Web Analytics Made Easy - Statcounter

به سراغ آقای ندرت و خانم ترابی که یک نمونه موفق از ازدواج دانشجویی از استان خراسان شمالی هستند، رفتیم تا نظر آنان را درباره سبک ازدواج آسان و به دور از مادی‌گرایی بدانیم.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو،  همواره ازدواج های دانشجویی با نقدها و مخالفت‌های بعضی خانواده ها همراه بوده است. عده ای معتقدند در این سن دانشجویان به دلیل غلبه‌ احساس بر عقل، نمی توانند تصمیمات منطقی بگیرند؛ هرچند دانشجویان با این نظر مخالفند و معتقدند داشتن همراه در این سن پیشرفت‌های بیشتری به حالت زندگی مجردی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا آمار و ارقام نیز خبر موفقیت بسیار بالای ازدواج های دانشجویی دارد.

از همین جهت به سراغ یک زوج دانشجو رفتیم و با آنها گفتگوی صمیمی داشیم. این زوج که از زمان ازدواجشان مدت زیادی نمی گذرد، رمز ازدواج دانشجویی را پایین آوردن سطح توقعات دانستند.

دانشجو: خودتان را معرفی کنید و از نحوه آشناییتان برایمان بگویید

ندرت: حسین ندرت هستم، دانشجوی سال آخر مهندسی کامپیوتر دانشگاه بجنورد. سال گذشته مسئول کانون مهدویت در دانشگاه شدم. برای بار اول همسرم را در جلسات این کانون دیدم. بعد از مدتی مسئول خواهران این دانشگاه به دلیل مشکلات شخصی از این جایگاه انصراف داد و همسر من این پست را قبول کرد. در کانون مهدویت حدود یک سال همکاری داشتیم. بعد از یک سال به مرور موضوع ازدواج در ذهنم ایجاد شد و قصد کردم وارد مراحل انتخاب همسر شوم. به محض این تصمیم خداوند یک شغل پاره وقت را در مسیر راهم قرار داد و به نوعی شاغل شدم. سپس مطالعه خود در خصوص ازدواج را بیشتر کردم و در این موضوع به حد بالایی از مسائل آگاه شدم. در این بین همسرم را فردی به عنوان گزینه ای برای ازدواج معرفی کرد. سپس بنده نیز پیشنهاد آشنایی را به ایشان دادم، البته با اطلاع خانواده ها و زیرنظر نهاد رهبری دانشگاه بعد از این اتفاق ما شش جلسه دو یا سه ساعته داشتیم که با بررسی معیارها و ملاک های خود به این نتیجه رسیدیم می توانیم با هم زندگی مشترکی را آغاز کنیم.

فائزه ترابی دانشجوی ورودی سال ۹۴ رشته‌ مهندسی معماری از دانشگاه بجنورد هستم. ماجرای آشنایی را همسرم به طور کامل شرح داد. دانشجو: چه معیار و ملاک هایی برای همسر خودتان در نظر داشتید؟
ترایی: در مدتی که با آقای ندرت همکار بودم، اعتقاد و رفتار ایشان را دیدم. ایشان در ارتباط با خانم های دیگر بسیار حدود را رعایت می کرد و نحوه برخورد با دوستانشان بسیار مطلوب بود. از طرفی سبک زندگی ایشان مانند عدم علاقه به مادیات باعث شد توجهم به همسرم جلب شود.   درباره خصوصیات همسرتان توضیح دهید
ترابی: فضای جامعه طوری شده است که معمولا نمی‌شود به جنس مخالف اعتماد کرد. مثلا دیده می‌شود خانمی محجبه وارد دانشگاه می‌شود، ولی بعد از دو ترم بی حجاب می‌شود یا برای آقایان نیز آسیب‌هایی وجود دارد. از این جهت در یک سالی که همسرم را می‌شناسم مهمترین شاخص ایشان را حیا دیدم. این شاخص بسیار برایم مهم بود. از دیگر ویژگی‌های مد نظرم مسئولیت پذیری بود که در فضای کار متوجه شدم این شاخصه در همسرم وجود دارد. از آن جایی که قبل از ازدواج ما برای خانم چند نفری از جهت تحقیق به من مراجعه کرده بودند اطلاعات خوبی راجب ایشان بدست آورده بودم. یکی دیگر از معیار‌های من ولایت پذیری طرف مقابل بود. ولایت پذیری نه فقط در سطح جامعه بلکه در سطح خانواده. برای من مهم بود دید ایشان به همسرشان چیست؟ همچنین هم کفو بودن در خانواده‌ها در مسائل فرهنگی، اعتقادی و اقتصادی برایم بسیار مهم بود که این را نیز بررسی کردم و خداروشکر تفاوت خاصی بین دو خانواده وجود نداشت.
دانشجو: آقای ندرت از مشکلاتی که در ازدواج پیش رویتان بود، برایمان بگویید
ندرت: یک بخش از مشکلمان به دلیل سنت های غلط عرفی بود. خانم من یک خواهر بزرگ تر از خود دارد که او مجرد است. از این جهت خانواده همسرم ابتدا اصلا اجازه‌ حضور در خانه یشان را به ما نمی دادند. برای حل این مسئله با پدرخانمم صحبت کردم. به او گفتم ازدواج یک رزق است و رزق دست خداوند است و روزی کسی را نمی تواند کسی دیگر بگیرد. اگر من و دخترتان روزی هم هستیم پس ارتباطی با ازدواج دیگر دخترتان ندارد. بالاخره موفق شدیم از پس این مشکل براییم و به خاستگاری برویم. درواقع خداراشکر توانسته ایم تابوی این سنت غلط را در فامیل بشکنیم.   دانشجو: خانم ترابی شما نیز از مشکلات پیش رویتان بگویید
ترابی: خانواده به من می گفتند سنت برای ازدواج کم است و هنوز برای ازدواج فرصت داری. همچنین شغل و سربازی همسرم از مواردی بود که خانواده ها را نگران کرده بود، اما بالاخره توانستیم خانواده را راضی کنیم و این ازدواج شکل گرفت. البته هرکسی برای اقناع خانواده خود راه حلی دارد. من هم قطعا راهکاری داشتم که در نهایت به سرانجام رسید .

دانشجو: آقای ندرت چطور بر مشکلات چیره شدید؟
ندرت: به طور صریح خداوند را محور قرار دادیم. برای شغل با اینکه هم اکنون به صورت پاره وقت شاغل هستم به خانواده همسرم گفتم روزی را خداوند می رساند و بالفرض اینکه من امروز شغل ثابت داشته باشم چه تضمینی هست مدتی بعد هم کار داشته باشم؟ البته به دانشجویانی که قصد ازدواج دارند باید بگویم حتما قبل از ازدواج یک شغل را برای خود مهیا کنند. هرچند با حقوق خیلی کم. اما این باعث می‌شود مسئولیت پذیری و روی پای خود ایستادن را به خانواده ها اثبات کنید. من در این راه توکل کردم و مادیات را کنار گذاشتم. اگر مادی صحبت می کردم قطعا به همسرم نمی رسیدم چون آهی در بساط نداشتم. اما همسرم همراه و از مشکلاتم آگاه بود.

دانشجو: آیا ازدواج را مانع پیشرفت نمی دانید؟
ندرت: ازدواج مانع نیست خصوصا اگر همسرت همراهت باشد؛ البته محدودیت هایی وجود دارد. اما باید پرسید پیشرفت چه معنی ای دارد؟ پیشرفتی که جامعه هم اکنون مدنظرش است با پیشرفتی که مدنظر خانواده ماست، یکی نیست. من می گویم اگر جوانان ازدواج کنند و این باعث کاهش فساد و در نتیجه باعث تعجیل در ظهور شود پیشرفت کرده ایم. حتی اگر مادی نگاه کنیم امروزه پیشرفت با درس خواندن لزوما مطابقت ندارد. چیزی که امروز مهم است تخصص است .   دانشجو: نظرتان درباره تحصیل و اشتغال همسرتان چیست؟
ندرت: من به خانمم پیشنهاد دادم ادامه‌ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نداشته باشد. البته این صرفا پیشنهاد بود که همسرم این پیشنهاد را پذیرفت. دلیل آن هم این است که زن همواره خواهان این است که یک تکیه گاه داشته باشد و با ادامه تحصیل و در آینده اختیار شغل استقلال مالی به دست می آورد که این برای زندگی موفق آسیب زاست. البته من با شناختی که از همسرم دارم زندگی ما با این چالش مواجه نخواهد شد از همین جهت با کار کردن همسرم در جایی که مردی نتواند آن شغل را انجام دهد و یا آن شغل روی زمین باشد، مشکلی ندارم.

دانشجو: بعضی خانواده ها به پسرشان می گویند ازدواج در این سن باعث می شود آسیب ببینی و جوانی‌ات هدر رود. نظرتان راجب این جمله چیست؟
ندرت: کاملا اشتباه است. در مجردی آرامش روانی وجود ندارد و جوانان مجرد ما حلقه ی مفقوده ی زندگیشان آرامش است. اما ذهن آشفته و نگران قبل ازدواج ، پس از ازدواج به آرامش واقعی می رسد. شما فردی کنارت است که می توانی به راحتی با او صحبت کنی لذا وعده ی صادق خداوند اجرا می شود. بین من و همسرم مودت و رحمت ایجاد شد. باید مزه ی متاهلی را چشید. قابل بیان نیست.

دانشجو: پیش بینی خانواده‌ی تازه تاسیس شما از آینده زندگیتان چیست؟
ندرت: هردوی ما قبل از ازدواج دنبال راه حلی برای مشکلات فرهنگی جامعه بودیم. حالا دو نفره این مسیر را طی خواهیم کرد. مگر هدف نهایی ما از زندگی چیست؟ هدف ما رسیدن به جامعه ی مهدوی است. لذا باید کل کار و زندگیمان برای این مسئله باشد. برای همین مادیات برای ما ابزار است نه هدف.

دانشجو: توصیتان به جوانان دانشجوی همانند خودتان چیست؟
ندرت: در زندگی دنبال همراه بگردید. همسرتان همراه شماست نه سربار. به رزاق بودن خداوند اعتماد داشته باشید. نقش خداوند را در زندگی پررنگ کنید. متاسفانه دختران جامعه ما در دسترس هستند به همین دلیل پسر می گوید چرا مسئولیت بپذیرم وقتی می توانم راحت تر استفاده کنم؟ اما باید بدانید اینطور آرامش نصیبتان نمی شود. آرامش واقعی در ازدواج است. دختران در مسائل ازدواج سخت نگیرند و توقعات خود را کاهش دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۳۲۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا باید به روان‌شناس مراجعه کنیم؟

همه ما به دنبال داشتن یک زندگی بهتر با ایده‌آل‌های خود هستیم. عواملی مانند شادی، خوشبختی و رضایت از زندگی، موفقیت ، سلامت روحی و روانی، ثروت مالی و جایگاه اجتماعی مناسب از جمله مواردی هستند که بسیاری از افراد به دنبال آن هستند. روان‌شناسی موثرترین ابزار برای رسیدن به اهداف تعیین شده است.

کد خبر 748409

دیگر خبرها

  • ویدیو/ وقف دانش‌بنیان به دنبال پیشرفت علم و رفاه مردم است
  • بخشی‌نگری مانع پیشرفت مازندران می‌شود
  • چرا باید به روان‌شناس مراجعه کنیم؟
  • چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • عروسی‌هایی بدون تالار و تشریفات
  • مرد نقاش، راز آتش زدن همسر و فرزندش را فاش کرد
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • جشن ازدواج ۵۰ زوج دانشجو در قم برگزار شد
  • ادعای جنجالی ایران‌اینترنشنال؛ سردار علیرضا عسگری کیست و کجا زندگی می‌کند؟