Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@08:51:33 GMT

کشتي هاي ترال 20 هزار تن ماهي غيرماکول صيد مي کنند

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۵۴۷۵۵

کشتي هاي ترال 20 هزار تن ماهي غيرماکول صيد مي کنند

خبرگزاري آريا - چابهار - ايرنا - معاون صيد و بنادر ماهيگيري اداره کل شيلات سيستان و بلوچستان گفت: سالانه بيش از 20 هزار تن ماهي غيرماکول (غير حلال) توسط کشتي هاي صيادي صنعتي ترال در آب هاي ساحلي اين استان صيد مي شود.

مهرداد ميرزايي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: از مجموع 20 هزار تن صيد کشتي هاي ترال در محدوده آبهاي ساحلي چابهار و کنارک 15 هزار تن صادرات مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: سال گذشته بيش از 250 هزار تن ماهي در بنادر چابهار و کنارک صيد شده که 20 هزار تن آن مربوط به کشتي هاي ترال و بقيه توسط هزار و 400 قايق و 930 فروند لنج بوده است.
وي بيان کرد: صيد ماهي هاي غيرماکول توسط کشتي هاي صيادي صنعتي (ترال) سالانه 150 ميليون دلار براي کشور ارز آوري دارد.
وي ادامه داد: هر ساله در نيمه نخست به مدت سه ماه 18 فروند کشتي صيادي صنعتي مشهور به ترال در آب هاي ساحلي سيستان و بلوچستان در محدوده هشت مايلي اقدام به صيد ماهي هاي غيرماکول مي کنند.
معاون صيد و بنادر ماهيگيري اداره کل شيلات سيستان و بلوچستان تصريح کرد: شمار کشتي هاي ترال که در سال هاي گذشته بيش از 60 فروند بوده هم اينک به 18 فروند کاهش پيدا کرده است.
ميرزايي با بيان اينکه صيد سال هاي قبل کشتي هاي ترال به صورت کف روب در کف دريا بود و همه موجودات دريايي را جارو مي کردند، خاطرنشان کرد: هم اينک براي اين کشتي ها صيادي تا اعماق بيش از 130 متر مشخص شده است و جاي هيچ نگراني براي آسيب رساندن به محيط زيست و ساير آبزيان کف دريا وجود ندارد.
وي گفت: صيد کشتي هاي ترال کاملا متفاوت است و اين کشتي ها گونه هاي ماهي مهاجر نظير مرکب، سلطان ابراهيم، يال اسبي، حسول و غيره را صيد مي کنند که در صورت نبود استحصال به راحتي از محدوده آبهاي ساحلي ايران خارج و به ديگر کشورها از جمله عمان و پاکستان مهاجرت مي کنند.
وي افزود: اداره کل شيلات سيستان و بلوچستان تمهيدات لازم را در مدت صيد کشتي هاي ترال براي رعايت قوانين و مقررات صيد انديشيده است و هيچ صياد و شهروند چابهاري و کنارکي نگران آسيب رساندن اين کشتي ها به آبزيان دريايي نباشد.
معاون صيد و بنادر ماهيگيري اداره کل شيلات سيستان و بلوچستان از جمله تمهيدات لازم را مشخص کردن صيدگاههاي کشتي ترال و صيد نکردن در کف دريا عنوان کرد و افزود: 11 فروند از کشتي هاي ترال فقط در يک ماه از نيمه نخست سال فعاليت صيد را انجام مي دهد.
ميرزايي نصب دستگاه ردياب بر روي کشتي هاي ترال به منظور رصد آني و لحظه اي صيادي، بازديد ميداني توسط گشت هاي يگان حفاظت منابع و مشخص کردن صيدگاههاي آنان جدا از صيد شناورهاي سنتي را از ديگر اقدامات و تمهيدات لازم اداره کل شيلات سيستان و بلوچستان براي نظارت بيشتر بر اين کشتي ها عنوان کرد.
وي گفت: کشتي هاي صيادي صنعتي (ترال) در مدت صيد نسبت به بازسازي ذخاير آبهاي ساحلي سيستان و بلوچستان (درياي عمان) مشارکت لازم را دارند و اقدامات خوبي در ساخت زيستگاههاي مصنوعي و ايجاد اشتغال انجام مي دهند.
به گزارش ايرنا، سيستان وبلوچستان به سبب گستردگي منابع آبي داراي 2 اداره کل شيلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شيلات سيستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظيفه کنترل و حمايت از منابع آبي داخلي و اداره کل شيلات سيستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهاي درياي عمان فعال است.
بنادر چابهار و کنارک با ظرفيت هاي فراوان در جنوب سيستان و بلوچستان واقع شدند.
3043**3042
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۵۴۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک

سید سعید موسوی رئیس اداره حفاظت محیط زیست باغملک گفت: طی گشت و کنترل یگان حفاظت اداره محیط زیست باغملک در رودخانه سد جره به دو نفر صیاد غیر مجاز ماهی برخورد نموده که برخلاف قوانین شکار و صید و در فصل ممنوعه اقدام به صید ماهی نموده که متخلفین دستگیر و ماهی‌های صید شده و ادوات صید از متخلفین کشف و ضبط گردید. 

او می‌گوید: با توجه به فصل تکثیر و تخم ریزی ماهیان و سایر آبزیان در زیستگاه طبیعی هرگونه صید غیرمجاز با استفاده از تور یا قلاب ماهیگیری و ... ممنوع است و یگان این اداره به صورت شبانه روزی در حفظ و حراست از این ذخایر الهی بدون خستگی در تلاش هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • خط کشی ۳۵۰۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان
  • خط‌کشی ۳۵۰۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۲
  • تولید ۸۰ درصد تورهای ماهیگیری در سیستان و بلوچستان
  • ساخت۱۸۰ کیلومتر راه روستایی در سیستان وبلوچستان
  • تداوم فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری های محلی در ارتفاعات سیستان و بلوچستان
  • اصلی‌ترین محور توسعه شهرستان جاسک چیست؟
  • تلاش برای توسعه جاسک با محور فعالیت‌های شیلاتی
  • تداوم بارش‌های رگباری درشمال سیستان و بلوچستان
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک
  • رشد ۷۸ درصدی ساخت راه‌های روستایی در سیستان و بلوچستان