Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-04@23:49:51 GMT

معضلی به نام طلاق های توافقی

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۴۳۴۳۰

برنامه گفت و گوی اجتماعی با موضوع "بررسی بحران افزایش طلاق و علل آن و فرصت ها و چالش های ازدواج"، با حضور پروانه مافی رئیس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

پروانه مافی با اشاره به این که آمارهای اعلام شده درخصوص طلاق بسیار نگران کننده هستند،گفت: تعداد ازدواج های ثبت شده در سال 1396 نسبت به سال گذشته حدود 8 درصد کاهش داشته است، به طوری که به صورت موردی حدود 51 هزار ازدواج در سال 96 صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین در ادامه افزود: در سال 1396 حدود 500 مورد طلاق نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است،در حالی که ازدواج نیز به صورت چشم گیری کاهش پیدا کرده است.

رئیس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که درحال حاضر از هر 3 ازدواج صورت گرفته در کشور یک مورد به طلاق منجر می شود، اظهارداشت:شایسته است نهاد فرهنگی،مجلس شورای اسلامی و دولت موضوع کاهش ازدواج و افزایش طلاق در کشور را به صورت جدی مورد توجه قرار دهند.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد:در برنامه های چهارم و پنجم توسعه کشور موضوع کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه کاهش آسیب طلاق در کشور به وضوح و به صورتی جدی مورد توجه قرار گرفته و به دولت ها ابلاغ شده است.

پروانه مافی با اشاره به این که روند صعودی طلاق در کشور از سال 1388 به بعد صورت گرفت، عنوان کرد: بر اساس ماده 6 برنامه ششم توسعه کشور دولت موظف شده است تا طلاق را تا مرز 20 درصد تا زمان پایان برنامه ششم توسعه کشور کاهش دهد.

وی با اشاره به این که جریان طلاق همواره نیازمند ابراز ادله کافی از سمت طرفین است،عنوان کرد:متاسفانه امروزه بسیاری از زوجین با اهتمام به طلاق های توافقی به راحتی میزان آمار طلاق را در کشور گسترش می دهند،به طوری که اکثر طلاق های توافقی نیز از سمت بانوان واقع می شوند.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۴۳۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 کاهش استرس یا تلقین؟

یک رواشناس اجتماعی گفت: قلیان به صورت ذاتی و مستقیم هیچ تأثیری بر آرامش و کاهش اضطراب ندارد و جنبه تلقینی دارد. 

به گزارش ایسنا، علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و روانشناس اجتماعی  در گفت و گو با خبرنگار برنا درباره تأثیر استعمال قلیان بر کاهش استرس اظهار داشت: قلیان به عنوان یکی از مواد دخانی از نظر علمی ثابت شده که به صورت ذاتی و مستقیم هیچ تأثیری بر آرامش و کاهش اضطراب ندارد و جنبه تلقینی دارد. 

وی ادامه داد: تماس سنسورهای لب با دهانی قلیان باعث تحریک سیناپس های مغزی می شود که به صورت موقت و غیر مستقیم بر کاهش اضطراب تاثیر می گذارد، بنابراین اثر مستقیم، مستقل و شناخته شده بین مصرف قلیان و کاهش اضطراب وجود ندارد مگر اینکه به صورت عادت و اعتیاد برای کوتاه مدت مغز را از هجمه های ذهنی دور می کند و پس از مدتی بازمی گردد.

این روانشناس اجتماعی درباره دلیل رواج قلیان در ایران گفت: به نظر من به دلیل صنعت و کسب درآمد، قلیان در ایران رواج پیدا کرده است. قلیان حدود ۲۵ سال پیش در ایران به معنای مدرن کنونی وجود نداشته و نوعی ساز و کار بوده که بیشتر توسط افراد مسن مورد استفاده بوده است. 
 
شریفی یزدی بیان کرد: متأسفانه کم کاری وزارت بهداشت در جلوگیری از رواج قلیان و تبلیغات غلطی که در بحث قلیان مطرح است، مثل اینکه دود قلیان از آب است و ضرری ندارد، صورت گرفته، منجر به ورود قلیان در رستوران ها، کافی شاپ ها، قهوه خانه ها و راه افتادن پیک موتوری قلیان شد و دلیل اصلی آن درآمدی است که اشخاصی که در این حوزه فعالیت می کنند.
 
این روانشناس اجتماعی اظهار کرد: هر قلیان به اندازه ۸۰ تا ۱۱۰ نخ سیگاربرای فرد ضرر دارد، هر نخ سیگار بین ۷ تا ۹ دقیقه عمر انسان را کم می کند، اگر یک فرد یک قلیان بکشد انگار ۵ پاکت سیگار کشیده و حدود ۷۰۰ دقیقه از عمرش کاهش پیدا کرده است. 

وی افزود: یکی از سونامی ها در این حوزه سرطان های ریه، حنجره و دهان است که بخش عمده دلیل ابتلا به این بیماری ها قلیان است. امروز  قلیان در بین جوانان به عنوان یک تفریح یاد می شود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حماس: با توافقی که شامل توقف جنگ در غزه نباشد، موافقت نمی‌کنیم
  • آیا قلیان در کاهش استرس تأثیر دارد؟
  •  کاهش استرس یا تلقین؟
  • کاهش کم سابقه نرخ زاد و ولد در آلمان
  • کاهش ۲۴ درصدی ورودی پرونده‌های طلاق توافقی در شهرستان بهارستان
  • نگاهی به تغییرات جدید در جامعه ژاپن با محوریت خانواده‌های ژاپنی
  • کاهش سرقت در کشور/ تاکید بر ارتقاء قدرت کشف جرایم و برخورد قاطع با سرقت
  • کاهش سرقت در کشور/ تاکید بر ارتقاء قدرت کشف جرائم و برخورد قاطع با سرقت
  • بیکاری معضلی جدی/ ضرورت رفع مشکلات حوزه کشاورزی
  • رویکرد اصلی ما تفکیک زباله از مبدا است/ ضرورت کاهش زباله سوزی