برترین عمل در شب نیمه شعبان که باعث آمرزش گناهان است
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۳۳۱۶۶
به گزارش جام نیوز، در بین ائمه اطهار (ع)، زیارت حضرت سیدالشهدا (ع) از اعمالی است که در اکثر اوقات به خصوص شب های پنجشنبه، روز عرفه، ماه های محرم، صفر، رجب و شعبان تاکید شده است. ماه شعبان و اعیاد شعبانیه فرصت مناسبی برای صیقل دادن روح و جلا دادن قلب هاست، و روایات بسیاری در فضیلت آن و زیارت و آداب آن به دست ما رسیده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از این روی با فرارسیدن این ماه و همچنین ولادت با سعادت حضرت مهدی (عج)، آنچه در آداب این روز سفارش شده است و فضیلت دارد، زیارت امام حسین (ع) در این ماه و این روز است. بنابر همین اساس مرحوم محدث شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیحالجنان خود در خصوص این زیارت میگوید:
بدان که احادیث بسیار در فضیلت زیارت آن حضرت در نیمه شعبان وارد شده است و بس است در این باب آنکه به چندین سند معتبر از حضرت امام زینالعابدین (ع) و امام جعفر صادق (ع) وارد شده که هر که خواهد مصافحه کند با او صد و بیست و چهار هزار پیغمبر، پس باید که زیارت کند قبر ابىعبد الله الحسین (ع) را در نیمه شعبان، به درستی که ملائکه و ارواح پیغمبران رخصت میطلبند و به زیارت آن حضرت مىآیند پس خوشا به حال آنکه مصافحه کند با ایشان و ایشان مصافحه کنند با او و با ایشانند پنج پیغمبر اولوالعزم، نوح، ابراهیم، موسى، عیسى و محمد صلى الله علیه و آله و علیهم أجمعین. راوى گفت: پرسیدم که به چه سبب ایشان را اولوا العزم مىنامند؟ فرمود: به جهت آنکه ایشان مبعوث شدهاند به مشرق و مغرب و جن و انس و، اما الفاظ زیارت، پس دو نحو نقل شده؛ یکى همان زیارت است که براى اول رجب نقل شد، دیگر زیارتى است که شیخ کفعمى در کتاب بلد الامین از حضرت صادق (ع) نقل کرده و آن زیارت چنین است؛
مىایستى نزد قبر آن حضرت و مى گویی:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ
ستایش خداى را که بلند مرتبه و بزرگ است
وَ السَّلاَمُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الزَّکِیُّ أُودِعُکَ شَهَادَهً مِنِّی لَکَ تُقَرِّبُنِی إِلَیْکَ فِی یَوْمِ شَفَاعَتِکَ
و سلام بر تو اى بنده شایسته پاکیزه صفات، من ودیعه مىگذارم گواهى خود را نزد تو تا به تو روز شفاعتت مرا نزدیک گرداند.
أَشْهَدُ أَنَّکَ قُتِلْتَ وَ لَمْ تَمُتْ بَلْ بِرَجَاءِ حَیَاتِکَ حَیِیَتْ قُلُوبُ شِیعَتِکَ وَ بِضِیَاءِ نُورِکَ اهْتَدَى الطَّالِبُونَ إِلَیْکَ
شهادت مىدهم که تو اى بزرگوار کشته شدى، اما نمردى بلکه زنده جاوید شدى و دلهاى شیعیانت هم طفیل حیات ابدت به زندگانى جاوید امیدوار است و به روشنى نور جمالت طالبان حضرتت به سوى تو ره یافتند
وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ نُورُ اللَّهِ الَّذِی لَمْ یُطْفَأْ وَ لاَ یُطْفَأُ أَبَداً وَ أَنَّکَ وَجْهُ اللَّهِ الَّذِی لَمْ یَهْلِکْ وَ لاَ یُهْلَکُ أَبَداً
و گواهى مىدهم که تو آن نور خدایى که از ازل روشن بوده و تا ابد هیچکس آن را خاموش نتواند کرد و تو وجه باقى الهى که آن وجه باقى از ازل تا ابد هرگز نابود و فانى نخواهد گشت
وَ أَشْهَدُ أَنَّ هَذِهِ التُّرْبَهَ تُرْبَتُکَ وَ هَذَا الْحَرَمَ حَرَمُکَ وَ هَذَا الْمَصْرَعَ مَصْرَعُ بَدَنِکَ
و گواهى مىدهم که این تربت پاک کربلا خاک کوى توست و این حرم شریف، حرم مطهر تو و این مکان، جایى است که بدن مبارکت در اینجا به خاک افتاده
لاَ ذَلِیلَ وَ اللَّهِ مُعِزُّکَ وَ لاَ مَغْلُوبَ وَ اللَّهِ نَاصِرُکَ
به خدا قسم که هر کس نزد تو عزیز است هرگز خوار نشود و یار و ناصر تو مغلوب نخواهد گشت.
هَذِهِ شَهَادَهٌ لِی عِنْدَکَ إِلَى یَوْمِ قَبْضِ رُوحِی بِحَضْرَتِکَ وَ السَّلاَمُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ این شهادت نزد تو باشد تا هنگام مرگ که روحم را حضور حضرتت قبض کنند و سلام و رحمت و برکات خدا بر جان پاک تو باد.
فضیلت زیارت امام حسین (ع) در شب نیمه شعبان در کتاب مفاتیحالجنان اینگونه آمده است:
افضل اعمال این شب و باعث آمرزش گناهان است و هر که خواهد با او مصافحه کند روح صد و بیست و چهار هزار پیغمبر زیارت کند آن جناب را در این شب و اقل زیارت آن حضرت آن است که به بامى برآید و به جانب راست و چپ نظر کند پس سر به جانب آسمان کند پس زیارت کند آن حضرت را به این کلمات «السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ» و هر کس در هر کجا باشد در هر وقت که آن حضرت را به این کیفیت زیارت کند امید است که ثواب حج و عمره براى او نوشته شود. زیارتی دیگر که هم برای نیمه شعبان و هم برای اول ماه رجب نقل شده است؛ از حضرت صادق (ع) روایت است که هر که زیارت کند امام حسین (ع) را در روز اول ماه رجب، البته حق تعالى بیامرزد او را و از ابن ابىنصر منقول است که از حضرت امام رضا (ع) سؤال کرد که در کدام وقت بهتر است که زیارت کنیم امام حسین (ع) را؟ فرمود که در نصف رجب و نصف شعبان. شیخ مفید و سید بن طاوس ذکر کرده اند که این زیارت که ذکر مىشود براى روز اول رجب و شب نیمه شعبان است و لکن شهید علاوه کرده بر آن شب اول رجب و شب و روز نیمه رجب و روز نیمه شعبان را، پس به حسب فرموده ایشان این زیارت براى شش وقت است و کیفیت آن زیارت این است؛ هر گاه خواستى زیارت کنى اباعبدالله الحسین (ع) را در این اوقات غسل کن و پاکیزهترین جامههاى خود را بپوش و بایست بر در قبه مطهره آن حضرت رو به قبله و سلام کن بر جناب رسول خدا (ص) و بر امیرالمؤمنین (ع) و بر حضرت فاطمه (س) و بر امام حسن و امام حسین و بر باقى امامان صلوات الله علیهم أجمعین و بعد از این بیاید در اذن دخول زیارت عرفه کیفیت سلام کردن بر این بزرگواران؛
پس داخل شو و بایست نزد ضریح مقدس و صد مرتبه بگو:
اللَّهُ أَکْبَرُ
خدا بزرگتر است
پس بگو:
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ
سلام بر تو اى فرزند رسول خدا سلام بر تو اى فرزند خاتم پیغمبران
(السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ سَیِّدِ الْمُرْسَلِینَ) السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیِّینَ
(سلام بر تو اى فرزند سید رسولان حق) سلام بر تو اى فرزند سید جانشینان پیغمبران
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا حُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍ
سلام بر تو اى اباعبدالله سلام بر تو اى حسینبنعلى
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ فَاطِمَهَ سَیِّدَهِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَلِیَّ اللَّهِ وَ ابْنَ وَلِیِّهِ
سلام بر تو اى فرزند فاطمه زهرا سیده زنان عالم سلام بر تو اى ولى خدا فرزند ولى خدا
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا صَفِیَّ اللَّهِ وَ ابْنَ صَفِیِّهِ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا حُجَّهَ اللَّهِ وَ ابْنَ حُجَّتِهِ
سلام بر تو اى برگزیده خدا فرزند برگزیده خدا سلام بر تو اى حجت خدا فرزند حجت خدا
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا حَبِیبَ اللَّهِ وَ ابْنَ حَبِیبِهِ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا سَفِیرَ اللَّهِ وَ ابْنَ سَفِیرِهِ
سلام بر تو اى دوست و حبیب خدا فرزند حبیب خدا سلام بر تو اى سفیر خدا فرزند سفیر خدا
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا خَازِنَ الْکِتَابِ الْمَسْطُورِ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ التَّوْرَاهِ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الزَّبُورِ
سلام بر تو اى خازن و نگهبان مسطور در کتاب آسمانى سلام بر تو اى وارث علوم تورات موسى و انجیل عیسى و زبور داود
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا أَمِینَ الرَّحْمَنِ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا شَرِیکَ الْقُرْآنِ
سلام بر تو اى امین رحمان سلام بر تو اى شریک با قرآن
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا عَمُودَ الدِّینِ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَابَ حِکْمَهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ
سلام بر تو اى عمود و نگهبان دین اسلام سلام بر تو اى درگاه علم و حکمت پروردگار عالم
(السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَابَ حِطَّهٍ الَّذِی مَنْ دَخَلَهُ کَانَ مِنَ الْآمِنِینَ)
(سلام بر تو اى باب حطه که هر که در آن در وارد شود از هر بلا ایمن است)
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا عَیْبَهَ عِلْمِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مَوْضِعَ سِرِّ اللَّهِ
سلام بر تو اى صندوق و مخزن علم حق سلام بر تو اى موضع و محل سر خدا
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا ثَارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ
سلام بر تو اى کسى که خدا از خون پاک تو و پدر بزرگوارت که به ناحق ریختند انتقام مىکشد و از ظلم وارد بر تو دادخواهى مىکند
السَّلاَمُ عَلَیْکَ وَ عَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنَائِکَ وَ أَنَاخَتْ بِرَحْلِکَ
سلام بر تو و بر ارواح پاکى که در حرم مطهرت با تو مدفونند بر جمیع شما از من درود و تحیت و سلام خدا باد تا من هستم و تا لیل و نهار در جهان برقرار است
بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی وَ نَفْسِی یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ لَقَدْ عَظُمَتِ الْمُصِیبَهُ
پدر و مادرم و جانم فداى شما اى اباعبدالله تعزیتت در عالم بزرگ
وَ جَلَّتِ الرَّزِیَّهُ بِکَ عَلَیْنَا وَ عَلَى جَمِیعِ أَهْلِ الْإِسْلاَمِ
و مصیبتت در جهان بر ما شیعیان و تمام اهل اسلام سخت و عظیم و ناگوار و دشوار بود
فَلَعَنَ اللَّهُ أُمَّهً أَسَّسَتْ أَسَاسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَیْکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ
پس خدا لعنت کند امتى را که اساس ظلم و ستم را بر شما خاندان رسالت بنیاد کردند
وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّهً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقَامِکُمْ وَ أَزَالَتْکُمْ عَنْ مَرَاتِبِکُمُ الَّتِی رَتَّبَکُمُ اللَّهُ فِیهَا
و خدا لعنت کند امتى را که شما را از مقام و مرتبه (خلافت) خود منع کردند و رتبهاى که خدا به شما عطا کرده بود از شما گرفتند.
بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی وَ نَفْسِی یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ
پدر و مادرم و جانم فداى شما اهلبیت باد اى اباعبدالله
أَشْهَدُ لَقَدِ اقْشَعَرَّتْ لِدِمَائِکُمْ أَظِلَّهُ الْعَرْشِ مَعَ أَظِلَّهِ الْخَلاَئِقِ
گواهى مىدهم که براى خون پاک شما که ریخته شد سرادق عرش و ارکان و ارواح خلایق به لرزه درآمد.
وَ بَکَتْکُمُ السَّمَاءُ وَ الْأَرْضُ وَ سُکَّانُ الْجِنَانِ وَ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ
و براى شما آسمان و زمین و ساکنان بهشت و خلق بر و بحر همه گریستند.
صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ عَدَدَ مَا فِی عِلْمِ اللَّهِ لَبَّیْکَ دَاعِیَ اللَّهِ
درود خدا بر تو باد به عدد آنچه در علم خداست من دعوت خدا را اجابت کردم.
إِنْ کَانَ لَمْ یُجِبْکَ بَدَنِی عِنْدَ اسْتِغَاثَتِکَ وَ لِسَانِی عِنْدَ اسْتِنْصَارِکَ فَقَدْ أَجَابَکَ قَلْبِی وَ سَمْعِی وَ بَصَرِی
اگر به بدنم در هنگام استغاثه تو و هنگام یارى طلبیدنت به زبانم تو را اجابت نکردم لیکن قلب و گوش و چشم عالم ارواح من دعوتت را اجابت کرد.
سُبْحَانَ رَبِّنَا إِنْ کَانَ وَعْدُ رَبِّنَا لَمَفْعُولاً أَشْهَدُ أَنَّکَ طُهْرٌ طَاهِرٌ مُطَهَّرٌ مِنْ طُهْرٍ طَاهِرٍ مُطَهَّرٍ
منزه است پروردگار ما که البته وعده آن ذات اقدس منجز و واقع خواهد شد گواهى مىدهم که وجود تو در منتهاى پاکیست و از خاندان پاک عصمت و طهارت است.
طَهُرْتَ وَ طَهُرَتْ بِکَ الْبِلاَدُ وَ طَهُرَتْ أَرْضٌ أَنْتَ بِهَا (فِیهَا) وَ طَهُرَ حَرَمُکَ
و از کمال پاکى و پاکیزگى تو بلاد همه از لوث کفر و شرک پاک شد و بلکه سرزمینى که تو در آن بودى و حریم مطهرت همه پاک گردید.
أَشْهَدُ أَنَّکَ (قَدْ) أَمَرْتَ بِالْقِسْطِ وَ الْعَدْلِ وَ دَعَوْتَ إِلَیْهِمَا
التماس دعا
افکار
115
منبع: جام نیوز
کلیدواژه: نیمه شعبان امام حسین امام زمان الله
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۳۳۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فضائل و برکات وجودی حضرت فاطمه معصومه(س)
حضرت فاطمه معصومه(س)، کریمه اهلبیت(ع)، شفیعه روز جزا و تنها امامزادهای است که چهار امام معصوم(ع) به زیارت ایشان سفارش کرده و پاداش زیارت بامعرفت ایشان را بهشت دانستهاند. به مناسبت سالروز ولادت حضرت معصومه(س) و آغاز دهه کرامت، درباره فضائل وجودی و معنوی و برکات بارگاه مطهر ایشان در قم، با حجتالاسلام علیرضا پیروزمند، رئیس مرکز تحقیقات بنیادین فرهنگستان علوم اسلامی قم گفتوگویی انجام دادهایم که در ادامه میخوانید.
بحث را با بررسی ابعاد شخصیتی و جلوههای وجودی حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز کنیم.
حضرت معصومه(س) خواهر تنی امام رضا(ع) و از برجستهترین امامزادگان واجبالتعظیم هستند. یکی از نشانههای جایگاه والای معنوی حضرت معصومه(س)، وارد شدن زیارتنامه مأثور از امام معصوم(ع) برای ایشان است. ما تنها سه امامزاده داریم که امام معصوم(ع) برای آنها زیارتنامه انشا فرمودهاند: حضرت عباس(ع)، حضرت علیاکبر(ع) و حضرت معصومه(س). یکی از دقایق معرفتی و معنوی زیارتنامه حضرت معصومه(س) این است که با خطاب حاضر به پیامبران و ائمه اطهار(ع) آغاز میشود و سپس به حضرت معصومه(س) سلام و اظهار ارادت میکنیم، یعنی اینها حاضرند و همانطور که به حضرت معصومه(س) که در محضرشان هستیم، سلام میدهیم، با همان خطاب، ائمه معصومین(ع) را نیز مورد خطاب قرار میدهیم و بیانگر این است ارواح طیبه معصومین(ع)، به مقام و مرقد مطهر حضرت معصومه(س) توجه دارند. افزون بر این، مضامین بلندی که در این زیارتنامه وجود دارد، بهخوبی بیانگر سجایای اخلاقی و منزلت معنوی این بانوی بزرگوار است؛ برای نمونه در زیارتنامه آن حضرت میخوانیم: «شما دارای شأن ویژهای نزد خدای متعال هستید». این شأن مسلماً بهواسطه پاکی و طهارت باطنی آن حضرت است. مقام معنوی آن حضرت به اندازهای است که امامان معصوم(ع) پیش از ولادت آن حضرت، بشارت آمدنشان را به شیعیان داده بودند. همچنین امید مجاورت و مؤانست و حشر با محمد و آلمحمد(ع) به واسطه زیارت آن حضرت در زیارتنامه ایشان آمده است.
آیا لقب «معصومه» برای این بانوی عظیمالشأن، دلالت بر عصمت ایشان دارد؟
خیر، چون آن حضرت جزو ائمه معصومین(ع) نبودند بدیهی است برای ایشان ادعای عصمت نداریم. آن حضرت در خانه اهلبیت(ع) رشد کردند و به حدی از تقوا و پرهیز از گناه رسیده بودند که مقامی نزدیک به عصمت داشتند و تالیتلو امامان معصوم(ع) یعنی نزدیکترین مقام به معصوم بودند. لقب معصومه هم نشاندهنده ارتباط و نزدیکی ایشان به امام معصوم(ع) است.
حضرت فاطمه معصومه(س)، کریمه اهلبیت(ع) و شفیعه روز جزا نیز نامیده شدهاند. در فرازی از زیارتنامه ایشان میخوانیم «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة». وجه تسمیه این القاب برای آن حضرت چیست؟
یکی از معتقدات ما شیعیان این است ائمه اطهار(ع)، مقام شفاعت دارند، یعنی به واسطه آبرومندی که نزد خدا دارند، میتوانند میان ما و خدای متعال واسطه شوند تا رحمت و غفران الهی شامل حالمان شود. اما مقام شفاعت خاص معصومین(ع) نیست و افراد مؤمن نیز به دلیل یاری دین خدا دارای درجاتی از شفاعت هستند. حضرت معصومه(س) با اینکه معصوم نیستند به دلیل شخصیت برجسته معنوی و تقرب به درگاه خدای متعال، منزلت و درجه بالایی در شفاعت دارند و شفاعتشان از بسیاری از مؤمنان دیگر فراگیرتر است. در فرازی از زیارتنامه ایشان میخوانیم: «ای فاطمه، مرا برای ورود به بهشت شفاعت کن که تو را نزد خدای متعال شأن و مقام برجسته است». این مقام شفاعت، یعنی رسیدگی به شیعیان، یک کرامت است و کریمه بودن ایشان هم ناشی از همین است؛ البته آنچه خصلت کرامت ایشان را مضاعف کرده این است که در طول تاریخ، کرامات و معجزاتی هم از حضرت درخصوص زائرانشان اتفاق افتاده که جلوهایی از شفاعت معنوی ایشان است.
از محدثه و راوی حدیث بودن آن حضرت برایمان بگویید.
محدثه به کسی میگویند که اجازه نقل حدیث دارد. هرچند از حضرت معصومه(س) احادیث زیادی در تاریخ ثبت نشده ولی ایشان به درجهای از امانت، انضباط و عدالت -که برای نقل حدیث لازم است- رسیده بودند که اجازه نقل حدیث را داشتند؛ این امر نشاندهنده شخصیت علمی و تسلط ایشان به روایات اهلبیت(ع) است. ایشان از راویان برخی از احادیث مهم پیامبر(ع) هستند. حدیث غدیر «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» و حدیث منزلت «انت منی بمنزلة هارون من موسی» از جمله آنهاست.
چرا در روایات تا این حد به زیارت بارگاه مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در قم تأکید شده و حتی پاداش زیارت بامعرفت ایشان، بهشت دانسته شده است؟
حضرت معصومه(س) از نادر امامزادگانی هستند که چهار امام معصوم، امام صادق(ع)، امام کاظم(ع)، امام رضا(ع) و امام جواد(ع)، به فضیلت زیارت ایشان تأکید کرده و در مضمون مشابهی فرمودهاند: هر کس حضرت معصومه(س) را در قم زیارت کند، بهشت بر او واجب است. در برخی از این روایات این قید اضافه شده که هرکس حق معرفت حضرت معصومه(س) را بجا آورد، بهشت بر او واجب خواهد شد. علاوه بر اینها روایاتی نیز از معصومین(ع) وارد شده که فرمودهاند: قم حرم ماست. دلیل این همه تأکید به زیارت ایشان، به جز شأن فردی و مقام معنوی و علمی آن حضرت، مرکزیت یافتن قم به عنوان مرکز تشیع در ایران است. بدیهی است وقتی چند امام معصوم، شیعیان را به زیارت حضرت معصومه(س) در قم تشویق کنند، عده زیادی مجاور حضرت میشوند و افراد زیادی هم به عنوان زائر از شهرهای دیگر به این شهر رفتوآمد میکنند و این مسئله سبب صدور فرهنگ اهلبیت(ع) میشود. در حقیقت اهلبیت(ع) به صورت تاریخی شیعیان را راهنمایی میکردند تا تشیع در این خطه مورد اهتمام قرار گیرد. چنانکه از برکت وجود مطهر حضرت معصومه(س) در قم، حوزه علمیه در جوار مرقد مطهر ایشان شکل گرفت و مراجع و روحانیون تراز اولی مانند حاج شیخ عبدالکریم حائری، آیتالله العظمی بروجردی و امام خمینی(ره) در این مکان به تحصیل، تدریس و تربیت شاگرادن پرداختند. مدفن برخی از علمای بزرگ شیعه در جوار حرم حضرت معصومه(س) شرافت مضاعفی به این شهر بخشیده و به برکت مرقد مطهر حضرت معصومه(س) عملاً قم به قطب فقاهت شیعه تبدیل شده است.
خبرنگار: زهرا دلپذیر