Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-23@07:38:08 GMT

احاديث در مورد معلم

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۴۶۰۰۴

احاديث در مورد معلم

خبرگزاري آريا -
احاديث و روايات از امامان در مورد معلم
از بهترين امتيازات جامعه بشري هنر معلمي است. معلم با تعليم و نشرِ علم، انسانها را به سوي کمال و پيشرفت سوق مي دهد و عشق و ايمان را بر لوح جان و ضمير پاک انسانها ثبت مي کند و نداي فطرت را در فضاي عالم طنين انداز مي گرداند. در ادامه احاديث و روايتي از خداوند، پيامبران و امامان در مورد معلم را براي شما گرداوري نموديم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قال الله تعالي : هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الاُمِّيّينَ رَسُولاً مِنهُم يَتلُوا عَلَيهِم آياتِهِ و يُزَکِّيهِم و يُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ و الحِکمَهَ ؛
خداوند متعال : اوست خدايى که در ميان مردمِ درس نخوانده پيامبرى از خودشان مبعوث کرد تا آياتش را بر آنها بخواند و آنها را تزکيه کند و کتاب و حکمت بياموزد .
حديث مورد معلم از پيامبر اکرم (ص):
پيامبر صلي الله عليه و آله : مَن تَعَلَّمتَ مِنهُ حَرفا صِرتَ لَهُ عَبدا ؛
پيامبر صلي الله عليه و آله :از هر کس که حرفى آموختى ، بنده او شده اى .
حديث و روايت در مورد معلم از پيامبر اکرم (ص):
پيامبر صلي الله عليه و آله : أجوَدُکُم مِن بَعدِي رَجُلٌ عَلِمَ عِلما فنَشَرَ عِلمَهُ ؛
پيامبر صلي الله عليه و آله :بخشنده ترين شما پس از من ، کسى است که دانشى بياموزد ، آن گاه دانش خود را بپراکند .
حديث در مورد معلم از امام سجاد(ع):
اگر معلم وظيفه معلمي را بداند و به آن عمل كند، خداوند نعمت دانش را بر او بيشتر خواهد كرد.
حديث و روايت در مورد معلم از پيامبر (ص)
پيامبر صلي الله عليه و آله : إنَّما بُعِثتُ مُعَلِّما ؛
پيامبر صلي الله عليه و آله :من معلّم برانگيخته شدم .
حديث و روايت در مورد معلم از پيامبر اکرم (ص)
پيامبر صلي الله عليه و آله : اللّهُمَّ اغْفِر لِلمُعَلِّمينَ و أطِل أعمارَهُم و بارِک لَهُم في کَسبِهِم ؛
پيامبر صلي الله عليه و آله :خدايا ! آموزگاران را بيامرز ؛ عمرشان را دراز و کسبشان را با برکت کن .
حديث در مورد معلم از امام باقر عليه السلام:
امام باقر عليه السلام: زَکاهُ العِلمِ أن تُعَلِّمَهُ عِبادَاللّه ِ ؛
امام باقر عليه السلام: زکات دانش، آموختن آن به بندگان خدا است.
حديث و روايت در مورد معلم از پيامبر اکرم (ص)
پيامبر صلي الله عليه و آله : مَن طَلَبَ العِلمَ کانَ کفّارَهً لِما مَضى ؛
پيامبر صلي الله عليه و آله :کسى که در پى تحصيل علم رود ، اين عمل کفّاره گناهان گذشته او است .
حديث در مورد معلم از امام على عليه السلام:
امام على عليه السلام : قُمْ عَن مَجلِسِکَ ِلأبيکَ و مُعَلِّمِکَ و إن کُنتَ أميرا ؛
امام على عليه السلام :به احترام پدر و معلّمت از جاى برخيز ، گرچه فرمان روا باشى .
حديث در مورد معلم از امام سجّاد عليه السلام:
امام سجّاد عليه السلام : حَقُّ سائِسِکَ بِالعِلمِ ، التَّعظيمُ لَهُ و التَّوقيرُ لِمَجلِسِهِ و حُسنُ الاِستِماعِ إلَيهِ ؛
امام سجّاد عليه السلام :حق استاد تو اين است که بزرگش دارى و محضرش را محترم شمارى و با دقّت به سخنانش گوش بسپارى.
حديث در مورد معلم از امام صادق عليه السلام:
امام صادق عليه السلام : تَواضَعُوا لِمَن طَلَبتُم مِنهُ العِلمَ ؛
امام صادق عليه السلام: در پيشگاه کسى که از او دانش مى آموزيد، فروتن باشيد.
حديثي از امام علي (ع) در مورد معلم:
دانشمند و معلم را سه نشانه است:
دانش و بينش، حلم وبردباري، سکوت و آرامش و وقار
گردآوري: بخش مذهبي بيتوته

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۴۶۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاوردهای سپاه پاسداران برگرفته از رسالت پاسداری است

سردار علی محمد اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی تشکیل نهادهای نوپا خصوصاً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که بر کسی پوشیده نیست؛ چرا که در بیان امام راحل (رحمت الله علیه) است که سپاه نور چشم انقلاب است و " اگر سپاه نبود کشور هم نبود."

فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام افزود: اینها همه از آینده نگری امام راحل بود که از ثمرات سپاه پاسدران انقلاب اسلامی فراگیر و فرامرزی شده و خارج از مرزهای جمهوری اسلامی هم مشهود است.

سردار علی محمد اکبری ادامه داد: دستاوردهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگرفته از رسالت پاسداری است که حفظ انقلاب و دستاوردهای آن بعهده سپاه می‌باشد.

وی با اشاره به نقش سپاه در حفظ انقلاب و دستاوردهای آن در مقابله با گروهک‌های متعدد ضد انقلاب، دوران دفاع مقدس، حفظ و حراست از مرزهای جمهوری اسلامی و برقراری امنیت پایدار، اظهار کرد: خیلی از مردم با نیروهای متعدد هوایی، دریایی، زمینی و سازمان مقاومت بسیج و نیروی قدس سپاه آشنایی کامل دارند.

آموزش مردمی در قالب بسیج یکی از رسالت‌های سپاه پاسداران است

سردار اکبری، حفظ و انسجام و آموزش مردمی در قالب بسیج را یکی از رسالت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: سپاه مکمل کار دولت‌هاست و از همان ابتدای انقلاب هرجایی که باری بر زمین بوده، سپاه در میدان بوده است.

فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام افزود: در مسائل طبیعی و غیرطبیعی مانند سیل، زلزله، بیماری‌های واگیر و … نقش سپاه را می‌بینید، در خصوص اقتصاد مقاومتی، در خصوص مسائل فرهنگی و اجتماعی و دفاعی، سپاه ید طولایی دارد.

سردار اکبری خاطرنشان کرد: سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام از ابتدای شکل گیری در استان چهارمحال و بختیاری در قالب نواحی شهرستان‌های مختلف و یگان مردم پایه تیپ ۴۴ قمربنی هاشم علیه السلام، در دوران دفاع مقدس، برقراری امنیت پایدار و دفاع از حرم آل الله کارنامه بسیار درخشانی دارد.

سردار اکبری تصریح کرد: سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام در بحث‌های دفاعی، امنیتی، محرومیت زدایی، سازندگی و…، با ارتباط با مردم و بسیجیان و گروه‌های جهادی همیشه پای کار بوده و آمادگی جانفشانی هم برای دفاع و هم برای امنیت را دارد.

همراهی و همدلی مردم ولایتمدار چهارمحال و بختیاری زبانزد خاص و عام است

وی، با اشاره به محبوبیت بسیج و سپاه نزد مردم ولایتمدار استان چهارمحال و بختیاری، در راستای اجرای مأموریت‌ها و مقابله با فتنه‌های مختلف و برقراری امنیت پایدار، اظهار کرد: مردم استان چهارمحال و بختیاری ۲۵۰۰ شهید گرانقدر را تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند و همراهی و همدلی مردم ولایتمدار استان چهارمحال و بختیاری زبانزد خاص و عام است.

سردار اکبری، یادآور شد: سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام در بعد محرومیت زدایی و کمک به مردم استان، تاکنون بیش از ۷۵۰۰ سری جهیزیه کامل و بیش از ۱ هزار ۴۲۰ میلیارد تومان کمک‌های نقدی و غیرنقدی در بحث بیماری کرونا در خدمت مردم عزیزمان بوده است.

وی از فعالیت و خدمت رسانی قرارگاه‌های مختلف پیشرفت و آبادانی، امام حسن مجتبی علیه السلام، سازندگی و… با مسئولیت‌های متعدد در استان چهارمحال و بختیاری خبرداد و افزود: یکی از رسالت‌های سپاه در زمینه مسائل اجتماعی است که ما در ارتباط با جوانان و نوجوانان، و پایه سازی بعنوان تعلیم و تربیت، قرارگاه صالحین را داریم که با همه مردم در سنین مختلف ارتباط دارد و به دنبال تربیت نسل جوان طراز انقلاب هستیم.

سردار اکبری، گفت: در مسائل آسیب‌های اجتماعی و مسئله عفاف و حجاب هم معاونت اجتماعی در سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام فعال است و بیشتر سعی بر اقناع سازی و بصیرت افزایی داریم و به کسانی که مسئولین مستقیم دارند و نیروهای فراجا هم کمک می‌کنیم.

وی با اشاره به نقش سپاه در دفاع از مرزهای کشور، گفت: دفاع از مرزهای جمهوری اسلامی کلاً بعهده نیروهای مسلح است و از طرفی حفاظت از بعضی مرزها بعهده نیروی زمینی سپاه است که تیپ مردم پایه ۴۴ قمربنی هاشم علیه السلام استان چهارمحال و بختیاری هم در شمالغرب، جنوب غرب و جنوب شرق، مأموریت‌های بسیار ارزشمندی داشته است.

فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام با اشاره به تحقق وعده صادق در عمل به فرمان رهبرمعظم انقلاب اسلامی و تنبیه رژیم صهیونیستی، گفت: وعده صادق در راستای پشیمان کردن دشمن بود که عزیزان هوافضای سپاه با پشتیبانی سایر نیروهای مسلح انجام دادند و معادلات نظامی دنیا را به هم زد.

سردار اکبری، گفت: نظام جمهوری اسلامی در عملیات وعده صادق از کمترین ظرفیت خود مقابل آمادگی کامل دشمن استفاده کرد، که الحمدالله باعث شد اقتدار نظام و انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران برای دنیا ثابت شود.

کد خبر 6083232

دیگر خبرها

  • جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!
  • پذیرش سطح عالی و مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) قم
  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تقویم نجومی امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • جلد سیزدهم کتاب «اعلام الهدایه» به زبان اردو ترجمه و منتشر شد
  • دستاوردهای سپاه بر کسی پوشیده نیست
  • پاسخی بر یک کلیپ زرد و تأسف‌ برانگیز
  • درمان بیماران یک عبادت و دارای اجر معنوی است
  • رونمایی از کتاب پیامبر رحمت در نمایشگاه کتاب سارایوو
  • دستاوردهای سپاه پاسداران برگرفته از رسالت پاسداری است