Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@12:01:48 GMT

لزوم صیانت از جریان علمی و اتخاذ رویکرد شبکه محور

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۴۳۵۷۳

لزوم صیانت از جریان علمی و اتخاذ رویکرد شبکه محور

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در مراسم روز معلم و بزرگداشت مقام استاد که امروز (11 اردیبهشت) با حضور دکتر فرهاد رهبر در مجتمع ولیعصر(عج) برگزار شد، بر رویکرد شبکه‌محوری در تحصیلات تکمیلی تاکید کرد و گفت: به دنبال آن هستیم که شش هزار پایان‌نامه‌ای که هر ساله در واحد تهران مرکز دفاع می‌شود، در یک شبکه شش هزارتایی قرار بگیرد که بتواند مسائل کشور را حل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی با بیان اینکه طبیعت ساختارهایی که به صورت جزء جزء شکل می‌گیرد، نیازمند بازنگری در راه و هدف، فرهنگ سازمانی و هویت سازمانی است، تاکید کرد: باید همدیگر را بشناسیم و از گروه گروه شدن پرهیز کنیم.

وی وجود هزار عضو هیات علمی و نیز رتبه نخست واحد تهران مرکز به لحاظ جمعیت دانشجویان را یادآور شد و افزود: همواره باید دانشگاه و تغییرات ملی و جهانی آن را مدنظر داشته باشیم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ضمن اشاره به فرموده مقام معظم رهبری که «آنچه حیات طیبه را تامین می‌کند پیشرانی در علم و تمدن است»، خاطرنشان کرد: اگر مجموعه‌ای بتواند در دانش و مدنیت جهانی پیشران باشد در ارتقای کل بشریت مثمرثمر بوده و نردبان جدیدی را پیش پای دیگران می‌گذارد.

طهرانچی بار دیگر به سخنان مقام معظم رهبری ارجاع داد و گفت: ایشان می‌فرمایند نسل جوان به جای آنکه دنباله‌رو و تابع دیگران باشد، می‌تواند غیرتمندانه پایه‌های استقلال علمی و پیشرفت علمی را محکم کند؛ این حرکت علمی که در کشور شروع شده دارای دشمنانی است.

وی عدم صیانت از جریان علمی به وجود آمده در کشور را موجب به وجود آمدن روحیه یاس و ناامیدی در جوانان دانست و اظهار کرد: ایشان این را نیز فرموده‌اند که تا آخرین نفس از این حرکت علمی حمایت خواهند کرد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در خصوص نتیجه به وجود آمدن جریان علمی در کشور، به موضع آمریکایی‌ها در سال 2016 پرداخت و گفت: آنها در آن زمان از پدیدار شدن یک دنیای چند قطبی و جابجایی شدید در جغرافیای تحقیق، آموزش و فعالیت‌های تجاری و نظام مهندسی خبر دادند.

طهرانچی ادامه داد: پس از گذشت چندین دهه از اینکه ایالت متحده و اتحادیه اروپا رهبری علم را بر عهده داشته‌اند، در زمان ریاست‌جمهوری اوباما اعلام شد که آمریکا نه تنها در عرصه‌های آموزشی، بلکه در صنایع دانش‌بنیان نیز پیشتازی خود را از دست داده است.

وی این موضوع را حاصل حرکت علمی چین، هند و برخی دیگر کشورها دانست و گفت: بر مبنای مقاله‌ای که در سال 2005 در مجله های بین‌المللی چاپ شده است، مرجعیت علمی در ایران در حال بازسازی دوباره است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه همان منابع این بازسازی دوباره را نتیجه رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری می‌دانند، گفت: آمریکا سعی دارد با تحریم و ایجاد اغتشاش سیاسی جلوی این حرکت علمی را بگیرد.

طهرانچی با بیان اینکه در یک حرکت بیست ساله از رتبه پانزدهم خاورمیانه از نظر پیشتازی مقالات علمی در سال 1996 به رتبه شانزدهم جهانی در سال 2016 رسیده‌ایم، از تبدیل جنبش علمی به یک جریان علمی تثبیت شده در کشور خبر داد و گفت: این پیشرفت نتیجه تلاش اساتید و دانشجویان است.

وی افزود: تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی از 10 هزار نفر در سال 80 و 82 به 187 هزار نفر در سال 92 رسیده که این وضعیت فوق‌العاده اما نیازمند برنامه‌ریزی است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با اشاره به هویت جدید دانشگاه در جامعه شبکه‌ای در صیانت از جریان علمی تاکید کرد و گفت: این مهم وظیفه دانشگاه است که به تربیت نیروی انسانی همت گمارده و با استفاده از میراث تاریخی و علمی خود از هویت انقلابی آنها صیانت کند.

دکتر طهرانچی گام دوم اقتصاد مقاومتی را اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد نوظهور دانست و گفت: ایران پنجمین کشور به لحاظ شتاب علمی و تا سال 2020 نیز جزو 10 کشور برتر به لحاظ آموزش عالی سرزمینی خواهد بود.

وی در پایان تفاوت مهم دانشگاه‌ آزاد با دانشگاه‌های دولتی را استاد محور بودن دانشگاه‌های دولتی و کلاس محور بودن دانشگاه آزاد اعلام و تشریح کرد: تاکنون توسعه دانشگاه بر مبنای ظرفیت کلاس‌ها اتفاق افتاده است در حالیکه اکنون این دوران به سر آمده و شبکه محوری مطرح شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۴۳۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» برگزار می‌شود

کمال اکبری در نشست خبری همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین که در سالن جلسات دانشکده دین و رسانه قم برگزار شد از ارسال ۱۵۳ مقاله به دبیرخانه خبر داد و گفت: از این تعداد ۵۰ مقاله چاپ و در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

رئیس دانشکده دین و رسانه افزود: استقبال مراکز علمی از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه قم، پژوهشگاه‌های وابسته به حوزه و دانشگاه و نیز مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین بسیار عالی بود. نیازمند استفاده از ظرفیت‌های حوزوی و دانشگاهی برای تولیدات صدا و سیما هستیم.

دبیر همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین، محور‌های این همایش را "دین، فرهنگ و نظامات رسانه‌ای"، "دین، جهانی شدن و رسانه‌های نوین"، "دین و زیبایی‌شناسی رسانه‌های نوین"، "زبان دین و زبان رسانه‌های نوین" و "دین دیجیتال و رسانه‌های نوین" اعلام و خاطرنشان کرد: "روش‌شناسی مطالعات دینی و رسانه‌های نوین"، "فرهنگ، حکمرانی و رسانه‌های نوین"، "رسانه، خرده‌فرهنگ‌ها و تفاهم فرهنگی"، "رسانه‌های نوین، خانواده و سبک زندگی"، "هویت دینی، عدالت‌طلبی و رسانه‌های نوین"، "دین و قالب‌های برنامه‌سازی در رسانه‌های نوین" از دیگر محور‌های این همایش است.

اکبری عنوان کرد: "استعاره و تمثیل در رسانه‌های نوین"، "فرصت‌ها و چالش‌های دین در رسانه‌های نوین"، "چالش‌های اخلاقی حضور دین در رسانه‌های نوین"، "چالش‌های حقوقی حضور دین در رسانه‌های نوین"، "هنر‌های رسانه‌ای و عرفی‌سازی دین"، "دین، رسانه‌های نوین و چالش‌های زیست‌محیطی"، "تنظیم‌گری رسانه‌های نوین و حکمرانی فضای مجازی"، "فرهنگ و آینده‌پژوهی رسانه‌های نوین"، "علوم شناختی، دین و رسانه‌های نوین"، "هوش مصنوعی، دین و رسانه‌های نوین"، "رسانه‌های نوین و بازآفرینی انقلاب اسلامی" و "دین و تنوع زیبایی‌شناسی‌های نوظهور" از دیگر محور‌های این همایش ملی است.

رئیس دانشکده دین و رسانه قم گفت: این همایش برای تولید ادبیات علمی و فرهنگی در مبحث رسانه‌های نوین است، بنا به تغییرات ساختاری سازمان صداوسیما در استفاده از فرصت رسانه‌ای و فضای مجازی، پژوهش علمی در این زمینه ضروری است. همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» تلاشی از سوی همه اندیشمندان، اساتید حوزه و دانشگاه برای تولید ادبیات نظری در حوزه رسانه‌های جدید است.

دبیر این همایش تصریح کرد: اولین همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» پس از برگزاری ۱۷ پیش نشست در طول ۶ ماه گذشته و برگزاری ۱۱ نشست علمی، هشتم و نهم خرداد در استان تهران و قم با معرفی مقالات برگزیده برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» برگزار می‌شود
  • تهران و قم میزبان همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین شدند
  • دانشگاه تهران در نجف دانشجو می‌پذیرد
  • لزوم انسجام روحانیت و نیروهای انقلابی/ آینده روشنی پیش رو داریم
  • دانشگاه آزاد بسیاری از مرز‌های علمی کشور را درنوردیده است
  • پذیرش دانشجو در شعبه نجف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • اشتغال به تحصیل یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی
  • مقیمی: پذیرش دانشجو در شعبه نجف اشرف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • لزوم کاربردی کردن محصولات پژوهشی برای تبدیل علم به ثروت