Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@06:20:36 GMT

۴۶ هزار هکتار از اراضی کشور مالچ پاشی می شود

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۵۳۲۲۸

۴۶ هزار هکتار از اراضی کشور مالچ پاشی می شود

مدیر ملی مقابله با گرد و غبار و معاون دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: امسال کمیته ملی مبارزه با گرد و غبار 46 هزار هکتار تعهد مالچ پاشی در مناطق بیابانی غبارخیز را در دستور کار دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، علی محمد طهماسبی بیرگانی اظهار کرد: تثبیت اراضی بیابانی برای جلوگیری از تولید ریزگرد یکی از اولویت های اصلی کمیته ملی مبارزه با گرد و غبار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وی افزود: 25 تا 27 میلیون هکتار از اراضی کشور را عرصه های بیابانی و غبارخیز در معرض فرسایش بادی تشکیل داده اند و 22 استان درگیر پدیده گرد و غبار با منشا داخلی یا خارجی و یا 2 منشا هستند. 
طهماسبی بیرگانی یادآور شد: با عنایت مقام معظم رهبری 150 میلیون دلار در بودجه سال 97 برای مبارزه با پدیده گرد و غبار در نظر گرفته شده است که یک قسمت از این اعتبار برای استان های درگیر غبار و یک سهم دیگر نیز به مسائل برق و فنی اختصاص می یابد تا مشکلی نظیر مشکل خوزستان بروز پیدا نکند. 
وی گفت: برای تخصیص این اعتبار همه دستگاه های مرتبط برنامه ها و اقدام های خود در مورد گرد و غبار را به این کمیته ملی اعلام کرده اند و یک کمیته تخصصی هفته آینده بر اساس برنامه های اعلام شده دستگاه ها برای بحث چگونگی تفکیک این هزینه تشکیل می شود. 
مدیر ملی مقابله با گرد و غبار کشور و معاون دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: اعتبارات صندوق ملی توسعه با توجه به ضرورت هایی که وجود دارد بین دستگاه های مرتبط با پدیده گرد و غبار توسط سازمان برنامه و بودجه تقسیم بندی می شود. 
طهماسبی بیرگانی اظهار کرد: همچنین سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در حال پیگیری اخذ اعتبارات ملی موضوع تثبیت اراضی بیابانی است که هنوز رقم این اعتبارات نهایی نشده چرا که تخصیص این اعتبار منوط به تدوین و ارائه برنامه از سوی استان های درگیر با گرد و غبار است که هنوز این استان ها برنامه های خود را ارائه نداده اند. 
وی یادآور شد: هم اکنون برنامه تثبیت خاک اراضی بیابانی در دستور کار است که این طرح تثبیت در گام اول در چند استان مهم غبارخیز شامل ایلام، سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمان و خراسان های رضوی و جنوبی اجرا می شود. 
وی اظهار کرد: این استان ها علاوه بر اینکه از غبار دیگر مناطق داخلی و خارجی تاثیر می پذیرند، بیابان های آنها بر دیگر استان ها نیز تاثیر می گذارد و بیشترین فرایند گرد و غبار و فرسایش بادی را در اراضی خود دارند. 
طهماسبی بیرگانی یادآور شد: برنامه های عمل تثبیت که به صورت استانی و براساس شرایط اقلیمی و جغرافیایی آن مناطق است که علاوه بر به کارگیری شیوه های نوین از تجربیات، اطلاعات و مطالعات موجود نیز برای فرایند تثبیت خاک استفاده و بکارگیری می شود. 
به گفته وی گام های بعدی بعد از تثبیت ارائه برنامه های فرهنگی و آموزشی برای وزارتخانه های آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با رویکرد سلامت فردی و اجتماعی افراد جامعه و مدارس و توسعه تجهیزات پزشکی و نیز میزان تاثیرگذاری گرد و غبار بر خطوط ناوگان حمل و نقل زمینی و هوایی است. 
مدیر ملی مقابله با گرد و غبار کشور و معاون دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به همراه معاونان فنی ادارات کل منابع طبیعی کشور برای بازدید از جنگل های در دست کاشت و نهالستان های ایلام و نیز شرکت در همایش و کارگروه الگوهای موفق جنگل کاری به ایلام سفر کردند. 

 

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سازمان برنامه و بودجه اراضی مالچ پاشی مقابله با گرد و غبار امور بیابان سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور مناطق بیابانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۵۳۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: طرح جهش تولید در دیمزارهای استان از کشت در ۳۰ هزار هکتار به ۶۰ هزار هکتار در استان رسیده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، حسین برزگر امروز در حاشیه همایش جهش تولید در دیمزارها، اظهار داشت: تولید گندم به عنوان گسترده‌‍ترین‌ساز و کار اقتصادی بخش کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری است.

وی با اشاره به مشارکت 40 هزار کشاورز در تولید گندم در استان، عنوان کرد: 10 هزار ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، 12 هزار تن نهاده‌های کود شیمیایی و بیش از  15 هزار تن بذر در تولید گندم در استان استفاده می‌شود که باعث شده گسترده ترین فعالیت‌های بخش کشاورزی استان را شامل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در دنیا بیش از 60 درصد غذای تولیدی خود را از طریق آب سبز و آب باران کشت می‌کنند، ادامه داد: این مسئله در کشور حدود 20 درصد است.

برزگر با بیان اینکه در برنامه الگوی کشت، جهش تولید در دیمزارها با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) از سال گذشته در استان شروع شد، افزود: امسال دومین سال جهش تولید در دیمزارها در استان اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه سطح کشت از 30 هزار هکتار به 60 هزار هکتار در سال جاری در جهش تولید در دیمزارها رسید، خاطرنشان کرد: خدمات فنی و مهندسی باعث مشارکت بخش کشاورزی و کشاورزان در این طرح شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اضافه شدن 65 دستگاه کشاورزی به ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی استان، اظهار کرد: تنوع بذری غلات دیم و تخفیفات بیمه‌ای از دیگر ثمرات این طرح در استان بود.

انتهای پیام/7540

دیگر خبرها

  • خزانه گیری ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی گیلان
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • پاکسازی و تسطیح ۱۴ هکتار از فضا‌های بی دفاع شهری منطقه ۱۹
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • اسناد مالکیت ۸۷۴ هکتار زمین طرح نهضت ملی مسکن استان بوشهر صادر شد
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • خطر ریزگرد های قم بیخ گوش تهران
  • تضمین امنیت سرمایه گذاری و غذایی از اثرات بارز رفع تداخلات است
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری