتشاف نفت در نزدیک مناطق مورد اختلاف بین عربستان و قطر است، مدارکی که با همکاری کتابخانه ملی قطر و کتابخانه ملی انگلیس آماده شده است. این مدارک نشان می‌دهد که عربستان به عملیات اکتشاف نفت در خاک قطر اعتراض کرده و آن را تهدیدی ضد منافع خود دانسته است. در همین حال نامه نگاری‌های فراوانی با مشارکت هند و انگلیس صورت گرفته که در آن‌ها تاکید شده است اکتشاف نفت در قطر هیچ تهدیدی ضد عربستان یا ذخائر نفتی آن در مناطق نزدیک به مرز مشترک محسوب نمی‌شود. از جمله مدارک منتشر شده نامه‌ای به تاریخ ۲۱ آگوست سال ۱۹۳۵ است. این نامه را ملک عبدالعزیز، پادشاه عربستان درباره امتیاز نفت قطر و مرز‌های مشترک عربستان و قطر، به شیخ عبدالله بن جاسم آل ثانی، حاکم قطر نوشته است. پادشاه عربستان در این نامه بر ضرورت موافقت با تعیین مرز‌ها بین قطر و عربستان تاکید و تصریح کرده است در غیر این صورت عربستان به عملیات اکتشاف نفت اعتراض و آن را متوقف خواهد کرد. طبق مدارک منتشر شده، آلبرت اسپنسر کالفرت، کاردار وقت انگلیس در جده به طور رسمی به این نامه اعتراض کرده است.
الشرق در پایان نوشته است همه مدارک و مستندات منتشر شده از کینه و حسادت پنهان و مکر و فریب و لجاجت دولت سعودی حکایت می‌کند، ویژگی‌هایی که مخصوص سیاست کلی عربستان در برخورد با قطر است به ویژه هنگامی که موضوع تلاش قطر برای بهره مندی از ثروت‌های خود در میان باشد، حقیقتی که کتابخانه انگلیس براساس مدارک و مستندات بر آن تاکید کرده و نشان تاریخ شرم آور دولت سعودی است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۲۷۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه‌کرد ۷۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاهای کردستان

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان گفت: از ابتدای دولت سیزدهم ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه برای ارتقای شاخص‌های آبرسانی روستایی در استان هزینه شده که موجب افزایش پنج درصدی بهره‌مندی روستاها از آب شرب سالم و پایدار شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی آبفا، محمد فرهاد اظهار کرد: در ابتدای کار دولت، شاخص بهره‌مندی آب شرب روستایی در استان ۷۶ درصد بود که با اقدامات انجام شده طی این مدت، این شاخص به ۸۱ درصد ارتقا یافته است.

وی افزود: در دولت سیزدهم تاکنون ۵۴ روستای جدید تحت پوشش خدمات شرکت در حوزه آب شرب قرار گرفته و تنش آبی در ۱۰۰ روستا نیز برطرف شده است.

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان با بیان اینکه عملیات اجرایی آبرسانی به ۳۶۸ روستای استان نیز در حال انجام است، گفت: از این تعداد ۹۹ روستا از محل اعتبارات ملی، ۸۸ روستا از محل اعتبارات استانی، ۱۲ روستا از محل اعتبارات خیرین آبرسان و ۱۶۹ روستا از محل طرح جهاد آبرسانی تأمین اعتبار شده است.

فرهاد خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه برای ارتقای شاخص‌های آبرسانی روستایی در استان هزینه شده که موجب افزایش پنج درصدی بهره‌مندی روستاها از آب شرب سالم و پایدار شده است.

کد خبر 745555

دیگر خبرها

  • چرا کشور‌های عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • بهره مندی اهالی روستای هفتوان سلماس از آب سالم و بهداشتی
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • دنیا، راه ورود به بهشت و بهره‌مندی از لذات آن است
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • هزینه‌کرد ۷۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاهای کردستان
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه