Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@14:55:50 GMT

رانت و رانت‌خواری به زبان ساده !

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۵۴۱۵۲

رانت و رانت‌خواری به زبان ساده !

به گزارش جماران؛ علی میرزاخانی در کانال تلگرامی خود نوشت:

رانت‌جویی یا رانت‌خواری را می‌توان بررسی روش‌های «کسب ثروت» بدون مشارکت در «خلق ثروت» دانست. همواره در طول تاریخ مشاهده شده است که عده‌ای در تلاش هستند ثروت خلق شده توسط دیگران یا متعلق به بیت‌المال را به تملک خود درآورند به جای اینکه خودشان خلق ثروت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر در دوران قبل از دولت‌های مدرن، این نوع تملک با ظلم و تعدی به حقوق دیگران انجام می‌شد در دوران جدید، بوروکراسی رانت‌ساز، این نوع انتقال ثروت را به صورت مسالمت‌آمیز انجام می‌دهد.

در جوامع توسعه یافته، فرصت‌های رانتی را با سالم‌سازی مقررات تا حدود زیادی از بین برده‌اند اما در جوامع توسعه نیافته، توزیع این فرصت‌های پولساز کاملا در اختیار بوروکراسی است و البته هر از چندی، بوروکراتی مثل «خاوری» لو می‌رود اما این فقط، قسمت پیدای کوه یخی است که قسمت بسیار بزرگتر آن از نظرها پنهان است.

دیوید ریکاردو در اوایل قرن نوزدهم از اولین نوع رانت رونمایی کرد که ناشی از  ضرورت ایجاد شده برای افزایش تولید کشاورزی به دلیل افزایش جمعیت بود. درجه حاصلخیزی زمین های مختلف یکسان نیست و می‌توان از زمین درجه یک، درجه دو و درجه سه سخن گفت که هزینه تولید یک واحد محصول در زمین درجه دو از زمین درجه یک بیشتر و در زمین درجه سه از هر دو بیشتر است.

اگر قیمت محصول به دلیل افزایش تقاضای ناشی از افزایش جمعیت به حدی افزایش یابد که کشت در زمین درجه دو هم توجیه یابد صاحب زمین درجه یک، مازاد درآمدی نسبت به صاحب زمین درجه دو خواهد داشت که ناشی از نابرابری هزینه تولید در این دو زمین است و می‌توان از این مازاد به عنوان «رانت» نام برد. اگر افزایش قیمت محصول باز هم ادامه یابد تا زمین درجه سه هم برای کشت دارای توجیه اقتصادی شود در این صورت صاحب زمین درجه دو هم دارای رانت خواهد شد و البته رانت صاحب زمین درجه یک هم افزایش خواهد یافت.

رانتی که ریکاردو از آن نام برد یک رانت طبیعی است و شاید گریزی از آن نباشد اما مشکل، رانت دست‌ساز بوروکراسی است که تحت پوشش نیت‌های خیرخواهانه انجام می‌شود اما خروجی اصلی در بسیاری از موارد، آن کار دیگر است!

شما می‌توانید به جای عامل تولید زمین، سرمایه ریالی یا سرمایه ارزی یا مجوزهای مختلف برای فعالیت اقتصادی را در نظر بگیرید. اگر فردی سرمایه ریالی خود را با نرخ سود ٦ درصد از بوروکراسی بگیرد و فرد دومی با نرخ سود ١٢ درصد و فرد سومی با نرخ سود مثلا ٢٥ درصد کار کند مفهومش این است که قیمت‌ها به حدی بالاست که تولید فرد سوم توجیه اقتصادی دارد اما بوروکراسی دو نفر اول و دوم را صاحب صلاحیت دریافت رانت تشخیص داده است! (تمرین: معیارهای اعلامی و واقعی صلاحیت را تحقیق کنید).

در مورد سرمایه ارزی هم کسی که دلار ۴۲۰۰ تومانی دریافت خواهد کرد نسبت به کسی که نخواهد توانست سرمایه ارزی خود را با این نرخ تهیه کند ( و مجبور خواهد شد فعالیت خود را تعطیل کرده یا دلار آزاد تهیه کند) همین وضعیت حاکم خواهد بود. همچنین کسی که مجوز کسب و کار خاصی را با روابط (نه ضوابط) از بوروکراسی گرفته نسبت به کسی که همان مجوز را از صاحب رابطه دیگری با قیمت گزاف خریده یا اجاره کرده صاحب رانت است.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 رانت خواری رانت اقتصادی علی میرزاخانی توضیح رانت خواری رانت خوار موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۵۴۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی افزایش ۵ تا ۸ درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، زهرا آهنگرزاده اظهار کرد: این روند افزایشی موجب افزایش پنج تا هشت درجه‌ای دما می‌شود که در مناطق جنوبی و شرقی محسوس تر خواهد بود.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی ادامه داد: روز گذشته، بارش‌های پراکنده مناطق جنوبی خراسان رضوی را فرا گرفت که کاخک گناباد با ۶ و نیم میلیمتر بیشترین میزان بارش را به ثبت رسانده است.

وی تصریح کرد: وزش باد یکی دیگر از پدیده‌های غالب در استان است که در مناطق غربی با احتمال وقوع خسارت خواهد بود.

آهنگرزاده افزود: در شبانه روز گذشته، قوچان با چهار و سرخس با ۲۵ درجه سانتیگراد به ترتیب سردترین و گرمترین شهرستان های استان بوده‌اند و در همین مدت کلانشهر مشهد نوسانات دمایی ۱۲ تا ۱۹ درجه را به ثبت رسانده است.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی اضافه کرد: دمای فعلی مشهد ۲۰ درجه است که طبق تحلیل نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی امروز بین ۱۱ تا ۲۳ درجه در نوسان خواهد بود.

دیگر خبرها

  • چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه
  • دامغان لرزید
  • پیش بینی افزایش ۵ تا ۸ درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی
  • افزایش دمای هوا در اردبیل
  • دیدار مدیرکل بنیاد مسکن استان با امام جمعه قزوین
  • افزایش دمای هوا در آذربایجان‌غربی
  • برای تحقق شعار سال باید از انحصار و رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود
  • آموزش نویسندگی خلاق با این کتاب
  • دستور استاندار البرز برای مقابله جدی با زمین‌خواری
  • وقوع زلزله ۴.۸ ریشتری در استان سیستان‌وبلوچستان