Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی شاهد پهن شدن شبانه روزی صید ترال کشتی‌های چینی در دریای چابهار هستیم که این کشتی ها علاوه بر جارو کردن کف دریا، کمر به نابودی ذخایر دریا و آجر‌کردن نان صیادان ایرانی بسته‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، در حالی این روزها صیادان ایرانی برای امرارمعاش با سختی و خطرات بیشتری روبه‌رو شده‌اند که باید با قایق‌های کوچک شان مسافت بیشتری از ساحل دور شوند تا شانسی برای ماهیگیری داشته باشند اما این فاصله گرفتن بیش از حد از ساحل برای آنها خطراتی مانند غرق شدن و اسیر شدن از سوی دزدان دریایی را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


و این درحالی است که کشتی‌های چینی با بساط صید ترال‌شان در آب‌های کشورمان شبانه‌روز تور پهن می‌کنند تا کف دریا را جارو کنند و از این طریق کمر به نابودی ذخایر دریا و آجر‌کردن نان صیادان ایرانی بسته‌اند.
صید ترال سال‌هاست که در بسیاری از کشور‌ها ممنوع شده یا برای آن محدودیت‌های زیادی درنظر گرفته می شود؛ زیرا در این روش تورهایی با چشمه‌های کوچک را به آب می اندازند و به وسیله شناور آنها را می کشند در نتیجه نه‌تنها انواع آبزیان و سخت‌پوستان در آن به دام می افتند، بلکه به بستر دریا نیز آسیب می رسانند. علاوه بر این آنها بچه ماهی های صید شده و دیگر گونه‌های به دام افتاده را که هدف صیدشان نبوده پس از کشتن به دریا برمی گردانند.
این روش صیادی در کشورمان نیز ممنوع است و سازمان حفاظت محیط‌‌زیست با صیادانی که از این روش استفاده کنند، برخورد می کند اما مسئله اینجاست که این برخورد فقط به صیادان ایرانی محدود می شود و شناورهای بزرگ چینی برای خود حیاط خلوت مناسبی پیدا کرده‌اند.
در این راستا سواحل سیستان وبلوچستان به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی از اهمیت فراوانی برخوردار است به‌ویژه بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی ایران و آسان‌ترین و بهترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد است.
 


بسیاری از شهروندان جنوب استان رزق خود را از صیادی درآب های نیلگون دریای عمان می جسته و می جویند، گرچه در سال های اخیر دریا دیگر با آنها همراه نیست، چرا که جان و رمقی برایش نمانده، آبزیانش دسته دسته خوراک تورهای بزرگ ماهیگیری می شوند و دریا دیگر چیزی برای صیادان بومی در چنته ندارد.
صید ماهی تنها منبع درآمد برای گذران زندگی در این منطقه است و از آنجا که در سال‌های اخیر با توجه به حضور کشتی‌های چینی، ماهی ها کم شده و درآمد صیادان به‌شدت کاهش یافته، مجبور می شوند به مناطق دوردست دیگر برای صیادی بروند که امنیت جانی آنان را به خطر می اندازد.
در سال‌های اخیر میزان سهم مردم بومی این منطقه از این ظرفیت خدادادی هم کم‌تر شده است زیرا با توجه به توسعه صیدهای جدید از جمله صید «ترال» و ورود کشتی‌های بزرگ، صیادان بومی با مشکلات فراوانی روبرو شده‌اند.
 
عمده ترین مشکل صیادان چابهاری صید بی رویه توسط کشتی های ترال است
عبدالغنی پرستش یکی از صیادان چابهاری عمده ترین مشکل صیادان را صید بی رویه توسط کشتی های ترال عنوان کرد و گفت: این کشتی ها با پهن کردن تورهای بزرگ باعث صید تمامی آبزیان می شوند که این امر باعث می شود تعداد ماهیان به شدت کاهش یابد و صیادی که اصلی ترین شغل ما است با مشکلات جدی مواجه شود.
برخی از صیادان محلی نیز در این خصوص گفتند: کشتی های ترال با تخریب کف دریا، زیستگاه ها و بستر زندگی ماهی ها را از بین می برند و برای دیگر صیادان منطقه به جز ضرر ارمغان دیگری به همراه نمی آورند.
 
بهره‌برداری غیر مجاز و خارج از فصل زنگ خطری برای پایان ذخایر دریایی
به گفته این صیادان شناورهای غیرمجاز در ایام ممنوعیت آزادانه صید می کنند اما صیادان منطقه قادر نیستند به صیدگاه بروند و این باعث نگرانی صیادان شده است از طرفی هم بهره‌برداری غیر مجاز و خارج از فصل زنگ خطری برای پایان ذخایر دریایی در این منطقه است که اگر چاره اندیشی نشود، پشیمانی فایده‌ای ندارد.
داود هوت از دیگر صیادان بومی منطقه در این راستا افزود: صید ماهی تنها منبع درآمد ما برای گذران زندگی در این منطقه است که متأسفانه در سال‌های اخیر با توجه به حضور کشتی‌های ترال درآمد ما به‌شدت کاهش پیدا کرده است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه این کشتی‌ها اکثر ماهی‌ها این منطقه را به روش ترال صید می‌کنند ما مجبور هستیم به مناطق دیگر که برای ما ایجاد خطر می‌کند مراجعه کنیم.
 
کشتی های ترال چینی تنها به صید ماهی های غیرحلال می پردازند
مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه حریم آب های ساحلی چابهار و کنارک 12 مایل است اظهار کرد: در این محدوده هیچ کشتی خارجی حق استفاده از ذخایر دریایی را ندارد.   
هدایت الله میرمرادزهی در گفت و گو با چهاربهاران گفت: تعداد 16 کشتی از نوع ترال متعلق به جمهوری اسلامی ایران که مجوز آنها از سوی سازمان شیلات ایران صادر شده است در سالهای قبل مشغول صید ماهی غیرماکول نظیر ماهی های یال اسبی، مرکب، اسکویید و غیره بوده اند.
 
وی از بروز بودن کشتی های ترال خبر داد و افزود: کشتی های ترال به سامانه روز ماهی یاب و رادار در عمق دریا مجهز هستند و از تونل انجماد، سردخانه و توانایی فراوری ماهی در داخل کشتی برخوردارند.
مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: این کشتی ها توانایی تشخیص صید را دارند و فقط ماهی حرام گوشت را صید می کنند که برای ما قابل مصرف نیست و تنها صید این ماهی ها ارز آوری برای ایران دارد.
وی خاطرنشان کرد: لنج های موجود در چابهار و کنارک نمی توانند در عمقی که کشتی های ترال صید می کنند بروند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۳۶۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌باش ارتش یمن در محاصره دریایی رژیم اسرائیل

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، مقامات رژیم صهیونیستی که همواره بر شعار گسترش سلطه این رژیم از نیل تا فرات بانگ می‌زدند، امروز با خروش گروه‌های مقاومت در منطقه همزمان با حماقت این رژیم در آغاز رسمی عملیات نظامی در رفح، حلقه محاصره دریایی و تجاری خود در آب‌های مدیترانیه و دریای سرخ بیش از پیش احساس می‌کنند.

در همین ارتباط، پایگاه خبری انصارالله گزارش داد که نیروهای مسلح یمن همزمان با آغاز حمله رژیم صهیونیستی به شهر رفح از فعال سازی مکانیسم بند دوم مرحله چهارم درگیری با رژیم صهیونیستی خبر داد.

طبق مفاد بند فوق کلیه شناورهای هر شرکت کشتیرانی بین المللی که کشتی‌هایش به بنادر رژیم صهیونیستی وارد شود در فهرست اهداف نیروهای مسلح یمن قرار گرفته و تردد آنها در محدوده عملیاتی نیروهای مسلح یمن ممنوع خواهد شد.

طبق بیانیه روز جمعه گذشته سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن مرحله چهارم تشدید نبرد با صهیونیست‌ها عبارت است از:

اول: هدف قرار دادن تمامی کشتی‌هایی که تصمیم ممنوعیت کشتیرانی اسرائیل را نقض کنند و به سمت بنادر فلسطین اشغالی در دریای مدیترانه و در هر منطقه‌ای که در دسترس ما باشد، حرکت کنند.

دوم: اجرای این امر از زمان اعلام این بیانیه شروع می‌شود.

سوم: اگر دشمن اسرائیلی قصد انجام عملیات نظامی در رفح را داشته باشد، نیروهای مسلح یمن تمامی کشتی‌های شرکت‌هایی را که مرتبط با بنادر فلسطین اشغالی از هر ملیتی باشند، تحریم همه جانبه خواهند کرد و از ورود تمامی کشتی‌های کشور مورد نظر به هر مقصدی جلوگیری خواهند کرد.

نیروهای مسلح یمن در پایان این بیانیه تاکید کردند که به یاری خداوند متعال و بر اساس حمایت و پشتیبانی مردم بزرگ یمن و همه آزادگان این امت، در آماده سازی برای مراحل گسترده‌تر و قوی‌تر از اجرای هیچ عملیاتی تا پایان جنگ و محاصره علیه مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه، دریغ نخواهند کرد.

تشدید عملیات اسرائیل در رفح در حالی انجام می‌شود که حماس موافقت خود را با پیشنهاد آتش بس اعلام کرده است. گرچه مقامات صهیونیست تاکنون نسبت به این موضوع به طور رسمی تعیین موضع نکرده‌اند، اما برخی منابع می‌گویند حماس با طرح تعدیل شده صلح مصر موافق کرده که مورد تأیید اسرائیل نیست.

دیگر خبرها

  • آماده‌باش ارتش یمن در محاصره دریایی رژیم اسرائیل
  • ناپایداری جوی و دریایی در هرمزگان از بعدازظهر، ۱۷ اردیبهشت
  • ائتلاف دریایی اروپا در دریای سرخ با کمبود کشتی جنگی مواجه شده است
  • لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های گیلان برای توسعه صنایع دریا محور
  • عفونت چشم بلای جان قهرمان کشتی شد
  • خبر جدید از کشتی توقیف شده توسط سپاه / وزیر کشور: قوه قضائیه مسئول است
  • افزایش باد همراه با غبار محلی و مواج شدن دریا در خلیج فارس، ۱۶ اردیبهشت
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در دورود
  • برداشت جلبک‌های دارویی از سواحل صخره ایی منطقه رمین چابهار
  • محاصره اقتصادی اسرائیل در مدیترانه تکمیل می شود؟