Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-19@21:02:07 GMT

۶ نشانه که ممکن است دیابت داشته باشید

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۵۲۷۴۶

۶ نشانه که ممکن است دیابت داشته باشید

نشانه‌ها و علائمی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را چک کنید. پیش دیابت اگر سریع شناسایی شود با تغییر در برنامه غذایی و سبک زندگی قابل درمان است.

سرویس سبک زندگی فردا:  کمی خستگی، چند کیلو اضافه وزن که نمی‌توانید کمش کنید، کبودی که خوب نمی‌شود، هیچ کدام از این نشانه‌ها به تنهایی خم به ابروی کسی نمی‌آورند،به نقل از کرمانی اما وقتی با هم اتفاق می‌افتند نشان از بیماری خاموشیست که به صورت اپیدمیک هر روز افرادی زیادی را مبتلا می‌کند: پیش دیابت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گویند بسیاری از جمعیت دنیا درگیر این وضعیت هستند، که نشانه اش بالاتر بودن میزان قند خون از حد مجاز است، اما نه به آن اندازه که به عنوان دیابت شناخته شود. اما بیشتر افرادی که درگیر این وضعیت هستند اصلا خبر ندارند که دچار پیش دیابت هستند. دلیلش هم این است که فرد با اینکه بیماری‌اش در حال پیشرفت است احساسی کاملا طبیعی و سالم دارد.


نشانه‌ها و علائمی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را چک کنید. پیش دیابت اگر سریع شناسایی شود با تغییر در برنامه غذایی و سبک زندگی قابل درمان است. اما هرچقدر پنهان بماند و شناسایی نشود خطر تبدیلش به دیابت کامل بیشتر می‌شود، که به جای اول برگرداندنش بسیار سخت است. در ادامه نشانه‌هایی که خبر از این بیماری می‌دهد را به شما معرفی می‌کنیم، در صورت مشاهده این علائم در خود هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید تا معاینه شوید.

تار شدن دید

بالا و پایین رفتن ناگهانی قند خون (که در کسانی که پیش دیابت دارند شایع است) می‌تواند قابلیت تمرکز چشم را بهم بزند و باعث تاری دید شود. تاری دید به محض اینکه سطح قند خون به حالت طبیعی بازگردد از بین می‌رود.

تشنگی بیش از حد

یکی از شناخته شده‌ترین علائم پیش دیابت و دیابت است، تشنگی بیش از حد در جواب قند اضافی موجود در خون اتفاق می‌افتد. بدن می‌خواهد قند اضافی را به صورت ادرار خارج کند، به همین دلیل مجبورتان می‌کند بیش از حد معمول آب بنوشید. به همین دلیل دائم احساس تشنگی می‌کنید.

زخم و عفونت‌های سمج

قند خون بالا گردش خون را کند می‌کند، به همین دلیل طول می‌کشد تا پوست بتواند خود را ترمیم کند. به عنوان مثال، ترمیم کبودی‌ها و بریدگی‌ها بیش از مدت زمان معمول طول می‌کشد. این وضعیت حتی باعث رشد باکتری‌ها و قارچ می‌شود، که به معنای دوباره عفونت کردن است مخصوصا روی پوست.

خستگی زیاد

بدن از قند به عنوان سوخت استفاده می‌کند. اما پیش دیابت باعث مقاومت انسولین می‌شود و به این معناست که بدن قادر نیست به خوبی گلوکز را تبدیل به انرژی کند. برای همین به شدت احساس خستگی می‌کنید و گاهی نیز نشانه‌هایی مانند بیمار شدن دارد.

کاهش یا افزایش وزن ناگهانی

وقتی بدن نمی‌تواند انرژی مورد نیاز خود را از گلوکز دریافت کند، به همین دلیل شروع به سوزاندن دیگر چیز‌ها برای به دست آوردن انرژی می‌کند، نتیجه آن کاهش وزن است حتی اگر رژیم نباشید و ورزش هم نکنید. از سوی دیگر، مقاومت انسولین می‌تواند باعث شود احساس گرسنگی کنید، که باعث افزایش وزن می‌شود.

نقاط تیره روی پوست

سطح بالای انسولین باعث می‌شود سرعت تولید سلول‌های پوستی بالا برود و وضعیتی به نام آکانتوز پیش بیاید. این حالت بیشتر خود را روی پوست پشت گردن، زیر بازو، و یا چین ابرو نشان می‌دهد.

لینک کوتاه خبر: farda.fr/003OHr

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۵۲۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه

مصرف نوشابه‌های گازدار خطر بروز دیابت نوع دوم، پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، نوشابه‌های گازدار حاوی مقدار زیادی قند، افزودنی‌های مصنوعی و شربت ذرت با فروکتوز بالا است، بنابراین مشکلاتی برای سلامتی به همراه خواهند داشت؛ یکی از ثابت‌شده‌ترین اثرات نوشابه بر سلامتی، افزایش وزن و چاقی است، مصرف منظم نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند منجر به دریافت کالری بیش از حد و در نتیجه افزایش وزن و چاقی شود، چاقی نیز به نوبه خود با مشکلاتی مانند دیابت نوع دوم، بیماری‌های قلبی عروقی و بعضی سرطان‌ها در ارتباط است، در ادامه به بررسی دیگر تأثیرات نوشابه بر سلامتی بدن می‌پردازیم:

دیابت نوع دوم

مصرف بیش از حد نوشابه خطر ابتلاء به بیماری دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد، قند بالای موجود در آن باعث افزایش سطح گلوکز خون می‌شود و بر توانایی بدن برای تولید و استفاده مؤثر از انسولین فشار وارد می‌کند، این اتفاق با گذشت زمان منجر به مقاومت به انسولین می‌شود، وضعیتی که سلول‌های بدن کمتر به انسولین پاسخ می‌دهند؛ مقاومت به انسولین یک عامل کلیدی در ایجاد دیابت نوع دوم است.

پوکی استخوان

از آنجایی که نوشابه‌های گازدار حاوی اسید فسفریک هستند، بر سلامت استخوان تأثیر منفی می‌گذارند، اسید فسفریک مانع جذب کلسیم می‌شود، بنابراین تراکم استخوان کاهش پیدا می‌کند و خطر ابتلاء به پوکی استخوان بیشتر می‌شود؛ مصرف بیش از حد نوشابه ممکن است باعث ضعیف شدن استخوان‌ها و افزایش خطر شکستگی شود.

بیماری‌های قلبی

ارتباط بین مصرف نوشابه و بیماری‌های قلبی عروقی به خوبی ثابت شده است، مصرف زیاد قندهای اضافه شده، به ویژه به شکل نوشیدنی‌های شیرین، با افزایش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی مرتبط است؛ قند بیش از حد می‌تواند باعث افزایش فشار خون، التهاب و چربی ناسالم شود که همگی عوامل خطر مشکلات قلبی عروقی از جمله حملات قلبی و سکته مغزی هستند.

کد خبر 743946

دیگر خبرها

  • این نشانه های بدنی می گوید سلامت تان به خطر افتاده است
  • مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید
  • چگونه می‌توان بیماری دیابت را کنترل کرد؟
  • نحوه به‌روزرسانی Android ۱۵ Beta ۱؛ برجسته ترین ویژگی‌ها و تلفن‌های واجد
  • مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید/ چطور هندوانه غیرسالم را تشخیص بدهیم؟
  • نشانه‌هایی که می‌گویند کلیه‌های شما به درستی کار نمی‌کنند + فیلم
  • از عوارض دیابت چه می‌دانید؟
  • علت سنگ کیسه صفرا چیست؟ + علائم
  • ارتباط عجیب آسپیرین و دیابت نوع دو
  • افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه