Web Analytics Made Easy - Statcounter

"حاج عبدالله" ۵۷ ساله بیکار دهگلانی مشکلات و خواسته‌هایی از مسئولان دولتی دارد. ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶ استانها کردستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دهگلان، کارگران بازوان حرکت هر جامعه‌ای به سوی رشد، تعالی و شکوفایی هستند و بی‌شک همه پیشرفت‌های حاصل در مسیر زندگی، نشات گرفته از رشد و پویایی فکر و گسترش اندیشه‌ورزی است و در هر جامعه‌ای که از فرصت اندیشه و بازوی هنرمند کارگران بهتر استفاده شود توسعه و پیشرفت، رونقی دو چندان خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تقویم رسمی کشور روز 11 اردیبهشت به نام "روز کارگر" نام‌گذاری شده است، روزی که در آن بیشتر توجه‌ها به این قشر منعطف می‌شود اما شاید بتوان به جرأت گفت که در بین قشر کارگر، کارگران ساختمانی جزو مظلوم‌ترین این قشر باشند که روزانه با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و دستان پینه بسته‌شان گواه روزهایی سخت و گاه طاقت‌فرسا است.

به‌مناسبت "روز کارگر" به دفتر انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان دهگلان رفتم، چندین نفر کارگر و بنا را در مسیر دیدم که آنها نیز هرکدام دلی پر از غصه داشتند و می‌خواستند مشکلات و دردل‌هایشان را به گوش مسئولان برسانند.

هیچ‌کس پاسخگوی ما نیست

"حاج عبدالله" 57 ساله دهگلانی به شغل بنایی مشغول است، دست‌های پینه بسته، چین و چروک‌های صورتش در کنار صورت آفتاب سوخته و موهای سپیدش دل هر کسی را به درد می‌آورد، وی از وضعیت زندگی کارگران بیکاری می‌گوید که هر روز صبح سر چهار راه خیابان استقلال تجمع می‌کنند و در انتظار کارند و در میان آنها نیز جوانان تحصیلکرده‌ای را مشاهده می‌کنید که وقتی پای درددل‌های آنها می‌نشینید از اول با هزاران آرزو درس خوانده‌اند اما امروز بیکار هستند.

حاج عبدالله می‌گوید: قشر کارگر آنقدر از نظر مالی ضعیف و خانواده آنها در سختی به‌سر می‌برند که با کمترین امکانات قانع و روزگار را می‌گذرانند.

وی به فصلی بودن کارشان اشاره کرد و گفت: به خاطر اینکه پولی در بساط نداشتم با این ریش سفید از یکی از دوستانم خواهش کردم در تهران کاری برایم پیدا کند و حدود 20 روز انجا کار کردم اما اکنون با شروع فصل کار دوباره به دهگلان برگشته‌ام که کارگری هم اینجا پیدا نمی‌شود.

حاج عبدالله افزود: اگر سر کار اتفاقی برای ما بیفتد هیچ‌کس پاسخگو نیست، باید بدون درآمد روزها در خانه بمانیم، زن و بچه ما هم نان و پول می‌خواهند، اکثریت قشر کارگر ندار و مستأجر هستند، از برج 2 تا اواسط پاییز کار می‌کنیم اگر پولی بماند پس‌انداز می‌کنیم تا در زمستان آن را خرج کنیم و اگر هم پس‌انداز نداشته باشیم راهی تهران می‌شویم برای کارگری، مسئولان فکری به‌حال زندگی ما بکنند.

برخی دیگر از کارگران بیکار حاضر در این محل هم گله‌مندی‌های زیادی داشتند و از بی‌توجهی مسئولان گلایه می‌کردند غافل از اینکه کاری جز انعکاس درد‌دل‌های آنها از دست ما ساخته نیست.

با سئوالات فراوانی در ذهنم از این کارگران ساختمانی جدا شدم و از آنها خداحافظی کردم و به نزد رئیس انجمن کارگران ساختمانی شهرستان دهگلان رفتم که شاید با انعکاس مشکلات و درد‌دل‌های آنان، وی از طریق مسئولان مطالبات این قشر را پیگیری کند.

شهرستان دهگلان 3 هزار نفر کارگر و استادکار دارد

انور کرمی در تشریح اهداف و فعالیت‌های این انجمن می‌گوید: انجمن صنفی دهگلان از اسفندماه 95 تأسیس شد و از فروردین‌ماه 96 رسماً فعالیت خود را زمینه حمایت از حقوق این صنف، پیگیری مطالبات، حفظ حقوق و منافع قانونی، بهبود وضع اقتصادی کارگران و استادکاران، آموزش به اعضای خود در زمینه ارتقای ایمنی کار و حل مشکلات بیمه‌ای و درمان کارگران و استادکاران ادامه داده است.

وی با بیان اینکه حدود 16 حرفه شغلی همچون گچ‌کار، سنگ‌کار و کاشی‌کار به عنوان کارگران و استادکاران فعالیت می‌کنند، گفت: حدود 3 هزار نفر کارگر و استادکار در شهرستان دهگلان و روستاهای تابعه وجود دارد و حدود یکهزار و 200 نفر از آنان بیمه تامین اجتماعی دارند.

رئیس انجمن کارگران ساختمانی شهرستان دهگلان تصریح کرد: یکی از مشکلات کارگران «نبود یک درمانگاه تامین اجتماعی» در این شهرستان است که از طرف نماینده مردم در مجلس و مسئولان در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کارگران زیادی مانده‌اند که بیمه شوند و چون مبنای اصلی برای بیمه شدن کارگر دارا بودن کارت مهارت فنی‌وحرفه‌ای و قبولی در آزمون صنعت ساختمان بوده، برخی از آنان نیز به‌دنبال تکیمل مدارک هستند.

کرمی افزود: خوشبختانه این انجمن با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به تفاهم رسیده که طراح سئوال از همکاارن خود انجمن باشد تا بلکه کارگران راحت‌تر بتوانند در این آزمون قبول شوند و از افراد بی‌سواد هم فقط آزمون مهارت و تجربه کاری گرفته می‌شود.

وی اظهار کرد: در صورت بروز حادثه برای کارگر کسی پاسخگو نیست، کسانی که بیمه دارند می‌توانند از مزایای خدمات درمانی، از کارافتادگی و بازنشستگی استفاده کنند اما اگر در حین کار اتفاقی برای کارگر یا استادکار بیفتد، هیچ‌گونه حمایتی از آنان نمی‌شود.

رئیس انجمن کارگران ساختمانی شهرستان دهگلان دغدغه اصلی کارگران را فصلی بودن کار آنها بیان کرد و گفت: انجمن در این زمینه از تمامی ادارات دولتی و غیردولتی درخواست کرده تا برای انجام کار ساختمانی نیروی کار خود را از انجمن بگیرند و از آوردن افراد غیربومی خودداری کنند تا کارگران و استادکاران در 6 ماه بیکاری مشکلی نداشته باشند.

وی اضافه کرد: خواسته تمام کارگران از دولت بهره‌مندی کارگران از حمایت‌های معیشتی سبد کالا، تسهیلات با سود کم و واگذاری زمین مناسب برای ساخت منزل مسکونی است.

القصه؛ با توجه به تورم و گرانی موجود در جامعه، قشر کارگر جزو ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند و باید دولت از آنها حمایت جدی کند.

انتهای پیام/م

R7848/P1486/S6,66/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۴۱۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشگاهیان کردستانی در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکا

به گزارش خبرنگار مهر، تجمع دانشجویان دانشگاه کردستان ظهر یکشنبه همزمان با برپایی تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، در محوطه دانشگاه کردستان برگزار شد.

در این تجمع دانشجویان فریاد «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سردادند و حمایت خود را از خیزش‌های دانشجویی در آمریکا برای دفاع از مردم مظلوم غزه اعلام کردند.

دانشجویان و اساتید دانشگاه کردستان در این تجمع جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و تمامی اتفاقات فلسطین و غزه را اقدامی غیرانسانی و وحشیانه از سوی این رژیم غاصب برشمردند.

در این مراسم حجت الاسلام عجم معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کردستان به سخنرانی پرداخت.

گفتنی است؛ دانشگاه‌های آمریکا از هفته گذشته شاهد اعتراضات سراسری دانشجویان و اساتید در اعتراض به سیاست‌های حمایتی دولت از رژیم صهیونیستی در جنگ با غزه هستند.

کد خبر 6091064

دیگر خبرها

  • آموزش مهارتی بیش از ۱۵ هزار کردستانی 
  • اختصاص سهمیه ۳۰۰ نفری بیمه برای کارگران ساختمانی کردستان
  • فوت ۱۱ نفر کارگر در کردستان به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی
  • ۳۰۰ نفر به سهیمه بیمه کارگران کردستانی اختصاص یافت
  • ۲۵ هزار کارگر ساختمانی در کردستان بیمه ندارند
  • بهره‌مندی ۷۰۰هزار کردستانی از خدمات وزارت کار
  • تجمع دانشجویان کردستانی در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
  • زمینه بهبود وضعیت معیشتی‌ کارگران فراهم شود
  • تجمع دانشگاهیان کردستانی در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکا
  • نشست نماینده ولی فقیه در کردستان با تشکل های کارگری و کارفرمایی