Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، با انتشار گزارش سالانه‌ی خود در باره میزان تلفات غیرنظامیان در نتیجه‌ی منازعات مسلحانه در جریان سال 1396 خورشیدی در این کشور گفته است که در جریان سال گذشته بیش از 9 هزار و چهارصد تن از غیرنظامیان کشته و زخمی شده‌اند.

در گزارش این کمیسیون آمده است که در طول سال 1396 خورشیدی، نه‌هزار و چهارصد و سیزده غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کمیسیون می‌گوید که سه‌هزار و 239 غیرنظامی در نتیجه‌ی منازعات مسلحانه سال گذشته کشته و شش‌هزار و 176 غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. به گفته‌ی کمیسیون مستقل حقوق بشر، قربانیان منازعات سال گذشته شامل 4141 مرد، 803 زن و هم‌چنین 2692 کودک می‌شوند. این کمیسیون تاکید کرده که سن و جنسیت 1777 تن دیگر از قربانیان مشخص نشده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در گزارش خود می‌افزاید که هرچند میزان تلفات غیرنظامیان در سال 1396 خورشیدی در مقایسه با سال قبل آن حدود نه درصد کاهش داشته است، اما رقم افراد کشته شده پانزده درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این کمیسیون در گزارش خود گفته است: «در مقایسه با سال 1395 خورشیدی، آمار کشته شده‌ها حدود 15 درصد افزایش یافته، اما آمار زخمی‌ها حدود 21 درصد و مجموع تلفات نیز 9 درصد کاهش یافته است. در سال 1395 کشته‌ها، 26.6 درصد از مجموع آمار تلفات ملکی را تشکیل می‌داد، اما آمار کشته‌ها در سال 1396 به 34.4 درصد از مجموع تلفات رسیده است. این افزایش کشته‌ها می‌تواند به این معنا باشد که منازعات مسلحانه از شدت بیشتر برخوردار شده و حملات مرگبارتر شده است که درنتیجه آن، درصدی بیشتر از افراد صدمه دیده ملکی، کشته شده‌اند.»

حملات انتحاری، درگیری‌های مسلحانه زمینی، انفجار ماین‌های کنارجاده، حملات راکتی و هوایی عامل اصلی تلفات غیرنظامیان به شمار می‌روند. به گفته‌ی کمیسیون مستقل حقوق بشر، حملات انتحاری بیشترین تلفات را در قبال داشته است.

در نتیجه حملات انتحاری که در جریان سال 1396 خورشیدی در مناطق مختلف افغانستان به وقوع پیوسته، بیش از سه‌هزار غیرنظامی که شامل 31.9 درصد کل تلفات می‌شود، کشته و زخمی شده‌اند. هم‌چنین یک‌هزار و 840 غیرنظامی دیگر در نتیجه درگیری‌های مسلحانه زمینی کشته و زخمی شده‌اند. عامل بیش از پانزده درصد دیگر تلفات غیرنظامیان انفجار ماین‌های کنارجاده بوده که عمدتا توسط گروه تروریستی طالبان صورت می‌گیرد، بوده است.

براساس این گزارش، بیشتر تلفات غیرنظامیان در زون جنوب غرب صورت گرفته و به دنبال آن، زون مرکز شاهد بیشترین تلفات غیرنظامیان بوده است. زون‌های شرق، غرب، شمال و جنوب نیز در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: افغانستان غیر نظامیان کمیسیون حقوق بسر افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۳۴۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ ۳ کشته و ۱۰ زخمی در غافل‌گیریِ نظامیان صهیونیست

حماس در عملیاتی غافل‌گیرکننده در جنوب فلسطین اشغالی یک مقر فرماندهیِ تازه‌تأسیس برای بمباران رفح را هدف قرار داد و دست‌کم ۳ نظامی صهیونیست را به هلاکت رساند.

دریافت 1 MB

دیگر خبرها

  • افزایش شمار تلفات نظامی صهیونیست‌ها در حمله به پایگاه کرم ابوسالم
  • ۱۳۱۷ مصدوم و ۶۲ کشته در تصادفات هفته دوم اردیبهشت
  • ۱۳۱۷مصدوم و ۶۲ کشته در تصادفات هفته دوم اردیبهشت در کشور
  • ارتش رژیم صهیونیستی درباره تلفات زیاد در کرم شالوم تحقیق می کند
  • فیلم/ ۳ کشته و ۱۰ زخمی در غافل‌گیریِ نظامیان صهیونیست
  • حوادث هفته گذشته کشور ۱۶۹ کشته و ۳۰۰۰ مصدوم داشت
  • یک کشته و چهار زخمی در حمله به کاروان نیروی هوایی هند در کشمیر
  • سیل ویرانگر در برزیل 56 کشته و 74 زخمی برجای گذاشت
  • سنتکام به کشتن کشاورز سوری به جای سرکرده القاعده اعتراف کرد + عکس
  • رسانه عبری: جنگ غزه شمار بیوه‌های ارتش را افزایش داد