Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴- در ادامه نشست دومین کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که در ژنو در حال برگزاری است، رضا نجفی امروز در سخنرانی با عنوان "دستور کار استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای"، تاکید کرد: حق توسعه انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز و مشارکت کامل در تبادل تجهیزات، مواد، و دانش هسته‌ای برای استفاده‌های صلح آمیز از انرژی هسته ای یکی از اهداف بنیادین معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نجفی افزود: ماده 4 معاهده "ان پی تی" برای تضمین اجرایی‌شدن این حق، اعضا را متعهد کرده که همه کشورها چنین تبادلاتی را تسهیل کنند. از این رو همه کشورهای عضو دارای فناوری پیشرفته هسته‌ای باید به‌طور کامل به تعهداتشان ذیل ماده چهار معاهده عمل کنند.
نماینده کشورمان ضمن انتقاد از برخی کشورها در سوء‌استفاده از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نظام نظارتی آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورها، تاکید کرد: همان‌طور که در ماده 4 معاهده تصریح شده، هیچ‌یک از مفاد معاهده نباید به گونه‌ای تفسیر شود که کشورهای عضو را از حق غیرقابل انکارشان محروم کند. همچنین نظام پادمان‌های آژانس نباید به گونه‌ای اعمال شوند که مانع بهره‌مندی کامل کشورها از حقوق‌شان بر اساس معاهده شود.
نماینده ایران از اینکه برخی کشورهای عضو تلاش می‌کنند بر پایه اهداف سیاسی محدودیت‌های خودسرانه‌ای را علیه دیگر اعضا اعمال کنند، به شدت ابراز نگرانی کرد و گفت: کشورهای عضو در چهارچوب کنفرانس‌های بازنگریNPT توافق کرده‌اند در همه فعالیت‌هایی که برای توسعه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای صورت می‌گیرد اولویت باید به کشورهای غیر هسته‌ای عضو NPT داده شود اما در عمل شاهدیم کشورهایی که خارج از معاهده هستند و به تولید سلاح هسته‌ای پرداخته‌اند در همکاری‌های هسته ای در اولویت قرار می‌گیرند.
وی در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت ایمنی در استفاده از فناوری هسته‌ای اعلام کرد که ایران ایمنی هسته‌ای را بسیار جدی گرفته و در این زمینه گام‌های مهمی برای ارتقای ایمنی در تاسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای خود برداشته است.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 توافق هسته ای اژانس بین المللی رضا نجفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۵۲۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خورشید: ساختار و چرخه حیات تنها ستاره منظومه شمسی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ در هسته خورشید، دما به 15 میلیون درجه سانتیگراد می‌رسد! اینجا جایی است که همجوشی هسته ای اتفاق می‌افتد و با ترکیب اتم‌های هیدروژن به هلیوم انرژی ایجاد می‌شود. انرژی تولید شده در اینجا به سمت بیرون حرکت می‌کند و به ما نور می‌دهد.

در بیرون هسته، ناحیه تابشی وجود دارد. در این منطقه، انرژی از طریق تابش الکترومغناطیسی - مشابه نور - منتقل می‌شود. ممکن است هزاران سال طول بکشد تا انرژی تولید شده در هسته به لایه بعدی یعنی ناحیه همرفتی منتقل شود.

ناحیه همرفتی مانند یک دیگ جوشان سوپ است. پلاسمای داغ به سمت بالا می‌رود، در سطحش سرد می‌شود و سپس به پایین فرو می‌رود. این حرکت ثابت به انتقال انرژی به بیرون به سمت سطح خورشید کمک می‌کند.

لایه بیرونی خورشید که از زمین می‌بینیم فوتوسفر(photosphere) نام دارد. این نقطه جایی است که بیشتر نور مرئی ساطع می‌شود. در سطح خورشید گهگاه لکه‌های خورشیدی دیده می‌شود که نواحی سردتر ناشی از فعالیت مغناطیسی آن است.

فعالیت خورشید از طریق چرخه‌هایی به نام «چرخه‌های خورشیدی» می‌گذرد که تقریباً 11 سال طول می‌کشد. تنها ستاره منظومه ما در طول اوج خورشیدی، دارای لکه‌های خورشیدی و شعله‌های زیادی است، در حالی که در حضیض خورشیدی فعالیت کمتری دارد.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

خورشید با افزایش سن  به تدریج گرم‌تر و درخشان‌تر می‌شود. حدود 5 میلیارد سال دیگر وارد مرحله جدیدی به نام فاز غول سرخ خواهد شد. در آن دوره منبسط خواهد شد و احتمالاً برخی از سیارات داخلی مانند عطارد و زهره را خواهد بلعید.

خورشید لایه‌های بیرونی خود را پس از مرحله غول سرخ به بیرون منتشر می‌کند و یک صحنه زیبا به نام سحابی سیاره ای ایجاد خواهد کرد. آنچه از هسته خورشید باقی می‌ماند سرد می‌شود و ستاره کوچک و متراکمی به نام کوتوله سفید تشکیل می‌شود.

چرخه حیات خورشید سفری جذاب است که میلیاردها سال به طول می‌انجامد. درک ساختار و تغییرات آن به ما بینشی از دوره حیات و آینده این ستاره دوست‌داشتنی می‌دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر «گروسی» به ایران را تأیید کرد
  • «گروسی» به ایران می‌آید
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • کمالوندی: گروسی هفته آینده به ایران سفر می‌کند
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • خورشید: ساختار و چرخه حیات تنها ستاره منظومه شمسی
  • پایان تحقیقات درباره اتوپایلوت تسلا پس از 13 تصادف مرگبار
  • وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و سازمان انرژی اتمی پیشتاز صدور به موقع مجوز‌ها
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • کدام کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ غمگین تر شده‌اند؟ (+ اینفوگرافی)