Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@03:00:49 GMT

همه نهادها در ارتقای سطح فرهنگی جامعه دخیل شوند

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۴۰۲۲۲

همه نهادها در ارتقای سطح فرهنگی جامعه دخیل شوند

یک فعال فرهنگی در خصوص ارزیابی هفته فرهنگی اصفهان گفت: همه نهادهای فرهنگی و آموزشی باید خود را در ارتقای سطح فرهنگی جامعه دخیل کنند و نباید همه بار مسوولیت در مسایل فرهنگی شهر را بر دوش شهرداری بیندازیم.

شاهین سپنتا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امسال برای اولین سال بود که در هفته‌ای به نام هفته فرهنگی اصفهان برنامه‌هایی در سطح شهر برگزار می‌شد که بخشی از این برنامه‌ها مخاطب خاص داشتند و بخشی دیگر برای مخاطب عام درنظر گرفته شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی در خصوص کیفیت و تاثیرگذاری این برنامه‌ها گفت: در هفته فرهنگی اصفهان برنامه‌هایی که مخاطب خاص داشتند مانند رونمایی از کتاب‌ها، همایش‌ها، برنامه‌های موزه‌ها، کارگاه‌ها و برخی برنامه های مشابه، نسبت به برنامه‌های مشابهی که در سال‌های قبل در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شدند موفق‌تر بود.

سپنتا با اشاره به برنامه‌های اجراشده در هفته فرهنگی که مخاطب عام داشتند، افزود: به نظر می‌رسد در برنامه‌های عامی که برای همه اقشار مردم اجرا شد شور و نشاط اجتماعی صرفا با ایجاد کاروان‌های موسیقی و ساز و ضرب میسر نخواهد بود بلکه باید پویایی لازم را در بین گروه‌های مختلف مردم ایجاد کرد و به اشکال مختلف با برگزاری مسابقات، چالش‌ها، جشنواره‌های محلی در محلات مختلف و برنامه هایی از این نوع به این قسمت از برنامه‌ها برای اقشار عمومی مردم توجه کرد و در این خصوص جا برای کار بیشتر وجود دارد که امیدوار هستیم در سال‌های آینده هفته فرهنگی اصفهان از نظر ابعاد فرهنگی پربارتر باشد.

این فعال فرهنگی در خصوص ارزیابی دو تاریخ بزرگداشت روز اصفهان در آذرماه و هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت ‌ماه، تصریح کرد: روز یکم آذرماه به انتخاب بیش از ۳۲ نفر از اصفهان‌شناسان به این نام نام‌گذاری شد و برای این امر اصفهان‌شناسان تمام جوانب فرهنگی، تاریخی و اجتماعی را درنظر گرفته اند و شایسته است که همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی عزم خود را بسیج کنند تا این روز به بهترین شکل برگزار شود، اما هفته فرهنگی اصفهان منافاتی با روز اصفهان ندارد بلکه این هفته در اردیبهشت‌ماه فرصت خوبی است که تحرک و پویایی در زیباترین فصل سال ایجاد شود.

سپنتا با بیان اینکه اجرای برنامه‌هایی در حد مسایل شهری، اجتماعی و فرهنگی برای استفاده مردم و البته شور و نشاط در شهر لازم است، گفت: هیچ کدام این دو تاریخ بزرگداشت منافاتی با هم ندارد و هرکدام می‌تواند کارکرد و جایگاه خود را داشته باشند و اتفاقا بسیار مناسب است که یکبار در نیم سال اول و یکبار در نیم سال دوم به اجرای برنامه‌های فرهنگی در شهر بپردازیم اما جایگاه روز یکم آذرماه باید بیشتر برای مردم و مسئولین باز شود و پررنگ‌تر از این بدان پرداخت.

این فعال فرهنگی ادامه داد: از دیرباز در قوانین، شهرداری‌ها بخشی از مسوولیت‌های فرهنگی را به عهده دارند و در تمام شهرهای دنیا، شهرداری‌ها جدا از مسوولیت‌های فرهنگی نیستند و در این حوزه نیز ورود دارند، در شهرهای بزرگ و مهم دنیا نیز شهرداری‌ها نگرش فرهنگی دارند اما به این معنا نیست که تمام بار مسوولیت فرهنگی یک شهر را بر عهده شهرداری بگذاریم بلکه شهرداری بیشتر باید هماهنگ‌کننده بین‌بخشی باشد و بخشی از فعالیت‌ها را دیگر دستگاه‌ها به عهده بگیرند.

سپنتا با تاکید بر افزایش هم‌افزایی بین دستگاه‌ها گفت: دستگاه‌هایی مانند میراث فرهنگی، ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، حوزه هنری، صداوسیما، تبلیغات اسلامی، دانشگاه‌ها، حوزه علمیه و حتی اوقاف و امور خیریه می‌توانند بخشی از این فعالیت‌ها را به عهده بگیرند و شهرداری تنها بستر لازم را در شهر فراهم کند.

این فعال فرهنگی اصفهان با بیان اینکه شهرداری با نامگذاری‌ها و بسیج نیروهای مردمی و اداره ها به تسهیل اجرای این برنامه‌ها پرداخته است، افزود: دیگر دستگاه‌ها نیز باید برای اجرای بهتر این برنامه‌ها ورود پیدا کنند و معمولا قبل از برگزاری چنین مراسم های باید همانند ستاد تسهیل سفرهای نوروزی ستادی درباره سایر برنامه ها نیز تشکیل شود که نماینده تمام دستگاه‌ها و نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد در آن حضور یابند و برنامه‌ریزی مفصلی برای این مراسم ها انجام شود، بنابراین از اکنون باید در چنین ستادی برای یکم آذرماه همکاری کنند.

سپنتا با تاکید بر اینکه همه نهادهای فرهنگی و آموزشی باید خود را در ارتقای سطح فرهنگی جامعه دخیل کنند، تصریح کرد: نباید این‌گونه باشد که همه بار مسوولیت در مسایل ورزشی، فرهنگی و هنری را بر دوش شهرداری بیندازیم چراکه وظیفه تخصصی شهرداری فعالیت فرهنگی نیست بلکه فعالیت شهرداری بیشتر باید جنبه هماهنگ‌کننده بین‌بخشی داشته باشد.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۴۰۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاهیان برای رفع نیازهای پژوهشی شهرداری اصفهان مشارکت کنند

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: شهرگاه، تنها مکانیزم مدیریت شهری برای ارتباط با دانشگاه نیست، چراکه نیازهای پژوهشی ما به‌صورت نظام‌مند شناسایی و به اطلاع دانشگاهیان خواهد رسید تا در اجرای این پروژه‌ها با مدیریت شهری مشارکت داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مرتضی نصوحی امروز _سه شنبه یازدهم اردیبهشت_ در حاشیه نشست شهرگاه (هم‌اندیشی دانشگاه و مدیریت شهری) با موضوع حمل‌ونقل و ترافیک اظهار کرد: برنامه شهرگاه از تلفیق موضوع شهرداری و دانشگاه گرفته شده است، بدین صورت که بتوانیم یک هم‌نشینی نزدیک بین مدیریت شهری و اعضای هیئت علمی دانشگاه ایجاد کنیم.

وی افزود: در این راستا برنامه‌های شهرگاه در دانشگاه‌های مختلف با موضوعات متنوعی اجرا می شود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: امروز مدیریت شهری با موضوع حمل‌ونقل و ترافیک مهمان دانشگاه صنعتی اصفهان است؛ در این نشست اساتید دانشگاه یافته‌های خود را که در قالب پایان‌نامه، مطالعات و پژوهش داشتند، به مدیران شهری ارائه می دهند.

نصوحی ادامه داد: مدیران شهری در این نشست تلاش می‌کنند تا از این فرصت برای اجرای بهتر ایده‌ها و تجربیات این اساتید استفاده کنند، همچنین از آخرین یافته ها و مطالعات دانشگاهی مطلع شوند که این موضوع می‌تواند در برنامه‌ریزی‌ها و رفع مشکلات موجود نقش به‌سزایی داشته باشد.

وی اضافه کرد: در این نشست‌ها مدیران شهری می‌توانند با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها آشنا شوند و از این طریق در برنامه‌ریزی‌ها ارتباط نزدیکی برقرار کنند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: در این نشست به برنامه‌ریزی یکپارچه زیرساخت‌های حمل‌ونقل پرداخته شد و برآورد مدیران شهری و اساتید دانشگاهی بر این بود که در دنیا با استفاده از این روش، حدود ۲۰ درصد از هزینه‌های نگهداری و تعمیرات زیرساخت‌های حوزه حمل‌ونقل کاهش پیدا کرده است و می‌توان گفت، این عددِ قابل‌توجهی بوده است که توانسته پس‌انداز شود.

نصوحی با بیان اینکه شهرگاه، تنها مکانیزم مدیریت شهری برای ارتباط با دانشگاه نیست، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری مکانیزم‌ها و سازوکارهای مختلفی برای ارتباط با دانشگاه دارد، بدین صورت که شورای پژوهش در مجموعه شهرداری اصفهان وجود دارد، همچنین پیشنهادهای پروژه های پژوهشی دانشگاهیان به مدیران شهری ارائه و بررسی می‌شود و نیازهای پژوهشی ما به‌صورت نظام‌مند شناسایی و به اطلاع دانشگاهیان خواهد رسید تا در اجرای این پروژه‌ها با مدیریت شهری مشارکت داشته باشند.

وی افزود: ما در بخش تحصیلات تکمیلی و دکترا نیز در این زمینه ظرفیت‌های بسیاری داریم که پژوهش‌های آن‌ها می‌تواند حول محور نیازهای جدی مدیریت شهری قرار گیرد و یک فعالیت کاربردی محسوب شود.

کد خبر 749507

دیگر خبرها

  • تکیه خاتون آبادی؛ محور دومین رویداد تکیه گرد
  • سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت چه برنامه‌هایی دارد؟
  • تقسیم عجیب بودجه‌های فرهنگی؟ / وقتی میراث فرهنگی کمبود بودجه دارد اما بعضی نهادها پول‌های کلان می‌گیرند (فیلم)
  • گلایه مدیر کل برای استفاده نکردن نهادها از صندوق ملی محیط‌زیست
  • دانشگاهیان برای رفع نیازهای پژوهشی شهرداری اصفهان مشارکت کنند
  • «شهرگاه» تنها مکانیزم مدیریت شهری برای ارتباط با دانشگاه نیست
  • «کوه نور» ظرفیت جدید تفریح شهر زندگی است/ میزبانی از ۹ هیئت خارجی در هفته فرهنگی اصفهان
  • تماس بیش از ۱۰ هزار اصفهانی با ۱۳۷ در هفته نخست اردیبهشت
  • برپایی کاروان اصفهان قدیم در چهارباغ + فیلم
  • در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» سال ۱۴۰۲ چه گذشت؟