Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-29@05:06:35 GMT

مراقب یادگارهای ادبی پایتخت باشیم

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۲۸۱۵۳

مراقب یادگارهای ادبی پایتخت باشیم

به گزارش پارس نیوز،  یادگارهای ادبی پایتخت بخشی از هویت ما هستند که باید هزینه و وقت زیادی برای صیانت آنها اختصاص بدهیم.

دزاشیب، کوچه رهبری، بن‌بست ارض در روز‌های اخیر شاهد تلاش مسئولان برای برگرداندن بخشی از هویت فرهنگی کلان شهر تهران به این شهر بود.

آنها که تأکید دارند سرمایه‌های فرهنگی شهری، چون تهران بخشی از داشته‌های این شهر است در سالروز تولد سیمین دانشور تلاش کردند تا خانه‌ای که محل زندگی وی و جلال آل احمد بوده است را به مکان مناسبی برای آشنایی هر چه بهتر و بیشتر اقشار مختلف جامعه با بخشی از داشته‌های فرهنگی کشورمان تبدیل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد، خانه‌ای است که جلال آل احمد طرح ساخت آن را در ۶۷ سال قبل کشیده و اجرایی کرد. این خانه با درآمد حاصل از معلمی و نویسندگی ساخته شد به عبارت دیگر از پایه روی ستون فرهنگ استوار شده است .

این خانه مکانی بوده که نویسندگان و شاعران شناخته شده کشورمان بار‌ها و بار‌ها به آن رفت و آمد داشتند در اصل این خانه علاوه بر آنکه محل زندگی سیمین دانشور و جلال آل احمد بوده است، پاتوقی برای اهالی فرهنگ و ادب کشور بود.

 

لازم به ذکر است؛ خانه جلال آل احمد پس از کش و قوس‌های زیاد با همکاری ورثه به گونه‌ای مرمت شده است که وجود جلال آل احمد و سیمین دانشور در گوشه گوشه آن احساس می‌شود. مجسمه سیمین دانشور روی صندلی که در بالکن این خانه قرار گرفته به گونه‌ای است که گویی این بانوی ادبیات کشورمان همچنان زنده است و چشم‌انتظار حضور علاقمندان بازدید از خانه موزه است.

مجسمه جلال آل احمد نیز در طبقه دوم خانه موزه به چشم می‌خورد علاوه بر این قاب‌هایی که عکس سیمین دانشور و جلال آل احمد در درون آن‌ها قرار گرفته است در اکثر کنار گوشه‌های خانه دیده می‌شود.

تابلوی مونالیزای سیمین نیز روی دیوار یکی از اتاق‌های خانه موزه جلال آل احمد و سیمین دانشور دیده می‌شود.

 

کتاب‌های جلال آل احمد و سیمین دانشور برای عرضه به علاقمندان بازدید از خانه موزه آن‌ها بر روی ویترینی قرار گرفته است، البته کتابخانه جلال آل احمد نیز در بخشی از این خانه موزه دیده می‌شود.

حیات خانه موزه جلال آل احمد و سیمین دانشور نیز رنگ و روی سنتی خودش را حفظ کرده و آدمی را به گذشته می‌برد. این حیات با گل‌های خوش رنگی که در پیرامون حوض میانی قرار گرفته‌اند احساس خوبی را به بازدیدکنندگان منتقل می‌کند.

 

 خانه نیما یوشیج نیز در نزدیکی خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد قرار گرفته است ، در حالیکه اهالی محل خواستار رسیدگی به وضعیت این خانه تاریخی هستند، حسینی مکارم، سرپرست شهرداری تهران در مراسم افتتاح خانه موزه سیمین و جلال خبر داد که اعتبار لازم برای خرید این خانه تأمین شده و شهرداری تهران تلاش می‌کند که در قالب طرح برگرداندن بخشی از هویت شهر تهران به این شهر، خانه پدر شعر نوی فارسی را نیز به همان شکلی که خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد مرمت شده است، بازسازی کند. این خانه نیز در ماه‌های اخیر حاشیه‌های زیادی داشته است.

 

ما نیز به همین واسطه به سراغ احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران (کمیته ملی موزه‌ها) رفتیم تا لزوم مرمت خانه اهالی فرهنگ و ادبیات و تبدیل کردن آن‌ها به خانه موزه را جویا شویم.

محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران گفت: مهم‌ترین ظرفیت هر شهری  میراث فرهنگی آن شهر است است. قطعا حفاظت از خاطره‌ها و میراث تاریخی شهر، سرمایه شهر برای آینده حفظ می‌کند.

رئیس ایکوم ایران گفت:تمام ارزشهای  خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد برعکس بسیاری از خانه‌ها  مورد حفاظت و نگهداری قرار گرفته است و امید است که مانند اسمش خانه موزه بماند.

وی بابیان اینکه به نظر می‌رسد که همه ورثه در روند تبدیل خانه  سیمین دانشور و جلال آل احمد با خانه موزه همکاری کرده‌اند، ادامه داد: درباره خانه نیما یوشیج نیز باید مالک و مسئولان امر با هم همکاری کنند، از شهرداری هم می‌خواهیم که این خانه را تملک کند.

 

انتهای پیام/

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: پایتخت شهر تهران جلال آل احمد جامعه موزه درآمد مجسمه ادبیات شهرداری شهرداری تهران پدر ایران میراث فرهنگی سرمایه پارس هویت دانشور ادبی پارس نیوز خانه جلال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۲۸۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهروندان مراقب این مدل از کلاهبرداری پر رونق باشند | فیلم

این روزها کلاهبرداران آگهی‌هایی پایین‌تر از عرف بازار منتشر می‌کنند و با چرب‌زبانی و ترفندهای دیگر مبلغی را بابت بیعانه و تضمین معامله از چندین نفر دریافت می‌کنند و دیگر پاسخگوی تماس‌ها نیستند. منبع: فارس

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شهروندان مراقب این مدل از کلاهبرداری پر رونق باشند | فیلم
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • قتل شاگرد قهوه خانه به دست کارگر اخراجی
  • سیمینی که دانشور بود
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نداشت
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نگذاشت
  • روایت سیمین دانشور از دیدار با امام خمینی(ره)
  • محافل فضولی‌خوانی در اردبیل برگزار شود
  • قوانین و مقررات در کشور جلوتر از مصادیق مالکیت فکری است