Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@19:18:47 GMT

نياز پيرترين ناوگان کاميوني کشور به نوسازي

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۳۴۵۱۰

نياز پيرترين ناوگان کاميوني کشور به نوسازي

خبرگزاري آريا - تبريز - ايرنا - فرسوده ترين ناوگان کاميوني کشور در آذربايجان شرقي در انتظار روغنکاري و نوسازي براي حرکت پرشتاب و ايمن در جاده ها و کمک به رونق اقتصادي است.

به گزارش ايرنا، آذربايجان شرقي به عنوان يکي از پنج استان برتر در صنعت حمل و نقل جاده اي کشور، از عمر بالاي ناوگان باري رنج مي برد و براي ايفاي نقش موثر و ايمن در جاده ها، نيازمند عصاره نوسازي براي جوان شدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نقش حمل و نقل جاده اي در توسعه اقتصادي و توليد ناخالص داخلي به عنوان يکي از شاخص هاي مهم توسعه جامعه بر کسي پوشيده نيست و هر چقدر خودروهاي حمل بار پيشرفته و جديد باشند، به همان ميزان سرعت جابجايي کالا و ايمني آن ها بيشتر مي شود.
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان شرقي، متوسط عمر ناوگان جاده اي استان در بخش بار را 19.79 سال اعلام مي کند و مي گويد: کاهش عمر اين ناوگان از 24 سال به اين رقم در سال جاري در سايه نوسازي حدود 300دستگاه کاميون از رده خارج و فرسوده روي داده است.
منوچهر سلمان زاده با بيان اينکه سن ناوگان حمل و نقل آذربايجان شرقي در بخش هاي مسافر و بار از متوسط کشوري بالاست، اضافه مي کند: نوسازي ناوگان حمل و نقل استان از سال 92 آغاز شده است و اکنون نيز ادامه دارد.
وي اظهار مي کند: براي نوسازي ناوگان حمل و نقل آذربايجان شرقي به دارندگان خودروهاي بالاي 35 سال عمر، تسهيلات بانکي ارايه مي شود که 9 درصد از آن به صورت بلاعوض است.
سلمان زاده با بيان اينکه براساس آمار کارت هاي هوشمند، در زمان حاضر 23 هزار و 654 خودروي سنگين در ناوگان باري استان فعال است، ادامه مي دهد: از اين تعداد هشت هزار و 320 دستگاه بين 21 تا 50 سال و 234 دستگاه بالاي 50 سال عمر دارد.
رييس انجمن صنفي رانندگان وسايل نقليه سنگين تبريز و حومه نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينکه آذربايجان شرقي فرسوده ترين ناوگان حمل بار کشور را دارد، مي گويد: در زمان کنوني 240 هزار خودروي فرسوده در کل کشور وجود دارد که از اين تعداد حدود 10 درصد مربوط به اين استان است.
نعمت الله شرافتي يادآور مي شود: تعداد زيادي از خودروهاي سنگين اين ناوگان بين 40 تا 50 سال عمر دارند.
وي اظهار مي کند: هم اکنون يک دستگاه کاميون باري متعلق به جنگ جهاني دوم موسوم به `جنگي` از سال 1942ميلادي در ناوگان باري تبريز فعال است.
رييس انجمن صنفي رانندگان وسايل نقليه سنگين تبريز و حومه يادآوري مي کند: وجود چنين خودروهايي در ناوگان باري استان عيب و مايه آبرو ريزي مي باشد، زيرا تبريز بنيان گذار صنعت حمل و نقل ايران است.
شرافتي ادامه مي دهد: مرحوم `علمداري` به عنوان بنيانگذار حمل و نقل باري کشور از آذربايجان شرقي بيش از 60 سال پيش اين صنعت را راه اندازي کرد و در موزه شهرداري تبريز، آثار و يادگارهاي وي به نمايش گذاشته شده است.
وي مي گويد: با وجود اينکه حوزه حمل و نقل از ارزش اجتماعي پاييني در جامعه برخوردار است، ولي چرخه اقتصادي کشور را مي چرخاند و نقش بسزايي در رفع نياز مردم نقاط مختلف کشور و ارايه خدمات در بخش هاي مختلف از جمله پوشاک، خوراک، دارو و مسافر ايفا مي کند.
رييس انجمن صنفي رانندگان وسايل نقليه سنگين تبريز و حومه تشريح مي کند: ناوگان حمل و نقل باري علاوه بر ايفاي نقش موثر در اقتصاد کشور، در دوران هشت سال دفاع مقدس نيز با عبور از مسيرهاي صعب العبور، امکانات و تجهيزات لازم را براي پشتيباني از رزمندگان به مناطق جنگي حمل کرد.
شرافتي اضافه مي کند: اين ناوگان همچنين در مواقع بروز بلاياي طبيعي از جمله زلزله و سيل در خدمت رساني به مردم آسيب ديده، کمک به مدافعان حرم و همايش پياده روي کربلا پيشگام است.
وي يادآوري مي کند: نوسازي ناوگان حمل و نقل باري علاوه بر رقابت پذيري آن با کشورهاي همسايه موجب کاهش مصرف سوخت، جابجايي به موقع کالاها و کاهش آلودگي هوا مي شود.
شرافتي با بيان اينکه 45 سال به عنوان راننده تريلي به مردم خدمت کرده ام، مي گويد: ناوگان حمل و نقل باري کشور ما به ويژه آذربايجان شرقي در مقايسه با کشورهاي همسايه از جمله ترکيه بيش از حد ضعيف است، به طوري که آمار خودروهاي فرسوده چرخه حمل و نقل ترکيه در پي حمايت دولت و برنامه ريزي شرکت هاي آن ها به صفر رسيده است.
وي مي گويد: با خودروهاي فرسوده مسير بندرعباس تا تبريز که حدود 2 هزار کيلومتر است در مدت سه روز طي مي شود، در حالي که اين مسير را مي توان با استفاده از خودروهاي جديد در مدت 2 روز به راحتي طي و به موقع کالا را به مقصد حمل کرد.
شرافتي با بيان اينکه در اوايل بهمن سال گذشته طي نامه اي ورود کاميون هاي بالاي 50 سال به جاده ممنوع شد، تاکيد مي کند: با توجه به اينکه شمار قابل توجهي از خودروهاي ناوگان باري استان بيش از 50 سال عمر دارد، اين ممنوعيت موجب ايجاد بحران در خانواده بزرگ حمل و نقل بار آذربايجان شرقي و بروز مشکلات معيشتي براي رانندگان مي شد؛ خوشبختانه با دستور مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان اين کار فعلا متوقف شده است.
وي با اشاره به طرح پيشنهادي رييس جمهوري در اواخر سال گذشته براي نوسازي ناوگان باري کشور مي گويد: اين طرح با عنوان ` کليد به کليد` از سوي همه رانندگان مورد استقبال قرار گرفته است.
رييس انجمن صنفي رانندگان وسايل نقليه سنگين تبريز و حومه تشريح مي کند: در اين طرح 50 درصد بهاي خودرو را دولت از طريق بهينه سازي مصرف سوخت تامين مي کند، 30 درصد توسط سازمان حمل و نقل ترابري در قالب تسهيلات بانکي با سود 9 درصد و 20 درصد بقيه نيز به وسيله راننده از محل اسقاط خودرو و آورده شخصي پرداخت مي شود.
شرافتي با بيان اينکه اولويت اجراي اين طرح خودروهاي فرسوده بالاي 50 سال عمر است، ادامه مي دهد: با اجراي اين طرح بيش از 90 درصد ناوگان حمل و نقل باري کشور نوسازي مي شود.
وي مي گويد: مسوولان حمل و نقل کشور براي روان سازي ناوگان و حل مشکلات موجود در اين حوزه بايد از تجربيات افراد مجرب استفاده کنند و سطح آگاهي و معلومات رانندگان را ارتقا دهند.
معاون حمل و نقل راهداري آذربايجان شرقي نيز به خبرنگار ايرنا مي گويد: هم اکنون براساس آمار ثبت شده از طريق کارت هوشمند، 12 هزار و 295 دستگاه خودرو بارگير ثابت مانند کاميون و 11 هزار و 359 خودرو بارگير غيرثابت مانند تريلي در سطح استان وجود دارد.
کاظم تيمورزاده اضافه مي کند: از اين تعداد 234 دستگاه خودرو بارگير ثابت و غيرثابت داراي عمر بالاتر از 50 سال، سه هزار و 605 دستگاه داراي عمر 41 تا 50 سال، چهار هزار و 715 دستگاه داراي 21 تا 40 سال و 14 هزار و 526 دستگاه داراي عمر يک تا 20 سال است.
وي تعداد ناوگان سبک (10 تن) استان را 13 هزار و 715 دستگاه خودرو، ناوگان نيمه سنگين ( 10 تا 26 تن) را 6 هزار و 545 خودرو و ناوگان سنگين ( بالاي 26 تن) را 11 هزار و 571 دستگاه اعلام و اظهار مي کند: متوسط عمر ناوگان باري استان 17.6 سال، ناوگان سبک حدود 12، نيمه سنگين 25 و سنگين حدود 20 سال است.
8023/518
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۳۴۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کریستیانو رونالدو باری دیگر آمادگی بدنی اش را به رخ کشید / تمرینات بدنسازی CR7

کریستیانو رونالدو با انتشار ویدیویی، تمریناتش را در باشگاه بدنسازی النصر عربستان به نمایش گذاشت.

دانلود (6.6MB)

دیگر خبرها

  • کریستیانو رونالدو باری دیگر آمادگی بدنی اش را به رخ کشید / تمرینات بدنسازی CR7
  • نظارت و کنترل بیش از ۱۸۰۰ دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی در سیستان و بلوچستان
  • آمار نگران‌کننده هواپیما‌های سالم کشور؛ فقط ۷ تا ۸ فروند!
  • برنامه الحاق ناوگان لجستیکی جدید هلال احمر به استان‌های کشور
  • برنامه الحاق ناوگان لجستیکی جدید جمعیت هلال احمر به استان‌های کشور
  • ناوگان متروی کرج به ۳۵۰ نیروی متخصص نیاز دارد
  • پیرترین معلم ایران یک قرن و ۷ سال عمر کرد | از ریاست آموزش و پرورش تا تالیف دو کتاب چاپ نشده
  • چرایی برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت از منظر مسئولان و صاحبنظران
  • سهم سوانح ریلی در کشور به هفته ای سه ونیم حادثه رسید
  • سهم سوانح ریلی در کشور به هفته‌ای سه ونیم حادثه رسید