Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: جبهه‌های جنوبی که جبهه‌های گرمی است به سمت مازندران می‌آید که پیش‌بینی می‌شود تابستان گرمی در پیش داشته باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، محمدرضا رضوی عصر امروز در گفت‌وگو با ما با بیان اینکه هرچه جلوتر می‌رویم وضعیت تغییر اقلیم بیشتر خودش را نشان می‌دهد، اظهار کرد: طی 13 سال گذشته در کشور و مازندران تا به حال 11 سال گرم داشتیم و این وضعیت به هیچ وجه رو به بهبود نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اینکه در 13 سال اخیر طی بررسی‌ها مشخص شد که تنها 2 سال میزان بارش مناسب بوده و 11 سال دیگر کم بارش و میزان بارندگی مناسب نبوده است، تصریح کرد: در کل کشور 48/5 درصد با کاهش بارندگی مواجه هستیم که در صورت ادامه روند فعلی که در حال ادامه یافتن است، امسال خشک‌ترین سال کشور در 50 سال اخیر است.

مدیرکل هواشناسی استان مازندران با تاکید بر اینکه مازندران با کاهش 22.5 درصدی کاهش بارندگی مواجه است، خاطرنشان کرد: بیشترین کاهش نزولات جوی در کشور برای مازندران است.

این مسئول با اشاره به برخی رکوردهای دمایی سال گذشته در مازندران افزود: طی 70 سالی که دما اندازه گیری می‌شود، هیچ سالی همانند سال 96 سابقه افزایش دما تا 48 درجه را نداشتیم.

رضوی با تاکید بر اینکه پوشش برفی در مازندران به نسبت سال‌های گذشته تا 10 برابر کاهش پیدا کرد، گفت: به دلیل وزش باد گرم، در کوهستان‌های استان هم ذخیره آبی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در رامسر تا دمای 38 درجه هم ثبت شده، اظهار کرد: ثبت دمای 38 درجه در رامسر اتفاق عجیب و خارق العاده‌ای است که این دما باعث تبخیر ذخایر آبی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به اینکه با 100 میلی متر تبخیر اضافه آب در مازندران مواجه شدیم، گفت: از سوی دیگر با کاهش 100 میلی متری بارندگی در مازندران مواجه هستیم و در نتیجه 200 میلی متر از منابع آبی در مازندران بدین صورت از دست رفت.

این مسئول با بیان اینکه آورده رودخانه هراز تا 30 درصد کاهش پیدا کرد، ادامه داد: با کاهش 30 تا 40 درصدی آورده رودخانه‌ها به سدها در مازندران مواجه هستیم.

رضوی با اشاره به افزایش 3.4 دما در مازندران به نسبت وضعیت نرمال در زمستان سال گذشته، اظهار کرد: این افزایش دما بسیار قابل توجه است و مانند این می‌ماند که برف را بر روی اجاق بگذارید و آب شود که ما در زمستان به منابع آبی نیاز نداریم و ذخیره برفی دارای اهمیت بسیاری است.

وی با اشاره به اینکه تنها می‌توانیم 12 درصد منابع آبی را مدیریت کنیم چون سد در هراز نداریم، تصریح کرد: سد هراز اگر تا سالیان آینده احداث نشود شدیدا دچار مشکل می‌شویم و منابع برفی هم در سالیان آینده کاهش پیدا می‌کند.

مدیرکل هواشناسی مازندران به افزایش 2.2 دما در کشور اشاره کرد و افزود: این افزایش دما موجب افزایش تبخیر دما و از سوی دیگر افزایش دما موجب عدم بارش برف می‌شود و بارش به صورت باران می‌آید و حتی به جرات می‌توان گفت که بارش ایجاد نمی‌شود.

این مسئول ادامه داد: هنوز جبهه‌های شمالی تاثیر خود را نگذاشته و بارش‌های جست و گریخته فعلی از جبهه‌های مدیترانه‌ای و جنوبی که در مازندران اثرشان کم است.

رضوی با اشاره به گرمای بی‌سابقه تابستان سال گذشته در مازندران گفت: فروردین امسال در ایستگاه سیاه بیشه که منطقه سردسیر است با 2 هزار متر ارتفاع، دمای 40 درجه ثبت شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به جبهه‌های آب و هوایی وجود تابستان گرم در سال 97 محتمل است، اظهار کرد: جبهه‌های جنوبی که جبهه‌های گرمی است به سمت مازندران می‌آید که پیش بینی می‌شود تابستان گرمی در پیش داریم.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به اینکه طبق بررسی دانشمندان در صحرای عربستان در 81 هزار سال پیش دریاچه وجود داشت و فسیل حیوانات آبزی پیدا شد، ادامه داد: با افزایش گل‌های گلخانه‌ای، افزایش خودرو روند گرم شدن زمین در حال افزایش است و باید اقدامات و واکنشی در این راستا انجام شود اما حتی اقدامات ما هم ایراد دارد.

این مسئول با گلایه از اینکه ییلاقات مازندران هم پر از ویلا شده، اظهار کرد: آب باید از چشمه‌ ها به سمت رودخانه هراز بیاید تا به مزارع برود اما با وجود این حجم ویلا به سمت باغاتی که در گذشته نبود و ویلاها می‌رود.

رضوی با اشاره به کاهش روند نزول آب به سمت رودخانه هراز در سال‌های اخیر تاکید کرد: ایران در سال 2013 نهمین کشور آلوده کننده جو جهان بررسی شد و در سال 2015 به رتبه هشت رسید.

وی با بیان اینکه اینگونه به نظر می‌رسد که به رتبه هفتم جهان از لحاظ آلوده کردن جو می‌رسیم، گفت: دلیل این اتفاق در ایران قیمت ارزان بنزین نسبت به آب است و اکثر ماشین‌ها تک سرنشین و حمل و نقل عمومی و ریلی نداریم و اکثرا با ماشین تردد می‌کنند، همچنین مصرف انرژی در ایران 2 الی 3 برابر استانداردهای جهانی است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با تاکید بر اینکه با تمامی دستگاه‌های اجرای مازندران تعامل خاص خودشان را داریم، اظهار کرد: 10 روز زودتر پیش بینی دما برای ادارات ارسال می‌شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه استان مازندران دارای پتانسیل عجیبی برای آلوده شدن توسط گازکربونیک، آلودگی سوختی و فسیلی دارد، یادآور شد: معضل ریزگردها در مازندران آنچنان در حال حاضر نمی‌تواند دغدغه اصلی باشد اما به دلیل بروز خشکی در شمال استان گلستان، این استان در حال دچار شدن به ریزگردها است.

رضوی با اشاره به اینکه با ادامه روند فعلی در مازندران دچار ریزگردها فعلا نمی‌شویم، خاطرنشانکرد: در مازندران آلودگی ریزگردی نداریم اما به دلیل وجود کوه البرز در پشت سرمان و عمده جریانات هم به سمت شمال است هوای آلوده در شهرهای ساحلی دپو می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در مازندران دچار آلودگی‌های بسیاری هستیم، افزود: در 6 ماه سال که به خاطر سرما درختان خشک می‌شوند آلودگی می‌ماند و نشست می‌کند و تصفیه نمی‌شود.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به اینکه آلودگی باقیمانده بر روی خاک نشست می‌کند، ادامه داد: با بارش‌ها آلودگی به سطح زمین بازمی‌گردد و مزارع و زمین راآلوده می‌کند.

این مسئول فعالیت معادن در مازندران و بالاخص محور هراز را بی‌حساب و کتاب عنوان کرد و افزود: ماسه در معادن باید شسته شود و اگر این ماسه‌ها گرفته نشود در سطح رودخانه باقی می‌ماند که با روان آب یا سیل به پشت سد بازمی‌گردند.

رضوی با تاکید بر اینکه بزرگترین چالش سد هراز ماسه‌های معادن محور هراز سات، گفت:  وقتی ماسه‌ها شسته شد، خاک در گوشه‌ای دپو می‌شود اما با اولین بارندگی به پشت سد بازمی‌گردد.

وی به سد سفیدرود اشاره کرد و افزود: 2 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب سد سفیدرود آب داشت اما در حال حاضر یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب ماسه است و تنها 1 میلیارد مانده، این مشکلاتی است که باید روی آنها اقدامات عملی انجام شود.

مدیرکل هواشناسی استان مازندران با تاکید بر اینکه مازندران از لحاظ جمعیت در حال حاضر هم اشباع شد، خاطرنشان کرد: اگر جمعیتی علاوه بر حال اضافه شود امکانات برای دفع فاضلاب و آلودگی و زباله آنها و مشکلات مربوط‌شان وجود ندارد.

این مسئول با اشاره به اینکه میانگین فاصله جنگل تا جلگه در مازندران در برخی مکان‌ها 15تا 40 کلیومتر و در برخی مکان‌های دیگر مثل سی‌سنگان یک کیلومتر است، اظهار کرد: مازندران توان پذیرش جمعیت بیش از این را ندارد که در صورت بروز موجب الودگی شدید از هر لحاظ می‌شود.

رضوی در پایان گفت: هنوز به این نتیجه نرسیدیم که استان مازندران نیاز به دستگاه‌های آلودگی سنجی هوا دارد، در صورتیکه این استان دیگر ظرفیتی ندارد

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۴۴۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۴۰۰ اتوبوس به پایتخت در ۳۲ ماه اخیر

علیرضا زاکانی شهردار تهران در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر در خصوص قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی گفت: تردد در تهران به صورت ۶۶ درصد استفاده از وسایل شخصی و ۴۴ درصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی است و علت آن هم عقب افتادگی تاریخی در نوسازی زیرساخت هاست.

وی با بیان اینکه در کشور هر ظرفیتی داشتیم دنبال کردیم تا خرید‌ها از داخل صورت بگیرد، به طوری که قرارداد سه هزار دستگاه اتوبوس منعقد شد، تصریح کرد: طبق مستندات تهران ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. ۳۲ ماه پیش روز معرفی بنده به عنوان شهردار هزار و ۸۸۰ اتوبوس تحویل گرفتیم که ۸۸۰ دستگاه آن فعال بود. امروز سه هزار و ۲۰۰ اتوبوس داریم که دو هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط فعال هستند و تا چند روز آینده به سه هزار و ۴۰۰ دستگاه می‌رسد.

زاکانی با بیان اینکه ۶ هزار ون تهران مربوط به ۱۷ سال قبل بود و ۷۲ هزار تاکسی در تهران نیز وجود داشت که بخش قابل توجهی از آن با فرسودگی روبه رو بودند، اظهار کرد: پیش از سفر به چین برای اجلاس «یک کمربند یک جاده» قرارداد سه هزار دستگاه اتوبوس شامل دو هزار دستگاه دیزلی و هزار دستگاه برقی منعقد شد. پس از حضور در اجلاس پیگیری‌هایی برای انعقاد قرارداد مترو داشتیم.

وی افزود: در سال ۱۳۹۶ قراردادی برای ۶۹۱ دستگاه واگن مطرح شده بود و تا سال گذشته این طرح باقی مانده بود. پیش از سفر ما وزارت کشور در سفری این قرارداد را عملیاتی کرد. پس از ۶ سال عقب افتادگی که مقصر آن دولت قبلی بود، دولت انقلابی و جهادی اقدام کرد.

وی در ادامه یادآور شد: هشت رام قطار مترو به صورت کامل، ۱۰ رام قطعات و مابقی به صورت انتقال تکنولوژی وارد می‌شود. ما در چین با شرکت مربوطه اقدام به مذاکره کردیم و با پشتیبان مالی طرح نیز هماهنگی‌ها را انجام دادیم و قرارداد ۲۴ تا ۲۷ ماهه به ۱۲ تا ۱۴ ماه کاهش یافت و یک سال به نفع ایران شد.

زاکانی همچنین تصریح کرد: سهم اولیه ما دریافت شده بود و به همین دلیل یک سال به نفع ایران تمام شد. با مذاکره با چینی‌ها ۷.۵ میلیون یورو تکنولوژی ساخت بوژی را به ما دادند و مکلف شدند توسعه واگن سازی را برای ما انجام دهند. 

در قراداد چین ۲۵ میلیون یورو به نفع ایران عمل کردیم 

شهردار تهران با بیان اینکه این اقدام یک جهش برای داخل است، یادآور شد: میزان ساخت بوژی را برای کشور جلو انداختیم و ۲۵ میلیون یورو به نفع ایران تمام شد و فضای جدیدی برای خدمت در کشور فراهم شد. ۶۳۰ دستگاه نیز به ۷۹۱ دستگاه واگن رسید. نمونه کامل یک به یک خردادماه ساخته و در اواخر سال واگن‌ها وارد کشور خواهد شد. ما به دنبال داخلی سازی بهترین قطعات هستیم و به سمت تزئینات نرفته ایم. بنده آمده ام که مردم را خوشحال کنم و با وجود صدا‌هایی که شنیده می‌شود، ما توجهی به آن نداریم و مردم باید بدانند چه اتفاقات بزرگی در کشور رخ می‌دهد.

وی با اعلام اینکه اولین رام داخلی با همکاری مپنا، جهاد دانشگاهی و شرکت واگن سازی به صورت ۸۵ درصد داخلی سازی در حال تکمیل و یک افتخار برای کشور است، خاطرنشان کرد: ما خطوط را راه اندازی کرده ایم. مردم سال‌ها در مترو با زحمت رو به رو بودند، چون کسی به فکر آنها نبود.

ما به ازای ۲۵ سال گذشته در ۳ سال آینده، واگن وارد کشور خواهد شد

زاکانی با بیان اینکه ساخت خط ۸ و ۱۰ سال قبل آغاز شد و خط ۹ هفته آینده آغاز خواهد شد، گفت: تمام خطوط مترو غیر از خطوط ۹ و ۱۰ فعال هستند و یک انقلاب در مترو به عنوان زیرساخت ایجاد خواهد شد. ما به ازای ۲۵ سال قبل در سه تا چهار سال آینده، واگن وارد کشور خواهد شد. اورهال واگن‌ها نیز قابل مقایسه با گذشته نیست.

قیمت‌های طرف چینی ارزان‌تر و کیفیت بالاتر بود

شهردار تهران با اشاره به حضور خود در چین به دعوت شهردار پکن، تصریح کرد: موضوع حمل و نقل، هوشمندسازی، زیست محیطی و پسماند از موضوعات بحث ما در چین بودند. امروز انقلابی در چین در این بخش‌ها صورت گرفته و این مباحث برای آنها دیگر موضوعیت ندارد. ما سعی کردیم هدف‌گذاری مالی در این سفر داشته باشیم. قیمت‌هایی که در ایران به ما داده شده بود با چین قابل مقایسه نبود. قیمت‌های چین ارزان‌تر و کیفیت بالاتر بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است
  • تورم و بیکاری چالش بزرگ لرستان/ زمینه برای سرمایه‌گذاری فراهم شود
  • وابستگی اقتصاد به بانک‌ها چالش‌آفرین است
  • در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است
  • شکایت کاربران از هشدارهای آیفون
  • افزایش ۱۴۰۰ اتوبوس به پایتخت در ۳۲ ماه اخیر
  • تخصیص ۵۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سدهای مازندران
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • پایش معادن شهرستان تفت
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند