Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@10:44:40 GMT

رهبر حزب وطن ترکیه نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۴۹۱۵۳

رهبر حزب وطن ترکیه نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد

آنکاراـ ایرناـ دوغو پرینچک رهبر حزب وطن ترکیه عصر دیروز با حضور در مرکز شورای عالی انتخابات به صورت رسمی برای نامزدی انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری این کشور ثبت نام کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تصمیم ماه گذشته میلادی دولت ترکیه مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در تاریخ 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) به تحرکات احزاب در ساماندهی تشکل خود و معرفی نامزدهای انتخاباتی منجر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بنا بر اعلام رسانه های ترکیه، پرینچک عصر روز گذشته و در اولین روز فرآیند قانونی ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، نامزدی خود را برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.
وی در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: ترکیه در حال گذر از یک شرایط فوق العاده است و دشواری های بسیار بزرگی در مقابل ترکیه وجود دارد اما ما از این سختی ها هراسی نداریم و برای یک اقتصاد پویا، تمامیت ارضی وطن، صلح و تامین آرامش دارای طرح و برنامه، قدرت، جسارت و تجربه کافی هستیم.
وی تصریح کرد: اقتصاد ترکیه دوران بسیار سختی را تجربه می کند و تهدیدات جدی علیه آن وجود دارد و پشت پرده همه این تهدیدات آمریکا و اسرائیل حضور دارد.
وی در هفته ها و ماه های گذشته به منتقد جدی اردوغان به ویژه در حوزه سیاست خارجی بدل شد و بارها به رویه دولت ترکیه در مسائل خارجی اعتراض کرد.
رهبر حزب وطن روز دوشنبه گذشته در اظهاراتی تاکید کرد که دشمنی با سوریه به انزوای ترکیه در منطقه منجر می شود.
دوغو پرینچک در گفت و گو با شبکه اولوسال اظهار کرد: انتخاب گزینه دوستی با دولت سوریه می تواند حمایت های بیشتر ایران و روسیه را در پی داشته باشد در غیر این صورت ادامه سیاست دشمنی آنکارا با دولت دمشق، به انزوای بیشتر ترکیه در منطقه منجر می شود.
وی افزود: همکاری با دولت سوریه در واقع به همکاری بیشتر با ایران، روسیه و چین منجر می شود چرا که این کشورها نحوه روابط ترکیه با سوریه را معیار سطح همکاری خود با آنکارا قرار می دهند و به همین دلیل امروز با بررسی رفتار اردوغان در ارتباط با بشار اسد، اعتمادی به کشور ما ندارند.
وی بیان کرد: آمریکا و اسراییل در مدیترانه شرقی و اژه علیه ترکیه مانور و جولان می دهند و از سوی دیگر در شمال عراق و سوریه تهدیدهایی را متوجه ترکیه کرده اند به طوری که معتقدم آنها در حال تمرین نظامی برای اشغال کشور ما هستند.
وی تاکید کرد: نحوه ارتباط ترکیه با دولت سوریه اهمیت فراوانی در امنیت کشور دارد چرا که اگر آنکارا گزینه دوستی با دولت دمشق را انتخاب کند، به واقع تهران و مسکو را همراه خود علیه دو جبهه غرب در مدیترانه شرقی و اژه خواهد دید.
وی اواسط ژانویه سال جاری با حضور در برنامه زنده شبکه هالک.تی.وی ویژه عملیات ارتش ترکیه در عفرین اظهار کرد: آمریکایی ها به صورت همه جانبه از کُردهای معارض سوری حمایت می کنند و در سوریه نیز، آمریکا به عنوان یک نیروی اشغالگر شناخته می شود.
وی افزود: ترکیه امروز در وضعیت جنگی قرار دارد و با حمله توپخانه ای ارتش علیه مواضع نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) در عفرین، در واقع یک رویارویی نظامی میان ترکیه و آمریکا آغاز شده است و به همین دلیل، دولتمردان ما باید خصومت با دولت سوریه را کنار گذاشته و برای تقویت جبهه جنگ علیه تروریست ها در عفرین، با دولت سوریه همکاری کند.
وی چندی پیش نیز طی سخنانی در جمع حامیان حزب وطن در استان غازی آنتپ به شدت از مواضع حزب حاکم ترکیه در خصوص حمایت از حملات موشکی آمریکا و متحدانش علیه سوریه انتقاد و این اقدام را محکوم کرد.
وی اظهار کرد: حکومتی را که برای حملات موشکی غرب به سوریه کف می زند، نمی خواهیم چرا که تشویق و استقبال از بمباران کشور مسلمان همسایه ما در مرام و وجدان انسانی جامعه ترکیه نیست و از مسلمانی به دور است.
وی بیان کرد: حملات موشکی غرب به سوریه، فقط این کشور را هدف قرار نداد بلکه ترکیه و جهان اسلام را نیز هدف قرار داد و به همین دلیل حمایت مقامات آنکارا از این واقعه بی نهایت شرم آور بود.
وی آمریکا و رژیم صهیونیستی را دشمنان قسم خورده ترکیه معرفی کرد و گفت: دوستان و متحدان ترکیه کشورهای عراق، ایران و روسیه در منطقه هستند اما امروز مقامات آنکارا به خاطر حمایت از حملات غرب به سوریه، با چه رویی قادر به مذاکره با تهران، بغداد و مسکو خواهند بود و از آن مهمتر چه طور می خواهد پاسخگوی خشم ملت ترکیه باشند.
وی ضمن حمایت از دولت و ملت سوریه تاکید کرد: مقاومت و شجاعت مردم سوریه و بشار اسد قابل تحسین است و ما با قدرت در کنار ملت و دولت سوریه هستیم.
وی بیان کرد: شعارهای اردوغان در خصوص مبارزه با امپریالیسم و حمایت از مبارزات مردم مظلوم فلسطین دروغ و ظاهرسازی بیش نیست چرا که او امروز با حامیان گروه های تروریستی اعم از آمریکا و دولت صهیونیستی اسراییل همراهی می کند و در کنار آنها ایستاده است.
به گزارش ایرنا، حزب ملی گرای وطن ترکیه، در دوره های گذشته انتخابات همواره از افراد و احزاب ملی گرا اعلام حمایت کرده است.
این حزب به علت کسب نکردن حدنصاب 10 درصدی از کرسی های 550 نفری مجلس ترکیه، در نهاد قانون گذاری ترکیه حضور ندارد.
بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود.
پیش از این رجب طیب اردوغان رییس جمهوری، بینالی یلدریم نخست وزیر، بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه بارها برگزاری زودهنگام انتخابات در این کشور را رد کرده بودند ولی با ارائه طرح اخیر مقامات این کشور اعلام کردند که انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این کشور 17 ماه زودتر از موعد مقرر برگزار می شود.
خاورم/1905

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تركيه پرينچك انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۴۹۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر شیعیان کشور مالی با رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد

به گزارش صدای ایران ازایرنا به نقل از روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در دیدار رهبر شیعیان کشور آفریقایی مالی، ضمن ابراز خرسندی از ترویج مکتب اسلام و اهل بیت در دیگر کشور‌ها ابراز داشت: حقیقتاً زمانی که عزیزانی مانند شما را می‌بینیم که به سبب ارتباطی که با حوزه علمیه قم داشته‌اند، امروز در کشور خود مورد اعتماد مردم‌اند و عَلَم اسلام و مکتب اهل بیت را در دست گرفته‌اند، برای ما مایه مباهات است.

امام جمعه قم با اشاره به نقش اخلاق در تبلیغ دین اظهار داشت: پیامبر با رفتار و اخلاق پیروز شد «وَلَو کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ ٱلقَلبِ لَٱنفَضُّواْ مِن حَولِکَ.» بنابراین شما نیز باید با اخلاق، تفکر اهل بیتی را در کشور خود گسترش دهید.

وی ادامه داد: امام رضا – علیه السلام – می‌فرماید «فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا.» یعنی اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را بدانند، از ما پیروی خواهند کرد؛ بنابراین باید قبل از گفتار، با رفتار دین را به مردم معرفی کنیم «کُونُوا دُعَاهً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ.»



نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: مردم رفتار ما را نگاه کرده و ارزیابی می‌کنند و در نتیجه همین رفتار است که اگر گفته‌های ما منطقی باشد به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند.

وی تأکید کرد: آنگونه مکتب اهل بیت – علیهم السلام – را به مردم معرفی کنید که دل‌های آماده به شما گرایش پیدا کنند، زیرا شما نماینده مکتبی هستید که می‌تواند ایجاد جاذبه نماید.

استاد حوزه علمیه قم ابراز امیدواری کرد: امیدواریم حضورتان در ایران و خصوصاً شهر مقدس قم، عزم و اراده شما را برای تلاش بیشتر فراهم سازد که خداوند متعال می‌فرماید «وَ الَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا.»

وی با اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی در جهان خاطر نشان کرد: کی باور می‌کردیم که عزیزان ما در کشور‌های آفریقایی – به برکت این انقلاب و نظام جمهوری اسلامی – مدافع انقلاب بشوند و حتی هدایت گری مردم را بر عهده بگیرند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نه تنها مدافع شیعه و مسلمانان، بلکه مدافع تمامی مظلومان جهان است. ما قدر تک تک شما را می‌‎دانیم و در مشکلات در کنار شما خواهیم بود، زیرا جمهوری اسلامی مسلمانان را عنصر پیکر واحد می‌داند.



در ابتدای این جلسه، رهبر شیعیان مالی ایران را پشتیبان انسانیت و کشوری عنوان کرد که اسلام را سر پا نگاه داشته است و گفت: همگان می‌دانند که ایران از مظلومان دفاع می‌کند.

"سید محمد شوالا حیدرا" همچنین گزارشی از وضعیت شیعیان کشور مالی و انعکاس خوب حمله ایران به رژیم صهیونیستی در کشور‌های آفریقایی ارائه شد.

دیگر خبرها

  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • سفر رهبر شیعیان کشور مالی به قم (+ عکس)
  • رهبر شیعیان کشور مالی با رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد
  • محمود احمدی‌نژاد استعفا می‌دهد؟ جنجال بزرگ آقای سیاست‌مدار
  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • گام اول به سمت دولت تنظیم‌گر برداشته شد
  • شبکه ملی تنظیم‌گری ایران رونمایی شد
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • مشورت با آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری /به محسن رضایی گفتم پیروز نمی شود و دو سه میلیون رأی خواهد داشت