Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وين - ايرنا - نماينده ايران درنشست کميته مقدماتي کنفرانس بازنگري معاهده `ان پي تي`،استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي راحق غير قابل انکار کشورهاي عضو دانست وگفت: کشورهايي که خودبمب هسته اي ساخته اند، حق ندارند به بهانه عدم اشاعه مانع استفاده صلح آميز کشورها از فناوري هسته اي شوند.

به گزارش ايرنا ، در ادامه نشست دومين کميته مقدماتي کنفرانس بازنگري معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي که در ژنو در حال برگزاري است، رضا نجفي نماينده ايران امروز (چهارشنبه) در سخنراني ذيل عنوان `دستور کار استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي` ، تاکيد کرد: حق توسعه انرژي هسته اي براي اهداف صلح آميز و مشارکت کامل در تبادل تجهيزات ، مواد، و دانش هسته اي براي استفاده هاي صلح آميز از انرژي هسته اي يکي از اهداف بنيادين معاهده منع گسترش سلاحهاي هسته اي (NPT) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نجفي افزود: ماده 4 معاهده `ان پي تي ` براي تضمين اجرايي شدن اين حق ، اعضا را متعهد نموده است که همه کشورها چنين تبادلاتي را تسهيل نمايند. از اين رو همه کشورهاي عضو داراي فناوري پيشرفته هسته اي بايد به طور کامل به تعهداتشان ذيل ماده چهار معاهده عمل نمايند.
نماينده کشورمان ضمن انتقاد ازبرخي کشورها در سوء استفاده از آژانس بين المللي انرژي اتمي و نظام نظارتي آژانس بر فعاليت هاي هسته اي کشورها ، تاکيد کرد همانطور که در ماده 4 معاهده تصريح شده است، هيچ يک از مفاد معاهده نبايد به گونه اي تفسير شود که کشورهاي عضو را از حق غير قابل انکارشان محروم کند.
`همچنين نظام پادمان هاي آژانس نبايد به گونه اي اعمال شوند که مانع بهره مندي کامل کشورها از حقوقشان بر اساس معاهده شود.` نماينده جمهوري اسلامي ايران از اينکه برخي کشورهاي عضو تلاش مي کنند بر پايه اهداف سياسي محدوديت هاي خودسرانه اي را عليه ديگر اعضا اعمال کنند، به شدت ابراز نگراني کرد.
نجفي همچنين در اين نشست اعلام کرد که کشورهاي عضو در چهارچوب کنفرانس هاي بازنگري NPT توافق کرده اند که در همه فعاليت هايي که براي توسعه انرژي صلح آميز هسته اي صورت مي گيرد اولويت بايد به کشورهاي غير هسته اي عضو NPT داده شود اما در عمل شاهد اين هستيم که کشورهايي که خارج از معاهده هستند و به توليد سلاح هسته اي پرداخته اند در همکاري هاي هسته اي در اولويت قرار مي گيرند.
نماينده ايران در اين نشست ضمن تاکيد بر اهميت ايمني در استفاده از فناوري هسته اي اعلام کرد که جمهوري اسلامي ايمني هسته اي را بسيار جدي گرفته و در اين زمينه گام هاي مهمي براي ارتقاي ايمني در تاسيسات و فعاليت هاي هسته اي خود برداشته است.
کنفرانس بازنگري `ان پي تي` هر پنج سال يکبار براي بررسي پيشرفت اهداف معاهده بويژه خلع سلاح هسته اي برگزار مي شود. اين نشست کميته مقدماتي براي آماده سازي مباحث براي دهمين کنفرانس بازنگري ان پي تي است که قرار است در سال 2020 برگزار شود.
تا کنون چندين کنفرانس بازنگري به دليل پايبند نبودن کشورهاي هسته اي به ماده 6 معاهده و فقدان پيشرفت در خلع سلاح هسته اي به شکست انجاميده است.
کشورهاي هسته اي براي انحراف افکار عمومي از خطر زرادخانه هاي تسليحات هسته اي تلاش مي کنند تا با ايجاد بحران هاي ساختگي و بزرگنمايي موضوعات مختلف از تمرکز جامعه جهاني بر خطر عظيمي که تسليحات هسته اي اين کشورها براي جامعه بشريت ايجاد کرده است منحرف کنند.
اروپام**1078** 1723
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۵۱۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای آغاز شد

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، دقایقی قبل با نواخته‌شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، در هتل عباسی اصفهان آغاز به کار کرد.

عبدالله بن سعود العنزی سفیر عربستان سعودی در ایران، علی اکبر صالحی و فریدون عباسی روسای پیشین سازمان انرژی اتمی از چهره‌های شاخص در این مراسم هستند.

قرار است در این مراسم «محمد اسلامی» رییس سازمان انرژی اتمی سخنرانی کند.

کد خبر 6098283

دیگر خبرها

  • کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای آغاز شد
  • رافائل گروسی وارد تهران شد
  • اسلامی: آماده‌ انتقال فناوری‌ها را به سایر کشورها داریم
  • اسلامی: برای مبارزه با سلطه کشورهای استکباری آماده هستیم
  • آماده انتقال دانش هسته ای به سایر کشورها هستیم
  • نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای آغاز به کار کرد
  • برگزاری سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • عزم جهانی برای پایان دادن به استفاده از زغال‌سنگ
  • رایزنی نماینده ایران با اولیانوف در وین