Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@12:08:14 GMT

مرگ حتمی انسان با مصرف استامینوفن

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۳۲۰۰۴

مرگ حتمی انسان با مصرف استامینوفن

دانشمندان معتقدند که با مصرف اندازه خاصی از استامینوفن در روز، انسان می‌میرد.

الو دکتر: استامینوفن از جمله دارو‌هایی است که در سراسر دنیا به میزان زیاد مصرف می‌شود. استامینوفن برای درد‌های مختلفی مصرف می‌شود که باعث تسکین درد می‌شود. از عوارض شایع مصرف استامینوفن می‌توان به از دست دادن کبد اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
دانشمندان معتقدند که مصرف مقدار مشخصی از استامینوفن باعث مرگ حتمی انسان می‌شود.

مرگ حتمی انسان با مصرف استامینوفن
بر اساس نتایج تحقیقات این محققان، موارد سالانه از کار افتادگی کبد در اثر مصرف استامینوفن – که در آمریکا به نام تجاری تایلنول و در بریتانیا به نام پاراستامول شناخته می‌شود – از ۸۲ درصد در سال ۸۹۹۱ به ۱۵ درصد در سال ۳۰۰۲ افزایش یافت.
‌گروه تحقیقاتی بررسی نارسایی حاد کبد در آمریکا، که با شرکت پژوهشگران از دانشگاه‌های مختلف این کشور تشکیل شد، ۲۶۶ بیماری که در فاصله سال‌های ۸۹۹۱ تا ۳۰۰۲ به خاطر ازکارافتادگی حاد کبد بستری و درمان شده بودند را مورد بررسی قرار دادند. این بررسی‌ها نشان داد که ۸۴ درصد، ۵۷۲ بیمار مبتلا به نارسایی کبدی که به دلیل مصرف استامینوفن کبد خود را از دست داده بودند، به طور غیر عمدی دچار این عارضه شده‌اند، ولی ۴۴ درصد آن‌ها با تلاش برای خودکشی استامینوفن مصرف کرده بوده اند.
داروی بی خطر خطرناک استامینوفن یک داروی مسکن و تب بر است که مکانیسم اثر آن با دارو‌های موسوم به دارو‌های غیراستروئیدی ضد التهابی مثل ایبوپروفن و آسپرین فرق دارد. گرچه مکانیسم اثر این دارو به خوبی شناخته نشده است، ولی دانشمندان می‌گویند که اثر ضد درد آن به دلیل افزایش آستانه درد انسان است. یعنی استامینوفن کاری می‌کند که تحمل انسان در برابر درد افزایش پیدا کند. همچنین اثر ضد تب این دارو از طریق اثر بر مرکز کنترل دمای بدن انسان در مغز، اعمال می‌شود.
این دارو یکی از قدیمی‌ترین دارو‌های مسکن جهان است که هنوز هم استفاده می‌شود. استامینوفن از سال ۱۵۹۱ مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکاست و مصرف آن نیازی به نسخه پزشک ندارد.
البته باید به خاطر داشت که حداکثر مقدار قابل مصرف آن ۴ گرم در روز است- یعنی تقریبا ۲۱ قرص ۵۲۳ میلی‌گرمی- که در ایران رایج است. این دارو در کبد متابولیزه شده و دفع می‌شود؛ لذا کبد یکی از اصلی‌ترین اعضایی است که در صورت مسمومیت با استامینوفن دچار آسیب می‌شود.
اگر استامینوفن با دوز بالا یا به طور طولانی مدت و یا به طور همزمان با مصرف الکل یا سایر دارو‌های مضر برای کبد، مصرف شود می‌تواند با خطر ابتلا به مسمومیت کبدی همراه باشد. بر اساس آمار قبلی ۴ درصد کسانی که دچار مسمومیت با این دارو می‌شوند کبد خود را از دست می‌دهند.
البته دانشمندان معتقدند که مصرف روزانه بیش از ۵۲ گرم استامینوفن مرگ آور است. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003NET

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۳۲۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد

کمبود نگران‌کننده انسولین بیماران دیابتی در بریتانیا را به چالش کشیده و موجب افزایش استرس و اضطراب در میان ۴۰۰ هزار مبتلا به دیابت نوع یک در این کشور شده است‌.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بریتانیا در حال حاضر با کمبود داروهایی از جمله داروهای اختلال نقص‌توجه و بیش‌فعالی، صرع و انسولین مواجه است که این امر به‌ویژه موجب افزایش نگرانی میان بیماران دیابتی نوع یک و خانواده‌های آن‌ها شده است.

تأمین منظم انسولین در بدن برای زندگی ضروری است و دسترسی قابل‌اعتماد به آن بخشی حیاتی از زندگی مبتلایان به دیابت نوع یک به‌شمار می‌رود که بدن آن‌ها به دلیل یک وضعیت خود ایمنی، نمی‌توانند به‌طور طبیعی انسولین بسازد، بنابراین باید هر روز آن را تزریق و دوز انسولین خود را تنظیم کنند.

کمبود انسولین و افزایش خطر زندگی

اخبار مربوط به هر گونه کمبود این دارو موجب ایجاد اضطراب قابل‌توجهی در افراد مبتلا به دیابت نوع یک می‌شود که برای سلامتی این بیماران به‌شدت مضر است. مبتلایان به دیابت نوع یک در عرض چند روز بدون انسولین جان خود را از دست می‌دهند و استرس ناشی از کمبود آن این امر را تسریع می‌کند.

گفته می‌شود که کمبود دارو در بریتانیا یک امر عادی است که برگزیت به تشدید آن منجر می‌شود، با این حال اداره ملی سلامت بریتانیا درصدد اطمینان‌بخشی به مبتلایان به دیابت نوع یک برآمده است تا بدانند در صورت در دسترس نبودن محصولات انسولین معمولی که استفاده می‌کنند، می‌توانند از فرمول‌های جایگزین بهره ببرند. با این حال تعدادی از افراد به دلیل تزریق «دوز نامناسب» با مشکلاتی مواجه شده و به دلیل کتواسیدوز (یک عارضه جانبی بالقوه تهدید کننده زندگی دیابت نوع یک) در بیمارستان بستری شده‌اند.

بنابراین تأثیر کمبود این دارو بر بیماران و داروخانه‌های جامعه بریتانیا همچنان یک نگرانی عمیق محسوب می‌شود. این قبیل کمبودها نه‌تنها بر توزیع به موقع داروها تأثیر می‌گذارد، بلکه فشار زیادی را از نظر عملیاتی و مالی بر داروخانه‌های جامعه وارد می‌آورد. از سوی دیگر ماهیت نامطمئن عرضه دارو، شرایط تهدید کننده زندگی را برای بیماران سراسر بریتانیا برجسته کرده است و مردم خواستار ساماندهی سیستم شکننده عرضه داروهای بریتانیا توسط دولت شده‌اند.

کمبود نگران‌کننده انسولین به‌عنوان جدیدترین موردی که بریتانیا را تحت‌تأثیر قرار داده است، باعث ایجاد استرس بالایی برای ۴۰۰ هزار فرد مبتلا دیابت در این کشور شده است و گفته می‌شود این محصولات در میان کمبود تولید جهانی تا سال آینده در دسترس نخواهد بود.

کد خبر 749027

دیگر خبرها

  • ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت
  • فروش اینترنتی دارو
  • هشدار قالیباف درباره تامین ارز دارو
  • تاکید قالیباف به تامین ارز دارو
  • بازار دارو را مدیریت می‌کنیم
  • نجات جان مادر باردار قمی از مرگ حتمی
  • لزوم تسریع در اجرای آیین نامه توزیع دارو در بستر سکو‌های اینترنتی
  • مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد
  • زارع پور: به‌زودی زیرساخت‌ دارو رسانی از طریق سکو‌ها فراهم می‌شود