Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیاست > مجلس - اعتمادآنلاین نوشت: غلامرضا حیدری عضو فراکسیون امید با اشاره به اینکه فیلتر تلگرام مغایر منافع ملی است، گفت: امیدواریم مقامات تصمیم‌گیر در این زمینه همه جوانب را دوراندیشانه مورد توجه قرار دهند.

غلامرضا حیدری نماینده تهران و عضو فراکسیون امید با اشاره به فیلتر شدن تلگرام، گفت: متأسفانه بعد از همه فرازوفرودها تلگرام فیلتر شد و این کار در افکار عمومی نتایج خوبی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر ما برای افکار عمومی احترام قائل هستیم و به آن به‌عنوان یک شاخص در ارزیابی عملکردهایمان اهمیت می‌دهیم، باید بدانیم این اقدامات تأثیر بسیار منفی در کاهش اعتماد عمومی که یک سرمایه اجتماعی است، دارد. رفتارهایمان موجب کاهش اعتماد مردم می‌شود و در روز مبادا خدای ناکرده موجب می‌شود که کم بیاوریم. اعتماد عمومی می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات باشد.

حیدری با اشاره به چرایی فیلترینگ تلگرام گفت: چند سناریو می‌توان برای چرایی فیلتر تلگرام عنوان کرد اول اینکه افرادی که در فیلتر تلگرام دخیل هستند، فکر می‌کنند که منافع کشور با استفاده از تلگرام درخطر می‌افتد. سناریوی دیگر این است که تلگرام موجب بالا رفتن آگاهی عمومی می‌شود و بالا رفتن آگاهی عمومی را برای کشورداری مفید نمی‌دانند. سناریوی سوم اینکه آن‌ها ازنظر فکری و مدل ذهنی با تکنولوژی‌های روز خیلی سر سازگاری نداشته باشند.

او افزود: در کشورمان ابتدا با رادیو، بلندگو، تلویزیون و... مخالفت می‌شد و در اوایل انقلاب نیز ویدئو حرام و قاچاق بود. بر روی اینترنت نیز در اوایل خیلی بحث بود. دنیا لحظه‌ای پیشرفت می‌کند و در عصر دیجیتال هستیم و حتی عنوان می‌شود که از این عصر هم در حال عبور هستند، بنابراین به نظر می‌آید این مخالفت‌ها، درگیر شدن‌ها و ممانعت‌ها نتیجه عکس داده است. خدا کند که افراد تصمیم گیر با عقلانیتی در جهت بهره‌برداری هر چه‌بهتر، مناسب‌تر و آسان‌تر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کنند؛ بگیروببند مدل ذهنیت بسته است که مربوط به زمان کمونیسم شوروی است که آن‌هم منسوخ شد.

او در خصوص اینکه عدم تحقق وعده رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه دستمان بر روی دکمه فیلتر نمی‌رود، چه تبعات منفی در جامعه دارد، گفت: سناریویی وجود دارد مبنی بر اینکه تمامی این اقدامات برای مخالفت با رئیس‌جمهور است و می‌خواهند او را به شکست بکشانند اما متأسفانه آقای روحانی وعده‌های دیگری هم داد. در زمان انتخابات وعده رفع حصر را دادند که یکی از مهم‌ترین عوامل در رأی آوری آقای روحانی بود و ما برای او سینه زدیم. اما من به‌عنوان یک شهروند که همین‌الان هم خود را موظف می‌دانم که حامی ایشان باشم باید بگویم خیلی وعده‌های خلاف دادند.

این نماینده مجلس گفت: روحانی فرد باتجربه‌ای بوده و باید عمیق‌تر فکر کند و بضاعت خود و موانع را ببیند. ناجوانمردی است که موقع رأی گرفتن وعده دهند و درنهایت هیچ‌کدام از وعده‌ها به نتیجه نرسد. علیرغم فشارهایی که وجود دارد آقای روحانی باید خودش پاسخگو باشد. ما از بس از ایشان حمایت کردیم دیگر هیچ توجیه برای حمایتمان نداریم.

حیدری در خصوص اقدام دولت برای رفع فیلتر تلگرام، گفت: چون قوه قضاییه درزمینهٔ فیلترینگ تلگرام مداخله کرده رئیس‌جمهور باید با رئیس قوه قضاییه صحبت کند و اگر به تفاهم نرسید با مذاکره با مقام رهبری که طبق قانون اساسی سکان‌دار اصلی کشور هستند، موضوع را حل کند. چون فیلتر تلگرام از سوی قوه قضاییه انجام‌شده، نمایندگان می‌توانند از وزیر دادگستری سؤال کنند که او نیز عنوان می‌کند من کاره‌ای نیستم.

این نماینده مجلس با اشاره به مشکلاتی که با فیلترینگ تلگرام برای مردم ایجادشده، گفت: ضررهای فیلتر تلگرام بسیار بیشتر از فایده متصور افراد فیلتر کننده است. دنیا، دنیای ارتباطات است و خداوند در کانون ارتباطات است اینکه ما ارتباطات را قطع کنیم خلاف نظام خلقت و قوانین الهی است. فیلتر تلگرام مغایر منافع ملی است و امیدواریم مقامات تصمیم گیر در این زمینه همه جوانب را دوراندیشانه موردتوجه قرار دهند.

محدود ساختن گردش آزاد اطلاعات راه مناسبی برای تامین امنیت نیست

محمود صادقی نماینده تهران نیز در توئیتی به فیلتر تلگرام واکنش نشان داد.

29214

کلید واژه‌ها : محمدجواد آذری جهرمی - تلگرام - فراکسیون امید در مجلس دهم - حسن روحانی -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محمدجواد آذری جهرمی تلگرام فراکسیون امید در مجلس دهم حسن روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۴۸۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامی غیرقانونی علیه کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی/ پای رانت به فضای مجازی کشیده شد!

نگار علی- تنها چند ماه تا دو ساله شدن فیلترینگ در ایران فاصله است. البته فیلترینگ در ابعادی گسترده که از واتساپ گرفته تا اینستاگرام و گوگل‌پلی را گردن زد؛ پیش از آن نیز بودند پلتفرم‌هایی که در بازه‌های زمانی قبل‌تر فیلتر شده بودند، از میان آن‌ها می‌توان به توییتر، تلگرام و یوتیوب اشاره کرد، گویا موتور فیلترینگ در ایران به سرعت تولید پلتفرم‌های جدید، در حال کار است و یکی پس از دیگری به سینه آن‌ها دست رد می‌زند.

کوچ اجباری کاربران ایرانی

کاربران ایرانی همواره به‌اجبار در حال کوچ بودند؛ کوچ از لاین به وایبر، از وایبر به تلگرام، از تلگرام به واتساپ و حالا از واتساپ به پلتفرم‌های بومی. گفتنی است که در برهه‌ای از زمان و پس از فیلتر شدن پیام‌رسان تلگرام در ایران کاربران ایرانی به سمت اپلیکیشن‌هایی مانند تلگرام طلایی، هاتگرام و ویسپی نیز کوچ کردند که باعث شد برای مثال تلگرام طلایی بیش از ۳۰ میلیون کاربر را در مدت کوتاهی جذب کند.

آنچه از این کوچ اجباری نصیب کاربران شده است اما از دست دادن کسب‌وکار خود با هر فیلترینگ بوده است؛ در مهرماه سال ۱۴۰۱ بلافاصله پس از گذشت یک ماه از فیلترینگ، گزارشی از شرکت پادرو که در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین فعالیت می‌کند، منتشر شد؛ در این گزارش آمده بود که در کشور یک‌میلیون شغل مستقیم و معاش ۹ میلیون نفر از کسب‌وکارهای موجود در اینستاگرام متأثر می‌شود که هم‌زمان با فیلترینگ در شهریور، ۸۵ تا صد درصد از فروش فروشگاه‌ها افت کرد».

از طرف دیگر انجمن تجارت الکترونیک ایران نیز در دومین گزارش خود به فیلترینگ به‌عنوان مانعی برای توسعه کسب‌وکار کارآفرینان ایرانی اشاره کرد؛ در این گزارش آمده است که نیمی از فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی به مهاجرت فکر می‌کنند و بدون فیلترشکن، استفاده از اینترنت برای ایرانی‌ها ممکن نیست و این سیاست اشتباه حتی هزینه سنگینی بر روی دوش اپراتورها برای ارائه اینترنت گذاشته است.

با وجود آنکه این سیاست اشتباه تاکنون کاربران ایرانی، فعالان حوزه کسب‌وکار و پیکره کم‌جان اقتصاد ایران را مورد هدف قرار داده اما همچنان پرقدرت در حال اجرا است. خبرآنلاین در گفت‌وگویی که با کامبیز نوروزی، حقوقدان، داشته است، به بررسی ابعاد حقوقی فیلترینگ پرداخته است:

فیلترینگ در نظام حقوقی ایران غیرقانونی است

کامبیز نوروزی، حقوقدان، در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: «قوانین ما در این بخش ناقص است اما از نظر حقوقی این موضوع غیرقابل‌بررسی نیست؛ چه از نظر حقوقی و چه از نظر فقهی، اصل بر آزادی است. در فقه اصلی وجود دارد به نام اصل اباحه، به این معنا که هر آن چیزی که ممنوع نشده باشد، مجاز است. کسب‌وکارهای مشروع و قانونی مجاز هستند و کسب‌وکارهایی که موضوع کار آن‌ها مشروع و قانونی نیست، مانند خریدوفروش مواد مخدر، خریدوفروش اسلحه گرم و یا تجارت سکس طبق قوانین ایران مجاز نیستند، چراکه کالا و خدمات غیرقانونی است.»

او در ادامه گفت: «افرادی که کسب‌وکاری را با خدمات و کالاهای مجاز راه می‌اندازند، هیچ ممنوعیت قانونی برای فعالیت ندارند؛ درنتیجه صاحبان کسب‌وکار درصورتی‌که این کسب‌وکارها در محیط آنلاین اداره می‌شوند، حق دارند که به فعالیت خود ادامه دهند؛ ممانعت در روند کار این کسب‌وکارها از طرق مختلف مانند فیلترینگ، تضییع حق این افراد است، به‌خصوص که فیلترینگ در نظام حقوقی ایران غیرقانونی است و تمام اقداماتی که تا به امروز برای فیلترینگ انجام گرفته است نیز، غیرقانونی است و هیچ قانونی وجود ندارد که اجازه فیلترینگ را صادر کرده باشد.»

شورای عالی فضای مجازی و کمیته تشخیص مصادیق مجرمانه هیچ‌یک پایه‌های قانونی ندارند

این حقوقدان در ادامه گفت: « تنها چیزی که می‌تواند اختیاری را به دولت و نهادهای حاکمیتی بدهد، قانون است. هیچ‌چیزی غیر از قانون اجازه نمی‌دهد، حقوق مشروع ملت سلب شود. در حوزه اینترنت نیز به همین شکل است؛ در مسئله اینترنت بسیاری از رفتارهایی که اتفاق می‌افتد، غیرقانونی است. شورای عالی فضای مجازی و یا کمیته تشخیص مصادیق مجرمانه هیچ‌یک پایه‌های قانونی ندارند اما محیط اینترنت را با محدودیت‌های گسترده‌ای مواجه کردند.»

طرحی برای تبعیض ناروا در فضای آنلاین

درحالی‌که فیلترینگ در ابعاد گسترده، روزی قشر عظیمی از مردم را هدف قرار داده است اما هم‌زمان طرح اینترنت طبقاتی و تخصیص اینترنت آزاد به اقشار خاصی از جامعه در حال جریان است؛ نوروزی در ادامه در واکنش به این موضوع گفت: «این اقدام تبعیض ناروا است؛ عده‌ای بدون فیلترینگ به شکل نامحدود به اینترنت دسترسی داشته باشند و اکثریت مردم محروم از حق اساسی باشند، یک تبعیض ناروا است که از این قبیل تبعیض‌ها کم نداریم و یک نوع رانت است که به دلیل نزدیکی به قدرت به عده‌ای داده شده است و اکثریت مردم از آن حق محروم هستند و تبعیض ناروا نیز همواره نامشروع است.»

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900787

دیگر خبرها

  • رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌: بعد از حمله به اسرائیل دلار تسلیم شد و افزایش نیافت
  • وزیر ارشاد خبر داد: تغییر نامِ جزیره «ابوموسی» به «بوموسی» و احتمال ثبت عملیات «وعده صادق» در تقویم
  • احساس غرور بیش از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق
  • بیش از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق احساس غرور کردند/ تغییر نام جزیره ابوموسی
  • بیش‌ از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق احساس غرور کردند
  • اقدامی غیرقانونی علیه کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی/ پای رانت به فضای مجازی کشیده شد!
  • ربات‌های تلگرامی آژانس جاسوسی اوکراین مسدود شد
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • وعده های واردات وسایل نقلیه عمومی عملی می شود؟
  • چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه