Web Analytics Made Easy - Statcounter

 یکی از اصولی که رسانه‌های رسمی نظیر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها و... همیشه برای انتشار اخبار مدنظر قرار می‌دادند صحت و درستی خبر بود. به همین خاطر احتمال انتشار خبرهای کذب و با سندیت ضعیف بسیار پایین بود.

اما با روی ‌کار آمدن رسانه های جدید و توجه مردم به آن‌ها برای کسب خبر، بازار انتشار اخبار دروغ و شایعات برای فریب انسان‌ها و با هدف افزایش مخاطب و تاثیر روانی بر مردم داغ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

که از نمونه‌ آن‌ها می‌توان به راه اندازی هزاران کانال خبری ناشناخته در پیام‌رسان‌ها اشاره کرد که بدون هیچ‌گونه نظارتی از اعتماد مردم سواستفاده کرده و هر شایعه و دروغی را به نام خبر منتشر می‌کنند.

این روند از روز گذشته و با اعلام خبر دستور دادستانی برای فیلتر تلگرام شدت بیشتری پیدا کرد تا جایی که طی ساعات گذشته موج خبرهای دروغ که همگی تکذیب شدند به راه افتاد. بد نیست برای شناخت خبر دروغ از واقعیت برخی از این موارد را مرور کنیم.

 

* استعفای آذری جهرمی وزیر ارتباطات

 

صبح امروز شایعه‌ای به طور وسیع در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های خبری پرمخاطب منتشر شد که از استعفای محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات در اعتراض به فیلترینگ تلگرام حکایت داشت. این شایعه با گذشت زمان روایت‌های جانبی هم به خود اضافه کرد و تا جایی پیش  رفت که گفته شد وزیر چند ساعت پشت در اتاق رئیس‌جمهور منتظر مانده تا استعفای خود را به رئیس‌جمهوراعلام کند.

 

 

انذکی پس از پخش این شایعه، جهرمی در مصاحبه ای آن را تکذیب و اعلام کرد: نباید اعلام نظر کارشناسی را استعفا اعلام کنیم.

 

* عرضه نسخه ضدفیلتر تلگرام تا 72 ساعت آینده

 

برخی کانال‌های تلگرامی هم پس از صدور دستور فیلترینگ این نرم‌افزار، به طور هماهنگ اقدام به انتشار خبری جعلی از توئیتر موسس تلگرام کردند که با استناد به ان اعلام شده بود قرار است نسخه تحت بلاک‌چین تلگرام که امکان فیلتر ندارد تا 72 ساعت آینده عرضه شود.

 

 

این شایعه در حالی بسیاری را فریب داد که در صفحه توئیتر موسس تلگرامچنین متنی وجود ندارد.

 

* رفع حصر سران فتنه

 

شایعه دیگری که امروز منتشر شد اشاره دارد به ماجرای بحث‌هایی که پیرامونرفع حصر سه تن از سران فتنه سال 88 . امروز برخی منابع خبری از برداشته شدن محدودیت‌های این افراد خبر دادند.

 

 

این خبرسازی رسانه‌های معاند در حالیست که هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

 

* تعلیق عضویت احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

خبر بعدی که در ساعات گذشته منتشر و در شبکه‌های مجازی پخش شد ماجرای لغو عضویت محمود احمدی نژاد یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از این ارگان کشور بود. این دروغ را اولین بار در کانال تلگرام یکی از سایت‌های خبری منتشر شد که پس از آن بسیاری دیگر از رسانه ها نیز با استناد به آن اقدام به پخش این شایعه کردند.

 

 

این شایعه هم گرچه بسیار پخش شد اما دوام زیادی نیاورد و با تکذیب حجت الاسلام مصباحی مقدم از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام پایان یافت.

 

* خبر حزب موتلفه از موافقت جهرمی با فیلترینگ تگرام

 

خبر دیگری که امروز منتشر شد، روایت حزب موتلفه اسلامی از جلسه وزیر ارتباطات با جوانان در روز جوان بود که به ادعای این حزب آذری جهرمی در این جلسه و در پاسخ به سوال یکی از حاضران اعلام کرده با فیلترینگ تلگرام موافق است. وزیر ارتباطات در توییتر خود این خبر را فاقد صحت اعلام کرد. باید منتظر ماند و دید آیا رسانه ها صوت وزیر ارتباطات در این جلسه را هم منتشر خواهند کرد یا با همین تکذیب جهرمی، موضوع خاتمه پیدا می‌کند.

 

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۴۵۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر در این ترافیک گیر بیوفتید، زندگی‌تان متوقف می‌شود! (عکس)

منبع: کانال تلگرام خلاقیت بدون مرز

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مقاومت سخت برای عزل وزیر اقتصاد؛ افاضات قبل از تکیه بر صندلی را ببینید | فیلم
  • یک تبلیغ ساختار شکن درباره سیگار (عکس)
  • اگر در این ترافیک گیر بیفتید، زندگی‌تان متوقف می‌شود! (عکس)
  • اگر در این ترافیک گیر بیوفتید، زندگی‌تان متوقف می‌شود! (عکس)
  • تشریح مصوبات جلسه هیات وزیران از زبان سخنگوی دولت
  • بلاک شات دیدنی لبران جیمز مقابل جمال موری در دیدار دنور ناگتس و لس آنجلس لیکرز / فیلم
  • اظهار نظر اردوغان در مورد آخرین شایعات مربوط به اقامتگاه رهبران حماس
  • نصف شدن بیت‌کوین چیست و آیا مهم است؟
  • حمله هوایی شدید اسرائیل به نقاط مختلف غزه / استعفای رئیس اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل/ اسرائیل به دست نتانیاهو ویران می شود
  • ساخت زیرگذر عابر پیاده بلاک کرج کردان برای عبور ایمن شهروندان