Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس جمهور یکم اردیبهشت ماه در جمع هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت اظهار کرد: «به من رئیس جمهوری می‌گویند، آب خیلی کم است. مگر من نمی‌دانم، توضیح واضحات می‌دهید، باید برنامه بدهید، بگوئید ما باید چهار تا برنامه را اجرا کنیم، باید فکر کنیم، کار کارشناسی کنیم، برای مردم توضیح دهیم و اجرا کنیم».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باشگاه خبرنگاران جوان در سلسله گزارش‌هایی تحت عنوان "توضیح واضحات "قصد دارد تا صحبت‌های مسئولان و مدیران اجرای کشور در ارتباط با موضوع‌ها و مشکلات روزمره در قوه مجریه را با ذره بین " توضیح واضحات " و اینکه ارائه راهکار و عمل به برنامه‌ها و سیاست‌های تدوین شده را مورد بررسی قرار می‌دهد.

از همین روی در اولین قدم به سخنان اخیر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در نشست هم اندیشی روسای مجامع سازمان‌های مردم نهاد سراسر کشور و جوانان احزاب و تشکل‌ها گریزی زدیم.

توضیح واضحات به سبک جهانگیری

اسحاق جهانگیری که ردای معاون اولی رئیس‌جمهور را بر تن دارد اخیرا در نشستی هم اندیشی گفته است: "خیلی از مطالباتی که امروز از سوی جوانان مطرح می‌شود، دیگر نباید مشکل امروز کشور باشد، اما نمی‌دانم چرا برخی مسائل علیرغم پیگیری‌های متعدد، عده‌ای اصرار دارند که حل نشود."

آنچه تحت عنوان "خیلی از مطالباتی که امروز از سوی جوانان مطرح می‌شود، دیگر نباید مشکل امروز کشور باشد" مطرح شده است به نظر می‌رسد همان توضیح واضحاتی باشد که رئیس جمهور اخیرا به آن اشاره کرده است.

البته این قبیل اظهارات از آقای معاون اول مسبوق به سابقه است و در ذهن همان اظهارات چندی پیش ایشان که اظهار داشتند همه مشکلات برگردن دهه شصتی‌ها است! را یادآور میکند.

وعده‌ها در هاله ابهام

البته وعده‌های کلی برای حل مشکلات جوانان به معاون اول دولت دوازدهم ختم نمی‌شود و شاهد بودیم که رئیس‌جمهور در دو انتخابات گذشته برای جوانان وعده‌هایی زیادی داده شد.

او وعده داد در حوزه مسائل اقتصادی زمینه‌ای فراهم خواهد شد که گرانی و تورم مهار شده و از طرفی کسب‌وکار آحاد جامعه به‌ویژه جوانان و بانوان نیز فراهم شود.

روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی گفت: " که به جوانان می‌گویم من علاقه‌ای ندارم برای پیروزی در انتخابات جشن بگیرم، بلکه دوست دارم زمانی که غمی بر چهره کارگر ندیدم، جشن بگیرم. آن روز که ایران در جایگاه غرور و افتخار در جهان بود جشن بگیرم. آن روزی که مردم ما احساس رضایت کردند روز جشن ما خواهد بود. "

رئیس جمهور هچنین قول داد مسئله مسکن جوانان را به عنوان اولویت دوم حل کند و به آن توجه ویژه‌ای بکند. او اعلام کرد من یک برنامه نوبه‌ای تنظیم می‌کنم و در این برنامه نوبه‌ای به مردم گزارش کار می‌دهم و در این گزارش کار، نکات و سؤالاتی که مدنظر مردم است، می‌توانند از طریق رسانه‌ها مطرح کنند و دولت پاسخگوی آن‌ها خواهد بود و مشکل جوانان با کلید تدبیر و امید حل خواهد شد.

نیروی جوان ثروتی غیرقابل چشم پوشی

این در حالی است که آمار‌ها می‌گویند حدود ۵۰ درصد جمعیت کشور زیر ٣٠ سال سن دارند. یعنی حدود نیمی از جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند و از طرفی هم عمده مشکلات و چالش‌ها متوجه این قشر است.

در روزگاری نفت، معاون، منابع زیر زمینی و ... ملاک ثروتمندی یک کشور محسوب می‌شدند البته امروز هم داشتن معادن مختلف، نفت، زمین‌های حاصلخیز و... برای کشور‌ها اهمیت زیادی دارند، اما یک بُعد مهم دیگر هم به عنوان ثروت کشور‌ها در نظر گرفته می‌شود و آن منابع انسانی و نیرو‌های جوان است.

ناگفته پیداست بافت جمعیتی جوان ایران فرصت و استعدادی ویژه است و می‌طلبد با برنامه ریزی‌های دقیق و مدون از این ظرفیت به مناسب‌ترین شکل ممکن استفاده کنیم. اگر بستر‌های مناسب برای نقش آفرینی جوانان و بروز و ظهور آنان فراهم و ظرفیت‌های ذاتی این قشر به کار گرفته شود قطعا بسیاری از موانعی که در مسیر پویایی کشور وجود دارند، هموار خواهند شد.

عزم فرابخشی لازمه حل مشکلات جوانان

این قشر جوان دارای مطالبات و مشکلاتی هستند و در مقطع کنونی دغدغه اصلی آنان معطوف به بیکاری و ازدواج است. برای حل مشکلات موجود باید عزم فرابخشی شکل بگیرد و برنامه ریزی‌های هوشمندانه‌ای در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... صورت گیرد چرا که نمی‌توان صرفا با تکیه بر یک یا دو نهاد و یا یک نامه و بخشنامه معضلات جوانان را برطرف کرد.

حمایت از جوانان باید از حد شعار دادن و سخنرانی کردن خارج شود. وزاتخانه‌هایی همچون آموزش و پرورش، علوم، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کار و امور اجتماعی، بهداشت و درمان، ورزش از نمونه نهاد‌ها و دستگاه‌هایی هستند که در سطح کلان با برنامه ریزی موثر و دقیق قادر خواهند بود تا بخش قابل توجهی از نارسایی‌های حوزه جوانان را مرتفع کنند.

رفع مشکلات جوانان در زمینه مسکن، اشتغال، ازدواج و... امری است که بدون شک سخت و دشوار خواهد بود، اما رسیدن به نتیجه مطلوب غیر ممکن نیست و با هم افزایی و همگرایی محقق خواهد شد.

متاسفانه با وجود برخورداری از این ثروت و سرمایه خدادادی (بافت جوان جمعیتی) ضعف در عملکرد مدیران و نبود برنامه مدون در ایجاد مشکلات و دشواری‌های موجود برای جوانان بی تاثیر نبوده است.

انگشت اتهام به سمت وزارت ورزش

برخی کارشناسان هم در مورد مشکلات جوانان انگشت اتهام را به سمت وزارت ورزش و جوانان نشانه می‌روند و معتقدند با ادغام حوزه ورزش و جوانان باید مشکلات و دغدغه‌های دو حوزه با جدیت پیگیری شود، اما ظاهرا دستاورد این ادغام، غفلت از حوزه جوانان بوده است و سایه سنگین ورزش حوزه جوانان را به حاشیه رانده است و امید است مجلس شورای اسلامی با تفکیک بخش جوانان از وزارت ورزش بتوان مشکلات جوانان را جدی‌تر و بدون سایه سنگین ورزش پیگیری کرد.

کلام آخر...

کارشناسان اقتصادی معتقدند در جامعه امروز عواملی مشکلات جوانان به ویژه در زمینه اشتغال را تشدید کرده که از جمله آن به توزیع نشدن مناسب درآمد و امکانات، ضعف قوانین و مقررات و اتخاذ برخی سیاست‌های غلط اشاره می‌کنند و امید است دولت و مجلس و سایر نهاد‌های مربوطه با همدلی، توجه ویژه‌ای به حل مشکلات جوانان داشته باشند چرا که قطعا مرتفع شدن مشکلات جوانان پویای و شادابی بیشتری بر جامعه حاکم خواهد شد، چرخه توسعه کشور با سرعت و شتاب بیشتری از گذشته خواهد چرخید و گره از مشکلات باز خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی اسحاق جهانگیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۳۲۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری تمرینات جوانان ایران زیرنظر حسین عبدی

به گزارش خبرگزاری مهر، اردوی تیم فوتبال جوانان زیر ۲۰ سال ایران در کرج طبق برنامه از پیش تعیین شده کادر فنی و اجرایی این تیم در حال برگزاری است.

شاگردان حسین عبدی در این اردو موظف به اجرای دقیق و صحیح تمرینات مد نظر کادر فنی هستند. مربیان نیز در این اردوی شبانه روزی تمام فعالیت‌های بازیکنان حاضر در این مرحله را بررسی می‌کنند.

شایان ذکر است اردوی تیم ملی جوانان کشورمان تا ۲۳ اردیبهشت ماه ادامه دارد و پس از آن ارزیابی‌های مربیان این تیم طبق برنامه کاملاً مدون از پیش تعیین شده در مسیر کشف و استعداد و استفاده از جوانان ایران در مستطیل سبز ادامه دارد.

کد خبر 6096595

دیگر خبرها

  • وعده مهدی تاج؛ از فصل آینده هر تماشاگر با کد ملی روی صندلی خودش می نشیند!
  • لزوم تدبیر عراق برای کاهش حوادث رانندگی در ایام اربعین‌حسینی
  • قصه فاضلاب بندرعباس و تدبیر دولت ‌برای پایان بی‌تدبیری‌ها
  • بازدید مسئولان از خط تولید فولاد مبارکه ثمرات بسیاری دارد
  • ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح کشور کلید خورد
  • معادن کلید مهم توسعه کردستان/جاده‌های معادن موجب نارضایتی مردم
  • سطح امید به زندگی در اروپا به ۸۱.۵ سال رسید
  • پاسخگویی به مطالبات مردم، در دستور کار مدیران خراسان جنوبی
  • کلید حل تمام مسائل کشور در دل تعلیم و تربیت نهفته است
  • پیگیری تمرینات جوانان ایران زیرنظر حسین عبدی