Web Analytics Made Easy - Statcounter

وقتی نوزادان هم‌زمان با سالروز ولادت باسعادت مهدی موعود (عج) با عطر گل محمدی معطر می‌شوند. ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸ استانها سمنان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دامغان، گل غلتان یکی از سنت‌های دیرینه مردم دامغان است که سال‌ها و نسل‌های گذشته مردم این منطقه به‌رسم نیاکان خود نوزادان را در فصل بهار در بین گلبرگ‌های گل محمدی می‌غلتانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سنت از گذشته برای شادابی و طراوت پوست نوزاد و آرش بخش نوزادان دامغانی اجرا می‌شد و اکنون نیز نسل به نسل تداوم‌یافته است.

گل غلتان آئینی سنتی ویژه نوزادان زیر یک سال است و مردم این شهرستان بر این باورند با غلتاندن نوزاد در بین انبوهی از گلبرگ‌های گل محمدی فرزند آنان از بیماری‌های مختلف حفظ می‌شود.

این جشنواره هرساله در امیریه که یکی از کهن شهرهای دامغان است برگزار می‌شود و از چروک شدن پوست نوزادان جلوگیری می‌کند.

200 نوزاد در یازدهمین جشنواره گل غلتان شرکت می‌کنند

محمد عوض آبادی شهردار امیریه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: امسال یازدهمین جشنواره گل غلتان در شهر امیریه از توابع دامغان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این جشنواره سال 89 به‌عنوان اولین اثر معنوی با شماره ثبت 177 در استان سمنان به ثبت ملی رسیده است افزود: این جشنواره در امیریه ریشه‌دار است و از دو نسل گذشته نوزادان دامغانی گل غلتان شدند.

شهردار امیریه با اشاره به اینکه گل محمدی یکی از گیاهان دارویی محسوب می‌شود و خاصیت آرامش بخشی دارد خاطرنشان کرد: این گیاه از حساسیت‌های فصلی جلوگیری می‌کند و سنت گل غلتان با پیشینه علمی اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: برخی سایت‌ها در استان‌های دیگر به تقلید از این سنت قدیمی و ویژه دامغانی‌ها سو استفاده‌هایی کردند که با پیگیری مسئولان این سایت‌ها امسال مسکوت مانند تصریح کرد: جشنواره گل غلتان امسال از دوازدهم اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با میلاد حضرت مهدی موعود (عج) آغاز می‌شود و تا چهاردهم اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

عوض آبادی با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار دبیرخانه این جشنواره 120 نوزاد از 9 استان کشور برای حضور در این جشنواره ثبت‌نام کردند یادآور شد: تا روز برگزاری این جشنواره آمار نوزادان ثبت‌نامی افزایش می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه ظرفیت این جشنواره با توجه به امکانات محدود بالغ‌بر 200 نوزاد است بیان کرد: سال گذشته از 17 استان در این جشنواره شرکت کردند.

شهردار امیریه برپایی 30 غرفه صنایع‌دستی را از مهم‌ترین برنامه‌های این جشنواره دانست و گفت: برگزاری بازی‌های بومی و محلی با حضور هنرمندان استان‌های شمالی کشور و استان سمنان از دیگر برنامه‌های این جشنواره است.

وی ابراز داشت: این جشنواره در سطح کشور تبلیغات می‌شود و تیزرهای تبلیغاتی آن در سراسر کشور منتشرشده است.

عوض آبادی با بیان اینکه این جشنواره نقش مؤثری در توسعه صنعت گردشگری دامغان ایفا می‌کند اعلام کرد: قلعه تاریخی دامغان از معدود قلعه‌هایی است که 150 نفر سکنه دارد و این اثر متعلق به دوران ناصرالدین‌شاه است که جشنواره گل غلتان را در این قلعه برگزار می‌کنیم.

وی افزود: جاذبه‌های گردشگری دامغان نیز در این جشنواره در قالب پوستر و بروشور به شرکت‌کنندگان معرفی می‌شود.

جشنواره گل غلتان در میراث ملی جهانی ناملموس ثبت می‌شود

محمد جهانشاهی مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان نیز دراین‌باره با خبرنگار تسنیم گفت‌وگویی کرد و گفت: قلعه روستای امیریه مربوط به دوران قاجاریه است و سکونت در این قلعه همچنان ادامه دارد.

وی درباره قدمت تاریخی قلعه امیریه بیان کرد: این فضای مسکونی شاخصی در سطح کشور به شمار می‌رود و علاوه بر معرفی این قلعه از این فضا به‌عنوان معرفی تاریخچه دوران قلعه نشینی و سبک زندگی در دوران قاجاریه استفاده می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به اینکه جشنواره گل غلتان ثبت ملی شده است تصریح کرد: پرونده این جشنواره برای ثبت در میراث ملی جهانی ناملموس ارسال‌شده و در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه این رویداد علاوه بر معرفی یک برنامه آئینی ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی این شهرستان را معرفی می‌کند تأکید کرد: بازدید از جاذبه‌های گردشگری دامغان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این جشنواره است.

جهانشاهی توسعه صنعت گردشگری رویداد محور را از مهم‌ترین سیاست‌های این نهاد در استان سمنان اعلام کرد و ابراز داشت: تقویم جشنواره‌های استان در حال تدوین است و این جشنواره نیز در آینده نزدیک در تقویم جشنواره‌های ملی کشور ثبت می‌شود.

وی افزود: استان سمنان با این جشنواره شاخص به‌عنوان یکی از استان‌های رویداد محور در صنعت گردشگری جایگاه ویژه‌ای را پیدا می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان بیان کرد: برگزاری آئین‌های رویداد محور یکی از مهم‌ترین مباحثی است که در حوزه صنعت گردشگری و بازاریابی جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به نقش مؤثر این جشنواره در تحقق این هدف خاطرنشان کرد: در سال 1400 تعدادی از جشنواره‌هایی که از استان سمنان ثبت ملی شدند با محوریت افزایش جایگاه جوامع محلی در ارائه خدمات باقدرت بیشتری برگزار می‌شود.

به گزارش تسنیم، جشنواره گل غلتان از دوازدهم تا چهاردهم اردیبهشت‌ماه در شهر امیریه دامغان برگزار می‌شود.

موسیقی‌های سنتی در این مراسم نواخته می‌شود و کهن‌سالان دامغانی میزبانان و متولیان اصلی این جشنواره هستند.

زنان دامغانی برای اجرای این مراسم به باغ گل‌های محمدی می‌روند و انبوهی ازگل‌های محمدی را پرپر می‌کنند و نوزادان پس از استحمام در حالتی که بدن آنان نیمه مرطوب است در لایه‌ای از پارچه‌ی سفید و پر از گلبرگ‌های گل محمدی غلتانده می‌شوند.

شهر امیریه با بیش از سه هزار نفر جمعیت در 20 کیلومتری شهر دامغان قرار دارد که در بیش از سه هکتار از اراضی کشاورزی شهر امیریه از توابع شهرستان دامغان گل محمدی کشت می‌شود.

گزارش از: سمیه اصغری

انتهای پیام/ش

R41366/P1377/S6,64/CT16

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۴۷۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر‌هایی از بزرگداشت مرحوم آیت الله ترابی در دامغان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  ️ مجموعه خبری "گشت خبری"، خبر‌های متنوع و رویداد‌های خبر ساز استان سمنان است که در بخش خبری ۲۰ سیما مرکز سمنان در شب گذشته پخش شده است.
در این مجموعه خبری، دیگر رویداد‌های متنوع از سراسر استان سمنان، با موضوعات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، علمی به نمایش درآمده است و مخاطبان می‌توانند این مجموعه خبری را مشاهده کنند.
مجموعه "گشت خبری" خبر ۲۰ سیما مرکز سمنان، هم چنین در کانال فضای مجازی خبرگزاری صداوسیما استان سمنان به نشانی @news_semnsnirib نیز بارگذاری می‌شود و علاقه‌مندان به دنیای خبر می‌توانند این اخبار را مشاهده و یا دانلود کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شور و هیجان وصف ناشدنی در مسابقات کشتی نونهالان استان سمنان
  • خبر‌هایی از بزرگداشت مرحوم آیت الله ترابی در دامغان
  • ۲ دادگاه علنی برخط در مهدیشهر و دامغان برگزار می‌شود
  • امیریه دامغان میزبان پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان می شود
  • ۲۷ مصدوم در حوادث رانندگی جاده های استان سمنان
  • ۲۷ مصدوم در حوادث رانندگی سمنان
  • خبر‌هایی از شورای مسکن دامغان
  • مصوبات سفر رئیس‌جمهور به دامغان اطلاع رسانی عمومی شود
  • زایمان در منزل با کمک نیرو‌های عملیاتی اورژانس دامغان
  • مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد