Web Analytics Made Easy - Statcounter

مناظره‌ «شرایط کنونی کشور» با حضور سید امیرحسین قاضی‌زاده، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس و محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران در مجلس در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو از مشهد، مناظره‌ «شرایط کنونی کشور» با حضور سید امیرحسین قاضی‌زاده، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران در مجلس ظهر امروز به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در دانشکده مهندسی این دانشگاه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این مناظره، وکیلی با بیان اینکه شرایط فعلی کشور نتیجه مجموعه‌ای از متغیرهاست، گفت: نباید تنها روی یک مسئله تأکید کرد و وقتی با بحران‌های مختلف روبرو هستیم، نمی‌توانیم برای مسئله محوری راهکار پیدا کنیم.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه اعتماد مردم به مسؤولان به حداقل خود رسیده است، ادامه داد: امروز به نقطه‌ای به نام «انسداد امید» رسیده‌ایم که این انسداد امید نسبت به وضع جمهوری اسلامی نیست؛ بلکه به رویکردها و عملکردهاست.

وی تأکید کرد: هیچ گفتمان روشنی برای رؤیایی با بحران‌هایمان نداریم؛ بنابراین مجبور می‌شویم در شرایط بحرانی تصمیم بگیریم به‌طور مثال، به تصور اینکه در حال حل مسئله هستیم، نرخ ارز بشود 4200 تومان؛ اینکه مردم هجوم می‌برند و دارایی‌شان را به ارز تبدیل می‌کنند، نشان از این است که مردم امیدشان را از دست‌داده‌اند.

حرکت لاک‌پشتی دولت با خواست جامعه همخوانی ندارد

وکیلی، تغییر گفتمان را نیاز فعلی برای اداره کشور بیان کرد و افزود: نیازمند تغییری در سرعت حرکت دستگاه‌های اجرایی‌مان هستیم، این حرکت لاک‌پشتی ما با تب حاکم بر جامعه همخوانی ندارد؛ به‌طوری‌که می‌شود گفت با این دست‌فرمان از بحران‌هایمان عبور نخواهیم کرد.

نماینده مردم تهران، «ادراک عمومی» را یکی از مؤلفه‌هایی دانست که به آن بی‌توجه هستیم و گفت: مردم باید نگاهشان به اوضاع‌ و احوال مثبت باشد و ذهنیت جمعی مردم امیدوارانه باشد که این ذهنیت اکنون منفی است، ما معجزه متفاوتی در مدیریت 8 سال دولت نهم و دهم شاهد نبودیم؛ اما احساس فقر و رقابت اجتماعی کاذب در مردم به وجود نیامده بود؛ چون ادراک عمومی به سیاست‌ها مثبت بود.
دولت و مجلس در ادراک منفی جامعه مقصر هستند

وکیلی اظهار کرد: دولت و مجلس در این ادراک منفی مقصر هستند؛ اما در کل، ادراک عمومی محصول یک فرآیند است و چون وجه عدالت‌خواهی نظام آسیب‌دیده و مردم تبعیض دیده‌اند، آسیب‌دیده است؛ انتخابات 92 ادراک عمومی را مثبت کرد؛ طوری که بدون اینک کنش و واکنشی در اقتصاد صورت بگیرد، نرخ دلار سیر نزولی پیدا کرد.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: خدشه‌دار شدن ادراک عمومی تنها به علت ارز نیست، اگر فنر ارز را فشرده کنیم، در حوزه دیگر خود را نشان می‌دهد و مشکل جدیدی سر برمی‌آورد، این فنر را باید انرژی مثبت برآمده از امید نگه دارد.

در ادامه، امیرحسین قاضی‌زاده با بیان اینکه بعد از حدود 6 سال شعار امید، چنین وضعی داریم و تصوری ایجاد شده که ما دارای انسدادهایی هستیم، اظهار کرد: با روش فعلی نمی‌توانیم ادامه دهیم و مردم انتظار تغییر روش از ما دارند، از طرف دیگر، نمی‌توانیم برای تغییر، روشی انتخاب کنیم که در نگاه مکتبی و راهبردی همخوانی ندارد.

به مردم امیدی دادید که از اساس اشتباه بود

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراضات دی‌ماه سال گذشته، افزود: اعتراض نسبت به دولت شروع شد و شعارهای اولیه نیز ضد دولت بود؛ اما وقتی تغییر شعارها را دیدند، به این نتیجه رسیدند که هدف از ادامه این اعتراضات، چیز دیگری است، دوباره بیرون آمدند و گفتند می‌خواهند حافظ این نظام باشند، این نشان‌دهنده این است که هر جا صحبت از کلیت و آرمان‌های نظام باشد، مردم به میدان می‌آیند پس ما همچنان از حمایت مردم از نظام برخورداریم.

وی ادامه داد: آمریکا نه‌تنها دشمن بالفعل بلکه دشمن بالذات ماست، اینکه ما بر اساس ارتباط با او برای اداره کشور برنامه‌ریزی کنیم و برنامه‌ریزی بر پایه توانایی غیر خودی باشد، مسئله ماست؛ بحث ما صحبت با آنان نیست اما وقتی وعده‌ای داده می‌شود، وقتی به تعهداتش عمل نمی‌کند، معلوم است مردم دچار سرخوردگی می‌شوند چون امیدی دادیم که از اساس اشتباه بوده است.

برخی وزرا در منظومه فکری جهانی حل شدند/ اظهاراتشان نوعی التماس است نه تهدید

قاضی زاده افزود: رئیس‌جمهور می‌گوید بعضی از وزرای ما ناامیدند و دیگران را هم ناامید می‌کنند، دلیلش این است که آن وزیر در منظومه فکری جهانی حل شده است و ثروت و ارتباطاتش در خارج از کشور تعریف‌شده، برای همین می‌گوید اگر اروپایی‌ها خودشان را از برجام بیرون بکشند دچار ضرر مالی می‌شوند؛ اروپا که سود ارتباطاتش با آمریکا صد برابر با ماست، حاضر است تهدید این آقای وزیر را بپذیرد؟ این تهدید نیست بلکه نوعی التماس است.

برای حل مشکل با آمریکا باید از خیر اسلام انقلابی بگذریم

نماینده مردم مشهد و کلات با بیان اینکه اگر سراغ کشورهای بزرگ منطقه رفته‌اند برای جلوگیری از تبدیل کشوری شبیه به ایران است، اضافه کرد: ما یک جمهوری اسلامی داریم که برایش کلی شهید داده‌ایم، آمریکا و تمام مستکبرین عالم نیز با این مشکل‌دارند و اگر بخواهیم مسئله‌مان را با آمریکا حل کنیم باید از خیر اسلام انقلابی بگذریم، چیزی درست کنیم مثل جمهوری اسلامی پاکستان، آن‌هم اگر بگذارند و دنبال تجزیه‌مان نباشند.

وی تأکید کرد: وقتی بحث برجام مطرح بود حضرت آقا گفتند حتی اگر به نتیجه‌ای هم نرسد، سطح بالاتری از آگاهی برای مردم فراهم می‌کند که امیدوارم این آگاهی اول برای نیروی‌های سیاسی اتفاق بیفتد که یک بیدارباش واقعی ایجاد کنند.

طراح اعاده اموال نامشروع، فساد نمایی جمهوری اسلامی است!

وکیلی در ادامه با بیان اینکه خطابش در موضوع تغییر گفتمان تنها دولت نیست، مطرح کرد: طرح اعاده اموال نامشروع که توسط هم‌فکران دکتر قاضی‌زاده مطرح‌شده و من هم جزو مخالفینش هستم، برآمده از یک سوءتفاهم است، یکی از دلایل ناامیدی، فساد نمایی از جمهوری اسلامی است، اینکه جمهوری اسلامی که برآمده از دغدغه افرادی است که از ستم به ستوه آمده بودند را در گرداب فساد نشان می‌دهیم، نشان می‌دهد که ما از همان نقطه که شروع کردیم، می‌لنگیم.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه حتماً مبارزه با فساد وجه عدالت‌خواهی نظام را در نگاه افراد اثبات می‌کند، یادآوری کرد: اینکه تمرکز را بر فاسد می‌گذاریم و جای فاسد با فساد را عوض می‌کنیم، می‌شود شرایط الآن که فقط افرادی را جایگزین و زندان‌هایمان را پرکرده‌ایم؛ اما راه فساد بازمانده است، معتقدیم که سیستم را باید ضد فساد کرد تا فاسد بازتولید نشود و اگر انرژی را بر روی فاسد بگذاریم و سیستم فساد را رها کنیم، آب در هاون کوبیدن است.

وی، گردش آزاد اطلاعات را از الزامات اصلاح سیستم دانست و تصریح کرد: گردش آزاد اطلاعات یعنی اطلاعات را طبقه‌بندی نکرده و از اینکه مردم به اطلاعات دسترسی پیدا کنند، نترسیم؛ اگر قرار شد گردش آزاد اطلاعات داشته باشیم باید خبرنگار آزاد و مصون داشته باشیم، چگونه می‌شود دغدغه ضد فساد این دوستان را باور کنیم؛ درصورتی‌که خبرنگاری را که املاک نجومی شهرداری تهران را افشا کرد به زندان انداختند.

وکیلی تأکید کرد: من به‌عنوان یک خبرنگار می‌گویم ناقل حقیقت هستیم نه کاشف حقیقت، زمانی که شدیم کاشف حقیقت، آن روز خانه فساد ناامن می‌شود.

قاضی‌زاده در ادامه با تأکید بر ضرورت اصلاح سیستم و محترم بودن آبروی مؤمن، خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین (ع) همان ابتدا که به حکومت رسیدند، گفتند اگر بیت‌المال در کابین زنان باشد بیرون می‌کشیم، ما نباید این امنیت را برای مدیران جمهوری اسلامی ایجاد کنیم که اگر یکی کارش را انجام داد و رفت، کسی دیگر کاری به کارش نداشته باشد، زمانی باید عده‌ای به سراغش روند و بگویند اموالت را از کجا آورده‌ای.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: چطور اول انقلاب گفتیم هرکه زمان طاغوت در رژیم شاهنشاهی بود اموالش را بررسی و مصادره کنیم، اما در نظام جمهوری اسلامی به فساد اهمیت ندهیم؛ درصورتی‌که عالی‌ترین مقام کشور می‌گوید در این حوزه‌ها جا دارد بیشتر کار کنیم؟ حضرت‌عالی به برخی وزرا انتقاد دارید که می‌دانید در اطرافشان فساد است.

وی بیان کرد: این طرح برای این است که برای مثال، به یک وزیر بگوییم تو که اول انقلاب در یک خانه اجاره‌ای زندگی می‌کردی، اکنون چطور تا 500 میلیارد و حتی تا 6 هزار میلیارد ثروت‌ داری؟

قاضی‌زاده تأکید کرد: ما رژیم عربستان سعودی نیستیم، سران سوریه هم نیستیم، نظام جمهوری اسلامی هستیم با ادعای پیاده‌سازی اسلام و همان‌طور که قرار است سیستم را اصلاح‌کرده و گلوگاه‌ها را ببندیم، با فاسد هم مبارزه می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۳۶۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله عباس کعبی عصر امروز یکشنبه در جلسه شورای اداری خوزستان اظهار کرد: جنس انقلاب اسلامی رشد و شکوفایی و تحقق کرامت انسان است؛ رشد عقلانیت ایمان، اخلاق و آداب، عدالت و آزادی، پیشرفت و عزت، وحدت و همدلی و همچنین برادری در واقع خدمت به انسان‌ها است که همه اینها در مجموع باعث کرامت انسان می‌شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: انسان ذاتاً کریم است اما کرامت اکتسابی در پرتوی حرکت جمعی انسان‌ها محقق می‌شود.

وی با تبریک فرارسیدن روز معلم بیان کرد: شهید مطهری با همه آثار گران بهای خود طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی بر پایه شکل‌گیری جمهوری اسلامی است و درسی که از این شهید می‌توانیم بگیریم، یک درس ایثار است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: خوب است که در سالگرد ارتحال شهید مطهری و روز معلم در سطوح گوناگون جامعه برای تحقق این کرامت، نهضت بازخوانی اندیشه شهید مطهری را هم داشته باشیم.

کد خبر 6091316

دیگر خبرها

  • «مردم‌محور بودن» اساس و پایه فعالیت در جمعیت هلال‌احمر است
  • تخصص بدون تعهد و تعهد بدون تخصص زمینه‌های فساد را ایجاد می‌کند
  • طلاق به خاطر پیدا شدن روسری در خودروی همسر
  • طلاق به‌خاطر پیدا شدن روسری در خودرو شوهر
  • جای دانشجو زندان نیست!
  • زن جوان خطاب به قاضی:اول یک روسری در ماشین همسرم پیدا کردم؛بعدا هم دیدم از مهد کودک یک دختر را بغل کرد و برد/ حالا هم طلاق می خواهم
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • انقلاب اسلامی دشمنان را مستهلک کرده است
  • ضرورت پاسخگویی به مطالبات و دغدغه مردم خراسان جنوبی
  • شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است